Gå til innhold

Har du skulket jobb fordi du var sliten?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri skulket. Jeg har derimot tatt egenmelding på grunn av stress. Mine symptomer er søvnmangel (våkner midt på natten der hele kroppen er i alarmberedskap og får ikke sove igjen), hodepine og at jeg ikke får i meg mat (kaster opp om jeg spiser). 3 timer søvn per natt og ingen mat over noen døgn og jeg er ikke i stand til å jobbe. Noen fraværsdager på grunn av stress over noen år er ikke nok til at jeg tenker det er bedre for samfunnet om jeg gikk ned i stilling. Og jeg har ingen dårlig samvittighet for disse egenmeldingsdagene. 

Anonymkode: 58034...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulker ikke. Jeg sier fra til sjefen at jeg er utslitt og blir hjemme. Det er en goodwill jeg har opparbeida meg som trofast arbeidstaker.  

Anonymkode: 6abc3...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulk og skulk. Jeg har vært så sliten av flere ukers søvnmangel at jeg ikke torde å sette meg bak et ratt og jeg slet med å huske etternavnet mitt. Da ble jeg hjemme en dag. Vil allikevel ikke kalle det skulk. Skulk er for meg de som " er så sliten, atte" og så tar de seg en tredagers for å dra på stranda, sitte på kafe og trene. Sliten er selvfølgelig ulike ting for ulike mennesker, og vi har ikke den samme tålegrensen alle sammen. Om man er så sliten av hva det nå enn er, at man blir syk og en dag i senga er det eneste som hjelper, så er man jo syk, da, og det er ikke skulk. Å skulke er å være borte fra jobben selv om man er frisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elizabeth89 skrev:

Nei, selvfølgelig har jeg ikke det. Jeg er aldri sliten heller. Folk sutrer over at de er så slitene hele tiden. Latskap kaller jeg det. 

Wow. Klapp på skuldra til deg altså🤦‍♀️

Anonymkode: 99375...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg ble sykmeldt en gang etter to tøffe

år med masse påkjenninger, sykdom og dødsfall. Da hadde jeg flere fysiske symptomer. Har aldri skulket noe. 

Anonymkode: 1e6c6...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Inspirert av #stressa2019. 

Jeg har aldri gjort det. Synes det er rimelig drøyt at så mange tenker at det er helt greit å la arbeidsgiver betale for at du er sliten.. da får du faktisk heller gå ned i stilling. 

Anonymkode: f44f0...ab8

Sliten kan være så mangt. 

Litt sliten er svært langt fra utmattet sliten.

Hadde du uttrykt deg litt mindre manipulativt i overskriften så hadde du sikkert fått bedre svar og kanskje en aha-opplevelse.

Anonymkode: 967d5...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Sliten" er iblant ikke et dekkende ord. Jeg har vært hjemme pga total utmattelse, noe jeg ser som klar sykdom og ikke skulk. 

 

Anonymkode: 970fe...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vel det. Ved forkjølelse og hoste hele natten har jo sliten vært hovedårsak. Har også holdt meg hjemme pga høyt arbeidspress og jeg har skjønt at jeg ikke holder i 8 timer. Så jo da, jeg har jo det. Men det har jo vært en bakenforliggende småsykdom som har vært årsaken. Å bare bli hjemme fordi ungene har holdt meg våken har aldri skjedd. 

Anonymkode: 2523d...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Aldri.

Og hjemme pga hodepine? Den er drøy altså, da tar man en paracet og holder ut i 7-8 timer og legger seg heller litt når man kommer hjem.

Anonymkode: 67101...6bb

Da har du ikke spesielt plagsom hodepine. Jeg har ikke migrene, men blir så svimmel og får så vondt at jeg kaster opp. Klarer ikke svare/tenke/jobbe.  Ibux? 800 mg Ibux og 1 g Paracet fungerer ikke. 

 

Anonymkode: 789ee...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hjemme etter en natt med migrene eller hvis jeg har hatt et Hortons anfall. Men da er kroppen utslitt, og jeg er fullstendig ute av stand til å fungere 😅 Vet ikke om det går under den type «sliten». 

Men da er jeg hjemme fordi jeg er sliten ja. Med god samvittighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i min jobb oppfordret mange pasienter å bruke egenmelding ja. Typiske flinke piker som jobber til dem stuper, og må være borte lenge. 

Men ville jo aldri brukt ordet skulking om dette. Egenomsorg, solbeskyttelse.

Men jeg tror jeg ser på dette ganske annerledes enn mange. Det å kjenne på egne grenser og evne til å roe ned FØR det smeller tenker jeg er en styrke. Og viktig for å holde ut i tøffe yrker.

Jeg brukte egenmelding ved ivf-forsøk fordi jeg var så stressa og sliten av det hele, særlig etter et negativt forsøk. Fysisk helt fin 

Anonymkode: 09f66...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Jeg har i min jobb oppfordret mange pasienter å bruke egenmelding ja. Typiske flinke piker som jobber til dem stuper, og må være borte lenge. 

Men ville jo aldri brukt ordet skulking om dette. Egenomsorg, solbeskyttelse.

Men jeg tror jeg ser på dette ganske annerledes enn mange. Det å kjenne på egne grenser og evne til å roe ned FØR det smeller tenker jeg er en styrke. Og viktig for å holde ut i tøffe yrker.

Jeg brukte egenmelding ved ivf-forsøk fordi jeg var så stressa og sliten av det hele, særlig etter et negativt forsøk. Fysisk helt fin 

Anonymkode: 09f66...b48

Hehe, selvbeskyttelse! Solbeskyttelse snakker vi om i andre timer 

Anonymkode: 09f66...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Elizabeth89 skrev:

Nei, selvfølgelig har jeg ikke det. Jeg er aldri sliten heller. Folk sutrer over at de er så slitene hele tiden. Latskap kaller jeg det. 

Må være deilig å være så bedrevitende. Jeg var sliten (lat) og presset meg gjennom det i flere år. Ingen kunne jo bare late seg slik jeg følte at jeg trengte. Jeg måtte redusere jobben til 50%. Det ble litt bedre en liten stund. Jeg fortsatte å gå på jobben, og jeg følte meg verre og verre. Til slutt bestilte jeg time hos lege. Mine ord: Det kjennes ut som om det er nå jeg skal dø. 

Hvilepuls: 130

Blodtrykk 220/135

For høye verdier på kortisol og en rekke andre avvik. 

Jeg kastet opp hver dag, konstant kvalm, svimmel, smerter i hele kroppen, kronisk hodepine, kronisk diaré, slet kognitivt med hukommelse, skjønne nye ting og eksekutive oppgaver. Jeg bare gråt og var frustrert.

Sov fra jeg kom hjem til jeg dro på jobb. Mannen min styrte unger og hjem. 

Lyd- og lyssensitiv. 

Jeg ble nervøs, engstelig og mista helt trua på meg selv. 

Alt dette fordi jeg var lat. I så fall bør jeg få medalje for å spille godt. 

Heldigvis ble jeg sykmeldt på flekken. Var skikkelig flaut å bli sykmeldt fordi kroppen var sliten. Det er ingen sykdom i bildet, og puls og blodtrykk ble normalt med hvile. 7 år etter, og jeg har enda ikke blitt meg selv. Kommer kok aldri til å bli det heller. 

Vi er veldig raskt ute med å dømme slitne folk, men ingen her VET hvordan den personen har det. Jeg var også bare sliten (lat). 

Anonymkode: 789ee...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet var, har du skulket jobb fordi du var sliten?

Det du beskriver er å være syk, da er det ikke lenger skulk...

Vanlig hodepine trenger man ikke være hjemme fra jobb for, men blir man skikkelig dårlig er man selvfølgelig hjemme. Da er det ikke lenger snakk om skulk.

Istedenfor å hisse deg opp bør du jo se litt på forskjellen her da.

Anonymkode: 67101...6bb

Men de med vanlig hodepine går ut i fra skulk. Sier jeg at jeg blir hjemme med hodepine, antar tydeligvis mange at det kan man bare gå på jobb med. Da må man legge ved beskrivelse i tillegg for å få det godkjent fra hodepinekomiteen som vet at hodepine kan en lett jobbe med.  

Anonymkode: 789ee...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vært hjemme fra jobb enkelte ganger, dog heldigvis svært sjeldent, hvis jeg har følt meg helt utslitt i hverdagen over tid. Da kan en dag eller to med egenmelding være svært nyttig, både for å hente seg raskt inn igjen og for å unngå en lengre sykmelding med tiden. Jeg tenker ikke at dette er å skulke, hvis man virkelig er tom for krefter og MÅ lade opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet var, har du skulket jobb fordi du var sliten?

Det du beskriver er å være syk, da er det ikke lenger skulk...

Vanlig hodepine trenger man ikke være hjemme fra jobb for, men blir man skikkelig dårlig er man selvfølgelig hjemme. Da er det ikke lenger snakk om skulk.

Istedenfor å hisse deg opp bør du jo se litt på forskjellen her da.

Anonymkode: 67101...6bb

Jeg vet hva spørsmålet var, men trådstarter sier ikke noe om hva hun definerer som skulk, derfor spør jeg også trådstarter om hun vil kalle det å skulke. Jeg synes ikke det skal være nødvendig å forklare her hvor ille min hodepine blir for at jeg skal bli hjemme eller få det «godkjent» av dere her inne. Velger jeg å bli hjemme med hodepine så er det fordi jeg ikke kan utføre jobben min. 

«Vanlig» hodepine trenger man ikke å være hjemme for, sier du. Men det kommer jo helt an på hvilken jobb man har. Man kan ikke ta alle under én kam fordi man selv har en jobb der man kan gjøre jobben med hodepine. Min hodepine kan også være veldig ille for meg, men ville kanskje ikke vært like ille for deg.

Folk er forskjellig og ulike yrker er forskjellig. I min jobb må jeg være 100% opplagt og tilstede, hvis ikke kan det få fatale konsekvenser.

Anonymkode: 2f9c4...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg går alltid på jobb og har høy terskel for å være hjemme uten solid grunn. Men: Jeg har mange ganger sittet på jobb uten å fungere så bra pga. belastninger i privatlivet. Det går jo ut over effektiviteten det også, og det har hendt jeg har lurt på om det ikke ville vært bedre for arbeidsgiver totalt sett om jeg hadde tatt et par dager egenmelding for å komme tilbake med mer overskudd. Men jeg gjør det altså ikke.

Anonymkode: c9695...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor sliten og årsaken til at jeg er sliten. Så ja, har vel vært hjemme fra jobb pga slitenhet. Men da er det ikke "bare" for at jeg har sovet litt dårlig en natt. Da har det skjedd mer over tid. Som gjør at jeg får redusert allmenntilstand, hodepine osv pga utmattelse. Slitenhet kommer i flere grader og med ulike årsaker. 

Anonymkode: 6cfc2...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2019 den 21.54, Anonym bruker skrev:

Aldri.

Og hjemme pga hodepine? Den er drøy altså, da tar man en paracet og holder ut i 7-8 timer og legger seg heller litt når man kommer hjem.

Anonymkode: 67101...6bb

Du har aldri hatt skikkelig hodepine skjønner jeg.....

Anonymkode: b5355...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...