Gå til innhold

Har du skulket jobb fordi du var sliten?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av #stressa2019. 

Jeg har aldri gjort det. Synes det er rimelig drøyt at så mange tenker at det er helt greit å la arbeidsgiver betale for at du er sliten.. da får du faktisk heller gå ned i stilling. 

Anonymkode: f44f0...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så enig. Jeg har heller aldri skulket, og hele familien har minimalt med fravær. 

De som ikke klarer på jobben med alt annet livet innebærer må gå ned i prosent. Så kan arbeidsgiver tilsette noen med den jobbevnen som kreves. 

Reell sykdom er noe annet, men vi har heldigvis sluppet unna det også. 

Anonymkode: fc0da...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvsagt har jeg ikke det. Er jobben for tøff får man heller prøve å finne seg noe annet å gjøre. Alle er slitne av og til. Kanskje man kan senke kravene på hjemmebane litt? 

Anonymkode: 9631c...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri. Har jeg vært veldig sliten har jeg , som nevnt over, tatt det mer piano på hjemmebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skulket, men jeg har forsovet meg et par ganger og så har jeg sovnet på jobb.

Anonymkode: 39bfc...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på hvordan den enkeltes kropp reagerer på å være sliten? Jeg har aldri skulket jobb, men jeg har brukt egenmeldingsdag når jeg har vært så sliten at jeg har fått hodepine. Vil du kalle det å «skulke»?

Anonymkode: 2f9c4...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri.

Og hjemme pga hodepine? Den er drøy altså, da tar man en paracet og holder ut i 7-8 timer og legger seg heller litt når man kommer hjem.

Anonymkode: 67101...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skulket nei.. Men har vært hjemme med egenmelding når det var litt vel mye både på jobb og privaten (blandt annet sukehusinnleggelse av mannen og hadde jobbet ekstremt mye i flere mnd), slik at kroppen reagerte med at jeg bare gikk å svimla, var kvalm, hadde null matlyst og vondt i hodet. Sjefen visste hva som feilte meg, og syntes at det var bedre at jeg tok en tredagers hjemme enn at jeg kanskje endte opp sjukemeldt noen uker etter.

Anonymkode: 0fdbf...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bli syk-syk, hvis jeg går for lenge og er sliten. Da tar jeg heller en egenmeldingsdag, sover ut og slapper godt av. Bedre det, enn å bli syk og sykemeldt.

Anonymkode: eaf5c...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer vel helt an på hvordan den enkeltes kropp reagerer på å være sliten? Jeg har aldri skulket jobb, men jeg har brukt egenmeldingsdag når jeg har vært så sliten at jeg har fått hodepine. Vil du kalle det å «skulke»?

Anonymkode: 2f9c4...3ef

Hvis du har migrene er det jo en sykdom. Jeg har ikke migrene, så har jeg hodepine,  tar jeg en Ibux og går på jobb..

Anonymkode: f44f0...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Aldri.

Og hjemme pga hodepine? Den er drøy altså, da tar man en paracet og holder ut i 7-8 timer og legger seg heller litt når man kommer hjem.

Anonymkode: 67101...6bb

Vet du, du kan holde kjeft og snakke for deg selv. Du vet nada om hvordan det er for meg å ha hodepine og hva som hjelper meg. Ikke prøv deg engang! 

Anonymkode: 2f9c4...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har vært hjemme fra jobb fordi jeg har vært sliten ja. Egenmeldingsdagene blir aldri brukt opp, men det har skjedd at jeg har vært hjemme uten å være direkte syk. 

Noen ganger koker det over med krevende jobb og krevende privatliv. Dette er ting som varierer mye. Noen sjeldne ganger når det er krevende på alle plasser samtidig, har det skjedd at jeg har trengt en timeout. Rett og slett for å balansere meg mentalt og fysisk. Det er aldri snakk om mer enn en dag og det skjer ikke veldig ofte. Skal en dag en sjelden gang være grunnlag for å gå ned i stillingsprosent? Jeg personlig synes det er unødvendig. 

 

 

Anonymkode: 356e3...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aldri.

Og hjemme pga hodepine? Den er drøy altså, da tar man en paracet og holder ut i 7-8 timer og legger seg heller litt når man kommer hjem.

Anonymkode: 67101...6bb

Hodepine kommer i forskjellige grader. Hvis jeg får det skikkelig kaster jeg opp, mister mye av balanseevnen, klarer ikke å fokusere blikket osv i tillegg til at det er svinevondt. Da har jeg ingenting p jobb å gjøre.

Anonymkode: 39bfc...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har migrene er det jo en sykdom. Jeg har ikke migrene, så har jeg hodepine,  tar jeg en Ibux og går på jobb..

Anonymkode: f44f0...ab8

Ok, men det hjelper for deg og da går du på jobb. Veldig fint for deg. Når jeg er så sliten at jeg får vondt i hodet så drar jeg også på jobb til det blir så vondt at jeg omtrent blir paralysert. Og da blir jeg hjemme. Altså, må man faen meg forklare hvor ille det må være for at man blir hjemme?!

Anonymkode: 2f9c4...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skulket, men har vært sykmeldt noen måneder pga utbrenthet. Etter det har jeg tatt en egenmeldingsdag fordi jeg kjente jeg begynte å bli farlig sliten igjen. 

Før det har jeg jobbet og jobbet, med feber, hodepine fra helvete etc etc. Vet ikke hva som er best, men en mellomting kanskje? Være hjemme når man er syk og så sliten at man føler seg syk?

Anonymkode: 0e533...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, men det hjelper for deg og da går du på jobb. Veldig fint for deg. Når jeg er så sliten at jeg får vondt i hodet så drar jeg også på jobb til det blir så vondt at jeg omtrent blir paralysert. Og da blir jeg hjemme. Altså, må man faen meg forklare hvor ille det må være for at man blir hjemme?!

Anonymkode: 2f9c4...3ef

Spørsmålet var, har du skulket jobb fordi du var sliten?

Det du beskriver er å være syk, da er det ikke lenger skulk...

Vanlig hodepine trenger man ikke være hjemme fra jobb for, men blir man skikkelig dårlig er man selvfølgelig hjemme. Da er det ikke lenger snakk om skulk.

Istedenfor å hisse deg opp bør du jo se litt på forskjellen her da.

Anonymkode: 67101...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, men det hjelper for deg og da går du på jobb. Veldig fint for deg. Når jeg er så sliten at jeg får vondt i hodet så drar jeg også på jobb til det blir så vondt at jeg omtrent blir paralysert. Og da blir jeg hjemme. Altså, må man faen meg forklare hvor ille det må være for at man blir hjemme?!

Anonymkode: 2f9c4...3ef

Ikke meg du diskuterer med, men jeg forstår ikke hvorfor du blir så provosert på hun andre at du må banne til henne og be henne holde kjeft...

Ja, du burde forklart hvor ille du blir av hodepinen siden du sier du tar egenmeldingsdager pga. hodepine. Du vet sikkert også at hodepine kommer i ulike grader. Og dessverre så kommer også arbeidsmoral og ansvarsfølelse også kommer i svært varierende grader. Noen mener en vanlig hodepine er mer enn grunn nok til å være hjemme, noe det ikke er. Derfor sender det feil signal å bare si at du blir hjemme pga. hodepine. Det er et stort problem at altfor mange utnytter det tillitsbaserte systemet vi har, derfor er det lurt at man presiserer på et slikt forum som dette hvis man ikke er en av dem som bruker dager unødvendig hjemme. Om ikke for andre, så presiser det i fremtiden, så slipper du å bli så provosert.

Anonymkode: 32e67...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har aldri skulket jobb av noen som helst grunn.

Er jeg veldig sliten må jeg gjøre endringer i privatlivet først, tenker jeg. Det skal ikke gå utover arbeidsgiver at jeg ikke greier å sjonglere ting i livet mitt riktig.

Er det sykdom er det selvfølgelig noe helt annet, det skal og bør man ta hensyn til. Det kan også være noen livssituasjoner hvor en egenmelding er smartere enn å gå på jobb, men da synes jeg også man normalt skal ha en åpen dialog med sin arbeidsgiver om hva som skjer.

Anonymkode: 32e67...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok godt mulig jeg har gjort noen ganger de to siste åra. Jeg har fått en lei tendens til å bli fryktelig svimmel når jeg har vært sliten de siste åra, så har måtte presse meg selv til å være hjemme selv om jeg ikke føler meg syk, men bare veldig sliten. Jeg har en fysisk krevende jobb, jeg vet ikke hva dagen bringer før jeg kommer dit så ta risken med å dra på jobb bør jeg ikke. Jeg vet ikke om det bare er ett halvt tonn jeg skal bære i løpet av en arbeidsdag eller  ti før dagen er ferdig. 

Nå har jeg vært igjennom flere oprasjoner de siste to åra og tatt en sykedag. Formen var ikke bra, kraftige smerter men orket ikke å sitte hjemme og syntes synd på meg  selv, så arbeidsmoralen er vel ikke akkurat lav (sjefen min sier den er helt ræva og at jeg må skjønne at det er lov å kaste inn honkle innimellom) Hadde jeg hatt en annen jobb som ikke innebar så mye løfting, bæring og gåing hele arbeidsdagen så hadde jeg nok reist på jobb når jeg hadde vært sliten og svimmel. 

Anonymkode: 8aa49...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte først å svare ja, jeg har kanskje vært borte 2 eller tre dager ila et langt arbeidsliv (30 år) uten å ha vært direkte syk. Men nå har det seg slik at når jeg tenker på disse «skulkedagene», det har vært dager der det virkelig har kokt i hodet og jeg har hatt en slags angst. Ja, jeg har nok en udiagnostisert psykisk tilstand jeg skammer meg litt over. Så direkte skulking vil jeg i ettertid ikke kalle det, selv om det føltes slik der og da. 

Nå har jeg jobbet i hele år uten en eneste sykedag, selv om jeg har en krevende jobb. Siste egenmelding var i oktober i fjor. Selv om jeg fortsatt har noen minusdager. Har blitt flink til å holde maska og komme meg på jobb. Litt stolt av meg selv. Har aldri hatt mye fravær; hverken lege- eller egenmeldt.

Anonymkode: 78ecb...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvordan du definerer skulk. Har man en svært krevende jobb hvor du ikke kan være litt redusert er det klart terskelen for å være borte vil være lavere. Ikke ofte, men en sjelden gang er jeg for sliten til å gå på jobb uten at jeg er direkte syk. Jeg har kroniske sykdommer som fører med seg store plager til tider, og hvis det skal kombineres med lite søvn, lettere sykdom og krevende privatliv så ender det med en kropp og et hode som bare kutter ut. Da besvimer jeg rett og slett gjentatte ganger uten forvarsel. Jeg har ikke noe ønske om å brette ut om mitt privatliv og mine sykdommer, derfor ender det noen ganger med egenmelding. Det er ikke ofte, men alt fra én til tre dager årlig tar jeg egenmelding før jeg nå punktet hvor kroppen svikter. Jeg kan gå til legen å få sykemelding for dette hvis jeg vil, men det virker unødvendig styrete.

Anonymkode: 63fd6...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig har jeg ikke det. Jeg er aldri sliten heller. Folk sutrer over at de er så slitene hele tiden. Latskap kaller jeg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da sliten etter en natt med migrene, migrene har kanskje sluppet taket men jeg blir helt utslitt etterpå. 

Anonymkode: 2f48a...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du spurt meg for en mnd siden så hadde jeg sagt nei. Men jeg har nå «gått på en smell». Har alltid ledd litt av de som sier slikt, og tenke at de er unnasluntrere, men nå har jeg møtt meg selv i døra. 

Det siste året har vært krevende. Brått dødsfall i nærmeste familie, store konflikter innad i storfamilien, samlivet skrantet, barna har vært gjennom traumer pga dødsfall og går i sorgterapi, mistet jobb pga nedleggelse. Har de siste måneder jobbet nærmest 200% for å få knyttet alle tråder i gammel jobb samt opplæring og kursing i ny jobb.

Så plutselig kom det en dag der det ble umulig å komme meg opp av senga. Lå slik i to døgn før jeg kom meg til lege. Fant ingenting fysisk galt, men fikk 4 uker sykemelding. 

Så ja, jeg skulker fordi jeg er sliten. 

Anonymkode: 9fa42...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...