Gå til innhold

Helt ærlig. Er likes viktig for deg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker ikke FB og har ikke Instagram, derfor har jeg aldri tenkt over problemstillingen likes, har tenkt det har vært en fjortis greie. 

På vinkveld i går påpekte en venninne at jeg ALDRI lika bilder. Nei, for jeg er jo ikke på FB. Sjekker kanskje to ganger i uken i forbindelse med barnas aktiviteter. Jeg har aldri skrevet en status og profilbilde er en blomst. Uansett, det skinte ganske godt gjennom at hun hadde oversikt over antall likes og at mange var viktig. 

Når du har mulighet å være anonym her, blir du lei deg av lite likes?

Og hvorfor er likes viktig for deg? Jeg dømmer ikke, jeg lurer oppriktig?

Jeg har aldri deltatt i SoMe og skjønner ikke greia utover at det er en genial informasjonskanal. 

Anonymkode: 86009...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke viktig, men det er hyggelig. Jeg blir ikke lei meg for at jeg ikke får mange og jeg reagerer ikke på dem som ikke gir likes, men jeg gleder meg ofte over dem jeg får.

Anonymkode: a511f...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man liker jo å få «likes». Er vel derfor man poster ting. 

Når det er sakt; jeg legger ut veldig lite. Og aldri noe av/med barna mine. Aldri alkoholrelaterte og lite av meg selv (bilder) 

 

Anonymkode: 391f5...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det liker jeg, men jeg blir ikke lei med om jeg får få. Vet godt hva som "selger" på SOME (kjærlighet, barn, ferie). Selv legger jeg ut mye annet som høster mindre likes. 

Anonymkode: 160e8...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker FB kun til jobbrelaterte ting, så ja, viktig at jeg får likes. Ellers ville det jo bety at jeg var på bærtur i jobben min. 

Anonymkode: f8e3a...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er delt, jeg gir generelt mange "likes" til venner som poster, synes det er hyggelig og hele poenget med SOME, gi oppmerksomhet, hvis man ikke gjør det, vil SOME dø ut. 

Poster sjeldent og får ikke så mange likes som jeg hadde forventet utifra følgere og trodde kanskje de ikke så det jeg la ut (instagram). Men etter at jeg begynte å legge ut på stories, ser jeg at mange fler enn de som gir likes har vært innom og sett. Så jeg tror jeg bare har mange kjipe "venner" og valgt å ikke bry meg.

Anonymkode: 7c374...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, antall likes bryr jeg meg ikke om. Legger ut ganske lite, men når jeg først legger ut noe er det hyggelig med kommentarer (ikke av typen "så pen du er" på bilder, men f.eks at noen ønsker meg en god ferie). 

Anonymkode: 139f2...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt, kanskje.  Jeg er ikke en sosial eller en populær person. Selv om jeg har over 250 bekjente på Facebook, så får jeg, hvis jeg er heldig 40 bursdagshilsner. Selv om jeg ønsker alle gratulerer med dagen. Jeg er bare en person ingen bryr seg om. Ble ferdig med en master, la det ut, og fikk 7 likes. Ingen kommentarer. Jeg legger ikke ut mye, fordi ingen bryr seg. 

Anonymkode: b8750...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt, kanskje.  Jeg er ikke en sosial eller en populær person. Selv om jeg har over 250 bekjente på Facebook, så får jeg, hvis jeg er heldig 40 bursdagshilsner. Selv om jeg ønsker alle gratulerer med dagen. Jeg er bare en person ingen bryr seg om. Ble ferdig med en master, la det ut, og fikk 7 likes. Ingen kommentarer. Jeg legger ikke ut mye, fordi ingen bryr seg. 

Anonymkode: b8750...97d

Det er trist! Men ikke bry deg om det! Du er sikkert en fin person fordet! 

Anonymkode: 391f5...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder ikke styr på akkurat hvor mange eller av hvem, men liker at det kommer noen likes når jeg en sjelden gang poster noe. 

Min jeg ikke hadde fått noen då hadde jeg nok følt meg litt teit

Anonymkode: 8bf18...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er trist! Men ikke bry deg om det! Du er sikkert en fin person fordet! 

Anonymkode: 391f5...e45

Takk. Jeg poster ikke fordi jeg vet at jeg ikke vil få likes eller kommentarer. Og da får andre se hvor ensom jeg egentlig er. Ensomhet er ett stigma. Alle, spesielt på universitetet, skal ha mange venner, universitetet legger frem at dette er den beste tiden i ditt liv. Og så har man ikke det...

Anonymkode: b8750...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt, kanskje.  Jeg er ikke en sosial eller en populær person. Selv om jeg har over 250 bekjente på Facebook, så får jeg, hvis jeg er heldig 40 bursdagshilsner. Selv om jeg ønsker alle gratulerer med dagen. Jeg er bare en person ingen bryr seg om. Ble ferdig med en master, la det ut, og fikk 7 likes. Ingen kommentarer. Jeg legger ikke ut mye, fordi ingen bryr seg. 

Anonymkode: b8750...97d

Liker du andres innlegg da? De som aldri liker mine liker ikke jeg heller. Ser du gratulerer med dagen, men det kan forsvinne i mengden for mange

 

Min mann liker aldri andres innlegg, og har derfor ganske mange færre likes enn meg. Han har like mange venner og er like "populær" som meg ellers i hverdagen. 

Det er ikke alltid slik at antall likes avgjør hvem som liker deg eller ikke

Endret av Eliseflisa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ikke fb men har insta. Legger ut bilder av familie og slikt der. Blir glad for likes. Bryr meg ikke om jeg kun får tre likes på et bilde, da er det gjerne et veldig uinteressant et, så jeg fortjener det sikkert. 

Men hyggelig med tilbakemelding så klart. 

Anonymkode: cf27e...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk. Jeg poster ikke fordi jeg vet at jeg ikke vil få likes eller kommentarer. Og da får andre se hvor ensom jeg egentlig er. Ensomhet er ett stigma. Alle, spesielt på universitetet, skal ha mange venner, universitetet legger frem at dette er den beste tiden i ditt liv. Og så har man ikke det...

Anonymkode: b8750...97d

Men om du poster lite, får du færre likes fordi da er det sannsynligvis færre som ser det du poster. Ingen ser alt som alle venner poster. Den der kjedemeldinga som går av og til om Facebooks algoritmer og at du bare ser 25 venner og om du gjør sånn og sånn bla bla bla - er bare tull. Det hjelper ikke å gjøre "sånn og sånn", men det er en sannhet i at du ikke ser alt fra alle. Jeg ser for eksempel nesten aldri det som mannen min poster, vi gidder nemlig ikke å like hverandres innlegg eller kommentere hverandres innlegg, dermed ser jeg ham ikke heller uten å gå inn på profilen hans. 

Det er selvfølgelig hyggelig at andre viser interesse for det jeg poster, enten ved å like eller å skrive en kommentar. Men jeg teller verken det ene eller det andre. Jeg synes at Facebook er helt helt topp, fordi det er en fin og enkel måte å være litt involvert i andres liv og å holde kontakten på. Det er det viktigste for meg, ikke likes og kommentarer. 

Anonymkode: d9861...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som deg HI. Facebook har jeg aldri postet noe på. Jeg har aldri likt noe og skriver bare på lukkede grupper i forbindelse med barnas aktiviteter og skolearrangement. Jeg fant ut hvordan jeg skjuler når jeg har bursdag så jeg ikke får hilsener (for jeg takker ikke for dem). Fra min side er det et helt bevisst valg å bruke fb så lite som mulig. Hadde det ikke vært for all info om barnas fotball og basketball som legges ut hadde jeg ikke vært medlem. Instagram har jeg og følger 2 stk, min datter og sønn, så jeg vet hva de legger ut. Jeg har det brillefint uten.

Så nei, jeg er ikke opptatt av likes.

 

Anonymkode: 9b145...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det bryr jeg meg ikke om. Jeg legger ikke ut noe for å få likes, men for at mine venner skal ha mulighet til å se om de vil. Nå har jeg endret bruken min drastisk de siste åra, jeg har noen grupper på facebook jeg er på og der er ikke mine venner. Det er i forbindelse med min hobby. Jobben har en gruppe og skolen har noen grupper jeg sjekker om det har kommet på, utover det så bruker jeg ikke facebook. Sjeldent jeg får med meg om andre har lagt ut noe også, om de blir sure for at jeg ikke ga en likes eller ikke bryr jeg meg lite om, de som kjenner meg vet de må nå meg på gamlemåten: sms, altså slik vi gjorde i steinalderen som ungene mine sier. 

Anonymkode: e1c66...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ingen egen konto, kun i barnas navn for deres fritidsaktiviteter og skolegruppe og informasjonen som blir lagt ut der. Vet godt hva fb, insta, snap osv er og har ingen interesse å bruke tid på det så selvfølgelig bryr jeg meg ikke om likes. Min datter derimot, stakkars. Det er visst klin umulig å ikke bruke SoMe og uteblir likes er det krise. Jeg er veldig glad å være gammel nok å skjønne at man faktisk bare har 2-3 virkelig gode venner (altså noen man kan betro seg til med alt) og at resten er mennesker som kommer og går.

Anonymkode: 8fb8e...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg legger jo ikke ut på facebook for at ingen skal se det. Så det er klart det er fint at folk liker det jeg legger ut. Det forteller meg også at de som jeg ville skulle se det, faktisk så det.

Vi bor langt fra familie, og det er lettere å legge ut bilder av barna på facebook slik at alle kan se det, fremfor å sende til hver enkelt. En del av de jeg har på facebook er fjerne slektninger. De har glede av å følge med på barna våre, men jeg har ikke kontakt med dem til vanlig på telefon og vi ser dem kun med flere års mellomrom i familieselskaper. 

Hvis jeg deler en video eller meme eller noe er det ikke så farlig med hvor mange som liker det. Jeg legger som regel ikke merke til det hvis ingen liker det heller, før jeg tilfeldigvis er inne på profilen min senere en gang og ser på det jeg har lagt ut tidligere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke viktig for meg i d hele tatt. Nå fantes ikke face og insta når jeg vokste opp, kan være annerledes for de som vokser opp med det.

Anonymkode: 26b79...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pobie skrev:

Ja, jeg legger jo ikke ut på facebook for at ingen skal se det. Så det er klart det er fint at folk liker det jeg legger ut. Det forteller meg også at de som jeg ville skulle se det, faktisk så det.

Vi bor langt fra familie, og det er lettere å legge ut bilder av barna på facebook slik at alle kan se det, fremfor å sende til hver enkelt. En del av de jeg har på facebook er fjerne slektninger. De har glede av å følge med på barna våre, men jeg har ikke kontakt med dem til vanlig på telefon og vi ser dem kun med flere års mellomrom i familieselskaper. 

Hvis jeg deler en video eller meme eller noe er det ikke så farlig med hvor mange som liker det. Jeg legger som regel ikke merke til det hvis ingen liker det heller, før jeg tilfeldigvis er inne på profilen min senere en gang og ser på det jeg har lagt ut tidligere.

 

Bilder av barn har ingenting på Facebook å gjøre. 

Anonymkode: 391f5...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for meg selv og må si at det hyggelig å få noen likes eller kommentarer på det lille jeg legger ut. Men er ikke opptatt av det.  Men har erfart at at mer en legger igjen likes og kommentarer hos andre, jo mer får en selv av tilbakemelding.

Om jeg får 3 eller 140 likes er meg likegyldig. En ting jeg stusses over, er folk som stadig skal legge meg til som venn og aldri lar seg gjøre til kjenne. Poenget er å følge meg?

 

Anonymkode: 94b05...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger sjelden ut noe, men de få gangene jeg gjør det, så forventer jeg litt at mine beste venninner liker det. Men så er de så gode venner at jeg tar en ringerunde og ber de like om de ikke har gjort det. Mest på fleip så klart. 

Men jeg er ikke opptatt av likes. Men jeg ser jo at de som legger ut noe konstant og får maks 2 likes..... jeg tenker mitt da. 

Anonymkode: fb1d0...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, man liker jo å få «likes». Er vel derfor man poster ting. 

Når det er sakt; jeg legger ut veldig lite. Og aldri noe av/med barna mine. Aldri alkoholrelaterte og lite av meg selv (bilder) 

 

Anonymkode: 391f5...e45

Derfor man poster ting??? Hæ? Det er det vel ikke? Kunne godt fjernet likes funksjonen for min del. 

Anonymkode: c8a2a...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Eliseflisa skrev:

Liker du andres innlegg da? De som aldri liker mine liker ikke jeg heller. Ser du gratulerer med dagen, men det kan forsvinne i mengden for mange

 

Min mann liker aldri andres innlegg, og har derfor ganske mange færre likes enn meg. Han har like mange venner og er like "populær" som meg ellers i hverdagen. 

Det er ikke alltid slik at antall likes avgjør hvem som liker deg eller ikke

Så du holder oversikt over hvem som gir deg likes og kun liker dem tilbake? Hvordan greier du holde oversikt? Og så utrolig barnslig!

Anonymkode: c8a2a...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...