Gå til innhold

10 åringen driver oss til vanvidd...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Alltid vært en bestem frøken som har hatt sine raserianfall da hun var liten. Siste årene er hun lett krenkbar, ikke mye som skal til før hun begynner å grine. Hun er også mye urolig når hun skal legge seg. Skal helst være helt stille. Sovner hun ikke i løpet av 20 min så er det styr. Dette gjør oss frustrerte. Jeg merker at vår tålmodighet med henne er minimal. 

Nå er vi på ferie. Jeg og mannen sitter på balkongen. Yngste sovnet, eldste ligger i senga med telefonen og hun ved siden av. Så begynner hun, kvalm... søsterens lys på telefon plager henne osv. Ender opp med at jeg og mannen beg å diskutere. Han mener vi bør søke hjelp, jeg har tenkt at vi ikke skal gjøre problemet større enn det det kanskje er. Ender opp med at jeg blir irritert på ham og vet at det er fordi jeg egentlig er forbanna for at hun enda en gang ødelegger vår kveld.

Kan ellers si ar vi er en familie som har det bra ellers. Hun trives godt på skolen og beskrives som sosial, empatisk og utadvendt. 

Noen med innspill om det er noe vi bør gjøre for vår og hennes del? Tør nesten ikke tenke på puberteten😬.

 

Anonymkode: f7269...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, hvis hun merker at dere har liten tålmodighet med henne, så føler hun kanskje på det? Og hun er midterst av tre ser det ut som? Det påvirker henne kanskje. Føler seg som den vanskelige i midten. 20 min er ikke mye. La henne holde på da vel. Ikke la dere hisse opp. 

Anonymkode: 68bd4...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hm, hvis hun merker at dere har liten tålmodighet med henne, så føler hun kanskje på det? Og hun er midterst av tre ser det ut som? Det påvirker henne kanskje. Føler seg som den vanskelige i midten. 20 min er ikke mye. La henne holde på da vel. Ikke la dere hisse opp. 

Anonymkode: 68bd4...8c7

Det er det vi prøver, å ignorere. Hadde senest idag en prat med henne om hvor glad vi er i alle tre, men at det er hennes oppførsel noen ganger vi ikke er så glad i. Som idag når hun skal hjelpe storesøster å bære et par ting bort til stranda og det ender opp med at hun griner og protesterer og storesøster til slutt gjør det alene. Hun hører da etter, nikker, men gjør det samme igjen og igjen.

Anonymkode: f7269...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du skrevet om denne 10-åringen som driver dere til vanvidd tidligere her? Du fikk jo mange gode råd da😊

Anonymkode: 807dd...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har ikke du skrevet om denne 10-åringen som driver dere til vanvidd tidligere her? Du fikk jo mange gode råd da😊

Anonymkode: 807dd...922

Tror ikke det 😬🙈

Anonymkode: f7269...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke du skrevet om denne 10-åringen som driver dere til vanvidd tidligere her? Du fikk jo mange gode råd da😊

Anonymkode: 807dd...922

Er vel flere 10 åringer som driver foreldrene sine til vanvidd?🤣

Anonymkode: 1a2a0...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som min på ni år. Har adhd og søvnvansker. Skal lite til for å forstyrre og tåler lite før hn blir frustrert. Om barnet skiller seg vesentlig fra søsken og dere opplever vansker som påvirker fungering over tid kan det være en ide å sjekke om hun har en vansker. Blir ikke bedre av å bli behandlet som alle andre og bare føle nederlag heller. Om det skulle være noe. Er det ingenting så vet dere det og dere får sikkert noen råd på veien.

Anonymkode: 61859...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, få eldste til å slå av telefonen!  

Jeg kunne ikke klare å få sove hvia det var en i samme rom som tastet på telefonen og det lyset var på. 

Anonymkode: 02454...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som min på ni år. Har adhd og søvnvansker. Skal lite til for å forstyrre og tåler lite før hn blir frustrert. Om barnet skiller seg vesentlig fra søsken og dere opplever vansker som påvirker fungering over tid kan det være en ide å sjekke om hun har en vansker. Blir ikke bedre av å bli behandlet som alle andre og bare føle nederlag heller. Om det skulle være noe. Er det ingenting så vet dere det og dere får sikkert noen råd på veien.

Anonymkode: 61859...ff0

Skal nok prøve å få snakket med noen om dette. Det som har gjort at jeg har tenkt at vi ikke skal hause det opp er at hun fungerer godt på skolen, blant venner, men så er det dette at hun tåler lite og dette med uro for sovn som startet for to år siden. 

Anonymkode: f7269...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere foreldre får begynne med å endre hvordan dere snakker med henne på og oppfører dere. Det hjelper😊

Og ikke sammenlign barna.. De er forskjellige personer og trenger dere voksne på forskjellige måter. 

Og det med at søsken har på tlf i samme rom... Jeg hadde blitt flyforbanna selv. 

Går an å sette på blålysfilter på tlf eller ha respekt for andre i rommet. Ikke 10 åringen som er vrang. 

Anonymkode: 76c1a...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er det vi prøver, å ignorere. Hadde senest idag en prat med henne om hvor glad vi er i alle tre, men at det er hennes oppførsel noen ganger vi ikke er så glad i. Som idag når hun skal hjelpe storesøster å bære et par ting bort til stranda og det ender opp med at hun griner og protesterer og storesøster til slutt gjør det alene. Hun hører da etter, nikker, men gjør det samme igjen og igjen.

Anonymkode: f7269...ea2

Hørtes ikke helt greit ut. Jeg som barn hadde blitt veldig lei meg hvis du sa det på denne måten. 

Anonymkode: 76c1a...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden far ønsker at dere skal søke hjelp, er det god grunn til å gjøre det.

Anonymkode: 86f67...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter også med tiåringen vår og skal søke hjelp nå. Vi ser tendenser til rett og slett ondskapsfull oppførsel mot søsken, overbevisende løgner og sosiale vansker. Flink på skolen hva gjelder det faglige, men det er mye intriger og få venner. Ganske egoistisk, sier aldri unnskyld eller viser anger, sinneproblemer. Vi er slitne nå. Gråter meg i søvn nesten hver kveld. 

Anonymkode: 4304e...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal nok prøve å få snakket med noen om dette. Det som har gjort at jeg har tenkt at vi ikke skal hause det opp er at hun fungerer godt på skolen, blant venner, men så er det dette at hun tåler lite og dette med uro for sovn som startet for to år siden. 

Anonymkode: f7269...ea2

Hva skjedde i livet hennes/deres for to år siden?

 

Anonymkode: 05238...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ødelegger deres kveld? Er ikke ferien for alle? I ferien her er tiåringen våken til 23-24 og vi koser oss sammen. Det er ikke tiåringens feil. Gi henne oppmerksomhet og kjærlighet og se om du kan forstå hva som ligger bak oppførselen. 

Anonymkode: c927d...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig merkelig ordvalg her, ødelegger deres kveld? Deres kveld er jo sammen med barna... De er så store nå at dere kan ikke stu de inn på et rom for at mamma og pappa skal sitte på verandaen og drikke vin altså.

Det er ganske vanlig at ungene har en litt tung periode i 8-10 års alderen, mye som skjer i kropp og sinn, mange tanker, de får ofte litt seperasjonsangst også fordi de plutselig tenker på alt fra alvorlig sykdom til brann og tyver, ting de ikke tenkte på da de var yngre.

Om hun har litt kaos i hodet akkurat nå, og samtidig føler på at hun "ødelegger deres kveld" så har hun litt å stri med.

Kanskje trenger hun litt ekstra oppmerksomhet akkurat nå, positiv oppmerksomhet.

Anonymkode: 4c4cd...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå ordvalget ditt, at 10-åringen ødelegger ferien og driver dere til vanvidd og krangling fordi dere ikke får den stille egentiden og fordi hun ikke vil sove med mobilskjerm i nærheten? Det er virkelig ikke 10-åringen som er problemet her, det er jo dere! 

Hun kunne skrevet samme innlegg men med større rett.

"Foreldrene mine og søsteren min driver meg til vanvidd! Søsteren min nekter å skru av mobilen når jeg prøver å sove og mamma og pappa lager diskusjoner av ingenting. Disse folka må jeg være på ferie med! Hva skal jeg gjøre når hele ferien min ( som jeg virkelig trenger) blir ødelagt?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så typisk at alt vendes på i dette forumet. Hva vet dere om at mamma og pappa bruker hele dagen for å oppfylle deres ønsker og behov. Det at hun legger seg kl. 21.30 er fordi hun selv ønsker det og fordi hun er sliten etter en hel dag i sola/stranda med diverse opplegg og ikke fordi hun må og mamma og pappa skal ha egen tid som jo er godt etter en lang dag med tre barn. 

Så før dere moralpolitiet uttaler dere då er det lurt å ikke tenke i boksen men se litt utover.

Anonymkode: f7269...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ødelegger deres kveld? Er ikke ferien for alle? I ferien her er tiåringen våken til 23-24 og vi koser oss sammen. Det er ikke tiåringens feil. Gi henne oppmerksomhet og kjærlighet og se om du kan forstå hva som ligger bak oppførselen. 

Anonymkode: c927d...63b

Nettopp ferie for alle. Da burde foreldrene kunne få et par timer på kvelden bare til de 2. Vi jeg 4 barn i alder 6 til 10 år. De får ikke være oppe så lenge de vil. Legger seg i 20-21 tiden. Noen kvelder senere. Vi kan ikke ha 4 sure unger hver dag som krangler enda mer enn de gjør nå. De tar ikke alltid igjen søvnen. 

Anonymkode: 9bc8c...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er så typisk at alt vendes på i dette forumet. Hva vet dere om at mamma og pappa bruker hele dagen for å oppfylle deres ønsker og behov. Det at hun legger seg kl. 21.30 er fordi hun selv ønsker det og fordi hun er sliten etter en hel dag i sola/stranda med diverse opplegg og ikke fordi hun må og mamma og pappa skal ha egen tid som jo er godt etter en lang dag med tre barn. 

Så før dere moralpolitiet uttaler dere då er det lurt å ikke tenke i boksen men se litt utover.

Anonymkode: f7269...ea2

Enig. Man koser seg med barna hele dagen, og det kan være slitsomt for foreldre også å være aktive hele dagen, for så å løse konflikter med barna og organisere osv. Og hvorfor skal barn være oppe til sent på kveld natt når man har aktive dager. Ikke alle barn tar igjen søvn. Og barn trenger mye søvn. 

Anonymkode: 9bc8c...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp ferie for alle. Da burde foreldrene kunne få et par timer på kvelden bare til de 2. Vi jeg 4 barn i alder 6 til 10 år. De får ikke være oppe så lenge de vil. Legger seg i 20-21 tiden. Noen kvelder senere. Vi kan ikke ha 4 sure unger hver dag som krangler enda mer enn de gjør nå. De tar ikke alltid igjen søvnen. 

Anonymkode: 9bc8c...083

Nettopp. Hilsen hi. 

Anonymkode: f7269...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere som mener at det er foreldrene sin feil og burde bruke andre ord osv. 

Hørt om frustrasjon?affekt? Ingen er perfekte, å bli sint og frustrert er normale reaksjoner. 

Anonymkode: 9bc8c...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser stadig vekk at det blir feil å søke om råd her, men ender opp med å gjøre det. Grunnen til dette er at man ikke får frem nyansene. Vi står opp i dette daglig. Gir mye kjærlighet og oppmerksomhet og hun har et godt og kjærlig hjem. Ja hennes oppførsel skiller seg ut fra de to andre søsken og vi har prøvd å finne ut om det er noe grunn/ pratet mye med henne om det er noe som plager henne/ som hun trenger. Å stadig vekk komme i situasjoner der hun tramper/ protesterer/ griner/ også griner fordi hun ikke får sove/ fordi hun hører noen prate utenfor ferieboligen tærer på nervene, det må jeg være ærlig om. Får søke litt råd , mulig vi må gjøre ting annerledes, men skal fint ignorere noen av kommentarene overfor. 

Takk uansett 😀

Anonymkode: f7269...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritten i midten-syndrom. Midtbarnet har det verre enn søsknene, det har fått det verste av begge verdener og er ulykkeligst i så mange søskenflokker.

Anonymkode: d3b9a...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil jeg bare påpeke at mange mennesker, spesielt barn som nærer seg tenårene, gjerne er ekstra sensitive. Det å omgås folk hele dagen, bli forstyrret med lyder og mobillys når hun skal sove forstår jeg godt kan gå enhver på nervene. Alle trenger ro, fred og privatliv. Når dere i tillegg har bestemt dere for at hun er et vanskelig barn blir det fort en selvoppfyllende profeti. Jeg er helt for å skaffe henne noen form for hjelp i form av samtaler med psykolog for å hjelpe henne å sortere tanker og følelser, men vær lydhør for at dere nører oppunder problemene hennes. Hvordan er søsteren hennes? Hva er årsaken til at hun reagerer på å hjelpe søsteren sin? Kanskje det er noe mellom dem som dere ikke vet om, irritasjon som gnager. 

Anonymkode: 5dbea...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...