Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #26 Skrevet 6. juli 2019 Nei altså tester meg ikke ofte for å sjekke om utroskap altså 😅😂 men om jeg ikke har hatt noen andre på 14 år så er det vel rart å plutselig få hpv virus? Anonymkode: cecd3...eb7
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #27 Skrevet 6. juli 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, det finnes, men det sjekkes ikke for på celleprøvene. Lav risiko HPV er f.eks 6 og 11 som kan gi kondylomer. ps, HPV-testing er ingen utroskapstest. Anonymkode: 0251f...6d4 Så det vil si at det er ikke hpv men noe annet som kan ha blitt vist på testen? Anonymkode: cecd3...eb7
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #28 Skrevet 6. juli 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Så det vil si at det er ikke hpv men noe annet som kan ha blitt vist på testen? Anonymkode: cecd3...eb7 Ja, noen uspesifikke ubetydelige forandringer, sannsynligvis ASC-US. Derfor de tester for HPV. Så lenge du ikke har HPV, er det ingenting å bekymre seg for. Retningslinjene i livmorhalsprogrammet er da å ta neste celleprøve om 3 år. Anonymkode: 0251f...6d4
Gemini77/ Skrevet 6. juli 2019 #29 Skrevet 6. juli 2019 Du har IKKE HPV. Grunnet til at det står «høy-risiko HPV» er fordi det er kun de de tester ved celleforandringer. De kan derfor ikke si noe om noen andre HPV typer. Har du f.eks lavrisiko typer så vil dette kunne gi kjønnsvorter. Det tester de ikke for. Du har fått påvist ASCUS, altså atypiske celler med usikker betydning. Da er det vanlig praksis å sjekke for høyrisiko HPV for å se om dette kan utvikle seg videre. Du har altså ingen høyrisiko HPV og er da ikke i noen risiko. Da vil cellene dine normaliseres på egen hånd. Du kan slappe helt av og du trenger ikke tenke på utroskap eller andre ting.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #30 Skrevet 6. juli 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei altså tester meg ikke ofte for å sjekke om utroskap altså 😅😂 men om jeg ikke har hatt noen andre på 14 år så er det vel rart å plutselig få hpv virus? Anonymkode: cecd3...eb7 Men du har jo ikke HPV så hva prater du om? Anonymkode: c9826...15f
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #31 Skrevet 6. juli 2019 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Så vil det si jeg har hpv? Bare en lettere variant for øyeblikket? Jeg har hatt samme partner i 12 år..begynner å tenke meg litt. Kan han ha vært utro? Burde kanskje raske meg å ta vaksine? Har tatt celleprøve hvert eneste derfor vet jeg at det ikke har vært noen forandringer. Har også hatt samme partner i 12 år. Kan jeg utrede dette noe mer? Anonymkode: cecd3...eb7 Herrejesus, kanskje du skal snakke med noen proesjonelle før du tolker det dit at partneren din har vært utro Anonymkode: e0753...229
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #32 Skrevet 6. juli 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Herrejesus, kanskje du skal snakke med noen proesjonelle før du tolker det dit at partneren din har vært utro Anonymkode: e0753...229 *profesjonelle* Anonymkode: e0753...229
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #33 Skrevet 6. juli 2019 Tusen takk Google gjorde meg forvirret så var vel derfor jeg tolket det slik. Takk igjen 🙏♥️ Anonymkode: cecd3...eb7
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #34 Skrevet 6. juli 2019 På 5.7.2019 den 22.00, Anonym bruker skrev: Jeg har alltid hatt perfekte celleprøver. Aldri noe. Sjekker meg kanskje to ganger i året. Og alltid fine prøver. Ble derfor litt satt ut når det plutselig viste det nå. Man kan kanskje få celleforandringer på andre måter også? Anonymkode: cecd3...eb7 Tar du celleprøve to ganger i året når prøvene er fine er jo det sløvt. Hadde alle damer gjort det hadde det blitt et stort problem med manglende ressurser, særlig på patologi avdelingen. HPV blir de fleste smittet av. Hos de fleste kvitter kroppen seg med viruset, men hos noen blir infeksjonen kronisk (og blir i kroppen i mange år). HPV kommer i flere varianter, men 16 og 18 er de «hissigste» mtp risiko for celleforandringer. Ikke alle som er smittet får celleforandringer. Anonymkode: 3dd9c...ced
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #35 Skrevet 6. juli 2019 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tar du celleprøve to ganger i året når prøvene er fine er jo det sløvt. Hadde alle damer gjort det hadde det blitt et stort problem med manglende ressurser, særlig på patologi avdelingen. HPV blir de fleste smittet av. Hos de fleste kvitter kroppen seg med viruset, men hos noen blir infeksjonen kronisk (og blir i kroppen i mange år). HPV kommer i flere varianter, men 16 og 18 er de «hissigste» mtp risiko for celleforandringer. Ikke alle som er smittet får celleforandringer. Anonymkode: 3dd9c...ced Det er mer sløvt å ikke ta celleprøve eller ta hvert 5/10 år. Synes man heller skal oppfordre til å ta. Anonymkode: cecd3...eb7
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #36 Skrevet 6. juli 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er mer sløvt å ikke ta celleprøve eller ta hvert 5/10 år. Synes man heller skal oppfordre til å ta. Anonymkode: cecd3...eb7 Begge deler er like idiotisk. Pasienter med grove celleforandringer kan få svar mye senere enn nødvendig hvis man kastet bort ressurser ved å ta prøve 2 ganger i året. Med mindre man har celleforandringer er det absolutt ingen grunn til å ta prøve så ofte nå er forøvrig de nye retningslinjene hvert 5. år hvis HPV prøven er negativ Anonymkode: c9826...15f
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #37 Skrevet 6. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Begge deler er like idiotisk. Pasienter med grove celleforandringer kan få svar mye senere enn nødvendig hvis man kastet bort ressurser ved å ta prøve 2 ganger i året. Med mindre man har celleforandringer er det absolutt ingen grunn til å ta prøve så ofte nå er forøvrig de nye retningslinjene hvert 5. år hvis HPV prøven er negativ Anonymkode: c9826...15f Men har du mange seksual partnere så er det idiotisk å ta det hvert 5 år. Anonymkode: cecd3...eb7
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #38 Skrevet 6. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Begge deler er like idiotisk. Pasienter med grove celleforandringer kan få svar mye senere enn nødvendig hvis man kastet bort ressurser ved å ta prøve 2 ganger i året. Med mindre man har celleforandringer er det absolutt ingen grunn til å ta prøve så ofte nå er forøvrig de nye retningslinjene hvert 5. år hvis HPV prøven er negativ Anonymkode: c9826...15f Jeg tar også privat så betaler faktisk full pris så sløser ingen ressurser 👍 Anonymkode: cecd3...eb7
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #39 Skrevet 7. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tar også privat så betaler faktisk full pris så sløser ingen ressurser 👍 Anonymkode: cecd3...eb7 De analyserer vel ikke prøvene selv? Anonymkode: e0753...229
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #40 Skrevet 7. juli 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: De analyserer vel ikke prøvene selv? Anonymkode: e0753...229 Betaler for det også 👍 Anonymkode: cecd3...eb7
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #41 Skrevet 7. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Betaler for det også 👍 Anonymkode: cecd3...eb7 Nei, du betaler for gynekologen. Du betaler ikke patologen. Anonymkode: 0251f...6d4
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #42 Skrevet 7. juli 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Men har du mange seksual partnere så er det idiotisk å ta det hvert 5 år. Anonymkode: cecd3...eb7 Nei, faktisk ikke hvis du er over 34 år og screenes med primær HPV-test. Selv om du smittes av HPV, tar det år før det ev. utvikler seg celleforandringer og minst 10 år før det ev. blir til kreftceller. Retningslinjene er utarbeidet av eksperter på området! Anonymkode: 0251f...6d4
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2019 #43 Skrevet 7. juli 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Betaler for det også 👍 Anonymkode: cecd3...eb7 Nei, du betaler ikke for patologen. Om alle friske skal kontinuerlig sjekke om de er friske vil det føre til at de som faktisk er syke vil få lengre ventetid. Samt drenere både det private og det offentlige for ressurser. Jeg er enig i at det er dumt å aldri sjekke, men det må da være mulig å følge retningslinjene (og selvfølgelig skal man ta ekstra prøver om man får symptomer på at ting ikke er i orden). 2 ganger i året er 5 x mer enn det anbefalte. Anonymkode: 3dd9c...ced
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2019 #44 Skrevet 8. juli 2019 På 7.7.2019 den 10.40, Anonym bruker skrev: Nei, du betaler ikke for patologen. Om alle friske skal kontinuerlig sjekke om de er friske vil det føre til at de som faktisk er syke vil få lengre ventetid. Samt drenere både det private og det offentlige for ressurser. Jeg er enig i at det er dumt å aldri sjekke, men det må da være mulig å følge retningslinjene (og selvfølgelig skal man ta ekstra prøver om man får symptomer på at ting ikke er i orden). 2 ganger i året er 5 x mer enn det anbefalte. Anonymkode: 3dd9c...ced Okei 👍 Anonymkode: cecd3...eb7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå