Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #1 Skrevet 6. juli 2019 https://www.nrk.no/viten/klimakalkulator-1.13089539 Jeg er en miljøengel. Anonymkode: fe958...ed6
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #2 Skrevet 6. juli 2019 Jeg ble også miljøelgel. Ble litt overrasket. Jeg har flydd i år, og spiser kjøtt nesten hver uke. Kjører bil (kun el-bil, men testen differensierer ikke på biltyper). Har lavt forbruk, så det er sikkert der jeg kniper inn. Anonymkode: ec9a8...354
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #3 Skrevet 6. juli 2019 Det kan godt hende dere faktosk er "miljøengøer", men jeg tror det er beldig vanlig å underestimere sitt eget forbruk og å bare ha lyst til å svare på den undersøkelsen det året du har flydd lite. Mange blir fristet til ikke å ta med den turen til usa fordi det ikke er noe man gjør hver år og det er få som tror de har et forbruk som er høyere enn normalen. Jeg kom også ut som "klimaengel" men det hadde jeg ikke gjort for et år siden. I fjor hadde jeg "uvanlig mange" flyturer. Hadde det vært ungene mine som tok testen ville de også kommet dårligere ut. Det er jo også mitt ansvar at jeg tillater dem et større forbruk og flere flygninger enn jeg selv har. Testen er ok for å bevistgjøre oss litt om valgene våre, men jeg er redd den kan gi os inntrykk av at vi er flinkere enn vi egentlig er. Anonymkode: 70f31...9a4
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #4 Skrevet 6. juli 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan godt hende dere faktosk er "miljøengøer", men jeg tror det er beldig vanlig å underestimere sitt eget forbruk og å bare ha lyst til å svare på den undersøkelsen det året du har flydd lite. Mange blir fristet til ikke å ta med den turen til usa fordi det ikke er noe man gjør hver år og det er få som tror de har et forbruk som er høyere enn normalen. Jeg kom også ut som "klimaengel" men det hadde jeg ikke gjort for et år siden. I fjor hadde jeg "uvanlig mange" flyturer. Hadde det vært ungene mine som tok testen ville de også kommet dårligere ut. Det er jo også mitt ansvar at jeg tillater dem et større forbruk og flere flygninger enn jeg selv har. Testen er ok for å bevistgjøre oss litt om valgene våre, men jeg er redd den kan gi os inntrykk av at vi er flinkere enn vi egentlig er. Anonymkode: 70f31...9a4 Hvorfor i helvete lyve på en anonym test på nett? Man tar den jo fordi man vil vite. Anonymkode: 6f252...d62
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #5 Skrevet 6. juli 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor i helvete lyve på en anonym test på nett? Man tar den jo fordi man vil vite. Anonymkode: 6f252...d62 Det er veldig vanlig å lyve for seg selv. Ofte når vi gjør noe vi vet ikke er helt bra fortrenger vi det eller rasjonaliserer det bort med at "det skjer jo ikke ofte" eller "alle andre er sikkert værre". Vi gjør ofte det samme hvis vi slanker oss. Hvis vi ikke veier og skriver ned alt vi spiser er det vanlig å tro at man såiser mye mindre og sunnere enn man faktisk gjør. En stor andel av oss har også et høyere forbruk til for eksempel klær, mat eller underholdning enn hva vi selv tror. Det er vanlig å få noen store overaskelser hvis man går gjennom kontoutskrifter og ser hvor pengene har tatt veien. Det er ikke fordi vi ønsker å lyve for omverdenen. Det er en mte å føle seg bedre med seg selv. Anonymkode: 70f31...9a4
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #6 Skrevet 6. juli 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er veldig vanlig å lyve for seg selv. Ofte når vi gjør noe vi vet ikke er helt bra fortrenger vi det eller rasjonaliserer det bort med at "det skjer jo ikke ofte" eller "alle andre er sikkert værre". Vi gjør ofte det samme hvis vi slanker oss. Hvis vi ikke veier og skriver ned alt vi spiser er det vanlig å tro at man såiser mye mindre og sunnere enn man faktisk gjør. En stor andel av oss har også et høyere forbruk til for eksempel klær, mat eller underholdning enn hva vi selv tror. Det er vanlig å få noen store overaskelser hvis man går gjennom kontoutskrifter og ser hvor pengene har tatt veien. Det er ikke fordi vi ønsker å lyve for omverdenen. Det er en mte å føle seg bedre med seg selv. Anonymkode: 70f31...9a4 Da er jeg nok uvanlig. Å lure meg selv sluttet jeg med da jeg var tenåring. Anonymkode: 6f252...d62
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #7 Skrevet 6. juli 2019 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan godt hende dere faktosk er "miljøengøer", men jeg tror det er beldig vanlig å underestimere sitt eget forbruk og å bare ha lyst til å svare på den undersøkelsen det året du har flydd lite. Mange blir fristet til ikke å ta med den turen til usa fordi det ikke er noe man gjør hver år og det er få som tror de har et forbruk som er høyere enn normalen. Jeg kom også ut som "klimaengel" men det hadde jeg ikke gjort for et år siden. I fjor hadde jeg "uvanlig mange" flyturer. Hadde det vært ungene mine som tok testen ville de også kommet dårligere ut. Det er jo også mitt ansvar at jeg tillater dem et større forbruk og flere flygninger enn jeg selv har. Testen er ok for å bevistgjøre oss litt om valgene våre, men jeg er redd den kan gi os inntrykk av at vi er flinkere enn vi egentlig er. Anonymkode: 70f31...9a4 Enig. Synes det var rart å komme ut som klimaengel med et avtrykk på nesten fem tonn. I verdenssammenheng er det skyhøyt. Anonymkode: ec9a8...354
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #8 Skrevet 6. juli 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da er jeg nok uvanlig. Å lure meg selv sluttet jeg med da jeg var tenåring. Anonymkode: 6f252...d62 Ja, hvis du ikke lyver for deg selv på noe område tror jeg du er uvalig. Alternativet er bare at du har blitt bedre til det så du ikke gjennomskuer deg 😉. Anonymkode: 70f31...9a4
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #9 Skrevet 6. juli 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, hvis du ikke lyver for deg selv på noe område tror jeg du er uvalig. Alternativet er bare at du har blitt bedre til det så du ikke gjennomskuer deg 😉. Anonymkode: 70f31...9a4 Haha. Tror du på dette selv. Nevn ting feks du lyver om til deg selv? Jeg kan ikke komme på noe selv. Jeg kan være enig i at det er lett å undervurdere eget forbruk. Pengene kan fly uten at man tenker over det. Men å unnlate et par flyturer på en test som dette, det tror jeg ikke folk gjør. Anonymkode: 6f252...d62
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #10 Skrevet 6. juli 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, hvis du ikke lyver for deg selv på noe område tror jeg du er uvalig. Alternativet er bare at du har blitt bedre til det så du ikke gjennomskuer deg 😉. Anonymkode: 70f31...9a4 Altså, det er forskjell på å lyve og ha dårlig oversikt. Normale mennesker tror jeg har god oversikt over eget forbruk. Vi har i alle fall et fast månedsbeløp vi bruker på mat og øvrige ting, selvsagt kan jeg bomme på noen tusenlapper her og der, men det er ikke å lyve for seg selv. Anonymkode: 6f252...d62
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #11 Skrevet 6. juli 2019 Det er noe feil med testen. Jeg kom ut med 6 tonn CO2 per år, som er nesten halvparten av gjennomsnittet i Norge. Det tror jeg rett og slett ikke noe på! Anonymkode: 63268...bb2
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #12 Skrevet 6. juli 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: https://www.nrk.no/viten/klimakalkulator-1.13089539 Jeg er en miljøengel. Anonymkode: fe958...ed6 Jeg ble og miljøeengel. Men det er rart at bil kommer ut med 0 CO2 Anonymkode: 5c026...cbe
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #13 Skrevet 6. juli 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg ble og miljøeengel. Men det er rart at bil kommer ut med 0 CO2 Anonymkode: 5c026...cbe Det er og rart at hvis man har lavt lån så går summen på forbruk automatisk opp, og gir høyere klimaavtrykk. Anonymkode: 5c026...cbe
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #14 Skrevet 6. juli 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ble og miljøeengel. Men det er rart at bil kommer ut med 0 CO2 Anonymkode: 5c026...cbe Sorry, jeg som gjorde feil, den kommer med. Anonymkode: 5c026...cbe
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #15 Skrevet 6. juli 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ble også miljøelgel. Ble litt overrasket. Jeg har flydd i år, og spiser kjøtt nesten hver uke. Kjører bil (kun el-bil, men testen differensierer ikke på biltyper). Har lavt forbruk, så det er sikkert der jeg kniper inn. Anonymkode: ec9a8...354 Den gjør det, men du må trykke på legg til transportmiddel, da kommer det opp en boks du kanv elge el. Jeg gjorde den feilen jeg og. Anonymkode: 5c026...cbe
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #16 Skrevet 6. juli 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er og rart at hvis man har lavt lån så går summen på forbruk automatisk opp, og gir høyere klimaavtrykk. Anonymkode: 5c026...cbe Det er nok fordi den da regner med at du har mer til forbruk. Anonymkode: ec9a8...354
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #17 Skrevet 6. juli 2019 Jeg fikk 7,13 tonn. Jeg har et lite hus, og kjører ikke bil, og lavt forbruk. Men, har ca 6 flyvninger i Skandinavia årlig. Der har du mitt avtrykk. Ganske interessant å se det i en kalkulator, da får man det mer personliggjort og på individnivå. Anonymkode: 0d6e3...85a
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #18 Skrevet 6. juli 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er nok fordi den da regner med at du har mer til forbruk. Anonymkode: ec9a8...354 Ja, skjønner det. Men det er jo litt merkelig at den automatisk gjør det, selv om man har skrevet inn at man har forbruk under normalen, for det kan jo være at man sparer pengene sine. og da blir jo testen veldig feil. Anonymkode: 5c026...cbe
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #19 Skrevet 6. juli 2019 Miljøengel, men jeg har flydd tre ganger i Europa i år, så syns det er litt rart. Har et utslipp på ca 3,8 tonn som jeg syns høres ille nok ut i seg selv. Jeg kjører derimot ikke bil, og bruker mindre på klær osv enn det laveste alternative som stod der, så det veier kanskje opp litt. Har også stort sett toppen to kjøttmiddager i uka, mest vegetar. Anonymkode: 40085...e93
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #20 Skrevet 6. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det kan godt hende dere faktosk er "miljøengøer", men jeg tror det er beldig vanlig å underestimere sitt eget forbruk og å bare ha lyst til å svare på den undersøkelsen det året du har flydd lite. Mange blir fristet til ikke å ta med den turen til usa fordi det ikke er noe man gjør hver år og det er få som tror de har et forbruk som er høyere enn normalen. Jeg kom også ut som "klimaengel" men det hadde jeg ikke gjort for et år siden. I fjor hadde jeg "uvanlig mange" flyturer. Hadde det vært ungene mine som tok testen ville de også kommet dårligere ut. Det er jo også mitt ansvar at jeg tillater dem et større forbruk og flere flygninger enn jeg selv har. Testen er ok for å bevistgjøre oss litt om valgene våre, men jeg er redd den kan gi os inntrykk av at vi er flinkere enn vi egentlig er. Anonymkode: 70f31...9a4 Jeg ble også miljøengel. Til tross for at jeg var ærlig på mine 6+6+1 flyreiser dette året, kjøtt til middag 6 dager i uken og bruker bensinbil som daglig transportmiddel. Så vi nordmenn har generelt lave avtrykk. Hvorfor skal jeg ha flyskam?! Anonymkode: 1717c...e56
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #21 Skrevet 6. juli 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, skjønner det. Men det er jo litt merkelig at den automatisk gjør det, selv om man har skrevet inn at man har forbruk under normalen, for det kan jo være at man sparer pengene sine. og da blir jo testen veldig feil. Anonymkode: 5c026...cbe Nei det stemmer ikke. Du sparer ikke pengene til evig tid. Før eller senere bruker du dem. Derfor har testen tenkt at du bruker dem uansett, det spiller ingen rolle når du gjør det. Anonymkode: 63268...bb2
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #22 Skrevet 6. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det kan godt hende dere faktosk er "miljøengøer", men jeg tror det er beldig vanlig å underestimere sitt eget forbruk og å bare ha lyst til å svare på den undersøkelsen det året du har flydd lite. Mange blir fristet til ikke å ta med den turen til usa fordi det ikke er noe man gjør hver år og det er få som tror de har et forbruk som er høyere enn normalen. Jeg kom også ut som "klimaengel" men det hadde jeg ikke gjort for et år siden. I fjor hadde jeg "uvanlig mange" flyturer. Hadde det vært ungene mine som tok testen ville de også kommet dårligere ut. Det er jo også mitt ansvar at jeg tillater dem et større forbruk og flere flygninger enn jeg selv har. Testen er ok for å bevistgjøre oss litt om valgene våre, men jeg er redd den kan gi os inntrykk av at vi er flinkere enn vi egentlig er. Anonymkode: 70f31...9a4 Jeg har ingen flyturer siste ti år, og ungene kjører tog, så det der gjelder ikke meg. Hi. Anonymkode: fe958...ed6
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #23 Skrevet 6. juli 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ble også miljøengel. Til tross for at jeg var ærlig på mine 6+6+1 flyreiser dette året, kjøtt til middag 6 dager i uken og bruker bensinbil som daglig transportmiddel. Så vi nordmenn har generelt lave avtrykk. Hvorfor skal jeg ha flyskam?! Anonymkode: 1717c...e56 Nei, det har vi ikke. Anonymkode: ec9a8...354
the amazing spidermamma Skrevet 6. juli 2019 #24 Skrevet 6. juli 2019 Jeg ble også miljøengel. 5 tonn. Men det er jo litt rart at alle som tar testen her inne blir det.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #25 Skrevet 6. juli 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ble også miljøengel. Til tross for at jeg var ærlig på mine 6+6+1 flyreiser dette året, kjøtt til middag 6 dager i uken og bruker bensinbil som daglig transportmiddel. Så vi nordmenn har generelt lave avtrykk. Hvorfor skal jeg ha flyskam?! Anonymkode: 1717c...e56 Hvordan kom du deg hjem igjen med bare en flyreise til utenfor Europa? Har du husket å legge inn at tur-retur er 2 flyreiser? Anonymkode: 70f31...9a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå