Gå til innhold

Snart 4 åring nekter å slutte med bleie


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sikkert ikke helt pedagogisk riktig, men da min var 3.5 hadde vi en prat om do osv., og etter det kalte vi det konsekvent for babybleier. Gikk ikkje lang tid før han erklærte at han sluttet med bleier. Ingen uhell.

Anonymkode: 10a6d...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes en 4 åring er for stor til potte. Er noe man helst bruker før barnet er 3 år. Siden han ikke vil gjøre noe i den så hadde jeg ikke stresset med potte. Men heller fokusert på do. Eller la han tisse ute i en fast busk f. Eks. Husker min sønn på nesten 3 år gjorde det. 

Anonymkode: 4dd1f...3ed

Ingen unger er like, og man må se an barnet sitt, ikke hva du mener er passelig for en 4-åring.

Sønnen min var redd på do, selv med doring. Han holdt seg fast så han hvitnet om knokene, og det er ikke lett å bæsje når man knytter seg sånn...

Han var nesten 4 år når han plutselig bæsjet på potta, og merket selv hvor deilig det var å slippe få bæsjen smurt inn i rumpa av bleia med påfølgende vasking når den skulle tas av. Når han bæsjet på potta trengte han jo bare å tørkes litt med papir også var han "good to go" igjen. Tror han bæsjet på potta tre ganger før han gikk over til do. 

Det bare løsnet helt og han skjønte at dette var en mye bedre måte å gjøre det på enn å bruke bleie.

Men han hadde tisset på do (stående) i sikkert et år før han begynte bæsje på do da...

Anonymkode: 2fa82...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår yngste nektet også å gjøre noe som helst på potta. Doen var uaktuell. Hadde stålkontroll på både når han måtte tisse eller bæsje. Var kun bleie som fungerte .

Det endte med at jeg sa han kunne bruke bleie om han satt på potta å bæsja der. Og det gikk fint. En dag tok jeg og laget et hull i bleia før han skulle bæsje. Og vips hadde han bæsjet i potta 😄 Han gjorde store øyne da han så bæsjen i potta. 

Etter det bæsjet og tisset han i potta uten bleie. 

Anonymkode: 3b4fa...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror hadde akkurat samme problem som dere. Det som løste det var at ungen fikk beskjed om at nå var det nok, og måtte bruke doen som 4-åringer gjør. Etter å ha dritt på seg måtte vaske seg selv og skifte tøy. Det skjedde ikke mer enn et par ganger, så var det fort slutt på det, og ungen brukte doen.

Anonymkode: 516ec...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/22/2019 at 1:20 PM, Anonym bruker said:

Han nekter å tisse på do eller potte. Sitter gjerne på begge deler men gir beskjed i forkant at han nekter å tisse på de.

Han tisser sjelden og mye i bleia, tørr hele nettene. Når vi setter han på do/potte etter en natt tisser han ikke, men tisser med en gang bleia er på. Han hyler når han må ligge og vi vaske bæsjebleie, får ofte sår pga han går lenge med det (ute).

vi har prøvd alt tror vi: klistermerkeskjema, la være å spørre i lange perioder og håpe han vil selv, la han sitte lenge på do/potte å leser med han, ser iPad, oppmuntrer, forklarer, premie han ønsker seg står klar til han tisser 1 gang, nonstop godteri hver gang det kommer noe osv. Lest alle bøker vi finner om potte/do.

selv sier han kun at det er skummelt å tisse på do/potte. Får ikke ut av han mer. Lillesøster har sluttet med bleie, vi er på do når han ser osv.

 

vi får han ikke til å tisse på do/potte i det hele tatt. Det virker som han har full kontroll på tiss/bæsj selv. Trenger virkelig gode tips for å få løsnet dette.

 

Anonymkode: e8f06...d77

dette må faktisk være opp til barnet og ikke dere, det er klart når det selv er det. min var nesten 5, da sa han selv at han ville ha boxer, har ikke hatt et uhell etterpå

Anonymkode: 9dae7...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snudd fullstendig.  Strategien så langt funker jo ikke. Gi barnet kontrollen tilbake. Det var det som til slutt funket for vår eldste da han var fire og nektet å droppe bleiene.

Si at han (?) selv skal få bestemme, og følg det opp. Dere skal hjelpe ham, men gi tydelig beskjed om at dere nå kommer til å slutte å mase, og vente på at han selv er klar. 

Kan hende han bare trenger å få beslutte dette selv. Han kjenner ikke om han er klar eller ikke, når han føler på de voksnes forventninger og press. 

Glem hele greia i et par mnd, før eller siden føler han på det sosiale behovet for å bli bleiefri. Sannsynligvis snart. Dette ordner seg!

 

Anonymkode: 511b5...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Oppdatering: ingen ting vi prøvde fungerte. Han satt gjerne lenge på potte og do uten å tisse. Tisset på gulvet rett etterpå. Prøvde alle triks vi fikk her inn.

 

en morgen ville han ikke ha på bleia. Han hadde slutta sa han og fant en boxer i skuffa. Etter 2 timer ga han selv beskjed at han måtte på do og tisset uten problem. Dette er nå ca 2-3 uker siden. Han har ingen uhell og sluttet samme dag på natta også! Han måtte bare være klar selv først! 

 

 

Anonymkode: e8f06...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hva med bestikkelser? At han får en is om han tisser/ bæsjer på do. Det fungerte fint på vår gutt. Ikke helt pedagogisk men samma det. Har også lest at noen bruker bøtte, om det er selve doen man er redd for.

-Filmer på YouTube om dottrening.

-tisse/bæsje i en bøtte.

Jeg hadde doangst som liten. Det var grusomt. Jeg var sikker på at det var en slange i do som ville bite meg i rumpa. Jeg trodde også at jeg kunne bli slukt ned i do og ut i kloakken. Latterlig for voksne, men for ett barn som meg selv var det ett vondt problem. 

Anonymkode: 3984e...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2019 den 13.16, Anonym bruker skrev:

Min bror hadde akkurat samme problem som dere. Det som løste det var at ungen fikk beskjed om at nå var det nok, og måtte bruke doen som 4-åringer gjør. Etter å ha dritt på seg måtte vaske seg selv og skifte tøy. Det skjedde ikke mer enn et par ganger, så var det fort slutt på det, og ungen brukte doen.

Anonymkode: 516ec...ba6

Huff. Jeg fikk utrolig vondt av broren din. Snakk om å påføre skam. 

Anonymkode: af688...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huff. Jeg fikk utrolig vondt av broren din. Snakk om å påføre skam. 

Anonymkode: af688...7f6

Hvordan får du påført en 4-åring skam ved at han må vaske seg selv å skifte tøy?

Anonymkode: b38e9...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oppdatering: ingen ting vi prøvde fungerte. Han satt gjerne lenge på potte og do uten å tisse. Tisset på gulvet rett etterpå. Prøvde alle triks vi fikk her inn.

 

en morgen ville han ikke ha på bleia. Han hadde slutta sa han og fant en boxer i skuffa. Etter 2 timer ga han selv beskjed at han måtte på do og tisset uten problem. Dette er nå ca 2-3 uker siden. Han har ingen uhell og sluttet samme dag på natta også! Han måtte bare være klar selv først! 

 

 

Anonymkode: e8f06...d77

Så bra! Godt for både liten og stor det. 

Godt jobba. 

Anonymkode: bb8de...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...