Gå til innhold

Jeg og far er uenige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen i klassen til minsten her har mobil🙄

Anonymkode: c890b...242

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det som generelt anses for å være et enormt teknologisk framskritt og et kjærkomment hjelpemiddel i hverdagen plutselig er en styggedom så fort det gjelder barn? Ser mange anbefaler å vente til tredje klasse for å unngå at barna sitter med nesa i mobilen hele dagen. Betyr dette at deres tredjeklassinger sitter kronisk med mobilen? Selv har jeg alltid hatt kontroll på hva barna mine har brukt mobilen til, og hvor ofte, både da de gikk i første, tredje og syvende.

Anonymkode: a261d...6ec

Skrevet

Hvis han går hjem fra skolen selv, kan det jo være fint å ha mulighet til å kontakte ham. 

Og du kan jo bestemme hva telefonen skal brukes til, om det skal være nettilgang, f.eks, mobildata, spill osv. At han har mobil behøver ikke å bety fri tilgang til alt. 

Skrevet

Hva er poenget med å være bakstreversk? Svarene her viser at dette er helt vanlig.

Ungene som ikke har sin egen telefon installerer allikevel bare masse drit (apper) på foreldrenes.

Dessuten kan du vel la far bestemme litt? Han er jo like mye forelder som deg, selv om du har papirene på at du er sjefen ved å ha foreldreansvaret alene.

Anonymkode: d0016...86b

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Hva er poenget med å være bakstreversk? Svarene her viser at dette er helt vanlig.

Ungene som ikke har sin egen telefon installerer allikevel bare masse drit (apper) på foreldrenes.

Dessuten kan du vel la far bestemme litt? Han er jo like mye forelder som deg, selv om du har papirene på at du er sjefen ved å ha foreldreansvaret alene.

Akkurat her skal ikke far bestemme nei.. men vi har blitt enig at han skal få en gammel nokia som han kun kan ringe med og sende mld. et lite barn skal være ute og leke og ha det koslig med venner ikke sitte på en tlf.

Jeg vet at vi foreldrene skal begrense det, men har sett flere ganger at det ikke er lett hos flere av mine vennines barn, han har en nettbrett som han har spill på, som han får sitte på 1 time hverdag, og nå i ferien ca 2 timer ,men er mye ute også, nå som det er så pent vær.

Har vert mye dårlig vær så han har sittet for mye på nettbrettet, så merker fort forandring i personligheten hans, og om han da tillegg skal ha mobil blir ikke bra.

Venter med smartlf ganske lenge til

Anonymkode: 60529...a74

Skrevet

han får ikke låne tlf min i hele tatt, kun når han skal ha facetime med besteforeldre eller ringe faren ,men da har jeg kontroll over mobilen

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat her skal ikke far bestemme nei.. men vi har blitt enig at han skal få en gammel nokia som han kun kan ringe med og sende mld. et lite barn skal være ute og leke og ha det koslig med venner ikke sitte på en tlf.

Jeg vet at vi foreldrene skal begrense det, men har sett flere ganger at det ikke er lett hos flere av mine vennines barn, han har en nettbrett som han har spill på, som han får sitte på 1 time hverdag, og nå i ferien ca 2 timer ,men er mye ute også, nå som det er så pent vær.

Har vert mye dårlig vær så han har sittet for mye på nettbrettet, så merker fort forandring i personligheten hans, og om han da tillegg skal ha mobil blir ikke bra.

Venter med smartlf ganske lenge til

Ser den!

Kjøpte nettopp en gammel, avlagt skrivemaskin til 9-åringen. Han ville ha noe å skrive til venner med, og PC eller nettbrett skal ikke inn i dette huset før han er konfirmert, da kommer han til å sitte å spille døgnet rundt bare, og det er så slitsomt å sette grenser. 

Anonymkode: aba29...cde

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser den!

Kjøpte nettopp en gammel, avlagt skrivemaskin til 9-åringen. Han ville ha noe å skrive til venner med, og PC eller nettbrett skal ikke inn i dette huset før han er konfirmert, da kommer han til å sitte å spille døgnet rundt bare, og det er så slitsomt å sette grenser. 

Anonymkode: aba29...cde

Hehehehe! 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke alle unger som ikke har tlf installerer masse apper på foreldrenes tlf. Mine barn har ikke tilgang eller får lov å bruke de voksne sine telefoner. Eldste barnet fikk tlf i andreklassen, da hovedsaklig for at vi skal få tak i han når han tar buss hjem. Det er selvsagt lagt inn sperre på nedlasting slik at han må spørre for ALT som skal lastes ned. Skulle virkelig bare mangle. Han er åtte år. 

Anonymkode: 79188...eb5

Skrevet

Hvor barnet går på skole/bor har nok mye å si. Her er faktisk 5.-7. klasse vanlig. Men smarttelefoner har ikke ungene fått før 7. klasse.

Anonymkode: 39271...267

Skrevet
På 8.7.2019 den 10.03, Anonym bruker skrev:

Jeg og faren til barnet, har vert fra hverandre 5 år i oktober. Nå har vi et barn som begynner på skolen til høsten. Han mener at han skal få en mobil,jeg mener barnet er for liten ennå, tenker ikke og gi han det før han er 9-10 år, han har klokke så får tak i meg når han trenger.

Er jeg helt urimlig som sier nei til far her ? han er jo bare 6,5 år, han vil gi sin gamle iphone 8 til han, han skal ha den nyeste

Hvorfor ikke bare la far gi han telefonen å så legger du den vekk til du mener han er gammel nok.

Skrevet

Mine har fått i 2. Og 3. Klasse, men mange av venene hadde allerede i 1. Vanlegvis ligg mobilane på ei hylle heime, eller i sekken med lyden av når vi prøver å få tak i dei. Vi har ikkje trengt å lage grenser for bruken, fordi det er så lite, men forheld oss til aldersgrensene for spel og sosiale media. Hadde ikkje laga ei sak ut av det, men feks sagt at mobilen berre skal vere heime, på same måte som med nettbrettet, fordi den ellers kan vere lett å miste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...