Gå til innhold

Svigermor straffer barnebarnet når hun og samboer diskuterer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og moren hans kan noen ganger ha problemer med å være under samme tak uten at de begynner å diskutere. Svigermor bor en flytur unna oss.

Svigermor kom på besøk til oss på fredag og da begynte hun og samboer å diskutere. Det endte med at svigermor dro herfra i sinne etter og ha vært her 40 min. Hun skulle være hos oss fra fredag til søndag. Hun tok inn på hotell i stedet for å bo hos oss. Vi ba henne på middag,men hun takket nei. Vi tilbydde henne å komme med datteren vår på 4 år slik at de kunne bo på hotell sammen (noe de har gjort flere ganger før), men svigermor svarte at hun hadde avtalt å møte en kollega hele dagen for hun regnet med hun ikke skulle møte oss uansett. 

Vi så oss nødt til å lyge til 4-åringen at bestemor er blitt syk og derfor måtte ta inn på hotell. 4-åringen ble lei seg for at hun ikke fikk møte bestemor. 

Heretter tenker vi å slutte å annonsere at bestemor kommer og tar det heller som en bonus om hun ikke avlyser. Det kan ikke fortsette slik.

Hva synes dere om svigermors oppførsel?

Hvordan ville dere reagert?

Bør jeg skrive noe til henne?

Anonymkode: f46e1...796

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vanskelig å vite om det er din mann eller moren som er roten til problemet her, men en saklig samtale med begge om å ikke la egne konflikter ødelegge for et uskyldig barn, er vel på sin plass. 

Endret av Mostly Harmless
Skrevet

Vanskelig å svare på når jeg ikke aner hvorfor hun ble så sur, er mannen din vanskelig, er hun vanskelig, hva skjedde? 

Om hun var så forbannet på sønnen sin kan det godt hende det er til barnets beste at de ikke var sammen.... 

Anonymkode: 734ef...11b

Skrevet

Seriøst, voksne folk! Uten å vite årsaken til diskusjonen, som egentlig heller ikke bryr meg, så burde jammen mannen din ta seg litt i nakkeskinnet. Greit nok at man ikke skal finne seg i alt, men når dama har flydd til dere for å være der en helg og forlater stedet etter 40 min pga diskusjon med sin sønn, nei vet du hva! Det er ikke greit. Her burde din mann ha latt diskusjonen være. Synes han har like mye skyld i det selv. 

Synes egentlig du heller skal ta deg en prat med mannen din, så får han kontakte henne eller dra bort til henne å ordne opp.

Anonymkode: 0ffea...534

Skrevet

Lite informasjon her da. Kanskje det er samboeren din som er problemet. Men er nok lurt å skjerme fireåringen for idiotene i livet hennes ja. 

Anonymkode: e234d...ecc

Skrevet

Jeg synes også det høres veldig merkelig ut at de skal diskutere så fælt at hun 40 min etter at hun kom er så sint at hun nekter å være hos dere?

Hva i alle dager er det som starter en slik diskusjon når de bor en flyreise unna hverandre? Mannen din burde virkelig kunne svelge noen kameler han også for husfredens skyld når de bor såpass langt unna hverandre tenker jeg.

Men du skriver ingenting om hva som har skjedd, kanskje er dama helt uspiselig og mannen derfor må krangle med henne, da er det kanskje like godt at ungen ikke er sammen med henne.

Anonymkode: 734ef...11b

Skrevet

Alt for lite informasjon til og svare. her virker både svigermor og samboeren din veldig barnslig. Synd det går utover 4åring

Anonymkode: f8be0...4c9

Skrevet

Du bør uansett ikke gjøre noe,  dette bør guttungen din ordne opp i selv 

Anonymkode: f4f45...b83

Skrevet

Det er vel både samboeren din og svigermor som «straffer» barnet, ikke svigermor alene. Skjønner godt at hun velger å møte andre mennesker mens hun er der og at hun ikke gidder å besøke noen der det bare blir krangel og sure miner uansett. 

Anonymkode: 96827...739

Skrevet

Min farmor var ganske spesiell, som liten merket jeg ikke noe til det som jeg kan huske men når jeg ble større så oppdaget jeg det. Min mor har i voksen alder fortalt om hvor svigermonster hun var og jeg vet at min mor ikke lyver, resultatet ble at vi flyttet til andre enden av landet pga farmor. Det jeg merket når jeg ble større var at hun er drama queen og veldig selvopptatt, hun "ødela" en familiesammenkomst dagen før min bror sin konfirmasjon fordi hun ikke fikk nok oppmerksomhet.

Min ekssvigermor var og et monster, men min eksmann så det og kuttet ut kontakten med henne for en periode.

Poenget mitt er at noen personer er bare håpløse, men snakk med din samboer og forklar at sånn her kan det ikke være. Han kan ikke fortsette bidra til at hans mor oppfører seg sånn her. 

Anonymkode: e5bc6...df4

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min farmor var ganske spesiell, som liten merket jeg ikke noe til det som jeg kan huske men når jeg ble større så oppdaget jeg det. Min mor har i voksen alder fortalt om hvor svigermonster hun var og jeg vet at min mor ikke lyver, resultatet ble at vi flyttet til andre enden av landet pga farmor. Det jeg merket når jeg ble større var at hun er drama queen og veldig selvopptatt, hun "ødela" en familiesammenkomst dagen før min bror sin konfirmasjon fordi hun ikke fikk nok oppmerksomhet.

Min ekssvigermor var og et monster, men min eksmann så det og kuttet ut kontakten med henne for en periode.

Poenget mitt er at noen personer er bare håpløse, men snakk med din samboer og forklar at sånn her kan det ikke være. Han kan ikke fortsette bidra til at hans mor oppfører seg sånn her. 

Anonymkode: e5bc6...df4

Det kan like godt være samboer til hi som er en drittsekk, og som må skjerpe oppførselen sin.

Anonymkode: e56af...0bf

Skrevet

Hva kranglet de om?

Anonymkode: f114d...de5

Skrevet

Jeg og samboer har vært sammen 9 år og har to barn, en nyfødt og en datter på 4 år. Jeg likte svigermor kjempegodt før, men etter at vi fikk barn synes jeg hun har endret seg til det negative. 

Svigermor er veldig spesiell på mange områder, blant annet så spurte hun meg da vi ventet barn nummer 2 "Hvorfor kunne dere ikke vente ett ekstra år med å få barn nummer 2?" Videre så argumenterte hun mye for hvorfor "den perfekte løsningen ville vært å vente ett år". Ellers har hun blitt sur på samboer mens vi har vært på besøk der og han har vært og trent.

Alt i alt er det mange småting hun har bygget opp irritasjon på over tid har vi inntrykk av. I sommer skal vi bo i leiligheten til søsteren min og mannen hennes (de er da bortreist) og ikke hos svigermor mens vi skal bo hos mine foreldre som bor i en annen by. Hun fremstår å være sjalu og ha mindreverdighetskomplekser. Foreldrene mine bor i byen "X" og svigermor har flere ganger sagt i en ironisk tone til samboer "Det er vel ikke sånn som på X". Da samboer sa at vi hadde fått bil hos faren min var hun skikkelig lunken til det.

Svigermor satt og klaget på helsa si og at hun ikke klarte å jobbe full stilling. Dette gjorde hun parallellt med at hun spiste hvetebolle. Hun klager på helsa, men spiser usunn mat og beveger seg ikke. Dette klarer ikke samboer å jatte med på og har tipset henne om at det kan være lurt å legge om livsstilen for å få bedre helse, men da blir hun skikkelig sur.

Jeg har sagt til samboer at han bør veie ordene sine siden hun så lett tar seg nær av ting . Samboer er ikke perfekt han heller, men jeg mener helt klart at det er svigermor som er hovedproblemet. De 40 minutter hun var hos oss kom hun også med en del negative kommentarer. Eks "er det slitsomt å ha to barn?" 

Hun skrev også at hun ikke føler seg velkommen hos oss og "beklager at jeg ikke er bra nok".

Dette er ganske komplekst 

HI

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og samboer har vært sammen 9 år og har to barn, en nyfødt og en datter på 4 år. Jeg likte svigermor kjempegodt før, men etter at vi fikk barn synes jeg hun har endret seg til det negative. 

Svigermor er veldig spesiell på mange områder, blant annet så spurte hun meg da vi ventet barn nummer 2 "Hvorfor kunne dere ikke vente ett ekstra år med å få barn nummer 2?" Videre så argumenterte hun mye for hvorfor "den perfekte løsningen ville vært å vente ett år". Ellers har hun blitt sur på samboer mens vi har vært på besøk der og han har vært og trent.

Alt i alt er det mange småting hun har bygget opp irritasjon på over tid har vi inntrykk av. I sommer skal vi bo i leiligheten til søsteren min og mannen hennes (de er da bortreist) og ikke hos svigermor mens vi skal bo hos mine foreldre som bor i en annen by. Hun fremstår å være sjalu og ha mindreverdighetskomplekser. Foreldrene mine bor i byen "X" og svigermor har flere ganger sagt i en ironisk tone til samboer "Det er vel ikke sånn som på X". Da samboer sa at vi hadde fått bil hos faren min var hun skikkelig lunken til det.

Svigermor satt og klaget på helsa si og at hun ikke klarte å jobbe full stilling. Dette gjorde hun parallellt med at hun spiste hvetebolle. Hun klager på helsa, men spiser usunn mat og beveger seg ikke. Dette klarer ikke samboer å jatte med på og har tipset henne om at det kan være lurt å legge om livsstilen for å få bedre helse, men da blir hun skikkelig sur.

Jeg har sagt til samboer at han bør veie ordene sine siden hun så lett tar seg nær av ting . Samboer er ikke perfekt han heller, men jeg mener helt klart at det er svigermor som er hovedproblemet. De 40 minutter hun var hos oss kom hun også med en del negative kommentarer. Eks "er det slitsomt å ha to barn?" 

Hun skrev også at hun ikke føler seg velkommen hos oss og "beklager at jeg ikke er bra nok".

HI

Så hvetebolle er roten til alt vondt, ikke rart dere har konflikter når dere legger dere på det nivået. Klage på hva hun spiser er altså det første han gjør, tipset henne om å legge om livvstilen høres ganske nedlatende ut.

Anonymkode: e56af...0bf

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Hun har rett til sin mening om når det er best å få barn. At hun også spør om det er slitsomt med to barn er vel ikke på noen måte slemt? Selvsagt kan det være slitsomt når nummer to kommer. Skjønner ikke at du synes det var rart.....

Hun kan vel spise som hun vil og ha den livsstilen hun vil og så får dere bare si «uff og huff» og «stakkars deg» når hun klager på helsen heller enn å fortelle henne hva hun skal gjøre. Hun er jo ute etter sympati, hvorfor ikke gi henne litt? 

Skjønner veldig godt at hun ikke føler seg bra nok eller velkommen når dette et hva hun blir møtt med hver gang hun kommer på besøk

Skrevet

Det er jo faktisk fantastisk gjort å klare å ryke så uklar på 40 min!

Da er det neppe bare svigermor som er problemet. 

Men synd for barnet som har gledet seg og opplever at de voksne ikke klarer å begrense seg. 

Skrevet

Å ta opp med henne at hun bør gjøre noen bedre valg når det kommer til livsstil og helse, det er helt innafor. Men ikke før hun knapt har kommet innenfor døren! Det å ta det opp så raskt viser lite sosial kompetanse hos hennes sønn, etter min mening. Skal man ta opp noe slikt, da må man gjøre det i riktige situasjoner. Når hun knapt har kommet innenfor døren, har flydd og betalt en god del for å komme på besøk til dere, og sikkert er sliten, det er virkelig ikke tiden å ta det opp!

Og å spørre om det er slitsomt med to barn? Det anser jeg som et omtenksomt spørsmål. Hun vet at det er krevende med små barn, hun spør hvordan det går for dere.

Tror det er mer som ligger bak her også.

Som andre sier, det er opp til dere voksne å rydde opp slik at det ikke går utover barna.

Anonymkode: 10363...a1c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

HI

Altså, her er vel problemet ikke bare hos svigermor virker det som. Hvordan i all verden kan det du skriver her bli en SÅ stor diskusjon og konflikt av at hun rømmer huset og tar inn på hotell i stede? Ut fra det du skriver her er det jo små filleting de krangler om/diskuterer. Stakkars barna deres som må vokse opp med en såpass ustabil situasjon mellom pappaen og bestemor.

Anonymkode: 4ddb7...e24

Skrevet

Hun spiste vel hveteboller fordi hun var sulten etter flytur. Dere burde vel hatt litt mat å tilby når hun kom?

å spørre om det er slitsomt med to barn er vel helt normalt spørsmål?

få samboer å reise til henne, be om unnskyldning og prøv å vær voksne resten av helga. Så kan dere bestemme deres livsstil og svigermor sin egen.

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun spiste vel hveteboller fordi hun var sulten etter flytur. Dere burde vel hatt litt mat å tilby når hun kom?

å spørre om det er slitsomt med to barn er vel helt normalt spørsmål?

få samboer å reise til henne, be om unnskyldning og prøv å vær voksne resten av helga. Så kan dere bestemme deres livsstil og svigermor sin egen.

Vi tilbydde henne mat, men hun sa hun var mett. Var kun kaffe hun ville ha.

Som nevnt inviterte vi henne på middag samme dag,men det ønsket hun ikke.

Svigermor kan spise så mye dårlig mat hun bare vil, men da kan hun ikke klage på helsa si og regne med å få medfølelse når hun ikke en gang har prøvd å ta grep.

Jeg skal be samboer om å si beklager det han sa, men at han sa det for at han bryr seg. Han har to foreldre som gjennom mange år har hatt en usunn livsstil og nå har elendig helse. Han synes det er tungt å se.

HI

Skrevet

Hjelpes, disse små filletingene var da vel ingenting å hisse seg opp over?

Anonymkode: ea1f7...576

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi tilbydde henne mat, men hun sa hun var mett. Var kun kaffe hun ville ha.

Som nevnt inviterte vi henne på middag samme dag,men det ønsket hun ikke.

Svigermor kan spise så mye dårlig mat hun bare vil, men da kan hun ikke klage på helsa si og regne med å få medfølelse når hun ikke en gang har prøvd å ta grep.

Jeg skal be samboer om å si beklager det han sa, men at han sa det for at han bryr seg. Han har to foreldre som gjennom mange år har hatt en usunn livsstil og nå har elendig helse. Han synes det er tungt å se.

HI

Jeg har selv valgt å få 3 barn, og også å bli alene med de, men jeg har da lov å si at jeg er sliten uten at jeg skal måtte kvitte meg med et eller to av de? 

Samboeren din må lære seg at til og med til mødre må man lære seg når det er best å holde kjeft.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har selv valgt å få 3 barn, og også å bli alene med de, men jeg har da lov å si at jeg er sliten uten at jeg skal måtte kvitte meg med et eller to av de? 

Samboeren din må lære seg at til og med til mødre må man lære seg når det er best å holde kjeft.

Jeg mener dette blir noe annet.

Svigermor har lenge vært i en offer-rolle. I stedet for å ta grep om helsa så har hun bestemt seg for at det er bare å fortsette i samme stil.

Ja, noen kameler må man svelge, men samboer opplevde at moren prøvde å provosere han.

En gang vi kom på besøk til henne var flyet forsinket (jeg kom etter at samboer og datter var kommet) og vi kom ved midnatt. Svigermor ble da sur for at han stekte omelett da han var sulten. Hun lå på sofaen og syntes det var ille med matlukt . Da var det skikkelig ukoselig for meg å komme dit på besøk da jeg ble møtt med at hun laget sak av at samboer stekte seg omelett.

Svigermor sier selv at hun tar seg selv uhøytidelig,  men det opplever vi at overhodet ikke stemmer. Hun har veldig dårlig selvinnsikt. Hun sier en ting og gjør noe annet. Hun er vanskelig å forholde seg til

Jeg opplever negativ energi i lufta sammen med henne. Jeg opplever å være hyggelig med henne og bruker ikke å kverulere, vi har aldri diskutert 

HI

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg mener dette blir noe annet.

Svigermor har lenge vært i en offer-rolle. I stedet for å ta grep om helsa så har hun bestemt seg for at det er bare å fortsette i samme stil.

Ja, noen kameler må man svelge, men samboer opplevde at moren prøvde å provosere han.

En gang vi kom på besøk til henne var flyet forsinket (jeg kom etter at samboer og datter var kommet) og vi kom ved midnatt. Svigermor ble da sur for at han stekte omelett da han var sulten. Hun lå på sofaen og syntes det var ille med matlukt . Da var det skikkelig ukoselig for meg å komme dit på besøk da jeg ble møtt med at hun laget sak av at samboer stekte seg omelett.

Svigermor sier selv at hun tar seg selv uhøytidelig,  men det opplever vi at overhodet ikke stemmer. Hun har veldig dårlig selvinnsikt. Hun sier en ting og gjør noe annet. Hun er vanskelig å forholde seg til

Jeg opplever negativ energi i lufta sammen med henne. Jeg opplever å være hyggelig med henne og bruker ikke å kverulere, vi har aldri diskutert 

HI

Glemte å skrive: Barn kan man ikke kvitte seg med,men man kan kvitte seg med en dårlig livsstil 😊 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Altså, her er vel problemet ikke bare hos svigermor virker det som. Hvordan i all verden kan det du skriver her bli en SÅ stor diskusjon og konflikt av at hun rømmer huset og tar inn på hotell i stede? Ut fra det du skriver her er det jo små filleting de krangler om/diskuterer. Stakkars barna deres som må vokse opp med en såpass ustabil situasjon mellom pappaen og bestemor.

Anonymkode: 4ddb7...e24

Det er mange småting som har bygd seg opp over mange år. Begge kan nok bli bedre på å ha kommunikasjon som ikke er konfliktskapende 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...