Gå til innhold

Snart 4 åring nekter å slutte med bleie


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han nekter å tisse på do eller potte. Sitter gjerne på begge deler men gir beskjed i forkant at han nekter å tisse på de.

Han tisser sjelden og mye i bleia, tørr hele nettene. Når vi setter han på do/potte etter en natt tisser han ikke, men tisser med en gang bleia er på. Han hyler når han må ligge og vi vaske bæsjebleie, får ofte sår pga han går lenge med det (ute).

vi har prøvd alt tror vi: klistermerkeskjema, la være å spørre i lange perioder og håpe han vil selv, la han sitte lenge på do/potte å leser med han, ser iPad, oppmuntrer, forklarer, premie han ønsker seg står klar til han tisser 1 gang, nonstop godteri hver gang det kommer noe osv. Lest alle bøker vi finner om potte/do.

selv sier han kun at det er skummelt å tisse på do/potte. Får ikke ut av han mer. Lillesøster har sluttet med bleie, vi er på do når han ser osv.

 

vi får han ikke til å tisse på do/potte i det hele tatt. Det virker som han har full kontroll på tiss/bæsj selv. Trenger virkelig gode tips for å få løsnet dette.

 

Anonymkode: e8f06...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tisse ute? Dusjen? Gå så langt som å bæsje i pose? 

Alt for å sette det igang tenker jeg og så overføre til do. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er upedagogisk, men få av han bleia. Det er på tide, gutten er stor. 

Anonymkode: d6cf5...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange barn er redde for at de skal falle ned i do eller at det skal sprute av dovannet, særlig ved avføring. For mange hjelper det med en god doring og papir i doen. 

Har han prøvd å stå å tisse? Kan han få kjøpe egen doring? 

Ellers er det jo mulig å «glemme» å kjøpe bleier og være «tom», en lørdag, så dere ikke kan kjøpe flere. Så får det heller bli uhell. Bare husk å ikke bli frustrerte eller irriterte ved mange uhell 😊

Anonymkode: 39b5b...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg et plastikdyr på plenen og la ham årøve å treffe det med tisset. Hvis det går kan du prøve å henge deg samme dyret i do etter noen dager.

Anonymkode: ffda7...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fireåring klarte å bæsje i mormor sin vaskebøtte på hytta da vi ‘glemte’ bleiene hjemme. 

Men før det hadde vi måtte gi oss og la han få bleie da han holdt seg så lenge at han fikk vondt i magen. 

Ellers er det oppmuntring som gjelder, og prøve å få han til å sette ord på hva han er redd for. 

Anonymkode: bb8de...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange barn er redde for at de skal falle ned i do eller at det skal sprute av dovannet, særlig ved avføring. For mange hjelper det med en god doring og papir i doen. 

Har han prøvd å stå å tisse? Kan han få kjøpe egen doring? 

Ellers er det jo mulig å «glemme» å kjøpe bleier og være «tom», en lørdag, så dere ikke kan kjøpe flere. Så får det heller bli uhell. Bare husk å ikke bli frustrerte eller irriterte ved mange uhell 😊

Anonymkode: 39b5b...993

Vi har tidligere prøvd i over en uke med å la han gå uten bleier. Han tisser/bæsjer på seg, selv rett ved siden av doen. Gir ikke beskjed, fikk ikke en dråpe i do gjennom hele uka. Han gjemmer seg for å bæsje så han vet når det kommer. 

 

Vil gjerne ha av han bleia, men må nesten ha han til å tisse en gang i potte/do først. 

Anonymkode: e8f06...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ikke stå å tisse da, bare for å få det til å løsne?

Anonymkode: 2fa82...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan han ikke stå å tisse da, bare for å få det til å løsne?

Anonymkode: 2fa82...aa1

Vi har prøvd, han nekter å få en dråpe i do.

Anonymkode: e8f06...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han virker veldig bevisst over når han må på do, ville jeg vurdert å «sette ned foten». Forklart at dere har bestemt at nå er han ferdig med bleie, og han må selv skifte og vaske seg og gulvet etter uhell, kanskje også legge klærne til vask og starte maskin (med litt støtte selvfølgelig). Vil du ta den helt ut, kan han også bli med på å henge opp klærne, brette og legge i skapet. 

Jeg hadde kunnet gjort det med mitt barn, han ville ikke tatt noe skade av det. Men dere kjenner barnet deres best, og må vurdere om det er en passende måte for dere.

 

Anonymkode: 39b5b...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo problemet når man starter pottetrening så sent... Og vær så snill slutt å putt bleie tilbake på han. Det blir litt vaskejobb men jo mer konsekvente dere er jo lettere blir det å slutte med bleie.

Anonymkode: fe1d0...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisser han ute da? Min nå 4-åring elsket å vanne diverse blomster hehe.

Eller i badekaret? 

Snik en tøyfille i bleia så det kjennes ubehagelig ut med tiss.

Jeg ville fokusert først på tissing, også bæsjing. Antakelig så bare løsner det snart.

Anonymkode: 2b4de...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo problemet når man starter pottetrening så sent... Og vær så snill slutt å putt bleie tilbake på han. Det blir litt vaskejobb men jo mer konsekvente dere er jo lettere blir det å slutte med bleie.

Anonymkode: fe1d0...505

Vi har jobbet med bleieslutt siden han var 2 år. Han liker å sitte på do og potte. Vi har hatt fast rutine hver morgen og kveld, samt innimellom. Vi har tatt han fast på do etter måltider. Han sitter der lenge han, bare han slipper at det kommer noen dråper.

 

til og med lillesøster som kun er 1,5 år har sluttet med bleie i prosessen med storebror. Han nekter i barnehagen og.

 

han går gjerne med kule boxer, naken osv. Men tisser rett på gulvet uten å gidde si ifra. Nå har vi gått i 1,5 uker uten bleie. Ingen dråper i do/potte. Han må dusje hver gang han tisser seg ut. Noe vi bevisst forklarer han at tar lang tid. Han liker ikke bruke tid på å dusje.

 

vi har potte med lyd dersom man tisser, doring, potte uten lyd, prøvd med stor do og alt. 

Anonymkode: e8f06...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke stresset så mye, hatt han på do til faste tider, oppmuntret osv tenkt at det løsnet nå i sommer. Nå er det barnehagestart igjen neste uke og det har ikke vært noe fremgang. Vi har hatt hjemmesommer så alt er trygt og vanlig.

Anonymkode: e8f06...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min var helt lik! Jeg sluttet å spørre om noe som helst. På 4 årsdagen sluttet han med bleien både natt og dag. La han finne ut av det selv. 

Anonymkode: c308d...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med dere! Min gutt hadde også do angst. Vi prøvde alt, men nekta å gå på do/potten. I påsken prøvde vi å ta bleia, men vi måtte ta den på igjen. Han ble forstoppet og bæsja ikke på 4 dager.... 

Det vi da innførte var at han gikk uten bleie, men måtte gi beskjed når han måtte tisse eller bæsje. Han fikk da ei bleie inne på badet og satt på dolokket til han var ferdig. Det holdt vi på med i 2 mnd. Plutselig kom han hjem fra bhg en dag og kunne si at han hadde tisset på do. 

Nå i sommer har vi sluttet med nattbleie også, men vi må fremdeles frem med bleie når han skal bæsje. Vi velger å ta råd fra bhg og helsestasjon, ikke presse og la han bestemme. Vår gutt er 4år og 3 mnd. 

 

Lykke til! 

Anonymkode: 9931f...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Føler med dere! Min gutt hadde også do angst. Vi prøvde alt, men nekta å gå på do/potten. I påsken prøvde vi å ta bleia, men vi måtte ta den på igjen. Han ble forstoppet og bæsja ikke på 4 dager.... 

Det vi da innførte var at han gikk uten bleie, men måtte gi beskjed når han måtte tisse eller bæsje. Han fikk da ei bleie inne på badet og satt på dolokket til han var ferdig. Det holdt vi på med i 2 mnd. Plutselig kom han hjem fra bhg en dag og kunne si at han hadde tisset på do. 

Nå i sommer har vi sluttet med nattbleie også, men vi må fremdeles frem med bleie når han skal bæsje. Vi velger å ta råd fra bhg og helsestasjon, ikke presse og la han bestemme. Vår gutt er 4år og 3 mnd. 

 

Lykke til! 

Anonymkode: 9931f...739

Det syns jeg hørtes ut som verd å forsøke?

Ta på bleie ved behov og la han holde seg på badet (uten leker) til han er ferdig. 

Ikke som straff, men fordi store gutter tisser og bæsjer på badet. 

Masse lykke til, det går seg nok til etterhvert, men skjønner at det er slitsomt nå. 

Anonymkode: bb8de...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han gå naken. Funket for min som ikke ville. Satt potta i stua uten beskjed om å sitte på den, bare «her er potte hvis du vil tisse i den». Plutselig satt ubgen på potta mens jeg var ute av rommet. Saken var at ingen helst ville være i fred når den skulle gjøre sitt.

Anonymkode: aa85d...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Føler med dere! Min gutt hadde også do angst. Vi prøvde alt, men nekta å gå på do/potten. I påsken prøvde vi å ta bleia, men vi måtte ta den på igjen. Han ble forstoppet og bæsja ikke på 4 dager.... 

Det vi da innførte var at han gikk uten bleie, men måtte gi beskjed når han måtte tisse eller bæsje. Han fikk da ei bleie inne på badet og satt på dolokket til han var ferdig. Det holdt vi på med i 2 mnd. Plutselig kom han hjem fra bhg en dag og kunne si at han hadde tisset på do. 

Nå i sommer har vi sluttet med nattbleie også, men vi må fremdeles frem med bleie når han skal bæsje. Vi velger å ta råd fra bhg og helsestasjon, ikke presse og la han bestemme. Vår gutt er 4år og 3 mnd. 

 

Lykke til! 

Anonymkode: 9931f...739

Tusen takk!

dette skal prøves! 😀

Anonymkode: e8f06...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

La han gå naken. Funket for min som ikke ville. Satt potta i stua uten beskjed om å sitte på den, bare «her er potte hvis du vil tisse i den». Plutselig satt ubgen på potta mens jeg var ute av rommet. Saken var at ingen helst ville være i fred når den skulle gjøre sitt.

Anonymkode: aa85d...36e

En fireåring på potte i stua? Det synes du er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, amandine skrev:

En fireåring på potte i stua? Det synes du er ok?

Spiller det noen rolle om det ikke er andre tilstede?

Anonymkode: aa85d...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, amandine said:

En fireåring på potte i stua? Det synes du er ok?

Det er vel ikke meningen at han skal bruke det til han er 14 akkurat. I en overgangsperiode er det helt klart verdt å prøve alt 

Anonymkode: 2b4de...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes en 4 åring er for stor til potte. Er noe man helst bruker før barnet er 3 år. Siden han ikke vil gjøre noe i den så hadde jeg ikke stresset med potte. Men heller fokusert på do. Eller la han tisse ute i en fast busk f. Eks. Husker min sønn på nesten 3 år gjorde det. 

Anonymkode: 4dd1f...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er akkurat maken. Vi har innført klistremerker hvis han sitter på do - ett for bare å sitte og to hvis han faktisk gjør noe der (hvilket han så og si aldri gjør, men det har faktisk skjedd et par ganger sikkert ved et "uhell" fra hans side og da har vi selvsagt skrytt masse og gjort det veldig stas). Jeg ser at han har kontroll, men han vil ganske enkelt ikke. Og når jeg spør så sier han bare at nei, han skal slutte når han blir stor...

Det hadde sikkert stresset meg, om det ikke var for at søstra var akkurat lik. Der starta jeg med dotrening da hun var såvidt bikka året, men neida. Det hente nok at hun gjorde noe - men som broren; aldri med vilje :P Hun var i tillegg veldig sensitiv for lyd som barn, så bare lyden av å tisse i do gjorde at hun holdt for ørene - og å spyle ned var ikke snakk om. Greit nok, vi styra på med klistremerker og oppmuntring og når hun passerte 3 begynte vi å ta av bleien innimellom for å se om det vekket noen interesse for å gå på do i stedet for å tisse seg ut. Neida, hun tisset rett på gulvet uten blunke. Jeg kunne sette henne på do, og så gikk det to minutter så tisset hun på seg etterpå. Men så, noen mnd før fireårsdagen, våknet hun en søndag og sa at hun ville ta av bleien. Okei tenkte jeg, det var en ny vri - men for all del. Hun var dønn tørr dag og natt fra det øyeblikket, og har aldri hatt bleie på siden. Jeg tror hun hadde ett lite uhell i barnehagen etter ei drøy uke - da hadde hun feilberegna og rakk akkurat ikke do.

Noen er bare sånne som må bestemme selv. Jeg tipper at yngstemann her er av samme kaliber, han har kontroll nok til at den dagen han innser at han ikke vil ha bleie mer så slutter han bare. Og som min far så klokelig sa da jeg sukket litt over storesøstra- de fleste slutter før konfirmasjonen.

Anonymkode: 30768...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...