Gå til innhold

Er det ok å levere et forkjølet barn i barnehagen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, mener du at det er omsorgssvikt å sende barna i bhg når man selv har fri? Jeg bare spør. La oss si man gjør det hele tiden/hele året. Er det bekymringsverdig?

Anonymkode: 114b7...bb6

Hun skrev da ikke at det var omsorgssvikt?

Personlig tenker jeg som så:

Barneårene går fort, og når de begynner på skolen er det ikke bare å ta seg en fridag når man har anledning. I tillegg vet jeg jo at jeg, som er voksen, kan bli sliten av å være på jobb dag ut og dag inn og barna har lenger dager enn meg. Derfor har jeg gitt dem fri når jeg - eller far - har hatt fri. I tillegg så har jeg fått barn for å tilbringe mest mulig tid sammen med dem. Jeg har likt å ha dem hjemme, jeg har likt å være sammen med dem. Og når de har hanglet har de fått muligheten til å hente seg litt inn igjen.

Jeg har ikke skrevet så mye om dette her inne, men jeg tenker jo mitt når folk melder ungene på alle dagene i jul og påske, sender dem i barnehagen når de selv har fri (for de voksne må jo få slappe av, stakkars, de er jo så slitne!) og skriver lange klageinnlegg her inne om at ungene må ha TRE (eller til og med FIRE) uker med sammenhengende ferie om sommeren og det er jo så slitsomt og grusomt for de stakkars foreldrene! Da tenker jeg: Blir ikke ungene slitne? Når skal ungene lære å ha fri, leke seg hjemme og nyte et litt roligere tempo? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis allmenntilstanden tillater det og barnet ikke har feber eller utslett, bare litt blank i øynene. Jeg følte meg litt dum da jeg leverte idag. Han var jo forkjølet og det rant ut av nesen, men formen var helt topp og han gledet seg å møte vennene sine i barnehagen. Snakket litt med de ansatte, de sier at det er annerledes å være forkjølet hjemme og i barnehagen, da formen kan bli verre av å være i barnehagen og det var jeg helt enig i så jeg ba dem ringe meg med engang hvis formen hans endrer seg slik at jeg kan hente han igjen. Hva mener dere? Burde jeg holdt han hjemme idag eller? Følte at de ansatte på avdelingen mente at han burde være hjemme med måten de snakket på. Eller er det bare jeg som er paranoid? 🤷‍♀️ Gjorde jeg noe galt idag?

Anonymkode: 114b7...bb6

Blank i øynene= Hold hjemme.

Anonymkode: 4caa5...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene og valgte å jobbe 80% i fjor. Hadde fri onsdager. Leverte barnet mitt i bhg som vanlig, men hentet litt tidligere. Kan godt hende bhg tenkte sitt, men de visste ikke at jeg gikk til traumepsykolog etter levering og de timene var så utmattende at jeg trengte tid alene en stund etterpå. 

Jobber selv som ped.leder og kunne ikke brydd meg mindre om foreldres valg om bruk av bhg. Vi vet sjeldent alt. Men skal innrømme at jeg syns det var litt rart når vi fikk et barn på 10 mnd, som fikk nesten fulle dager i bhg mens mor var hjemme. Der vet jeg at mor «bare» var hjemme, hun var ærlig på det. Jeg var overlykkelig for å få være en så viktig del av et så lite barns utvikling, men syns det var litt trist at mor gikk glipp av så mye tid og milepæler. Men igjen, hennes valg. Jobben min er ikke å dømme, men å gi barna den beste bhghverdagen de kan få.

Anonymkode: e318a...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er alene og valgte å jobbe 80% i fjor. Hadde fri onsdager. Leverte barnet mitt i bhg som vanlig, men hentet litt tidligere. Kan godt hende bhg tenkte sitt, men de visste ikke at jeg gikk til traumepsykolog etter levering og de timene var så utmattende at jeg trengte tid alene en stund etterpå. 

Jobber selv som ped.leder og kunne ikke brydd meg mindre om foreldres valg om bruk av bhg. Vi vet sjeldent alt. Men skal innrømme at jeg syns det var litt rart når vi fikk et barn på 10 mnd, som fikk nesten fulle dager i bhg mens mor var hjemme. Der vet jeg at mor «bare» var hjemme, hun var ærlig på det. Jeg var overlykkelig for å få være en så viktig del av et så lite barns utvikling, men syns det var litt trist at mor gikk glipp av så mye tid og milepæler. Men igjen, hennes valg. Jobben min er ikke å dømme, men å gi barna den beste bhghverdagen de kan få.

Anonymkode: e318a...07c

Glemte å ta med at jeg holder barnet mitt hjemme ved forkjølelse og blanke øyne. Blanke øyne er som regel et forvarsel om feber, iallefall hos oss. 

Anonymkode: e318a...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis allmenntilstanden tillater det og barnet ikke har feber eller utslett, bare litt blank i øynene. Jeg følte meg litt dum da jeg leverte idag. Han var jo forkjølet og det rant ut av nesen, men formen var helt topp og han gledet seg å møte vennene sine i barnehagen. Snakket litt med de ansatte, de sier at det er annerledes å være forkjølet hjemme og i barnehagen, da formen kan bli verre av å være i barnehagen og det var jeg helt enig i så jeg ba dem ringe meg med engang hvis formen hans endrer seg slik at jeg kan hente han igjen. Hva mener dere? Burde jeg holdt han hjemme idag eller? Følte at de ansatte på avdelingen mente at han burde være hjemme med måten de snakket på. Eller er det bare jeg som er paranoid? 🤷‍♀️ Gjorde jeg noe galt idag?

Anonymkode: 114b7...bb6

Kommer helt an på allmenntilstanden. 

Anonymkode: c8848...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sønnen min vært forkjølet og blank i øynene så hadde jeg holdt han hjemme,da vet jeg at feberen er rett rundt hjørnet. Kjenner han såpass godt at dette har jeg lært meg fort. Men sånn ellers hvis han bare er forkjølet å litt snufsete så blir han levert i bhg. Kan ikke ta fri fra jobb hver gang han er litt forkjølet.

Anonymkode: 03db3...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg valgte å gå ned til 90 % i år slik at min eldste som begynner på skolen, fikk en fridag med meg annen hver uke. Litt mindre lønn, men verdt det 😊 

Anonymkode: 9aa9d...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men kroppen kan verke selv om man er «bare» forkjølet. Og så er det måten de ansatte reagerte på da vi kom inn og han var litt blank i øyene. Virket som du mente at han ikke burde være der. 

Anonymkode: 114b7...bb6

Det er forskjell på forkjølelse. Noen er midle, andre veldig harde. Et barn med blanke øyne og fersk rennende nese eller hoste er ikke friskt, og bør bli hjemme en dag eller to.

Anonymkode: 4caa5...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt greit, så lenge barnet ikke har feber eller veldig trøtt sliten

Anonymkode: 510d2...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

helt greit, så lenge barnet ikke har feber eller veldig trøtt sliten

Anonymkode: 510d2...ee5

Blank i øynene er jo ofte ett godt tegn på at barnet ikke er frisk.

Anonymkode: 03db3...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. blanke øyne. En venninne av meg får slike blanke øyne nesten hver gang hun blir forkjølet, så folk tror gjerne hun er ordentlig syk. Samme har et av barna hennes fått, men ikke de to andre. Så blanke øyne må ikke være tegn på mer enn en forkjølelse, det kan være individuelt.

Så lenge allmenntilstanden til barnet er godt så kan man selvfølgelig levere. Blir barnet dårligere henter man jo. Og barnet hadde det nok bedre i barnehagen den dagen enn av å farte hit og dit og være med Hi på alle de ærendene hun måtte gjøre den dagen hun ikke var på jobb.

Anonymkode: dd960...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ang. blanke øyne. En venninne av meg får slike blanke øyne nesten hver gang hun blir forkjølet, så folk tror gjerne hun er ordentlig syk. Samme har et av barna hennes fått, men ikke de to andre. Så blanke øyne må ikke være tegn på mer enn en forkjølelse, det kan være individuelt.

Så lenge allmenntilstanden til barnet er godt så kan man selvfølgelig levere. Blir barnet dårligere henter man jo. Og barnet hadde det nok bedre i barnehagen den dagen enn av å farte hit og dit og være med Hi på alle de ærendene hun måtte gjøre den dagen hun ikke var på jobb.

Anonymkode: dd960...146

Og på denne tiden kan både blanke øyne og rennende nese like godt være tegn på allergiplager

Anonymkode: 800fe...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonym bruker said:

Blank i øynene er jo ofte ett godt tegn på at barnet ikke er frisk.

Anonymkode: 03db3...647

det også selvsagt

Anonymkode: 510d2...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og på denne tiden kan både blanke øyne og rennende nese like godt være tegn på allergiplager

Anonymkode: 800fe...654

Ja, det er jo også noe man må tenke på nå på denne tiden.

Anonymkode: dd960...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ang. blanke øyne. En venninne av meg får slike blanke øyne nesten hver gang hun blir forkjølet, så folk tror gjerne hun er ordentlig syk. Samme har et av barna hennes fått, men ikke de to andre. Så blanke øyne må ikke være tegn på mer enn en forkjølelse, det kan være individuelt.

Så lenge allmenntilstanden til barnet er godt så kan man selvfølgelig levere. Blir barnet dårligere henter man jo. Og barnet hadde det nok bedre i barnehagen den dagen enn av å farte hit og dit og være med Hi på alle de ærendene hun måtte gjøre den dagen hun ikke var på jobb.

Anonymkode: dd960...146

Morgenen er sjelden noe godt tidspunkt å vurdere allmenntilstanden på, feber og slitenhet viser seg utover dagen, og ikke alle barnehager er like flinke til å oppdage og ringe hvis barnet er sykt. Har selv opplevd at barnet hadde høy feber ved henting, målte over 39 hjemme. 

Anonymkode: 4caa5...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...