Gå til innhold

Ber du ungene komme hjem til middag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er lei av å alltid ha middagsgjester, spesielt nå i sommerferien gjør jeg ikke annet enn å lage mat, vaske opp og rydde etter ungene. Er det ikke normalt å be ungene komme hjem til middag lengre?

Anonymkode: 34e20...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har vi middag kl 17, og de kommer hjem til det.
Det hender en gang i blant at vi får en SMS (eller sender en) med spørsmål om barnet kan spise middag dere de er, men som regel spiser de hjemme.

Hva med å spørre når de kommer på besøk når de skal hjem til middag og sende dem avgårde til det?

Anonymkode: 51e4c...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna?

Jeg mater ingen uten å først sende en sms til foreldrene for å spørre om det er greit, veldig kjedelig å få hjem mette unger om de har planlagt mat selv. Veldig ofte må barna komme hjem for å spise da, men noen ganger er det helt greit at de spiser her også. 

Min erfaring er at det jevner seg ut så lenge de er "små", mine spiser borte omtrent like ofte som noen spiser her.

Litt verre når de blir større, men fremdeles sier jeg til kameratene til 15-åringen at de må spørre hjemme om det er greit før de spiser her. De ringer da gjerne hjem selv og noen ganger får de beskjed om å komme hjem mens de andre ganger spiser her.

De to eldste på 15 og 18 år har oftere gjester her enn de spiser borte, men det er helt greit synes jeg.

Det er en periode av livet som vi må bruke enorme mengder penger på mat, men det er en investering i fremtiden. Jeg kjenner de fleste kompisene til barna mine godt, de har vært her mye, spist middag med oss, snakket med oss osv. Jeg synes det er godt.

Tenker på de foreldrene som har unger som stikker avgårde så fort de har sjansen, som aldri har venner på middagsbesøk osv, de foreldrene aner jo ingenting om hvem barna er sammen med, hvor de er osv. Det er i mine øyne tusen ganger verre, så jeg lager heller middag altså.

Anonymkode: 49fbb...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det kontrollfreak-greiene er det heldigvis ingen som holder på med her. Hvis det ikke passer at ungene mine spiser borte blir de sendt hjem. Og hvis det ikke passer at besøkene barn spiser hos oss sender jeg dem hjem. 

Men svært ofte har ungene lyst til å fortsette å leke utover kvelden, og da er det ikke nødvendig å avslutte bare fordi klokka har blitt 17. Mye hyggeligere å spise sammen og deretter fortsette leken ut i lange sommerkvelder!! 👍🏻😊

Anonymkode: 3b174...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine spiser noen ganger borte, og noen ganger har vi ekstra barn til måltidene. Noen ganger vanskelig å vite hvor mange man skal lage til, men det overlever jeg. Koselig for ungene å være sammen med venner tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt greit å sende besøket hjem om det ikke passer med middagsbesøk. Du trenger ikke vente på at foreldrene etterlyser dem. Mange har løse rutiner i ferien, og de fleste går vel ut fra at de voksne setter de grensene de ønsker hjemme hos seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Durni skrev:

Mine spiser noen ganger borte, og noen ganger har vi ekstra barn til måltidene. Noen ganger vanskelig å vite hvor mange man skal lage til, men det overlever jeg. Koselig for ungene å være sammen med venner tenker jeg. 

Nettopp. Og vi har hatt begge utgavene, både den hvor de veksler mellom hus de spiser i og den hvor de mer eller mindre flytter inn hos oss. Begge deler er koselig. Men måtte jeg velge ville jeg heller hatt dem fast hos oss, slampene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger sender vi unger hjem når vi skal spise, det hender at barna trenger en pause fra leken, og andre ganger har vi en hel gjeng rundt bordet. 

Det er en praksis jeg ser at de andre foreldrene også har, det varierer om hun kommer hjem til middag eller ikke, spesielt nå om sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i sommer løper de til og fra, og spiser der hvor de er når det er mat.. det jevner seg ut. Det er null problem om barna blir sendt hjem fra noen som skal spise, men selv har jeg aldri hatt behov for å sende noen hjem.. 

Anonymkode: 7ab60...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger sender vi hjem, noen ganger spiser de her. Vi har åpent hus, så vi hadde brukt altfor mye penger på mat hvis vi alltid hadde servert middag. For her er det drøssevis av barn hver dag. 

Anonymkode: c9499...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det kontrollfreak-greiene er det heldigvis ingen som holder på med her. Hvis det ikke passer at ungene mine spiser borte blir de sendt hjem. Og hvis det ikke passer at besøkene barn spiser hos oss sender jeg dem hjem. 

Men svært ofte har ungene lyst til å fortsette å leke utover kvelden, og da er det ikke nødvendig å avslutte bare fordi klokka har blitt 17. Mye hyggeligere å spise sammen og deretter fortsette leken ut i lange sommerkvelder!! 👍🏻😊

Anonymkode: 3b174...804

Har du ikke behov for litt tid alene med barna dine du da? Dere handler da virkelig ikke om å være kontrollfreak, men om å ha litt familietid sammen.

Anonymkode: 17e81...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ingen her inne som ber barna sine i 6- 10 års alder komme gjennom for lunsj/middag/kvelds?

Anonymkode: 34e20...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du ikke behov for litt tid alene med barna dine du da? Dere handler da virkelig ikke om å være kontrollfreak, men om å ha litt familietid sammen.

Anonymkode: 17e81...be0

Er det ikke bare å sende gjestene hjem da? Det er vel da ikke så vanskelig?

Anonymkode: ee0b2...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du ikke behov for litt tid alene med barna dine du da? Dere handler da virkelig ikke om å være kontrollfreak, men om å ha litt familietid sammen.

Anonymkode: 17e81...be0

Vi bor sammen, vi er sammen om morgenen før lekekamerater kommer, vi er sammen på kvelden, vi er sammen på ferie, vi er sammen på besøk hos f.eks besteforeldre. Vi er alltid tilstede for ungene, i sykdom, i sorg og i glede. 

Men ungene har da mye større behov for å leke med venner enn å spille ludo med meg. Jeg ødelegger ikke lek med venner for å være sammen med barnet selv altså, jeg er sammen med barnet selv når det ikke er venner å leke med. Det holder i massevis.

Om vi ser på de siste fire dager så har barna i snitt vært med venner kanskje 6 timer om dagen, resten av døgnet er de med meg...

Anonymkode: 49fbb...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du ikke behov for litt tid alene med barna dine du da? Dere handler da virkelig ikke om å være kontrollfreak, men om å ha litt familietid sammen.

Anonymkode: 17e81...be0

Jo vi har masse familietid, blant annet nå i ferien når vi er ute og reiser. 

Men vi har ikke påtvunget familietid. Det funker dårlig. Dessuten er det oppskriften på å skyve barna dine fra deg når du ikke inkluderer vennene deres. Spesielt etter som barna blir større og mer selvstendige. 

Anonymkode: 3b174...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen fast tid vi har middag på. På skolehverdager spør jeg gjerne om morran om de har noen planer, slik at jeg kan tenke ut hva og når vi skal ha middag. Ungenes planer endres ofte, men ordner seg greit. De sender meg en sms om de endrer en plan. Skal jeg  lage noe som tar litt tid sender jeg de mld om hva som er til middag når, så innretter de seg etter min plan. Noen ganger order de mat osv. Så mine unger drar sjeldent hjem klokka fire for å spise middag, blir de spurt om de vil ha middag der de er så takker de kanskje ja, men de vet når vi spiser hjemme så om det err lenge til middag hjemme vil jeg tro de takker ja om de får spm. 

Har ungene venner her kan de ordne seg mat, men middag har vi når det passer oss og ikke ett bestemt klokkeslett. Nå er ungene tennåringer, så de kan finne på å lage middagsmat når som helst på dagen om de får lyst til det, og spise middag når jeg lager. Når de var mindre så var det brød eller havregryn når de hadde venner på besøk. Da syns jeg ikke noe om at de sto over komfyren, mye gris og mye oppvask når jeg ikke var hjemme. Noen ganger hadde vi middagsgjester, andre ganger ikke. Jeg lager ikke middag til hele nabolagets unger selv om de leker med mine unger akkurat når vi skal ha middag. Har jeg mat til bare oss må de vente ute eller på rommet til ungene. De gangene jeg har mat til gjestene uten å måtte dra på butikken for å kjøpe mer, kan de få. 

Anonymkode: c93df...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringer og sier fra at middagen er klar om xxx minutter. Kommer de ikke hjem til deg, så må de vente til kveldsmat og middagen blir spist uten dem. Om de da har fått mat hos andre vet jeg ikke og har jeg lite kontroll på, men barna mine vet at de ikke skal spise hos andre med mindre foreldrene inviterer de til mat

Anonymkode: a1f99...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som er hos oss når vi skal spise får tilbud om mat. Uten unntak. Jeg stortrives med huset fullt av barn, og har aldri tenkt tanken på å føre regnskap over hvor mange som spiser her eller der. 

Å lage mat, dekke bord og rydde av tar omtrent akkurat like lang tid, uavhengig av om vi er fem eller åtte rundt bordet. 

Anonymkode: 2f05a...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det kontrollfreak-greiene er det heldigvis ingen som holder på med her. Hvis det ikke passer at ungene mine spiser borte blir de sendt hjem. Og hvis det ikke passer at besøkene barn spiser hos oss sender jeg dem hjem. 

Men svært ofte har ungene lyst til å fortsette å leke utover kvelden, og da er det ikke nødvendig å avslutte bare fordi klokka har blitt 17. Mye hyggeligere å spise sammen og deretter fortsette leken ut i lange sommerkvelder!! 👍🏻😊

Anonymkode: 3b174...804

Sånn er det her også. :) Alle her er heldigvis i stand til å sende barna hjem når de ikke vil ha besøk lenger. Det er jo de som har barna hos seg som vet best når det passer å avslutte. På den måten rekker man å få dem til å rydde etter seg før de går også. ;)

Anonymkode: 5092d...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier stort sett å jamne seg ut, og besøkande pleier å ete med oss. Det er aldri noko ringing til foreldre om det. Men minste har vore heime hjå ein ven kvar dag etter skulen ein periode, og då bad eg han komme heim til middag. Eldste hadde ein kamerat frå nabolaget som hang nesten dagleg hjå oss, og fekk middag så sant det passa, men han fekk etter kvart beskjed heimefrå om å komme heim til middag, så då hjelpte eg han å passe tida. Men ingen må sitte og sjå på at vi et, utan å få tilbod om mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo vi har masse familietid, blant annet nå i ferien når vi er ute og reiser. 

Men vi har ikke påtvunget familietid. Det funker dårlig. Dessuten er det oppskriften på å skyve barna dine fra deg når du ikke inkluderer vennene deres. Spesielt etter som barna blir større og mer selvstendige. 

Anonymkode: 3b174...804

Påtvunget familietid? Vi har det faktisk så hyggelig at barna ofte foretrekker å være hjemme i lag med resten av familien fremfor å henge med venner. Å spise middag sammen kan faktisk være hyggelig det også. Å leke med venner fra morgen til kveld hver dag er aldri et behov mine barn har hatt, men det er vel her barn er forskjellige. 

Anonymkode: 17e81...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg antar at ungene sendes hjem om det ikke passer. Barn som er på besøk får alltid middag om vi spiser. Jeg klarer alltid å improvisere så det blir nok mat. Ekstra folk rundt bordet er bare hyggelig. Jeg elsker lyden av mange barn i huset mitt og barnas venner er alltid velkomne. Ikke rydder jeg så mye etter dem heller, det klarer selv 6-åringene å fikse selv.

Anonymkode: 79102...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med å servere andres unger middag, uten at det er en avtale om det

Anonymkode: 2d3c3...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er greia med å servere andres unger middag, uten at det er en avtale om det

Anonymkode: 2d3c3...ed8

Her er de så store nå at de har gjerne grei oversikt selv på om de har lov til å spise borte eller ikke. Noen må ringe hjem og spørre først, noen må gi beskjed, noen får lov uten å gi noen beskjed og noen får ikke lov i det hele tatt.

Anonymkode: 5092d...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...