Gå til innhold

10 åringen driver oss til vanvidd...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dritten i midten-syndrom. Midtbarnet har det verre enn søsknene, det har fått det verste av begge verdener og er ulykkeligst i så mange søskenflokker.

Anonymkode: d3b9a...434

Dette tror jeg nok også kan stemme. Det er vanskelig å være barnet i midten. Jeg var selv et vanskelig barn, dritten i midten. Storebror var veldig dominant og tynte meg hver gang foreldrene ikke så eller hørte oss. Det ble slengt mye dritt. Lillebror var den søte lille uskyldige i familien. Stort sett snill og grei mot alle, men fikk også et tonn med fordeler for å være minst.

Jeg derimot var et vanskelig barn. Jeg ble sliten av sosial omgang, ofte syk av for lite privatliv og ro, slet med å regulere følelsene mine og ble nesten alltid beskyldt for løgn uansett hvor sant det jeg sa var. Jeg fikk aldri støtte eller hjelp til å stå opp mot storebror. Mine foreldre hadde nok ganske sikkert valgt mine to søsken fremfor meg hvis de måtte velge. Selv nå som voksne merker jeg de egentlig bare misliker meg. 

Anonymkode: 5dbea...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår det dere sier og jeg prøver virkelig å være bevisst dette at i og med at hun er vanskeligere at vi ikke gjør det verre med å vise det. Tar henne ofte til side og gir mye oppmerksomhet. Dog den balansen med å hele tiden forstå/ gi oppmerksomhet sett opp mot at hun må få forståelse for at viss type atferd ikke er akseptabel er vanskelig. For det er noe med at hennes oppførsel til tider må få konsekvenser.

Anonymkode: f7269...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er så typisk at alt vendes på i dette forumet. Hva vet dere om at mamma og pappa bruker hele dagen for å oppfylle deres ønsker og behov. Det at hun legger seg kl. 21.30 er fordi hun selv ønsker det og fordi hun er sliten etter en hel dag i sola/stranda med diverse opplegg og ikke fordi hun må og mamma og pappa skal ha egen tid som jo er godt etter en lang dag med tre barn. 

Så før dere moralpolitiet uttaler dere då er det lurt å ikke tenke i boksen men se litt utover.

Anonymkode: f7269...ea2

Hun er 10, vi er på ferie med to på 4 og 7, de legger seg også nærmere 10. Å stue de bort tidligere for å få egentid er jo bare rart, det er ferie...

Anonymkode: d2a7c...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er 10, vi er på ferie med to på 4 og 7, de legger seg også nærmere 10. Å stue de bort tidligere for å få egentid er jo bare rart, det er ferie...

Anonymkode: d2a7c...9cc

Leser du hva jeg skriver. Hun velger selv å legge seg fordi hun er sliten. Ingen stuer henne vekk eller beordrer i seng. 

Anonymkode: f7269...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser stadig vekk at det blir feil å søke om råd her, men ender opp med å gjøre det. Grunnen til dette er at man ikke får frem nyansene. Vi står opp i dette daglig. Gir mye kjærlighet og oppmerksomhet og hun har et godt og kjærlig hjem. Ja hennes oppførsel skiller seg ut fra de to andre søsken og vi har prøvd å finne ut om det er noe grunn/ pratet mye med henne om det er noe som plager henne/ som hun trenger. Å stadig vekk komme i situasjoner der hun tramper/ protesterer/ griner/ også griner fordi hun ikke får sove/ fordi hun hører noen prate utenfor ferieboligen tærer på nervene, det må jeg være ærlig om. Får søke litt råd , mulig vi må gjøre ting annerledes, men skal fint ignorere noen av kommentarene overfor. 

Takk uansett 😀

Anonymkode: f7269...ea2

Mobil på soverommet er feil uansett om det er hverdag eller ferie, så at dere tillater eldste det, det er deres feil.

Dere har tydeligvis en sensitiv jente, da er det ikke bare hun som skal tilpasse seg dere heller. Hun får ikke sove, da blir man vanskelig! Skal eldste være på mobil/nett så får dere la eldste være oppe lenger. Og 10-åringen kan få ørepropper hun kan sove med - sørg for å skaffe noen som er myke nok så tolererer hun dem bedre.

Stress rundt søvnsituasjonen kan ødelegge søvnmønsteret hennes for resten av livet. Så rundt søvn bør dere ta hensyn til henne. Hun har i tillegg garantert lært på skolen og/eller lest på nett at skjermtid på kvelden ødelegger for søvn, så da har hun den vissheten i tillegg til at hun sikkert reagerer på lyset og tastingen fra storesøskenet. Kanskje dere kan la henne få sovne på deres soverom, så kan dere bære henne inn til barnas soverom når dere selv skal legge dere?

Hun prøver å finne sin plass i familien, hun skal finne ut hvem hun selv er. Dere trenger hjelp slik at dere kan hjelpe henne med det.

Les forresten litt om høysensitive barn, kanskje jenta de er det og derfor hun er så var på alt mulig. Skulle hun være høysensitiv så trenger hun hjelp til å forstå den delen av seg selv slik at hun kan ta hensyn til sine behov, og da må det også være mulig for henne å gjøre det. Man fungerer fint som høysensitiv, også sosialt, hvis man forstår hva man må ta hensyn og tar de hensynene. Men søk uansett hjelp når dere kommer hjem.

Anonymkode: 05238...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Leser du hva jeg skriver. Hun velger selv å legge seg fordi hun er sliten. Ingen stuer henne vekk eller beordrer i seng. 

Anonymkode: f7269...ea2

Men hvorfor skriver du da at du egentlig er irritert fordi hun ødelegger deres egentid? 

Anonymkode: 9ba2f...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor skriver du da at du egentlig er irritert fordi hun ødelegger deres egentid? 

Anonymkode: 9ba2f...9b9

Vet du hva, ikke interessert å forklare meg for mennesker dom henger seg opp i detaljer. Ha en fin dag 😀

Anonymkode: f7269...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal nok prøve å få snakket med noen om dette. Det som har gjort at jeg har tenkt at vi ikke skal hause det opp er at hun fungerer godt på skolen, blant venner, men så er det dette at hun tåler lite og dette med uro for sovn som startet for to år siden. 

Anonymkode: f7269...ea2

Kanskje dere som foreldre trenger litt veiledning, ikke bare 10 åringen. Det blir ofte en ond sirkel, hun er stemplet som et vanskelig barn, og da blir alt hun gjør og sier sett i det lyset

Anonymkode: 5ffec...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kanskje dere som foreldre trenger litt veiledning, ikke bare 10 åringen. Det blir ofte en ond sirkel, hun er stemplet som et vanskelig barn, og da blir alt hun gjør og sier sett i det lyset

Anonymkode: 5ffec...f61

Ja det kan godt hende. Vi skal nok gå videre med dette for å få noe innspill.

Anonymkode: f7269...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være en ide og søke hjelp alle kan noen ganger ha godt av å se litt på situasjonen hjemme for vi har lett for å komme inn i mønstre.

Dette høres jo ut som en jente med mye personlighet og sterke følelser som kanskje trenger litt andre ting enn søsknene. Kanskje hun har kreative evner eller utrykksbehov som kan hjelpe henne til å få mer ro og harmoni rundt seg?

Om hun vil legge seg tidlig så er jo det greit, men da tenker jeg at det bør være ro og mørkt på rommet. Søsteren får heller da være oppe med dere til hun er klar for å sove.

Ikke hør på alle kritikerne her inne, det er helt riktig at nyansene blir borte i alle innlegg så det er ikke så lett og se for seg hele bildet. Mine barn legger seg svært sent i ferien, men det er likevel godt å ha et par timer for seg selv etterpå. Selv om det er ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ødelegger deres kveld? Er ikke ferien for alle? I ferien her er tiåringen våken til 23-24 og vi koser oss sammen. 

Anonymkode: c927d...63b

Ærlig talt, snakk om å gjøre seg mest mulig vanskelig og virkelig gå inn for å tolke et innlegg i verste mening.

Jo, ferien er for alle, OGSÅ foreldrene. Også voksne trenger faktisk å få slappe av innimellom i ferien, alene og sammen med partner. SAMTLIGE av våre ferier de siste ti årene er gjennomført på barnas premisser. Og vi koser oss masse sammen som en familie. Men om jeg har behov for en time for meg selv med et glass vin og bok/strikketøy, så har jeg INGEN problemer med å si til barna mine at nå får de finne på noe på egen hånd. Heldigvis har jeg ikke oppdratt noen skjøre persilleblad som MÅ være oppå meg alle sine våkne timer, så dette håndterer de uten problemer. Man MÅ ikke gå oppå hverandre 24/7 selv om det er ferie altså!

Anonymkode: bcaa0...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Leser du hva jeg skriver. Hun velger selv å legge seg fordi hun er sliten. Ingen stuer henne vekk eller beordrer i seng. 

Anonymkode: f7269...ea2

Jeg tror dere har blitt så vant til å se på henne som problemet, at dere ikke vurderer hver situasjon og ser om hun har et poeng. Hun er sliten og trenger legge seg tidlig, men likevel får storesøsken holde henne våken med telefonen sin. Sett utenfra, er ikke tiåringen vanskelig. Det er storesøskenet som ikke har noe på soverommet og gjøre dersom han/hun skal bruke telefon.

Storesøskenet skal jo åpenbart ikke sove, og bør være den som tar hensyn, men i stedet for krangler dere om hvor vanskelig tiåringen er som faktisk vil sove, men ikke får det til.

Jeg tror dere trenger hjelp til å se på både tiåringen og familiedynamikken med nye øyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alltid vært en bestem frøken som har hatt sine raserianfall da hun var liten. Siste årene er hun lett krenkbar, ikke mye som skal til før hun begynner å grine. Hun er også mye urolig når hun skal legge seg. Skal helst være helt stille. Sovner hun ikke i løpet av 20 min så er det styr. Dette gjør oss frustrerte. Jeg merker at vår tålmodighet med henne er minimal. 

Nå er vi på ferie. Jeg og mannen sitter på balkongen. Yngste sovnet, eldste ligger i senga med telefonen og hun ved siden av. Så begynner hun, kvalm... søsterens lys på telefon plager henne osv. Ender opp med at jeg og mannen beg å diskutere. Han mener vi bør søke hjelp, jeg har tenkt at vi ikke skal gjøre problemet større enn det det kanskje er. Ender opp med at jeg blir irritert på ham og vet at det er fordi jeg egentlig er forbanna for at hun enda en gang ødelegger vår kveld.

Kan ellers si ar vi er en familie som har det bra ellers. Hun trives godt på skolen og beskrives som sosial, empatisk og utadvendt. 

Noen med innspill om det er noe vi bør gjøre for vår og hennes del? Tør nesten ikke tenke på puberteten😬.

 

Anonymkode: f7269...ea2

Hva med å ligge å kose litt med henne til hun sovner. Selvfølgelig uten eldre søsken med telefon i samme rom. Er man våken skal man ikke ligge i seng med mobil ved noen som skal sove!

Høres ut som dere mener det bare er hun som sksl ta hensyn til dere men ingen skal ta hensyn til henne for hun er så håpløst vsnskelig. Tro meg hun vet at dere synes det. 

Anonymkode: d2a7c...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å ligge å kose litt med henne til hun sovner. Selvfølgelig uten eldre søsken med telefon i samme rom. Er man våken skal man ikke ligge i seng med mobil ved noen som skal sove!

Høres ut som dere mener det bare er hun som sksl ta hensyn til dere men ingen skal ta hensyn til henne for hun er så håpløst vsnskelig. Tro meg hun vet at dere synes det. 

Anonymkode: d2a7c...9cc

Og det konkluderer du med ut ifra de korte innlegget jeg skrev 👍🏻. Imponerende🙏

Anonymkode: f7269...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det konkluderer du med ut ifra de korte innlegget jeg skrev 👍🏻. Imponerende🙏

Anonymkode: f7269...ea2

Du er ikke veldig åpen for innspill for at ikke alle problemene kanskje ligger hos 10 åringen. Hvis det er dette dere formidler til resten av familien, gjerne ubevisst, så blir det en vanskelig situasjon for alle

Anonymkode: 5ffec...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det konkluderer du med ut ifra de korte innlegget jeg skrev 👍🏻. Imponerende🙏

Anonymkode: f7269...ea2

Du ignorerer de som kommer med saklige svar og råd til deg, hvorfor det?

Anonymkode: 05238...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ignorerer de som kommer med saklige svar og råd til deg, hvorfor det?

Anonymkode: 05238...87a

Absolutt ikke. Jeg ignorere folk som kommer med bastante konklusjoner og henger seg opp i detaljer. Jeg har allerede sagt meg enig i med en oppe at vi foreldrene trenger nok litt veiledning ifht dette da det er fullt mulig at vi har kommet i en ond sirkel. Jeg er så pass reflektert at jeg vet at samspillet mellom voksne og barn har mye å si for relasjonene i familien og legger på ingen måte skylda på det barnet jeg elsker høyt til tross for at hennes oppførsel til tider er krevende. Ønsket kun innspill og tar til meg mange ting her ( konstruktive tilbakemeldinger) og ignorerer lett de jeg betrakter som lite konstruktive. 

Uansett takk til alle som tok seg tid til å svare.

Anonymkode: f7269...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og det konkluderer du med ut ifra de korte innlegget jeg skrev 👍🏻. Imponerende🙏

Anonymkode: f7269...ea2

Skrev du inn her for å få støtte og sympati for at du må holde ut med et så utrolig slitsomt barn som bare ødelegger ferien for deg? Du virker veldig lite mottakelig for innspill, du har bestemt deg for at det er hun som er problemet.

Anonymkode: d2a7c...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skrev du inn her for å få støtte og sympati for at du må holde ut med et så utrolig slitsomt barn som bare ødelegger ferien for deg? Du virker veldig lite mottakelig for innspill, du har bestemt deg for at det er hun som er problemet.

Anonymkode: d2a7c...9cc

Er det mulig... ta deg en bolle eller les siste innlegg. 

Anonymkode: f7269...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt ikke. Jeg ignorere folk som kommer med bastante konklusjoner og henger seg opp i detaljer. Jeg har allerede sagt meg enig i med en oppe at vi foreldrene trenger nok litt veiledning ifht dette da det er fullt mulig at vi har kommet i en ond sirkel. Jeg er så pass reflektert at jeg vet at samspillet mellom voksne og barn har mye å si for relasjonene i familien og legger på ingen måte skylda på det barnet jeg elsker høyt til tross for at hennes oppførsel til tider er krevende. Ønsket kun innspill og tar til meg mange ting her ( konstruktive tilbakemeldinger) og ignorerer lett de jeg betrakter som lite konstruktive. 

Uansett takk til alle som tok seg tid til å svare.

Anonymkode: f7269...ea2

Likevel kommenterer du overhodet ikke flere ting flere har påpekt, f.eks. at det ikke er 10-åringen som er problemet, og at dere bidrar til problemet, når dere lar eldste få ligge og taste på mobilen, selv når 10-åringen ikke får sove av det (og her er det nok forskning til å støtte 10-åringen...). Men det ville vel ikke passet helt inn, for da måtte dere tatt diskusjonen med eldste, eller kanskje til og med latt eldste være oppe en stund til. Det er flere konstruktive tilbakemeldinger du velger å ignorere.

Anonymkode: 05238...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ærlig talt, snakk om å gjøre seg mest mulig vanskelig og virkelig gå inn for å tolke et innlegg i verste mening.

Jo, ferien er for alle, OGSÅ foreldrene. Også voksne trenger faktisk å få slappe av innimellom i ferien, alene og sammen med partner. SAMTLIGE av våre ferier de siste ti årene er gjennomført på barnas premisser. Og vi koser oss masse sammen som en familie. Men om jeg har behov for en time for meg selv med et glass vin og bok/strikketøy, så har jeg INGEN problemer med å si til barna mine at nå får de finne på noe på egen hånd. Heldigvis har jeg ikke oppdratt noen skjøre persilleblad som MÅ være oppå meg alle sine våkne timer, så dette håndterer de uten problemer. Man MÅ ikke gå oppå hverandre 24/7 selv om det er ferie altså!

Anonymkode: bcaa0...7ad

Nei, det er jeg fullstendig enig i. Jeg sier gjerne fra til ungene om at nå trenger jeg å lese litt i en bok e.l. Jeg synes likevel ikke at de ødelegger kvelden min hvis det oppstår noe mellom søsken, en av dem gjør noe dumt e.l slik at jeg blir forstyrret. Tenker at det er en del av jobben, liksom. 😛 Legger heller ikke opp ferien på barnas premisser. Her drar jeg dem gjerne med på storbyturer hvor de må gå inn i kirker og på gallerier. Klart de kan få pølse og chips fra barnemenyen, men et «all inclusive eldorado» med fri tilgang til alt eller en Danmarksferie med kjøring fra park til park er for meg det glade vanvidd. 😅

Anonymkode: c927d...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det mulig... ta deg en bolle eller les siste innlegg. 

Anonymkode: f7269...ea2

🙄🙈

Anonymkode: d2a7c...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt ikke. Jeg ignorere folk som kommer med bastante konklusjoner og henger seg opp i detaljer. Jeg har allerede sagt meg enig i med en oppe at vi foreldrene trenger nok litt veiledning ifht dette da det er fullt mulig at vi har kommet i en ond sirkel. Jeg er så pass reflektert at jeg vet at samspillet mellom voksne og barn har mye å si for relasjonene i familien og legger på ingen måte skylda på det barnet jeg elsker høyt til tross for at hennes oppførsel til tider er krevende. Ønsket kun innspill og tar til meg mange ting her ( konstruktive tilbakemeldinger) og ignorerer lett de jeg betrakter som lite konstruktive. 

Uansett takk til alle som tok seg tid til å svare.

Anonymkode: f7269...ea2

Hehe, så det er bare de du er enige med som kommer med konstuktive tilbakemeldinger, og alle andre ignorerer du?

Det sier mer om deg enn om alle de som svarer her altså. Ungen har det ikke så greit, og det kan være mange grunner til det, men du lytter bare til de rådene du selv ønsker og driter i de du er uenig i. Da er det ikke brått sikkert denne ungen kommer til å få det noe særlig bedre...

Mye av problemet er jo nettopp at du ikke forstår henne, hun er såpass forskjellig fra deg at dere ikke klarer kommunisere noe greit. Da er det kanskje rådene fra de som er veldig forskjellig fra deg som ville virket best?

Anonymkode: 4c4cd...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, så det er bare de du er enige med som kommer med konstuktive tilbakemeldinger, og alle andre ignorerer du?

Det sier mer om deg enn om alle de som svarer her altså. Ungen har det ikke så greit, og det kan være mange grunner til det, men du lytter bare til de rådene du selv ønsker og driter i de du er uenig i. Da er det ikke brått sikkert denne ungen kommer til å få det noe særlig bedre...

Mye av problemet er jo nettopp at du ikke forstår henne, hun er såpass forskjellig fra deg at dere ikke klarer kommunisere noe greit. Da er det kanskje rådene fra de som er veldig forskjellig fra deg som ville virket best?

Anonymkode: 4c4cd...748

👏🏻

Anonymkode: d2a7c...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...