Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #1 Skrevet 8. juli 2019 Jeg og faren til barnet, har vert fra hverandre 5 år i oktober. Nå har vi et barn som begynner på skolen til høsten. Han mener at han skal få en mobil,jeg mener barnet er for liten ennå, tenker ikke og gi han det før han er 9-10 år, han har klokke så får tak i meg når han trenger. Er jeg helt urimlig som sier nei til far her ? han er jo bare 6,5 år, han vil gi sin gamle iphone 8 til han, han skal ha den nyeste Anonymkode: 60529...a74
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #2 Skrevet 8. juli 2019 jeg har foreldreansvaret alene hvis det har noe og si Anonymkode: 60529...a74
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #3 Skrevet 8. juli 2019 Spør andre foreldre eller ta det opp på foreldremøte. Her prøver vi å samkjøre når barna får mobil. De fleste får i 3 eller 4 klasse. Anonymkode: 6bd11...333
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #4 Skrevet 8. juli 2019 Her har de fleste telefon i 1. klasse. Skjønner ikke problemet, men legg inn passordbeskyttelse for installasjon av apper. Rådet over om å vente til 3.-4. klasse hadde ikke fungert her! Anonymkode: d0016...86b
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #5 Skrevet 8. juli 2019 Hvor dere bor har nok en del å si, her jeg bor har over halvparten av førsteklassingene mobil. Det er helt vanlig at de har det. Datteren min fikk nå i 2.klasse. Den ligger mest hjemme, for vi har jo ikke hustelefon så det er greit det ligger en mobil her også om hun blir hjemme mens jeg reiser på butikken e.l. Den blir ikke mye brukt enda altså. Ser ingen grunn til at du skal nekte ungen å arve far sin avlagte telefon. Anonymkode: b5063...9e8
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #6 Skrevet 8. juli 2019 Du kan ikke bestemme hva far gjør når barnet er hos far. Du kan si du er uenig,og at han ikke får ha med telefonen hjem til deg. Du bestemmer hos deg. Mine har tlf, men min eldste på snart 9 år har ikke fått ha med seg smart telefonen ut før nå. Har hatt en knappetelefon (kan kun ringe og sende sms) til 100kr. Blir som klokka du har. Eneste grunnen til at mine barn på snart 9 og 6 år har smart tlf er fordi vi ikke hadde råd til nettbrett, det er gamle tlf jeg har hatt liggende. Altså Nokia de solgte for flere år siden og Samsung s3. Min erfaring er at det er gutta som er mest ivrig på spill og tlf. Samboeren mine sine gutter maser verre enn verst om å bruke tlf og spilling. Gutta slutter først med lek virker det som. Frøkna på snart 9 år er ikke like ivrig som gutta, men bruker en del for det. Anonymkode: 10780...292
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #7 Skrevet 8. juli 2019 Min begynner på skolen nå og eneste tlf vi vurderer er en dorotlf som skal ligge hjemme, som han kan bruke for å få tak i oss hvis vi leverer i bhg eller butikk Anonymkode: f544c...c6e
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #8 Skrevet 8. juli 2019 Ingen grunn til at barnet skal ha tlf. Vår på 8,5 har fått en denne uken. Han begynner i 4 klasse etter skolen. Ungene i klassen hand har såvidt begynt å få telefoner. Det er ingen logisk grunn til at 5-6 unger skal bruke telefoner. La barn være barn. Hva skal de stirre ned i skjermer for? Trengte du en telefon da du var 5? Anonymkode: fdd2b...09f
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #9 Skrevet 8. juli 2019 Her har de fleste telefon i den aldren nå, men da eldstemann (14-åring)var liten fikk de ikke telefon før i 4-5 klassen. Tiden har forandret seg veldig. Men det er litt avhengig av hvordan ungen er, er den en vimse så ville jeg ventet. Anonymkode: 25def...bc5
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #10 Skrevet 8. juli 2019 Jeg hadde ikke lagt meg borti om far ville gi barnet en telefon, om du slipper å betale noe på den. Men hadde gjort det klart at det er hans valg å la et så lite barn ha telefon og det er han som tar risikoen med at den kan bli ødelagt og du kommer ikke til å erstatte den. Sønnen min arvet telefon av søsteren min da han gikk i 1. klasse. Hadde vi skullet kjøpe selv så hadde det blitt noen flere år til, men så ikke problemet med å la ham ta imot den. Det er jo likevel vi som setter betingelsene for bruken av den, og det har vært veldig begrenset frem til nå (begynner i 3. klasse). Han har den stort sett hjemme og bruker av allerede tildelt skjermtid til å spille på den, også er den grei å ha om han kommer hjem før oss eller om han vil være igjen hjemme mens vi stikker på butikken en tur. Anonymkode: c9b92...02b
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #11 Skrevet 8. juli 2019 Her vi bor fikk alle i klassen tlf ila 1 klasse, bortsett fra ei og hun blir helt utenfor siden ingen av ungene får tak i henne etter skolen osv, og foreldrene jobber. De fleste sluttet også på SFO ila første klasse. Anonymkode: e28a2...08c
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #12 Skrevet 8. juli 2019 Tror det kommer veldig an på hvor/hvordan man bor. Min eldste fikk da han begynte på skolen, da en gammel iPhone. De aller fleste i klassen fikk da. Var veldig praktisk for å avtale at han blir med XX hjem osv. Sparte meg mye kjøring, er ganske store avstander her. Å vente til 4-5 klasse hadde aldri fungert her. Det å få egen mobil er ikke ensbetydende med å sitte å spille på den hele dagene. Han brukte den nesten aldri hjemme, men hadde den med seg når han var andre steder. Det var veldig praktisk og trygt for både meg og han, at vi kunne få tak i hverandre hvis det skulle være noe. Anonymkode: 08496...2b1
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #13 Skrevet 8. juli 2019 Vi bor i en stor by. I gen i vår 1.klasse har tlf. Eller vent.. tror det er én. Flere har klokke. Anonymkode: 00e0d...6f9
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #14 Skrevet 8. juli 2019 Vår fikk mobil før han begynte på skolen, har kun numrene til oss foreldre, besteforeldre og ei tante. Vår har mobil siden han er hjemme alene innimellom og nå har han begynt å klare seg alene om morgenen og da er det kjekt å få tak i han for å minne han på ting ol. Anonymkode: e1a93...5eb
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #15 Skrevet 8. juli 2019 Mi fikk telefon (min gamle iphone5) da hun begynte på skolen. Vi har ikke fasttelefon og kjekt å kunne få tak i henne. De fleste i klassen hadde telefon eller fikk iløpet av skoleåret Anonymkode: 82c62...4d1
Snillenille1 Skrevet 8. juli 2019 #16 Skrevet 8. juli 2019 Hvis han bor mest hos deg, så kan jeg godt forstå at han vil at gutten skal ha mobil, så de kan ha litt mer kontakt
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #17 Skrevet 8. juli 2019 Mine fikk mobil da de begynte å være alene hjemme etter skole. Vi har jo ikke fasttelefon så de måtte ha mulighet for å ringe om det var noe. De fikk gamle arvetelefoner. Vi la kun inn våre og besteforeldrenes numre. De fikk to spill hver og ikke mulighet for å laste ned selv. Anonymkode: e8535...06a
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #18 Skrevet 8. juli 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg og faren til barnet, har vert fra hverandre 5 år i oktober. Nå har vi et barn som begynner på skolen til høsten. Han mener at han skal få en mobil,jeg mener barnet er for liten ennå, tenker ikke og gi han det før han er 9-10 år, han har klokke så får tak i meg når han trenger. Er jeg helt urimlig som sier nei til far her ? han er jo bare 6,5 år, han vil gi sin gamle iphone 8 til han, han skal ha den nyeste Anonymkode: 60529...a74 Skal man ha et godt forhold til barnas far når man er skilt er det viktig å svelge en del kameler og velge sine kamper. Her hadde jeg bare latt han gi sin gamle telefon til barnet, men det er fortsatt du som bestemmer når han er hos deg. Det er bare til å sette grenser for mobilbruker hjemme hos deg. Her har barna ikke lov å ta med mobil på skolen, i selskap osv, jeg sjekker mobilbruken, at de ikke bruker den til å plage andre med osv. De fikk mobiler ganske tidlig, rundt 1.klasse. Det er så utrolig mye nyttig på en smarttelefon, og de bruker det til mye mer enn spill. De hører på musikk, tar bilder og film, de kan se på netflix, YouTube, søke opp diverse de vil finne ut av, holde kontakt med venner og familie, de har kalkulator, kalender osv. Jeg skjønner ikke helt hva som er så krise med at de får mobiler tidlig, så lenge man klarer å sette grenser og følge med på hva de driver med. Anonymkode: aba29...cde
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #19 Skrevet 8. juli 2019 Hvorfor vil du ta denne kampen med far? Du setter jo uansett dine egne grenser for bruk når barnet er hos deg. Anonymkode: b5063...9e8
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #20 Skrevet 8. juli 2019 Han bestemmer bruk hos seg, du hos deg? Anonymkode: 251da...686
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #21 Skrevet 8. juli 2019 barnet bor kun hos meg far har kun dag samvær på 8timer 1 gang i uka. Barnet ringer pappan sin hver dag fra min tlf Vi samarbeider veldig godt,men jeg synes det er unødvendig med så små barn flyr rundt med mobilen. Vi bor i en stor by, ikke topp 5 ,men i topp 20... Ingen av vennene hans har i alle fall Anonymkode: 60529...a74
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #22 Skrevet 8. juli 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: barnet bor kun hos meg far har kun dag samvær på 8timer 1 gang i uka. Barnet ringer pappan sin hver dag fra min tlf Vi samarbeider veldig godt,men jeg synes det er unødvendig med så små barn flyr rundt med mobilen. Vi bor i en stor by, ikke topp 5 ,men i topp 20... Ingen av vennene hans har i alle fall Anonymkode: 60529...a74 Han trenger da ikke fly rundt med mobil.... Du setter reglene, du kan f.eks si at den skal ligge i en hylle i stua og brukes til å ringe pappa hver kveld og spille litt på innimellom når du sier det er greit. Det er bare teit å ta denne kampen med far, du bestemmer jo over bruken uansett. Anonymkode: b5063...9e8
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #23 Skrevet 8. juli 2019 23 minutes ago, Anonym bruker said: Han trenger da ikke fly rundt med mobil.... Du setter reglene, du kan f.eks si at den skal ligge i en hylle i stua og brukes til å ringe pappa hver kveld og spille litt på innimellom når du sier det er greit. Det er bare teit å ta denne kampen med far, du bestemmer jo over bruken uansett. Anonymkode: b5063...9e8 tror du jeg kommer til og svare Nei, fordi en 6,5 åringen trenger ikke og ha et slik ansvar, hadde det for eksempel vert en gammel nokia eller noe slik, hadde jeg kanskje ikke vert så streng på det Anonymkode: 60529...a74
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #24 Skrevet 8. juli 2019 Min yngste fikk en avlagt iPhone da han gikk siste år i barnehage. Den var aldri med ut av huset, og ble ni praksis brukt som en iPad. Til litt spill-apper, NRK og Netflix. Jeg ser ikke noe galt i det. Gutten er 7 nå, og fortsatt er mobilen aldri med ut av huset slik de eldre søsknene har, men den brukes hjemme til spilling og serier, og han spiller lydbok fra den rundt leggetid. Anonymkode: 79fa1...e86
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #25 Skrevet 8. juli 2019 Hvor bor dere som sier det er vanlig å få mobil i 1 klasse? Vi bor på Oslo vest og her er det mest vanlig med 3 klasse for jenter og 4 klasse for gutter. Jeg har 3 barn på barneskolen, så har god oversikt her vi bor. Anonymkode: 6bd11...333
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå