Gå til innhold

Er det ok å levere et forkjølet barn i barnehagen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis allmenntilstanden tillater det og barnet ikke har feber eller utslett, bare litt blank i øynene. Jeg følte meg litt dum da jeg leverte idag. Han var jo forkjølet og det rant ut av nesen, men formen var helt topp og han gledet seg å møte vennene sine i barnehagen. Snakket litt med de ansatte, de sier at det er annerledes å være forkjølet hjemme og i barnehagen, da formen kan bli verre av å være i barnehagen og det var jeg helt enig i så jeg ba dem ringe meg med engang hvis formen hans endrer seg slik at jeg kan hente han igjen. Hva mener dere? Burde jeg holdt han hjemme idag eller? Følte at de ansatte på avdelingen mente at han burde være hjemme med måten de snakket på. Eller er det bare jeg som er paranoid? 🤷‍♀️ Gjorde jeg noe galt idag?

Anonymkode: 114b7...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må nesten kunne levere forkjølede barn i barnehagen, ellers ville de fleste flerbarnsforeldre måtte slutte i jobben sin da man omtrent 90 % av vinterhalvåret har minst en forkjølet unge.

Anonymkode: e4cb6...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å levere barn som er forkjølet i barnehagen ja.

Anonymkode: 03db3...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du skal på jobb er det greit å levere et forskjølet barn. Viss du er hjemme i dag burde du holdt han hjemme.

Anonymkode: 22490...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjemme idag, men jeg må gjøre en del ting som innebærer mye kjøring og diverse. Kjedelig for han å sitte i bilen. Da tenker jeg at det er like greit at han går i barnehagen, så får de heller ringe meg hvis det er noe. 

Anonymkode: 114b7...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde ikke mine vært i barnehagen de første vintrene om det ikke var lov. De ringer vel om han ikke orker mer. 

Anonymkode: 29cd5...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble grådig usikker etter å ha lest denne

http://www.smabarnsforeldre.no/kjaere-mamma-og-pappa-la-barnet-bli-friskt-hjemme/

Anonymkode: 114b7...bb6

Men barnet ditt har ikke omgangssyke, feber eller magesmerter vel? Barnet ditt er forkjølet med ellers god allmenntilstand

Anonymkode: 800fe...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men barnet ditt har ikke omgangssyke, feber eller magesmerter vel? Barnet ditt er forkjølet med ellers god allmenntilstand

Anonymkode: 800fe...654

Ja, men kroppen kan verke selv om man er «bare» forkjølet. Og så er det måten de ansatte reagerte på da vi kom inn og han var litt blank i øyene. Virket som du mente at han ikke burde være der. 

Anonymkode: 114b7...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så lenge allmenntilstanden er bra og de ikke har feber må det være greit. Barna mine har hatt rennende nese annenhver uke siden eldste begynte i barnehagen for nesten ett år siden. Han hadde jo ikke vært der mer enn to dager i måneden hvis vi skulle vente til han var 100%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er pedleder i en barnehage og jobber med de minste barna. Barnehagen tar helt sikkert kontakt med deg dersom han blir dårligere utover dagen. Jeg synes det er godt å høre at du ihvertfall tenker over om han burde være der eller ikke, vi får ofte barn levert som er i dårlig form. Det som stresser meg dersom småsyke barn kommer er smittefare til andre barn og personale og deres barn igjen, ofte blir fraværet stort dersom småsyke barn kommer i bhg og kanskje burde vært hjemme. Jeg skjønner likevel at det ikke er så lett å vurdere og at man må stille opp på egen arbeidsplass. Vi pleier å si det slik at dersom et barn har såpass dårlig almenntilstand at det behøver en voksen for seg selv, må det hjem.

Anonymkode: 48887...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei! Jeg er pedleder i en barnehage og jobber med de minste barna. Barnehagen tar helt sikkert kontakt med deg dersom han blir dårligere utover dagen. Jeg synes det er godt å høre at du ihvertfall tenker over om han burde være der eller ikke, vi får ofte barn levert som er i dårlig form. Det som stresser meg dersom småsyke barn kommer er smittefare til andre barn og personale og deres barn igjen, ofte blir fraværet stort dersom småsyke barn kommer i bhg og kanskje burde vært hjemme. Jeg skjønner likevel at det ikke er så lett å vurdere og at man må stille opp på egen arbeidsplass. Vi pleier å si det slik at dersom et barn har såpass dårlig almenntilstand at det behøver en voksen for seg selv, må det hjem.

Anonymkode: 48887...f7d

Takk for svar! 

Anonymkode: 114b7...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Dersom barn, ungdom eller voksne skulle bli hjemme hver gang de er forkjøla, ville samfunnet fort brutt sammen. Bare en forkjølelse må man bare tåle, selv om en føler seg litt sliten. Ja, vi smitter hverandre, men det gjør jo også at vi blir mer motstandsdyktige også. Er man dårlig, vondt i kroppen, vondt i hodet, halsen osv - da stiller saken seg annerledes. 

Anonymkode: 91656...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er merkelig å sende sylta barn i barnehagen om man selv har fri ja !!!! Skal man på jobb så presser man litt på. Trenger ikke smitte hele Bhg rett før ferien liksom og stakker unge som ikke får være hjemme når mor har fri og han er pjusk. 

Anonymkode: d904c...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn er snørrete og forkjølet mer enn de er friske. Er jeg hjemme så er barna hjemme, gitt at jeg er i stand til å passe på dem selv. 

Anonymkode: af916...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett generelt spørsmål, dersom dere har fri fra jobb, sender dere barnas deres i barnehage likevel? 

Anonymkode: 114b7...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ett generelt spørsmål, dersom dere har fri fra jobb, sender dere barnas deres i barnehage likevel? 

Anonymkode: 114b7...bb6

Mine unger har alltid hatt fri hvis jeg eller faren har hatt fri.

Hvis vi skulle på jobb, så hendte det nok at vi sendte forkjølete unger i barnehagen (eller på skolen). Hvis man ikke kunne gjøre det ville de dyrebare sykt barn-dagene forsvinne altfor fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det dårlig gjort av meg å sende barna i barnehagen dersom jeg har fri? Er det mange som gjør det? Hva tenker barnehageansatte om dette? Synes de at dette er ok?

Anonymkode: 114b7...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte tidligere i tråden, jobber som pedleder i bhg på småbarnsavd. Dersom foreldrene har behov for fri pga egen sykdom e.l. har jeg full forståelse for det. Dersom barna sendes i bhg dersom vi vet at foreldre har fri/ferie gjør jeg meg ofte noen tanker om det. Jeg synes jo det er litt trist at man ikke heller prioriterer sårt tiltrengt tid sammen istedenfor å sende barnet i barnehagen, når man skal på jobb må man jo sende barna avsted så jeg hadde holdt de hjemme hvis jeg kunne. Foreldre sier ofte at barna kjeder seg og at de "må" i bhg, dette tror jeg ikke så mye på. Man kan jo finne på masse gøy sammen med barnet og de trenger litt fri de også, tro det eller ei:)

Anonymkode: 48887...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er det dårlig gjort av meg å sende barna i barnehagen dersom jeg har fri? Er det mange som gjør det? Hva tenker barnehageansatte om dette? Synes de at dette er ok?

Anonymkode: 114b7...bb6

Hvis ungene ikke er helt friske eller er veldig slitne, så er det dårlig gjort. Det er en god del som sender i barnehage, når de har fri selv. Spesielt gjelder det de minste barna

Anonymkode: 800fe...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg svarte tidligere i tråden, jobber som pedleder i bhg på småbarnsavd. Dersom foreldrene har behov for fri pga egen sykdom e.l. har jeg full forståelse for det. Dersom barna sendes i bhg dersom vi vet at foreldre har fri/ferie gjør jeg meg ofte noen tanker om det. Jeg synes jo det er litt trist at man ikke heller prioriterer sårt tiltrengt tid sammen istedenfor å sende barnet i barnehagen, når man skal på jobb må man jo sende barna avsted så jeg hadde holdt de hjemme hvis jeg kunne. Foreldre sier ofte at barna kjeder seg og at de "må" i bhg, dette tror jeg ikke så mye på. Man kan jo finne på masse gøy sammen med barnet og de trenger litt fri de også, tro det eller ei:)

Anonymkode: 48887...f7d

Ok, mener du at det er omsorgssvikt å sende barna i bhg når man selv har fri? Jeg bare spør. La oss si man gjør det hele tiden/hele året. Er det bekymringsverdig?

Anonymkode: 114b7...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...