Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #1 Skrevet 12. juli 2019 Mannen min sin biologiske far døde for en tid tilbake. De har kun hatt sporadisk kontakt når han var barn. De tok opp litt mer kontakt når vi fikk barn. Men så døde han brått. Han fikk ikke beskjed oppdaget det på Facebook. Han har to søsken på biologiske far sin side. Mannen min sin stefar fortalte nå at han har skrevet testament slik at han arver på lik linje som hans biologiske barn. Moren til min mann spurte om min mann hadde fått noe arv fra sin biologiske far. Hun mente at min mann skulle vært kontaktet og arven etter biologisk far skulle vært delt på alle hans barn. Hva er riktig her? Anonymkode: 072ec...715
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #2 Skrevet 12. juli 2019 Pliktdelsarven skal fordeles mellom alle barn ja, så om det var en arv etter pappaen skulle pliktdelen fordeles mellom de alle. Summer over pliktdelen kan testamenteres som du ønsker. Anonymkode: 77860...bc2
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #3 Skrevet 12. juli 2019 Alt på konto, skjøter og eiendom skal deles juridisk ekstremt rettferdig, uansett hvem som var gullungen. Alt løst derimot, bilder, møbler, klokker etc er det ofte de frekkeste som stikker av med. Anonymkode: f3c69...437
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #4 Skrevet 12. juli 2019 Tusen takk for svar, det var det vi trodde. Anonymkode: 072ec...715
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #5 Skrevet 12. juli 2019 Men noen som vet hvor lang tid før det blir foreldet? Anonymkode: 072ec...715
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #6 Skrevet 12. juli 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men noen som vet hvor lang tid før det blir foreldet? Anonymkode: 072ec...715 Fristen er vel 10 år? Anonymkode: 2e0b7...fa0
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #7 Skrevet 12. juli 2019 hvorfor er dette så viktig for deg ??? er vel mannen din som skal bry seg, dessuten høres dere egostiske ut, da de uansett har hatt lite kontakt, da bør de andre få alt Anonymkode: c853f...7ed
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #8 Skrevet 12. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Mannen min sin biologiske far døde for en tid tilbake. De har kun hatt sporadisk kontakt når han var barn. De tok opp litt mer kontakt når vi fikk barn. Men så døde han brått. Han fikk ikke beskjed oppdaget det på Facebook. Han har to søsken på biologiske far sin side. Mannen min sin stefar fortalte nå at han har skrevet testament slik at han arver på lik linje som hans biologiske barn. Moren til min mann spurte om min mann hadde fått noe arv fra sin biologiske far. Hun mente at min mann skulle vært kontaktet og arven etter biologisk far skulle vært delt på alle hans barn. Hva er riktig her? Anonymkode: 072ec...715 Din far har krav på arv etter sin biologiske far. Han bør snarest kontakte advokat. Stefars testamente kan muligens være ugyldig. Anonymkode: cf5f6...370
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #9 Skrevet 12. juli 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: hvorfor er dette så viktig for deg ??? er vel mannen din som skal bry seg, dessuten høres dere egostiske ut, da de uansett har hatt lite kontakt, da bør de andre få alt Anonymkode: c853f...7ed For noe tull. Anonymkode: cf5f6...370
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #10 Skrevet 12. juli 2019 Just now, Anonym bruker said: For noe tull. Anonymkode: cf5f6...370 Nei. Mine halvsøsken fikk alt, da jeg hadde lite kontakt med min biologiske far. Fikk heller av arv av stefar som jeg så på som min far Anonymkode: c853f...7ed
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #11 Skrevet 12. juli 2019 Men noen som vet hvor lang tid før det blir foreldet? Anonymkode: 072ec...715
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #12 Skrevet 12. juli 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Mine halvsøsken fikk alt, da jeg hadde lite kontakt med min biologiske far. Fikk heller av arv av stefar som jeg så på som min far Anonymkode: c853f...7ed At du var en dørmatte som aksepterte urettferdighet betyr ikke at HI sin mann bør være det samme. HI sin mann har ikke krav på arv etter sin stefar etter loven. Skal han kunne testamentere bort noe etter pliktdelsarven er fordelt (på egne barn og evt kone), så må han eie verdier for flere millioner. Anonymkode: cf5f6...370
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #13 Skrevet 12. juli 2019 Just now, Anonym bruker said: At du var en dørmatte som aksepterte urettferdighet betyr ikke at HI sin mann bør være det samme. HI sin mann har ikke krav på arv etter sin stefar etter loven. Skal han kunne testamentere bort noe etter pliktdelsarven er fordelt (på egne barn og evt kone), så må han eie verdier for flere millioner. Anonymkode: cf5f6...370 ikke urettferdig i hele tatt... hadde jo som sagt lite kontakt med mannen, skulle bare mangle at ikke mine halv søsken fikk arven Anonymkode: c853f...7ed
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #14 Skrevet 12. juli 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men noen som vet hvor lang tid før det blir foreldet? Anonymkode: 072ec...715 Pengekrav har en foreldelse på 3 år, men vet ikke om arv kommer under dette eller annet. Hvis de andre barna har visst om din mann og ikke ført ham opp på skjemaer, så har de potensielt gjort noe alvorlig galt. Hvor lenge er det siden faren døde, og hadde han ingen ektefelle i live? Anonymkode: cf5f6...370
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #15 Skrevet 12. juli 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: ikke urettferdig i hele tatt... hadde jo som sagt lite kontakt med mannen, skulle bare mangle at ikke mine halv søsken fikk arven Anonymkode: c853f...7ed Det synes du ja. Lovverket er utarbeidet slik at det er i samsvar med folk flest sin rettsoppfatning av hva som er riktig. Anonymkode: cf5f6...370
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #16 Skrevet 12. juli 2019 Just now, Anonym bruker said: Det synes du ja. Lovverket er utarbeidet slik at det er i samsvar med folk flest sin rettsoppfatning av hva som er riktig. Anonymkode: cf5f6...370 snakk om og være bitter Anonymkode: c853f...7ed
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #17 Skrevet 12. juli 2019 Han er utvilsomt arving og skal ha sin del av arven helt uavhenging av hvem som har hatt kontakt med hvem. Beste måten å løse saken er å be om offentlig skifte av boet. Det kan alle som er arving kreve. Anonymkode: f4a3b...bf8
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #18 Skrevet 12. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men noen som vet hvor lang tid før det blir foreldet? Anonymkode: 072ec...715 10 år er foreldelsesfristen for feilfordelt arv. Det er jo ikke sikkert det var noe å arve. Han kan ha hatt mye gjeld og arvingene har valgt offentlig skifre, han kan ha satt alt på kona (om han hadde en) for at ikke mannen din skulle arve, eller det kan ha vært så lite midler at kun kona arvet (ektefelles lot på 6G, eller var det 4G, går foran pliktdelsarv), men det bør han jo finne ut. Man kan like det eller ikke, men vi har pliktdelsdarv i Norge, synes ikke det er grådig å be om det man lovmessig skulle hatt. Stefar kan fritt testamentere bort 1/3 av arven, så det trenger ikke være millioner i boet. Pliktdelsarven er 2/3 av boet, begrenset oppad til 1 mill. per livsarving (vet ikke når endringen til 1,5 mill. slår inn). I tillegg arver vel kona (om de er gift) halvparten dersom de har felleseie, og da arver jo også stesønnen noe via henne om hun lever lengst. Anonymkode: 08ef7...bd7
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #19 Skrevet 12. juli 2019 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: 10 år er foreldelsesfristen for feilfordelt arv. Det er jo ikke sikkert det var noe å arve. Han kan ha hatt mye gjeld og arvingene har valgt offentlig skifre, han kan ha satt alt på kona (om han hadde en) for at ikke mannen din skulle arve, eller det kan ha vært så lite midler at kun kona arvet (ektefelles lot på 6G, eller var det 4G, går foran pliktdelsarv), men det bør han jo finne ut. Man kan like det eller ikke, men vi har pliktdelsdarv i Norge, synes ikke det er grådig å be om det man lovmessig skulle hatt. Stefar kan fritt testamentere bort 1/3 av arven, så det trenger ikke være millioner i boet. Pliktdelsarven er 2/3 av boet, begrenset oppad til 1 mill. per livsarving (vet ikke når endringen til 1,5 mill. slår inn). I tillegg arver vel kona (om de er gift) halvparten dersom de har felleseie, og da arver jo også stesønnen noe via henne om hun lever lengst. Anonymkode: 08ef7...bd7 Uansett hvilken modell som er valgt for skifte av boet - privat eller offentlig - skal alle arvingene være kartlagt og informerte. Det kommer inn under bobestyrers plikter. . Er der et testament som begrenser pliktdelen fra 2/3 til 1 - 1,5 mill, skal alle arvingene være informerte. Når er arving ikke har hørt noe - er ting ikke riktig gjort og det er grunn til å ettergå saken. Anonymkode: f4a3b...bf8
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #20 Skrevet 12. juli 2019 Om han hadde en kone er det ikke sikkert boet er gjort opp enda, det kan godt hente hun sitter i uskiftet bo. Egentlig har hun ikke mulighet til det når det er særkullsbarn, da skal i tilfelle særkullsbarnet være over 18 år og skrive under på at det er greit. Men det er nå mest vanlig å gjøre opp boet med en gang når det er særkullsbarn i forholdet. Jeg vet ikke hvordan ting fungerer om de ikke vet om at det må gjøres opp med en gang. Anonymkode: 77860...bc2
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #21 Skrevet 12. juli 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: hvorfor er dette så viktig for deg ??? er vel mannen din som skal bry seg, dessuten høres dere egostiske ut, da de uansett har hatt lite kontakt, da bør de andre få alt Anonymkode: c853f...7ed Skjerp deg’a! Anonymkode: 847b5...e23
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #22 Skrevet 12. juli 2019 Det finnes flere typer skifte. Ved privat skifte, må alle arvinger signere. Tingretten sjekker at antall signaturer stemmer med antall arvinger før de godtar skiftet. uskifte er ikke mulig om det er særskilte livsarvinger, med mindre den/de særskilte livsarvinger har signert korrekt på at de godtar det. offentlig skifte må begjæres av en av arvingene. enearving med bakgrunn i ekteskap enearving med bakgrunn i samboerskap bo av liten verdi. Hvis arven etter avdøde er på mindre enn 1G, så går arven til kun en av arvingene. du må vite hvilken type skifte som ble foretatt og hvor mye verdier det var i boet etter faren. Mannen din (ikke du, for du får ikke svar) må ringe den tingretten som behandlet dødsfallet og spørre om skifteformen og hvilke verdier det var i boet Anonymkode: b0f5c...6aa
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #23 Skrevet 12. juli 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: snakk om og være bitter Anonymkode: c853f...7ed Jeg har ingen personlig erfaring på dette området, men anser det som helt riktig og rimelig at sønnen skal arve sin biologiske far. Det er nok heller hun jeg svarte som i tilfelle burde mistenkes for å ha lurt noen fordi hun selv synes hun er «mer berettiget». Anonymkode: cf5f6...370
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #24 Skrevet 12. juli 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Om han hadde en kone er det ikke sikkert boet er gjort opp enda, det kan godt hente hun sitter i uskiftet bo. Egentlig har hun ikke mulighet til det når det er særkullsbarn, da skal i tilfelle særkullsbarnet være over 18 år og skrive under på at det er greit. Men det er nå mest vanlig å gjøre opp boet med en gang når det er særkullsbarn i forholdet. Jeg vet ikke hvordan ting fungerer om de ikke vet om at det må gjøres opp med en gang. Anonymkode: 77860...bc2 Dette kan også være tilfellet. Anonymkode: cf5f6...370
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2019 #25 Skrevet 12. juli 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Han er utvilsomt arving og skal ha sin del av arven helt uavhenging av hvem som har hatt kontakt med hvem. Beste måten å løse saken er å be om offentlig skifte av boet. Det kan alle som er arving kreve. Anonymkode: f4a3b...bf8 Vi kommer ikke til å gå videre med dette, men det er mere det å vite . Det var nok ikke snakk om «mye»verdier, men det var en gård og ei hytte. Min mann var egentlig odelsgutt og bærer familienavnet. De 2 søsknene som hadde kontakt med den biologiske faren fra de var små fikk ikke vite om min mann før de var voksne. Vi fant ut at faren var død ca 2 mnd etter hans død. Mannen min. Syntes det var lenge siden han hadde hørt fra han selv om han hadde ringt. På den måten fikk han vite at han var død. Anonymkode: 072ec...715
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå