Gå til innhold

Svigermor straffer barnebarnet når hun og samboer diskuterer

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener dette blir noe annet.

Svigermor har lenge vært i en offer-rolle. I stedet for å ta grep om helsa så har hun bestemt seg for at det er bare å fortsette i samme stil.

Ja, noen kameler må man svelge, men samboer opplevde at moren prøvde å provosere han.

En gang vi kom på besøk til henne var flyet forsinket (jeg kom etter at samboer og datter var kommet) og vi kom ved midnatt. Svigermor ble da sur for at han stekte omelett da han var sulten. Hun lå på sofaen og syntes det var ille med matlukt . Da var det skikkelig ukoselig for meg å komme dit på besøk da jeg ble møtt med at hun laget sak av at samboer stekte seg omelett.

Svigermor sier selv at hun tar seg selv uhøytidelig,  men det opplever vi at overhodet ikke stemmer. Hun har veldig dårlig selvinnsikt. Hun sier en ting og gjør noe annet. Hun er vanskelig å forholde seg til

Jeg opplever negativ energi i lufta sammen med henne. Jeg opplever å være hyggelig med henne og bruker ikke å kverulere, vi har aldri diskutert 

HI

Anonymkode: f46e1...796

Jeg blir heller ikke spesielt glad for at noen lager seg omelett hos meg midt på natten. 

Hun kan sikkert gjøre noe med helsen sin, men hun vil ikke, og da bør dere bare jatte med. Hun vil ha sympati, så gi henne nå det da.

Men hvorfor nekter du for at det er noe som helst galt med samboeren din?

Anonymkode: 96827...739

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men mener du at mor og sønn rakk å krangle så mye på 40 min, etter ikke å ha sett hverandre på lenge, at hun stormet ut og nekter å komme tilbake?

Det er jo sprøtt. 

Anonymkode: 3b394...e7a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men mener du at mor og sønn rakk å krangle så mye på 40 min, etter ikke å ha sett hverandre på lenge, at hun stormet ut og nekter å komme tilbake?

Det er jo sprøtt. 

De diskuterte ikke i 40 min, men i 10 min. Uansett umodent av en dame i 50-årene å forlate leiligheten i sinne 

HI

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

De diskuterte ikke i 40 min, men i 10 min. Uansett umodent av en dame i 50-årene å forlate leiligheten i sinne 

HI

like umoden av din samboer

Anonymkode: f8be0...4c9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir heller ikke spesielt glad for at noen lager seg omelett hos meg midt på natten. 

Hun kan sikkert gjøre noe med helsen sin, men hun vil ikke, og da bør dere bare jatte med. Hun vil ha sympati, så gi henne nå det da.

Men hvorfor nekter du for at det er noe som helst galt med samboeren din?

Jeg mener det er helt sprøtt at moren hans laget drama av at han var sulten og laget seg omelett ,når han kun er der 2-3 ganger i året.

HI

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg mener det er helt sprøtt at moren hans laget drama av at han var sulten og laget seg omelett ,når han kun er der 2-3 ganger i året.

HI

Dere lager drama av at hun spiser hvetebolle. Tenker det er mer enn nok drama til å gå rundt, her. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

HI

Så det at de fleste her inne mener at det er din samboer og som lager problemer sier deg ingenting? Men du skylder alt på svigermor

Anonymkode: e56af...0bf

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

HI

Så hvis svigermor ikke mener det samme som deg, så er det hun som er den dumme? Uansett hvor mange ganger datteren min kommer på besøk til meg, så lages det ikke varmmat om natten. Man tar seg ei brødskive.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og samboer har vært sammen 9 år og har to barn, en nyfødt og en datter på 4 år. Jeg likte svigermor kjempegodt før, men etter at vi fikk barn synes jeg hun har endret seg til det negative. 

Svigermor er veldig spesiell på mange områder, blant annet så spurte hun meg da vi ventet barn nummer 2 "Hvorfor kunne dere ikke vente ett ekstra år med å få barn nummer 2?" Videre så argumenterte hun mye for hvorfor "den perfekte løsningen ville vært å vente ett år". Ellers har hun blitt sur på samboer mens vi har vært på besøk der og han har vært og trent.

Alt i alt er det mange småting hun har bygget opp irritasjon på over tid har vi inntrykk av. I sommer skal vi bo i leiligheten til søsteren min og mannen hennes (de er da bortreist) og ikke hos svigermor mens vi skal bo hos mine foreldre som bor i en annen by. Hun fremstår å være sjalu og ha mindreverdighetskomplekser. Foreldrene mine bor i byen "X" og svigermor har flere ganger sagt i en ironisk tone til samboer "Det er vel ikke sånn som på X". Da samboer sa at vi hadde fått bil hos faren min var hun skikkelig lunken til det.

Svigermor satt og klaget på helsa si og at hun ikke klarte å jobbe full stilling. Dette gjorde hun parallellt med at hun spiste hvetebolle. Hun klager på helsa, men spiser usunn mat og beveger seg ikke. Dette klarer ikke samboer å jatte med på og har tipset henne om at det kan være lurt å legge om livsstilen for å få bedre helse, men da blir hun skikkelig sur.

Jeg har sagt til samboer at han bør veie ordene sine siden hun så lett tar seg nær av ting . Samboer er ikke perfekt han heller, men jeg mener helt klart at det er svigermor som er hovedproblemet. De 40 minutter hun var hos oss kom hun også med en del negative kommentarer. Eks "er det slitsomt å ha to barn?" 

Hun skrev også at hun ikke føler seg velkommen hos oss og "beklager at jeg ikke er bra nok".

Dette er ganske komplekst 

HI

Hvetebolle? Mister man retten til å klage hvis man våger å spise hveteboller altså? 

Hører du ikke selv hvor idiotisk det høres ut, det du sier? 

Anonymkode: 1e619...5ca

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Og det er helt sprøtt at dere laget drama av en hvetebolle, på 10 minutter klarte dere å jage henne ut døra

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun har rett til sin mening om når det er best å få barn. At hun også spør om det er slitsomt med to barn er vel ikke på noen måte slemt? Selvsagt kan det være slitsomt når nummer to kommer. Skjønner ikke at du synes det var rart.....

Hun kan vel spise som hun vil og ha den livsstilen hun vil og så får dere bare si «uff og huff» og «stakkars deg» når hun klager på helsen heller enn å fortelle henne hva hun skal gjøre. Hun er jo ute etter sympati, hvorfor ikke gi henne litt? 

Skjønner veldig godt at hun ikke føler seg bra nok eller velkommen når dette et hva hun blir møtt med hver gang hun kommer på besøk

Hun har ingen rett til å blande seg inn i da vi valgte å få barn nummer 2

Å spørre om det er slitsomt med to barn er bare et merkelig spørsmål i mine øyne, handler også om hvordan man spør 

HI

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det er helt sprøtt at dere laget drama av en hvetebolle, på 10 minutter klarte dere å jage henne ut døra

Som sagt, jeg var ikke der da de diskuterte så jeg tok ikke del i diskusjonen 

HI

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt, jeg var ikke der da de diskuterte så jeg tok ikke del i diskusjonen 

HI

Alikevel legger du all skyld på svigermor

Skrevet

Dere er visst litt av en gjeng, alle sammen 🤪

Skrevet

Veldig tydelig i svarene HI gir, at hun har bestemt seg for at det kun er svigermor som er problemet. 

Anonymkode: fef9a...832

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å spørre om det er slitsomt med to barn er bare et merkelig spørsmål i mine øyne, handler også om hvordan man spør 

HI

Nei, men hun har tett til å ytre sin mening om det. Å spørre om det er slitsomt med to barn er ikke slemt. Du vet jo ikke måten det ble sagt på, for du var ikke der

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Hun har like mye rett i å blande seg inn i om dere får barn nummer to, som dere har rett i å bry dere med kostholdet hennes.

Skrevet

Jeg får inntrykk av at svigermora di forholder seg til omgivelsene på en negativ måte, mye syt og nedrakking på alt som ikke er akkurat slik hun ville gjort det. Og det er superslitsomt!! I tillegg veldig tærende å være sammen med over tid. Jeg er enig med deg at å forlate dere, ta inn på hotell og videre nesten nekte å se sine barnebarn er utrolig sært av en voksen dame. 

Jeg tror likevel dere kommer lengre med å tenke at hun har sine vaner og oppheng på samme måte som dere har deres. Når dere er sammen, tror jeg dere kommer lengre og har det hyggeligere om dere i større grad er overbærende med henne og tilpasser dere hennes oppheng. Det er slik voksne mennesker forholder seg til en slik situasjon. Det vil bli langt mindre konflikter med henne og barna deres kan få en fin relasjon til bestemor. Dere er også medansvarlige for å bygge den relasjonen på best mulig måte. 

Vær personene som tar ansvar selv om det ikke er lett :) Lykke til! 

Skrevet (endret)

Altså, vi har jo alle våre særheter og ikke minst sære slektninger. Man må bare lære seg å jatte litt med og høre med et halvt øre, for ikke starte fullstendig borgerkrig hver gang man treffes.

Du og mannen må rett og slett bestemme dere for om dere har tenkt å  la barna deres ha kontakt med hans mor, eller om dere vil fortsette i samme gaten og effektivt sette en stopper for alt noenlunde givende samvær. Jada, hun sier kanskje mye dumt, men dere er jo til gjengjeld også maksimalt konfliktskapende tilbake.

Det er ikke antydning til å tolke utsagn i beste mening, og dere blander dere like herlig i hennes avgjørelser som hun blander seg i deres. Sånn sett fortjener dere hverandre, men hvis nå dere som foreldre ser at barna kan ha glede av kontakt, må dere begynne å legge til rette for det.

Det betyr ikke at dere skal la svigermor bestemme over ting hun ikke har noe med, men at dere i større grad kan si ja og ha og gjøre som det passer dere i stedet for å eskalere det hele til en krangel hver bidige gang. Dere er langt fra de eneste som må håndtere uønsket innblanding fra mer eller mindre velmenende hold, og det lar seg gjøre.

Endret av Mostly Harmless

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...