Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #1 Skrevet 3. juli 2019 Hei.. Jeg fant i går ut at jeg er gravid. Røyker til vanlig, og vet så klart at Svangerskap og røyk ikke hører sammen. Og jeg forsøker å slutte, men jeg sliter. Har gått fra å røyke rundt 15, til 2-3 om dagen. Er ca 6 uker på vei.. Noen som har noen gode råd for å slutte helt? Anonymkode: 43866...7a2
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #2 Skrevet 3. juli 2019 Du må ville det nok og holde på den overbevisningen. Du har gjort en god jobb så langt, nå må du gjøre resten, for til og med det antallet du røyker nå skader barnet ditt. Hvis helsen til ditt kommende barn ikke er motivasjon god nok, vil noe være det? Hver gang du vil ta en røyk, se for deg at du gir fosteret i magen en sigarett, se for deg at barnet ditt får astma og andre sykdommer senere. Forskning har vist at det er bedre å slutte helt med det samme, så bare kutt de siste også, du trenger dem ikke! Når du kjenner abstinenser, si til deg selv at det er en naturlig, men at den snart går over, du vet det bare er en kortere periode. https://forskning.no/royking/bedre-med-bra-roykeslutt/432003 Anonymkode: 97221...d75
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #3 Skrevet 3. juli 2019 Du er allerede godt på vei! Kjempebra. Kan gi deg noen fakta som fort gir deg motivasjon til å stumpe røyken for barnets skyld. Det hjalp meg i hvert fall😊 - Hver gang du tar en røyk, forhindrer du tilgangen for surstoff (luft) til barnet. Denne effekten varer i 40 minutter. 2 røyk i timen, er derfor nok til at barnet har konstant mangel på surstoff, og derfor må jobbe hardt for å få nok luft. Dette er selvfølgelig mer gjeldende når barnet er mer utviklet, men stump røyken fortest mulig likevel 😉 - Røyk øker sjansen for at barnet vil utvikle med astma, og slite med luftveissykdommer i livet. Barnet er også mer utsatt for allergier, og svakere immunsystem, ergo vil være mer syk. - Sjansen for krybbedød øker - Sjansen for komplikasjoner i svangerskapet øker - Røyk inneholder over 40 kreftfremkallende stoffer - Røyk inneholder blant annet asbest, bly, kvikksølv og blåsyre. Forestill deg at du fysisk putter dette i en baby. Gir det mening? Nei. Jeg stoppet på dagen da jeg fikk dette tilsendt og så meg aldri tilbake 😂 Dette klarer du!! Jeg heier på deg❤️😊 https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/tobakk-og-royking/hva-inneholder-tobakk-og-tobakksroyk-egentlig/ Anonymkode: 6f59e...b7e
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #4 Skrevet 3. juli 2019 Jeg vet dere har rett.. I tillegg så har jeg konstant dårlig samvittighet. Jeg tenker sånn, at om jeg velger å forgifte meg selv er en ting, men nå er det en annen jeg har ansvar for. Dere har helt rett, bare kutte ut de siste 2-3 også. Derfor, er siste røyk tatt i dag! Takk for at dere tar dere tid til å komme med ordentlige svar. Ikke bare sånn surt oppgulp som mange kommer med 😊❤️ Anonymkode: 43866...7a2
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #5 Skrevet 3. juli 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet dere har rett.. I tillegg så har jeg konstant dårlig samvittighet. Jeg tenker sånn, at om jeg velger å forgifte meg selv er en ting, men nå er det en annen jeg har ansvar for. Dere har helt rett, bare kutte ut de siste 2-3 også. Derfor, er siste røyk tatt i dag! Takk for at dere tar dere tid til å komme med ordentlige svar. Ikke bare sånn surt oppgulp som mange kommer med 😊❤️ Anonymkode: 43866...7a2 Du greier det! Og hver dag fremover - legg av samme sum som du tidligere brukte på røyk, og se hvor mye du sparer på det bare i svangerskapet. Gratulerer, forresten! Anonymkode: 97221...d75
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #6 Skrevet 3. juli 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet dere har rett.. I tillegg så har jeg konstant dårlig samvittighet. Jeg tenker sånn, at om jeg velger å forgifte meg selv er en ting, men nå er det en annen jeg har ansvar for. Dere har helt rett, bare kutte ut de siste 2-3 også. Derfor, er siste røyk tatt i dag! Takk for at dere tar dere tid til å komme med ordentlige svar. Ikke bare sånn surt oppgulp som mange kommer med 😊❤️ Anonymkode: 43866...7a2 Kjempebra! Du er godt på vei 😁👍🏼 Anonymkode: 6f59e...b7e
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #7 Skrevet 3. juli 2019 Jeg røyka i begge mine svangerskap. Ca 15 per dag med første og rundt 20 per dag med andre. Og det går ikke en dag uten at jeg tenker på komplett idiot jeg var! Ikke gå i samme fella! Anonymkode: b4805...010
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #8 Skrevet 3. juli 2019 Dette klarer du, heier på deg! Sluttet selv i begge mine svangerskap, det er værst første uka, så blir det lettere og lettere. Anonymkode: dd3ca...e41
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #9 Skrevet 3. juli 2019 Gratulerer med baby på vei😊 Jeg røkte selv når jeg fant ut at jeg var gravid. Vet jo at røyk og svangerskap ikke hører sammen men jeg slutta faktisk aldri helt. Trappa betraktelig ned og tok max 2 om dagen. Snakket masse med legen om dette,ham anbefalte selvfølgelig og slutte. Men han sa 2 er bedre enn 15 som jeg røkte til vanlig. Enkelte dager røkte jeg ikke noen grunnet formen mens andre var det bare noen få trekk som skulle til. Barna mine viste ingen tegn til at de hadde tatt skade av de få røykene(selv om det ikke er noe unnskyldning altså) men.. Ei venninne av meg som gikk gravid samtidig og aldri har røkt fikk barn med kraftig astma og liten av vekst(ofte noe som blir forbinnet med røyking). Jeg tenker at du vet at det ikke er bra for fosteret ditt og at det er opp til deg om du klarer og slutte helt eller ikke. Jeg tenker du må selv avgjøre hva du gjør.. Anonymkode: 2688f...c82
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #10 Skrevet 3. juli 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet dere har rett.. I tillegg så har jeg konstant dårlig samvittighet. Jeg tenker sånn, at om jeg velger å forgifte meg selv er en ting, men nå er det en annen jeg har ansvar for. Dere har helt rett, bare kutte ut de siste 2-3 også. Derfor, er siste røyk tatt i dag! Takk for at dere tar dere tid til å komme med ordentlige svar. Ikke bare sånn surt oppgulp som mange kommer med 😊❤️ Anonymkode: 43866...7a2 Du fant det ut i går, og har allerede sluttet i dag, veldig bra Selv om du bare røyker 2-3 om dagen, så er det nok til å opprettholde nikotinavhengigheten, men lite nok til at kroppen higer etter det hver gang du tar en ny røyk. Så det du har gjort nå, å slutte helt er kjempebra. Det er ikke lett å slutte å røyke, men du har en utrolig bra motivasjon for å klare det, babyen din. Jeg sluttet selv for 12 år siden, røykte over 20 om dagen Anonymkode: bcac2...fc7
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #11 Skrevet 3. juli 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gratulerer med baby på vei😊 Jeg røkte selv når jeg fant ut at jeg var gravid. Vet jo at røyk og svangerskap ikke hører sammen men jeg slutta faktisk aldri helt. Trappa betraktelig ned og tok max 2 om dagen. Snakket masse med legen om dette,ham anbefalte selvfølgelig og slutte. Men han sa 2 er bedre enn 15 som jeg røkte til vanlig. Enkelte dager røkte jeg ikke noen grunnet formen mens andre var det bare noen få trekk som skulle til. Barna mine viste ingen tegn til at de hadde tatt skade av de få røykene(selv om det ikke er noe unnskyldning altså) men.. Ei venninne av meg som gikk gravid samtidig og aldri har røkt fikk barn med kraftig astma og liten av vekst(ofte noe som blir forbinnet med røyking). Jeg tenker at du vet at det ikke er bra for fosteret ditt og at det er opp til deg om du klarer og slutte helt eller ikke. Jeg tenker du må selv avgjøre hva du gjør.. Anonymkode: 2688f...c82 Herregud. Går det an å være så egoistisk når man vet hvor skadelig røyk er?? Anonymkode: 5d374...690
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #12 Skrevet 3. juli 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herregud. Går det an å være så egoistisk når man vet hvor skadelig røyk er?? Anonymkode: 5d374...690 Ja det går faktisk ann!!!! Tipper du er helt perfekt jeg.. Har aldri lagt skjul på at jeg røkte under svangerskapet heller men har da friske og raske barn for det.. Anonymkode: 2688f...c82
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #13 Skrevet 3. juli 2019 Takk for alle tilbakemeldinger☺️ Jeg har jo kjempedårlig samvittighet for at jeg allerede har vært gravid i 2 uker, utenom å få det med meg og derfor røyket. Men mensen pleier å være veldig uregelmessig, så derfor har jeg ikke tenkt over det. Hadde jeg visst det tidligere hadde jeg forsøkt å slutte tidligere. Har egentlig bestemt meg nå, bare kutte helt. Babyen min skal ikke måtte lide selv om jeg er avhengig av røyk. Har røykt i 15 år, men skal ungen min bli skadet av røyk, skal den få velge det selv når h*n blir gammel nok, jeg skal ikke velge det nå😊 Er uansett bedre å kutte helt, enn å pine seg igjennom 2-3 stk om dagen😊 Anonymkode: 43866...7a2
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #14 Skrevet 3. juli 2019 HI her.. Jeg dømmer forresten ingen som røyker under svangerskapet, har to venninner som har gjort det, men jeg selv ønsker ikke det. Jeg tenker at det er opp til hver enkelt😊 Anonymkode: 43866...7a2
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #15 Skrevet 3. juli 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja det går faktisk ann!!!! Tipper du er helt perfekt jeg.. Har aldri lagt skjul på at jeg røkte under svangerskapet heller men har da friske og raske barn for det.. Anonymkode: 2688f...c82 Du bør takke for at barna dine har mer flaks enn moren har vett... Anonymkode: 97221...d75
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #16 Skrevet 3. juli 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du bør takke for at barna dine har mer flaks enn moren har vett... Anonymkode: 97221...d75 Ja får håpe det😂😂😂😂 Anonymkode: 2688f...c82
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #17 Skrevet 3. juli 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja det går faktisk ann!!!! Tipper du er helt perfekt jeg.. Har aldri lagt skjul på at jeg røkte under svangerskapet heller men har da friske og raske barn for det.. Anonymkode: 2688f...c82 Jeg røyka 15 om dagen første gang og 20 om dagen andre gang. Heldigvis fått helt friske barn selv! Anonymkode: b4805...010
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #18 Skrevet 3. juli 2019 Da jeg gikk på svangerskapskurs fikk vi se hva som skjedde med babyens hjerte når mor røyket. Man såg at det lille hjerte måtte jobbe ekstra hardt når mor trakk inn røyken. Man skulle jo tro at det ville skremme selv den mest ihuga røyker, men jammen tente ikke røykemødrene sigaretten på trappa etter kurset. Da tenkte jeg mitt. Supert at du slutter. Anonymkode: 5c654...2d9
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #19 Skrevet 3. juli 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja det går faktisk ann!!!! Tipper du er helt perfekt jeg.. Har aldri lagt skjul på at jeg røkte under svangerskapet heller men har da friske og raske barn for det.. Anonymkode: 2688f...c82 Men du bør ikke bagatellisere risikoene med å røyke Anonymkode: bcac2...fc7
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #20 Skrevet 3. juli 2019 Var i samme båt. Jeg satte meg et mål. Hadde en pakke røyk igjen, røyka opp den så var jeg ferdig. Brukte 7 dager på pakken, har ikke røyka siden. Er nå 30 uker på vei Anonymkode: 9d694...51e
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #21 Skrevet 3. juli 2019 Jeg anbefaler boken "Endelig ikke-røyker" av Alan Carr(?). Leste den flere ganger, både da jeg sluttet i de tidligere svangerskapene og det siste. For meg funker det best å kutte tvert, brekke røyken jeg hadde igjen og ikke dra på butikken alene de første ukene! Anonymkode: 4c80c...ea2
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #22 Skrevet 3. juli 2019 HI her😊 I tillegg til å skade barnet, som er det verste, likte jeg ikke den følelsen jeg fikk når jeg tok siste røyken i dag. Jeg føler meg som den drittsekken, med verdens verste samvittighet. Nå er det 6 timer siden siste røyk og har ikke tenkt å fyre opp noe flere heller. Det beste er nok å kutte tvert som blir nevnt her. Anonymkode: 43866...7a2
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #23 Skrevet 3. juli 2019 Du må bare bestemme deg for det. Du gjør det ikke for deg selv, men for den lille. Ikke bare mens babyen er i magen, men også fordi dersom du kutter røyken bedrer det helsen din på lang, lang sikt. Jeg kuttet tvert da jeg ble gravid med mitt eldste barn. Dæven, det var tøft! Tok meg en siste røyk etter den positive testen og jeg gråt mens jeg gjorde det (pga røyken var viktig for meg og fordi jeg fikk så dårlig samvittighet). Men man må bare telle time for time, dag for dag, uke for uke. Så når det har gått en uke så er det jo liksom ikke noe vits i å ta seg en røyk lengre for da har man jo holdt ut så lenge, ikke sant?! Nå har du klart 6 timer. Da vet du at du klarer deg 6 timer til uten røyk. Om 6 timer er det natterstid, så da trenger du jo ikke røyk. Så i morgen har det gått en dag allerede! I starten tenkte jeg på røyk konstant, hele tiden. Var helt på gråten. Men så gikk det over, litt etter litt, og til slutt tenkte jeg ikke på det mer. Du kan f.eks prøve å holde deg og hendene dine opptatt med et eller annet så man ikke blir sittende å tvinne fingre Dette klarer du! Du får det til for barnet ditt Det er SÅ mange gevinster ved å kutte røyken. Barnets helse, din helse, økonomi, lukta (!). Anonymkode: 69e9f...a0a
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #24 Skrevet 3. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ei venninne av meg som gikk gravid samtidig og aldri har røkt fikk barn med kraftig astma og liten av vekst(ofte noe som blir forbinnet med røyking). Anonymkode: 2688f...c82 Da kan man jo lure på hvor sykt det barnet hadde blitt om mor røykte i tillegg... Problemet er jo at man ikke kan vite hva barnet i magen tåler, at noen tåler mer enn andre er det ingen tvil om, og HI vet ingenting om hva akkurat hennes barn vil tåle. Så det er supert at du er så innstilt på å slutte, det er uten tvil det beste for babyen i magen (og for deg). Jeg stemmer for å ha et stort glass på kjøkkenet og putte penger i det hver uke. Putt så mye penger du ville brukt på røyk i glasset og se hele tiden hvor mye du har spart. Når babyen er født kan du unne deg noe skikkelig luksus, noe du virkelig ønsker deg for de pengene. For det blir mye penger. Anonymkode: b7ae4...cf3
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #25 Skrevet 3. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: HI her😊 I tillegg til å skade barnet, som er det verste, likte jeg ikke den følelsen jeg fikk når jeg tok siste røyken i dag. Jeg føler meg som den drittsekken, med verdens verste samvittighet. Nå er det 6 timer siden siste røyk og har ikke tenkt å fyre opp noe flere heller. Det beste er nok å kutte tvert som blir nevnt her. Anonymkode: 43866...7a2 Kjempeflink er du!❤️😍😍 Anonymkode: 6f59e...b7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå