Gå til innhold

Livet består jo bare av husarbeid og mas


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir bedre! Her er barna 8 og 12 år, får slappet av mer enn nok. Vi kan reise, spiser mye ute på restaurant og ferie er helt topp. Ungene bytter ofte på å sove hos venner og ha besøk av venner, så vi kan dra på konserter og andre ting. Vi har ikke familie som kan passe, det var et stort savn da de var yngre. Det blir bedre. Husker jeg selv klamrer meg til de ordene da jeg rugget vogn og samtidig måtte ha øyne i nakken på eldstemann på stranda og tenkte hvordan jeg skulle holde ut fire uker til i sommerferien. 

Anonymkode: f83a6...931

Takk for innspill, prøver å holde fast i dette... 

HI 

Anonymkode: 8a783...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk forventer seg eventyrbok, tydeligvis. Ingenting skal koste noe i innsats, og i tillegg skal det se pent ut utenfra. Sorry, er man så naiv så fortjener man ikke annet enn en realitetssmekk i trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaper livet mitt selv, men så gir jeg også en god lang faen i hva andre tenker og synes. 

Gjør akkurat det du vil, når du vil. Og spør deg selv, hva er det egentlig som stopper deg? 

Anonymkode: d6e09...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skaper livet mitt selv, men så gir jeg også en god lang faen i hva andre tenker og synes. 

Gjør akkurat det du vil, når du vil. Og spør deg selv, hva er det egentlig som stopper deg? 

Anonymkode: d6e09...b57

Dette hørtes enkelt ut. 

Det er jo nettopp dette som ikke er mulig for min del da - jeg KAN IKKE få den roen rundt meg som jeg ønsker, jeg kan ikke slappe av litt, gjøre noe som helst i fred, være spontan og treffe en venninne e.l - FORDI jeg har små barn som krever meg 100% døgnet rundt. Det er DET jeg blir så sliten og lei av. Og da er det ikke bare å leve livet sitt slik man ønsker, for det er faktisk ikke kompatibelt med det å ha barn. 

Anonymkode: 8a783...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette hørtes enkelt ut. 

Det er jo nettopp dette som ikke er mulig for min del da - jeg KAN IKKE få den roen rundt meg som jeg ønsker, jeg kan ikke slappe av litt, gjøre noe som helst i fred, være spontan og treffe en venninne e.l - FORDI jeg har små barn som krever meg 100% døgnet rundt. Det er DET jeg blir så sliten og lei av. Og da er det ikke bare å leve livet sitt slik man ønsker, for det er faktisk ikke kompatibelt med det å ha barn. 

Anonymkode: 8a783...05e

Livet ditt sånn du ønsker er altså ikke forenlig med barn og det barn fører med seg. Det er jo trist å få en sånn total forventningsbrist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er krevende å ha familie og barn, det er en selvfølge for mange, men for noen er det kanskje mer enn de hadde sett for seg. Jeg lurer også iblant på om det er verdt det å ha barn, før var familen sikkerhetsnettverket man haddd, nå blir barna ofte så opptatt med eget, flytter bort etc Mange som tenker det samme tror jeg og lar vær å få barn, jeg skjønner dem igrunn godt.

Anonymkode: b09fa...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette hørtes enkelt ut. 

Det er jo nettopp dette som ikke er mulig for min del da - jeg KAN IKKE få den roen rundt meg som jeg ønsker, jeg kan ikke slappe av litt, gjøre noe som helst i fred, være spontan og treffe en venninne e.l - FORDI jeg har små barn som krever meg 100% døgnet rundt. Det er DET jeg blir så sliten og lei av. Og da er det ikke bare å leve livet sitt slik man ønsker, for det er faktisk ikke kompatibelt med det å ha barn. 

Anonymkode: 8a783...05e

Er du alene med De?

Anonymkode: b4fbf...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sug lut skrev:

Folk forventer seg eventyrbok, tydeligvis. Ingenting skal koste noe i innsats, og i tillegg skal det se pent ut utenfra. Sorry, er man så naiv så fortjener man ikke annet enn en realitetssmekk i trynet.

Mulig mange tar for lett på det. Men vil også presisere at ting kan skje som gjør livet vanskeligere. Selv om man kanskje hadde alt på stell og var klar for barn med alt det innebærer, er det mye som kan skje innen barnet er voksent og flytter ut. Man kan ikke forutse alt. Det blir for enkelt å bare si at folk er naive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette hørtes enkelt ut. 

Det er jo nettopp dette som ikke er mulig for min del da - jeg KAN IKKE få den roen rundt meg som jeg ønsker, jeg kan ikke slappe av litt, gjøre noe som helst i fred, være spontan og treffe en venninne e.l - FORDI jeg har små barn som krever meg 100% døgnet rundt. Det er DET jeg blir så sliten og lei av. Og da er det ikke bare å leve livet sitt slik man ønsker, for det er faktisk ikke kompatibelt med det å ha barn. 

Anonymkode: 8a783...05e

Det er enklere enn du tror. 

Du kan faktisk skape det livet du ønsker. 

Jeg har også barn. Du har lov å ha alenetid. Barna legges senest kl 20. Da er det mammatid! Finn frem en god film, og et glass vin. Eller få en venninne på besøk, eller ta frem en god bok/lydbok. Planlegg en reise du har hatt lyst på. Der har du noen timer.

Du har en 8-åring. Så det barnet kan jo gjøres litt selvstendig i enkelte ting? 

Husk å fokuser på hva du vil for deg og familien, og ikke hva som forventes av deg.

Og hvis du virkelig ønsker å endre livet ditt, så går du inn på Netflix å ser The Secret. 

Anonymkode: d6e09...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er enklere enn du tror. 

Du kan faktisk skape det livet du ønsker. 

Jeg har også barn. Du har lov å ha alenetid. Barna legges senest kl 20. Da er det mammatid! Finn frem en god film, og et glass vin. Eller få en venninne på besøk, eller ta frem en god bok/lydbok. Planlegg en reise du har hatt lyst på. Der har du noen timer.

Du har en 8-åring. Så det barnet kan jo gjøres litt selvstendig i enkelte ting? 

Husk å fokuser på hva du vil for deg og familien, og ikke hva som forventes av deg.

Og hvis du virkelig ønsker å endre livet ditt, så går du inn på Netflix å ser The Secret. 

Anonymkode: d6e09...b57

Ikke meg du siterer men...

At du kan skape det livet du ønsker er vel en sannhet med store modifikasjoner. Har man mann og barn er det fort en del hensyn man må ta. Jeg har ikke sett The Secret, men har lest boka. Det er en fin "greie" som man helt sikkert kan bruke til noe positivt. Men det virkelige (familie)liv har rammer og forutsetninger som ikke kan fikses med The Secret. Da hadde alle vært millionærer, hatt de beste jobbene osv. 

En 8 åring kan gjøre mye selv. Men du er fremdeles låst til hjemmet og rammene rundt barnet.

Anonymkode: 522cd...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du siterer men...

At du kan skape det livet du ønsker er vel en sannhet med store modifikasjoner. Har man mann og barn er det fort en del hensyn man må ta. Jeg har ikke sett The Secret, men har lest boka. Det er en fin "greie" som man helt sikkert kan bruke til noe positivt. Men det virkelige (familie)liv har rammer og forutsetninger som ikke kan fikses med The Secret. Da hadde alle vært millionærer, hatt de beste jobbene osv. 

En 8 åring kan gjøre mye selv. Men du er fremdeles låst til hjemmet og rammene rundt barnet.

Anonymkode: 522cd...ccc

Det handler ikke bare om å være millionær og ha de beste jobbene. 

Handler om fokuset man velger å ha. Jeg har i hvert fall fått et bedre fokus på meg selv, på livet mitt, på ambisjonene mine, på egen helse osv osv. Og jeg har det bedre enn noensinne. Jeg styrer livet i egen retning, og det fungerer strålende! Aldri hatt det bedre. 

Anonymkode: d6e09...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for dette var jo veldig til god hjelp. 

Fint for deg, men hva tenker du at dette bidrar til min situasjon av støtte, tips og gode råd? 

Og hvorfor gidder du å henge inne på et foreldre forum når du ikke har barn... 🙄

HI 

Anonymkode: 8a783...05e

Synes du må være litt forsiktig med hva du sier her. Har vært tråder om dette som har såret folk tidligere, ikke så lenge siden faktisk. Det er folk her som har meldt seg inn fordi de har vært gravide og ønsket tips, for så å ha mistet. Ei som også fødte et dødt barn. Er også kvinner her som ikke har barn selv, men har partner med barn. Alle som vil har rett til å være her og mesteparten av innleggene her omhandler faktisk ikke barn.

Anonymkode: c2eed...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Livet med barn består jo kun av mas, trass, husarbeid og logistikk! I tillegg til 8 timer jobb hver dag utenfor hjemmet, da. Og da er det jo ikke verken tid eller ork til annet. Hvor ble det av MEG som person oppe i dette her, liksom... 

Ja, jeg trenger ferie nå. Men ferie med barn er jo ikke ferie likevel, det er jo bare enda mer slitsomt enn den vanlige hverdagen. 

Er det virkelig slik livet med barn skal være?! Hva gjør dere andre for å føle mer glede og mening i dette slitsomme familielivet? 

HI 

 

Anonymkode: 8a783...05e

Jeg får inntrykk av at du har kommet inn i et lite hensiktsmessig mønster med dine barn når du sier at dagene bare består av mas og trass, og når du mener ferien er enda mer slitsom enn hverdagen. Det sier meg at dere ikke fungerer særlig bra sammen som familie og ingen av dere har det særlig bra. Du er frustrert, men det tror jeg også barna dine er.

Jeg tror ikke dere kommuniserer på en god måte lenger. Du sliter deg ut og blir frustrert. Barna blir frustrert og trasser mer. Det må ikke være slik hele tiden, i hvert fall ikke når barna dine er blitt såpass store som de er. Men dere har sikkert gått dere inn i et dårlig mønster, og det er du ikke alene om.

Det finnes kurs og det finnes bøker som kan hjelpe deg til å snu energien i kommunikasjonen. Søk det opp og les deg opp eller skaff deg hjelp!

Husarbeid - sjekk standarden din. Alt må ikke vær perfekt. Eller motsatt, om alt flyter, systematiser ting slik at det blir enklere i hverdagen. Ungene dine er så store nå at de kan rydde mye etter seg selv, være med på å sortere klær til vask selv osv.

Sett av en kveld i uken eller noen få timer i helgen til å lage opp måltider som er enkle å ta opp i uken.

Har du mann? Sett dere ned og finn ut hvordan dere kan få det enklere i hverdagen, fordel arbeidsoppgaver mellom dere.

Noen blir provosert når noen sier at det er viktig å nyte de små tingene i livet. Men blir man god på det så vil man stadig få små mentale mikropauser i hverdagen - kjenne hvor deilig det er å drikke et glass kaldt vann på en varm dag, se en fin blomst i hagen eller i grøften, lukte på naboens roser som henger over gjerdet, bruke et halvt minutt på å stå med lukkede øyne og nyte solen (eller piskende regn) mot ansiktet og bare puste og kjenne.

 

 

Anonymkode: 175e6...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ofte vi mennesker lengter etter det vi ikke kan få eller det vi savner. Jeg tror det hele handler ofte om å finne såkalt hverdagsmagi. Det trenger ikke være noe stort, eksempelvis for meg kan det være å nyte en kopp kaffe, kjenne solstrålene skinne, lage og nyte god mat, gode samtaler muntlig eller skriftlig med familie eller venner, lese bok. Nå for tida koser jeg meg med boken "Miraklenes tid" av Hedvig Montgomery. 

Jeg fikk mitt andre barn for nøyaktig 5 uker siden og føler at tida nå går dobbelt så fort. Jeg er ekstra bevisst på at det jeg bruker tiden på er det jeg bruker livet mitt på. Dermed er jeg bevisst på hvordan jeg bruker tiden. Hvordan ønsker du å se tilbake på livet ditt når du blir gammel?

Det finnes flest hverdager så viktig å finne noe i hverdagen man kan nyte eller sette pris på

Anonymkode: ad440...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet det er slitsomt med barn, men innstilllingen til det har alt å si. Kanskje dumt å velge å få barn da. 

Hadde en venninne som alltid klaget over ungene osv. Alltid uff å, stress og styr. Skjønner ikke hvorfor hun valgt å få når de ikke ser gleden i det. 

Jeg har hatt mye styr og vært sliten osv, men hadde gjort det om igjen og koste meg virkelig med det. 

Nå er de ungdom og savner det på en måte, men godt med egen tid og. 

Anonymkode: e220d...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også barn. Du har lov å ha alenetid. Barna legges senest kl 20. Da er det mammatid! Finn frem en god film, og et glass vin. Eller få en venninne på besøk, eller ta frem en god bok/lydbok. Planlegg en reise du har hatt lyst på. Der har du noen timer.

Du har en 8-åring. Så det barnet kan jo gjøres litt selvstendig i enkelte ting? 

Anonymkode: d6e09...b57

Nå kjente jeg faktisk at jeg måtte le litt. Skal i morgen den dag fortelle 6-åringen min med ADHD at klokken 20 er mamma-tid, og at da skal jeg se på film. Får legge seg selv, fra nå av. 10-åringen min får klare seg som best hun kan, ingen prat på sengekanten for henne. 2-åringen, som våkner hyppig med mareritt, får bare skrike. Oppvasken kan stå, matpakker dropper vi, og MÅ de egentlig ha rene klær? Nå blir det Netflix og beina på bordet! 

Jeg tror alle kan ha litt tunge perioder i småbarnstiden, det er helt menneskelig. Og det er lov å si at det går litt trått, og at hamsterhjulet snurrer lovlig fort. HI ber om tips til å finne glede i hverdagen, og blir sablet ned. Det blir for dumt. 

Jeg kom forresten på et tips til, HI: bruk minst mulig tid på skjerm, og gjør noe som gjør deg godt når du har anledning. Jeg trener eller går i fjellet hvis jeg har barnevakt eller i helgen når mannen er her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2019 den 17.55, Anonym bruker skrev:

Det er sånn de få årene ungene er små. Egentid? Hva er det? Hva skal du bruke den til? Egentid får du absolutt nok av når ungene vokser ut av redet. 

Anonymkode: a4955...eb9

Og hva ser du for deg at den skal brukes til da, da, som den ikke kan brukes til nå også...?

 

HI:

Skjønner deg godt, jeg. Man forledes til å tro at det å være familie er lykke og harmoni. Så står man der 10 år etter, med unger og smuler og fett hår og ingen ledige sekunder til å tenke en tanke selv.

Det er et slitsomt liv! Og tro meg: det er en lettelse for hver eneste en som flytter ut. De som furter over at det er så stort et «savn», er akkurat de som har nektet å ha egentid og som har gått opp i ungenes liv og levnet som om barna var en kroppsdel fast i deres egen kropp. Takke faen for at de «savner» og «sørger» og «føler på tomheten» - de har jo lagt opp til det, ved å ikke dyrke verken venner  eller interesser utenom barna. Da må det nødvendigvis bli tomt.

Anonymkode: e3ad2...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leverpostei skrev:

Nå kjente jeg faktisk at jeg måtte le litt. Skal i morgen den dag fortelle 6-åringen min med ADHD at klokken 20 er mamma-tid, og at da skal jeg se på film. Får legge seg selv, fra nå av. 10-åringen min får klare seg som best hun kan, ingen prat på sengekanten for henne. 2-åringen, som våkner hyppig med mareritt, får bare skrike. Oppvasken kan stå, matpakker dropper vi, og MÅ de egentlig ha rene klær? Nå blir det Netflix og beina på bordet! 

Jeg tror alle kan ha litt tunge perioder i småbarnstiden, det er helt menneskelig. Og det er lov å si at det går litt trått, og at hamsterhjulet snurrer lovlig fort. HI ber om tips til å finne glede i hverdagen, og blir sablet ned. Det blir for dumt. 

Jeg kom forresten på et tips til, HI: bruk minst mulig tid på skjerm, og gjør noe som gjør deg godt når du har anledning. Jeg trener eller går i fjellet hvis jeg har barnevakt eller i helgen når mannen er her. 

Ja, jøss. Å gå på fjellet når man har barnevakt er jo mer høyverdig enn å glo på en film...

Du lider ikke av dårlig tid, men av for mye perfeksjonisme, hvis du ikke har et ledig minutt på en vanlig kveld som ikke brukes opp på klesvask, oppvask og matpakker...

Anonymkode: e3ad2...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes du må være litt forsiktig med hva du sier her. Har vært tråder om dette som har såret folk tidligere, ikke så lenge siden faktisk. Det er folk her som har meldt seg inn fordi de har vært gravide og ønsket tips, for så å ha mistet. Ei som også fødte et dødt barn. Er også kvinner her som ikke har barn selv, men har partner med barn. Alle som vil har rett til å være her og mesteparten av innleggene her omhandler faktisk ikke barn.

Anonymkode: c2eed...798

Eh. 

Vedkommende hun siterte gjorde et STORT nummer av hvor deilig hun syntes det var å ikke ha barn - deilig til vanlig, og EKSTRA deilig nå som hun leste HIs innlegg! Det kom neppe fra en gråtende prøver på Pergo! 

Anonymkode: e3ad2...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn det er å ha små barn. 

Og de som sier annet de har enten glemt hvordan det er, eller så lyver de. Mulig noen ikke jobber eller jobber turnus, og derfor får mere tid til seg selv. For de aller fleste trenger noen skarve minutter for seg selv hver dag!

Min eldste er 13 år og minste er 1 år, og tro meg, man glemmer. Man glemmer hvordan det er og ikke få gå på do som en selvfølge, dusje alene, bare sitte ned fordi du trenger det, ligge litt uforstyrret i solen and so on. 

Du er ikke egoistisk for å ønske dette, det er basale behov. Forsøk å skape deg tid til å gjøre noe du har utbytte av i hverdagen, det er viktig! 

Og nei, ferie er ikke ferie på samme måte med små barn, men det blir bedre. 

Gud så høyt elsket, men Gud så sliten man kan bli også❤️😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...