Gå til innhold

Navnet Melissa


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om Melissa? 

Passer det dårlig til ei norsk jente? Med et typisk norsk etternavn. 

Anonymkode: e7a38...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Passer fint til en norsk jente ja.

Men ikke ett navn jeg selv ville ha valgt.

Endret av inimini
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske pinlig. Jeg synes det er et navn som lyser lavstatus, ung mor-uten utdannelse. Eneste unntak må være hvis man er halvt engelsk eller amerikansk. 

Men, ellers er det ikke pent. De eneste som kaller barna sine Melissa/Jessica/Savannah og lignende navn er unge mødre uten utdannelse. Så det blir harry. 

Anonymkode: e71e9...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. 

Enig med at det er harry. Melissa Nilsen er stripper, med skilte foreldre, 4 forskjellige stefedre og dårlige resultat på skolen. Hun begynte å røyke som 13 åring og har ingen fremtid.

Anonymkode: e9291...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt ikke. 

Enig med at det er harry. Melissa Nilsen er stripper, med skilte foreldre, 4 forskjellige stefedre og dårlige resultat på skolen. Hun begynte å røyke som 13 åring og har ingen fremtid.

Anonymkode: e9291...db6

Sånne svar kommer fra de som ikke rekker helt opp til den nederste greina.

Anonymkode: d053f...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt ikke. 

Enig med at det er harry. Melissa Nilsen er stripper, med skilte foreldre, 4 forskjellige stefedre og dårlige resultat på skolen. Hun begynte å røyke som 13 åring og har ingen fremtid.

Anonymkode: e9291...db6

Bevare meg vel, det var litt av en analyse. 

Lurer mer på hvor en som tolker et navn på denne måten, er på den sosiale rangstigen i egne øyne.

Ellers er ikke Melissa et navn jeg ville valgt. Det er i samme gate som Isabella, Natalie, liker bare ikke lyden/ klangen av dem. Men hver sin smak. Så kjør på.

Anonymkode: 99792...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad i navnet Melissa, men det kommer an på etternavnet. Jeg synes ikke det passer til et typisk norsk etternavn, Melissa Skomakerstuen - for å ta et etternavn jeg fant i navneboka. Melissa Jackson er bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det ikke, liker ikke den stilen som Vanessa, Samanta, Michelle, Melissa, Jessica. Men det er jo hver sin smak, du liker sikkert ikke mine navn 😉 🙂

Anonymkode: 5648c...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også før at det var et harry navn.  Men 6.-klassingen min har nå gått i klasse med en Melissa siden skolestart, og nå som jeg kjenner en superskjønn, kul og god jente som heter det, har jeg helt andre assosiasjoner til navnet. Mennesker gir innhold til navn, sånn er det bare 🙂 

Anonymkode: 76cae...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gi henne kølapp på NAV med det samme.

Anonymkode: be21e...507

Sånn som du har?

Anonymkode: d053f...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vært borti ironi før?

Anonymkode: 0c380...aea

Hehe, måtte du prøve å redde deg inn nå? 

Forresten, betyr ironi å mene det motsatte av det man sier. Så, lær deg hva ord betyr før du bruker dem. 

Anonymkode: e71e9...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt brukbart på norsk!

Synes personlig det er litt for søtt, men jeg ville ikke hverken tenke eller si noe negativt om noen presenterte meg for jenta si som het Melissa.

Anonymkode: 66498...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎30‎.‎06‎.‎2019 den 10.55, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er ganske pinlig. Jeg synes det er et navn som lyser lavstatus, ung mor-uten utdannelse. Eneste unntak må være hvis man er halvt engelsk eller amerikansk. 

Men, ellers er det ikke pent. De eneste som kaller barna sine Melissa/Jessica/Savannah og lignende navn er unge mødre uten utdannelse. Så det blir harry. 

Anonymkode: e71e9...923

Hmm...både jeg og mannen var midt i 30 årene da vi fikk en datter som vi kalte Jessica. Han er advokat og jeg jobber i politiet.

Anonymkode: 18053...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hmm...både jeg og mannen var midt i 30 årene da vi fikk en datter som vi kalte Jessica. Han er advokat og jeg jobber i politiet.

Anonymkode: 18053...791

Nei nei, nå må du ikke torpedere hele teorien hennes da.
Jeg møter mange barnefamilier gjennom jobben min, og vet at de her tåpelige surmaga ideene noen her har om navn, ikke har så mye rot i virkeligheten.

Anonymkode: d053f...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei nei, nå må du ikke torpedere hele teorien hennes da.
Jeg møter mange barnefamilier gjennom jobben min, og vet at de her tåpelige surmaga ideene noen her har om navn, ikke har så mye rot i virkeligheten.

Anonymkode: d053f...361

Jeg møter også x-antall barnefamilier gjennom jobben min. Og teorien passer helt perfekt. Men, svogerforskning er irrelevant. Så, vi kan like godt lene oss opp mot statistikk som forteller oss at det finnes belastede navn knyttet til familier/miljø hvor det er større utfordringer og problemer enn den øvrige befolkningen. 

Anonymkode: e9291...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg møter også x-antall barnefamilier gjennom jobben min. Og teorien passer helt perfekt. Men, svogerforskning er irrelevant. Så, vi kan like godt lene oss opp mot statistikk som forteller oss at det finnes belastede navn knyttet til familier/miljø hvor det er større utfordringer og problemer enn den øvrige befolkningen. 

Anonymkode: e9291...db6

Tragisk at du gjør det, du som har et så snervert syn på andre mennesker, bare pga et navn

Anonymkode: d053f...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en veldig kontroversiell påstand at enkelte navn er mer knyttet til ulike sosiale miljøer enn andre.

Preben August eller Glenn Raymond? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 3.7.2019 den 19.17, Anonym bruker skrev:

Tragisk at du gjør det, du som har et så snervert syn på andre mennesker, bare pga et navn

Anonymkode: d053f...361

Det er like spennende hver gang du går på trynet. Nei, det er ikke pga navnet, det er pga det som førte til at man fikk navnet. Ingen med høy kulturell kapital døper sitt barn Melissa, eller Kim Ronny. Og den kapitalen videreføres.

Anonymkode: be21e...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er like spennende hver gang du går på trynet. Nei, det er ikke pga navnet, det er pga det som førte til at man fikk navnet. Ingen med høy kulturell kapital døper sitt barn Melissa, eller Kim Ronny. Og den kapitalen videreføres.

Anonymkode: be21e...507

Hver gang jeg går på trynet? Og hvem tror du jeg er da?

Anonymkode: d053f...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det funker fint, også på norsk. 

For meg personlig blir det litt vel "sukkersøt", men smaken er som baken 🙂

Anonymkode: 145e7...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hva er det jeg leser her nå 😧Melissa er da et helt normalt navn. Alle trenger ikke like det, men hvordan i all verden kan noen be HI trekke kølapp på NAV, kun fordi hun liker dette navnet? Jeg blir helt matt. Hvis du liker Melissa, gå for Melissa. Det fungerer, også på norsk!  

DERSOM HI hadde tilhørt denne gruppen som flere nevner, ung mor uten utdannelse og fire ekskjærester: ville barnet plutselig tilhørt en annen familie om hun hadde gitt barnet navnet Elisabeth? Ville hun plutselig fått en bedre oppvekst? Automatisk fått bedre sjanser for å ikke bli ufør? Nei. Det er ikke navnet som avgjør sånne ting.

Anonymkode: 92f7e...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke er normalt navn og det er ikke et navn som har noe som helst i Norge å gjøre. Navnet har ingen tradisjon i norsk og den eneste grunnen til at «unge mødre» med lav kulturell kapital gir sine barn slike navn er at de har sett dem på amerikansk søppel-tv.

Melissa er den sikreste måten å gi barnet en solid klamp om foten som signaliserer at moren droppet ut av ungdomsskolen.

Anonymkode: 77275...400

Et kjapt søk på SSB viser at det er 1062 mennesker i Norge som heter Melissa. Jeg anser ikke det som et veldig uvanlig navn når det er over 1000 mennesker i lille Norge som heter det, men du er vel gjerne uenig. De fordommene du snakker om hører til den voksne generasjon. Barn har ikke de samme fordommene til navn, så hvis du lar være å videreføre det kommer Melissa til å bli godt tatt i mot.

Anonymkode: 92f7e...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...