Gå til innhold

Svar på celleprøve. Hva vil dette si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå fått svar på din celleprøve fra livmorhalsen og denne viste på noen lette avvik med usikker betyning. Den blev derfor også testet for høyrisiko-HPV og var da negativ. Anbefalingen blir derfor ny celleprøve igjen etter 3 år. Fortsatt god sommer! 

Vil dette si at jeg har en lav risiko hpv virus som kan utvikle seg? Eller hva betyr dette? 

Anonymkode: cecd3...eb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de skriver at de har testet for HPV, men at du ikke har det.

Anonymkode: 0251f...6d4

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har nå fått svar på din celleprøve fra livmorhalsen og denne viste på noen lette avvik med usikker betyning. Den blev derfor også testet for høyrisiko-HPV og var da negativ. Anbefalingen blir derfor ny celleprøve igjen etter 3 år. Fortsatt god sommer! 

Vil dette si at jeg har en lav risiko hpv virus som kan utvikle seg? Eller hva betyr dette? 

Jeg er ingen ekspert. Men jeg tolker det sånn at du har ikke farlig hpv = ingen fare = trenger ikke teste før om 3 år. Men helt enig med deg at det var veldig dårlig forklart. 

Anonymkode: e7106...908

Skrevet

Tullete skrevet, men det ville bedt deg om å komme inn før om 3 år dersom du hadde vært i noen som helst risikosone 😊

Anonymkode: e80cf...5b8

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Virker som det er lette usikre avvik, men at du ikke har hpv virus som kan gi alvorlige celleforandringer. Tror det er fine prøvesvar å få. Jeg fikk hpv 16 og cin 3, måtte ha en konisering. Nå er jeg helt fin. 

Anonymkode: c074a...dd1

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Viss det er usikkerheter, må en komme igjen om 3 år, er det absolutt ingenting, hverken HPV eller helt fin celleprøve, kan rn komme tilbake om 5 år. 

Anonymkode: 57720...151

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Viss det er usikkerheter, må en komme igjen om 3 år, er det absolutt ingenting, hverken HPV eller helt fin celleprøve, kan rn komme tilbake om 5 år. 

Det var nytt for meg

Anonymkode: e7106...908

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stemmer overhodet ikke! Celleprøve skal taes hvert tredje år. 

Anonymkode: 40d51...2e6

Skrevet

Så vil det si jeg har hpv? Bare en lettere variant for øyeblikket? Jeg har hatt samme partner i 12 år..begynner å tenke meg litt. Kan han ha vært utro? Burde kanskje raske meg å ta vaksine? Har tatt celleprøve hvert eneste derfor vet jeg at det ikke har vært noen forandringer. Har også hatt samme partner i 12 år. Kan jeg utrede dette noe mer? 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så vil det si jeg har hpv? Bare en lettere variant for øyeblikket? Jeg har hatt samme partner i 12 år..begynner å tenke meg litt. Kan han ha vært utro? Burde kanskje raske meg å ta vaksine? Har tatt celleprøve hvert eneste derfor vet jeg at det ikke har vært noen forandringer. Har også hatt samme partner i 12 år. Kan jeg utrede dette noe mer? 

* tatt celleprøve hvert eneste år

Skrevet

Grunnen til at de skriver ingen tegn til høy risiko hpv er at det finnes veldig mange forskjellige hpv virus, så mange at de kan ikke teste for alle og mange av de er ufarlige. Så de tester altså for et utvalg av hpv virus - de som er kjent for å kunne gi celleforandringer, og du har altså ingen av disse. 

Anonymkode: 797f6...517

Skrevet

Jeg hadde celleforandringer. Måtte ta prøver av livmorhals hos gynekolog og ny prøve igjen om tre måneder. Da var alt normalt. 

Anonymkode: c74f7...8ee

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Virker som det er lette usikre avvik, men at du ikke har hpv virus som kan gi alvorlige celleforandringer. Tror det er fine prøvesvar å få. Jeg fikk hpv 16 og cin 3, måtte ha en konisering. Nå er jeg helt fin. 

Så godt å høre ❤ Viktig å sjekke seg ❤

Skrevet

Jeg hadde celleforandringer. Måtte ta prøver av livmorhals hos gynekolog og ny prøve igjen om tre måneder. Da var alt normalt. 

Anonymkode: c74f7...8ee

Så godt å høre ❤

Skrevet

Jeg hadde hatt samme partner i 14 år, hadde aldri sjekket meg ( vet jeg var dum) hadde hpv 16 og cin 3.. aldri mistenkt han for utroskap. Hadde visst det liggende i mange år

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de skriver at de har testet for HPV, men at du ikke har det.

Høy risiko ja men er det noe som heter lav risiko hpv?

Skrevet

Så godt å høre ❤ Viktig å sjekke seg ❤

Ja, nå går jeg fast! Ble «friskmeldt» etter to kontroller! 

Skrevet

Jeg hadde hatt samme partner i 14 år, hadde aldri sjekket meg ( vet jeg var dum) hadde hpv 16 og cin 3.. aldri mistenkt han for utroskap. Hadde visst det liggende i mange år

Jeg har alltid hatt perfekte celleprøver. Aldri noe. Sjekker meg kanskje to ganger i året. Og alltid fine prøver. Ble derfor litt satt ut når det plutselig viste det nå. Man kan kanskje få celleforandringer på andre måter også? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, nå går jeg fast! Ble «friskmeldt» etter to kontroller! 

Gratulerer så mye. Veldig fint at du sjekker deg, og følger opp❤

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stemmer overhodet ikke! Celleprøve skal taes hvert tredje år. 

Nei, det er nytt dette med 5 år. Foreslår at du går inn på en side der gynekologer skriver info.

Jeg var hos priv gyn i januar, hun sa at viss prøven er helt fin, skal jeg komme igjen om 5 år, ellers før.

På sus i Stavanger hvertfall , har de fått en ny maskin som tester for HPV blant annet, er prøven helt fin , er intervallene endret. 

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har alltid hatt perfekte celleprøver. Aldri noe. Sjekker meg kanskje to ganger i året. Og alltid fine prøver. Ble derfor litt satt ut når det plutselig viste det nå. Man kan kanskje få celleforandringer på andre måter også? 

Går du til gynekolog to ganger i året? Hvorfor i all verden gjør du det? 

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er nytt dette med 5 år. Foreslår at du går inn på en side der gynekologer skriver info.

Jeg var hos priv gyn i januar, hun sa at viss prøven er helt fin, skal jeg komme igjen om 5 år, ellers før.

På sus i Stavanger hvertfall , har de fått en ny maskin som tester for HPV blant annet, er prøven helt fin , er intervallene endret. 

Kreftforeningen anbefaler uansett hvert tredje. 

Skrevet

Det avhenger av hvor du bor i landet. Hvis man er med i primærscreening for HPV er det ikke nødvendig å ta ny prøve før om 5 år hvis prøvene er fine. Vanlig screening (mikroskopisk) er det kontroller hvert tredje år. Primærscreening er kun for kvinner mellom 34 og 69 år. 

Anonymkode: 8e0a6...039

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Går du til gynekolog to ganger i året? Hvorfor i all verden gjør du det? 

Ja ! Fordi jeg har flere i familien som har avgått med døden grunnet hpv så er nok litt mer påpasselig pga det også fordi jeg har vært 4 ganger gravid på korttid så da liker jeg å sjekke at alt fungerer som det skal, også har det vært naturlig å sjekke regelmessig. 😍

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høy risiko ja men er det noe som heter lav risiko hpv?

Ja, det finnes, men det sjekkes ikke for på celleprøvene. Lav risiko HPV er f.eks 6 og 11 som kan gi kondylomer.

ps, HPV-testing er ingen utroskapstest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...