Gå til innhold

"Mom hacks"


FrkFrix

Anbefalte innlegg

Har du noen gode "Mom hacks" å dele? 

Jeg er ute etter gode løsninger på det meste :bolledeig: Enten det gjelder organisering, barn/baby, lure triks til barneferie etc. Alt mulig!
Personlig lager jeg niste kvelden i forveien, frøys ned babymat/pureer i isbitformer, kjøper inn ting som er på salg til "gaveboksen".. Ja, kom ikke på flere i farten! 
Så om du har noen gode tips og triks å dele, kjør på!! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gutten har fått to "nye" shorts av fjorårets for små jeans :) Han vokser bare i lengden virker det som.. 

Anonymkode: 9f593...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gutten har fått to "nye" shorts av fjorårets for små jeans :) Han vokser bare i lengden virker det som.. 

Anonymkode: 9f593...daa

Det gjør min og. 11 år gammel og får på seg str 98. Så han har brukt bukser (som passer til det) som capri og shorts før 5 åringen arva de...

Anonymkode: c56da...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakker alltid sekk/ pose til bhg kvelden før. Setter alltid frem matbokser og flasker kvelden før. Klær legges frem kvelden før.

Anonymkode: daee4...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper nesten alltid på tilbud. Gjerne tøy 2-4 år frem i tid slik at det ligger klart i forskjellige hyller i skapet. Sorterer det etter størrelsesforhold i alderen. Noe er mindre og annet er større så må sorteres og sammenlignes. Samme med joggesko som brukes hele året uansett årstid, Dock Boots på tilbud og innesko i barnehage/skole. Yttertøy er det mye å spare på så det kjøpes i nøytrale farger når det er salg. Kjøper også gaver, leker, bursdag-og julegaver når det er tilbud etter hva de trenger og ønsker seg. De får også andre ting som de ønsker seg i tillegg, men da får de det mest fornuftige fra vår kant. 

Bruke badekaret som «lekegrind» mens man er på toalettet eller dusjer (om man har separat badekar og dusj vel og merke). Isoler nederst med antisklimatte og deretter krypeteppe oppå. Da er det bare å ha myke leker der og bøker som babyen kan holde på med mens du er hjemme i permisjon og trenger litt stell.

Bruke oppbevaringshyller til stellebord på vaskerom ( https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppbevaring/oppbevaringshyller-skuffer/oppbevaringshyller/oppbevaringshylle-666022/ ). Plasser en stellematte oppå en kort oppbevaringshylle slik at det blir passende høyde. Stellematte kan da fjernes når nødvendig. Hyllene kan brukes til oppbevaring av tøy, bleier osv.

Stolunderlag til å ha under tripp trapp stolen ved matbordet: https://www.ikea.com/no/no/p/kolon-gulvbeskytter-44881100/

Evt den fra Jysk er også praktisk. Sparer parkett o.l for mange hakk, drikke og matsøl.

Finne frem alt tøy dagen før slik at det ikke blir noen diskusjoner.

Reise: alltid ta langdistanse på natterstid. 

Anonymkode: 1fccf...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FrøkenKokos skrev:

Personlig lager jeg niste kvelden i forveien

Huff, det er jo ikke noe godt. Brød som har ligget på kjøkkenet er par dager, så inn i kjøleskapet kvelden før, for så å spises på skolen? Det blir jo tørt. Kunne ikke tenke meg å lage matpakke til meg selv dagen før og gjør det derfor ikke til barna.

Et bedre "mom hack" synes jeg er at man kvelden før planlegger hva som skal være i matpakkene. Tar ikke bare ett minutt pr matpakke. 

Anonymkode: 579b7...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager store porsjoner med innbakte pølser, grove vafler, grove. rundstykker, grove pizzasnurrer, ostehorn, osv, som jeg fryser ned. For å ha litt variasjon i matpakka og for en kjapp matpakke, så tas det enkelt opp og puttes i matpakken om morgenen (Så tines det fremt il lunsj på skolen). Slenger med litt grønnsaker og en yoghurt, så er det en kjapp matpakke. 

Anonymkode: a6b5d...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært barna å sette på vaskemaskinen og oppvaskmaskinen

Anonymkode: c569c...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggegummi i håret fjernes best ved å gni den inn med matolje. Da løser den seg sakte men sikkert opp til smuler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å diskutere med barna gir jeg dem alltid to valg jeg kan leve med :D

Vil du ha brødskive eller knekkebrød?

Vil du ha denne kjolen? eller denne? 

Vann eller melk?

Anonymkode: f165a...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huff, det er jo ikke noe godt. Brød som har ligget på kjøkkenet er par dager, så inn i kjøleskapet kvelden før, for så å spises på skolen? Det blir jo tørt. Kunne ikke tenke meg å lage matpakke til meg selv dagen før og gjør det derfor ikke til barna.

Et bedre "mom hack" synes jeg er at man kvelden før planlegger hva som skal være i matpakkene. Tar ikke bare ett minutt pr matpakke. 

Anonymkode: 579b7...1ae

Jeg lager 6 matpakker om kvelden, og det tar ca 30 min. Som jeg ikke har om morgenen. Pleier å bruke frosne skiver, jeg fryser ferdig oppskåret brød. Det blir ikke tørt. 

Anonymkode: bcd45...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huff, det er jo ikke noe godt. Brød som har ligget på kjøkkenet er par dager, så inn i kjøleskapet kvelden før, for så å spises på skolen? Det blir jo tørt. Kunne ikke tenke meg å lage matpakke til meg selv dagen før og gjør det derfor ikke til barna.

Et bedre "mom hack" synes jeg er at man kvelden før planlegger hva som skal være i matpakkene. Tar ikke bare ett minutt pr matpakke. 

Anonymkode: 579b7...1ae

Nå skal det sies at jeg kun har ei på 1 år. Ingen i bhg/skole, så har aldri laget niste til mini enda :) Så jeg mente faktisk at jeg lager niste til meg og samboer kvelden i forveien! Helt ypperlig. Vi har heller ikke brød liggende på kjøkkenet. Jeg porsjonspakker oppskårede brødskiver og legger det i fryseren! så tar jeg opp, smører og putter i kjøleskapet. Funker fjell for oss :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til begge over: Om skivene er fryst fra før, høres det mye bedre ut, ja :)

Anonymkode: 579b7...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Istedenfor å diskutere med barna gir jeg dem alltid to valg jeg kan leve med :D

Vil du ha brødskive eller knekkebrød?

Vil du ha denne kjolen? eller denne? 

Vann eller melk?

Anonymkode: f165a...08b

Har prøvd meg på denne... men arvingen kommer ALLTID med et tredje alternativ. «Vil du ha skive eller knekkebrød til frokost ?» «vil ha egg» 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 3b2f1...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huff, det er jo ikke noe godt. Brød som har ligget på kjøkkenet er par dager, så inn i kjøleskapet kvelden før, for så å spises på skolen? Det blir jo tørt. Kunne ikke tenke meg å lage matpakke til meg selv dagen før og gjør det derfor ikke til barna.

Et bedre "mom hack" synes jeg er at man kvelden før planlegger hva som skal være i matpakkene. Tar ikke bare ett minutt pr matpakke. 

Anonymkode: 579b7...1ae

Lar du brødet ligge i flere dager???

Anonymkode: d032f...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør min og. 11 år gammel og får på seg str 98. Så han har brukt bukser (som passer til det) som capri og shorts før 5 åringen arva de...

Anonymkode: c56da...cc0

Her blir det shorts av buksene fordi jeg har begrenset med kapasitet til å lappe hull på knærne, og det er bare filler igjen av klærne etter eldstemann. 

Ser jeg kunne spart mye penger på klær om jeg hadde fått den rolige ungen først, så det får bli mitt mammatriks i neste liv, haha!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har prøvd meg på denne... men arvingen kommer ALLTID med et tredje alternativ. «Vil du ha skive eller knekkebrød til frokost ?» «vil ha egg» 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 3b2f1...5d3

Haha, hadde en sånn nabogutt. Innflyttere fra Bergen og mannen min lo så fælt av dette og sa det var Bergenspersonligheta som slo gjennom (en spøk oss i mellom fordi vi har en voksen bergenser i vennegjengen som også er sånn) 

Det er på tide med lunsj, vil dere ha en skive? Han svarte: Jeg vil ha grillpølser jeg.

Jammen er det varmt i dag, vil dere ha litt isvann? Han svarte: Har dere ikke brus?

Det var helt gjennomført altså, og ganske vittig. Nå går han på ungdomskolen og er ikke sånn lenger. 

Anonymkode: 17813...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn vaskepose til barnas sokker. For det første, så slipper man å bruke 17 evigheter på å lete frem sokkene blant bukser, gensere, t-skjorter og alt annet, og man sparer tid på sortering. Pluss, sokkene forsvinner ikke i vask! 

I stedet for å bruke våtservietter, bruk håndklut med vann. Bedre for hud og miljø 😊👍🏼 Våtservietter kan brukes på tur. 

 

Anonymkode: 7954d...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er på folketette steder (fornøyelsesparker, bysentrum, museum etc) kler vi barna i fargerike trøyer. 

Anonymkode: d620e...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer barna fra de er veldig små, til å bidra i hjemmet. Tar ekstra tid de første årene, men får mye god hjelp etterhvert. 

Anonymkode: 9c9f4...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lærer barna fra de er veldig små, til å bidra i hjemmet. Tar ekstra tid de første årene, men får mye god hjelp etterhvert. 

Anonymkode: 9c9f4...26e

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme! Lær barna at alle må bidra, så står man ikke der og er sur, sliten og bitter når ungene er store/tenåringer fordi man føler en gjør alt i huset selv. Vi har fire barn og får ofte høre at det må være mye jobb, og det var det da de var helt små, men nå er de med på å holde familien as i gang og bytter på oppgaver som å gå ut med boss, rømme oppvaskmaskin, brette og legge på plass klær, rydde, støvsuge osv. Innimellom lager de eldste middag også.

Anonymkode: 1f806...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På reiser/konserter og andre folketette steder, evt der det er risiko for at barna kommer bort så skriver jeg navn, nr/ kontaktinfo på armen deres istede for armbånd eller annet løst tilbehør. I tillegg lærer vi dem at om de mister oss viser de fram arm vi har skrevet navn, nr og nasjonalitet på. Funker fjell! Vannfast penn på underarmen👍🏻

Anonymkode: 8cbbb...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme! Lær barna at alle må bidra, så står man ikke der og er sur, sliten og bitter når ungene er store/tenåringer fordi man føler en gjør alt i huset selv. Vi har fire barn og får ofte høre at det må være mye jobb, og det var det da de var helt små, men nå er de med på å holde familien as i gang og bytter på oppgaver som å gå ut med boss, rømme oppvaskmaskin, brette og legge på plass klær, rydde, støvsuge osv. Innimellom lager de eldste middag også.

Anonymkode: 1f806...249

Hvor gamle er de nå da og hva gjorde de ved ulike aldre?

Anonymkode: 2b699...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelagde vårruller (barnas favoritt)  i fryseren og annen middag. Alltid 2-3 middager i fryseren sånn i tilfelle. 

Så deilig å dra opp mat hvis noe uplanlagt skjer eller at vi bare ikke orker å lage noe. 

Og hjemme noen leker, dra dem opp når du er sliten, ungen er opptatt i minst 30 min :)

Anonymkode: ed753...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gamle er de nå da og hva gjorde de ved ulike aldre?

Anonymkode: 2b699...bb2

Nå er de 10, 12, 15 og 17 år. Eldste laget en del middag i fjor, men da han begynte på VGS ble det mye lenger dager. Nå bytter de to i midten på å lage middag en dag i uken. 

Jeg husker ikke helt nøyaktig alder for alt, men legge klær til vask, samt brette og legge på plass eget tøy, ca 4-5 år (fikk hjelp de første årene), rydde rommet litt før, men ikke helt alene før rundt 7-9 årsalder (inkludert støvsuge, vaske pult/bokhyller osv), tømme oppvaskmaskinen fra rundt skolealder osv. Da de var små, type 2-4 år var det mer å gi dem en klut å la dem vaske trapp, vinduskarmer ol, sette skoene sine fint på plass osv.

Anonymkode: 1f806...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...