Proxlite Skrevet 25. juni 2019 #1 Skrevet 25. juni 2019 Har hatt veldig lyst på hund lenge men vet ikke helt hvilken hunderase jeg evt. kunne ha hatt. har tatt mange tester og sånn og de forteller meg at mops er hunden for meg men jeg vet ikke. Har lest og sjekket priser til vetrinær, dyrefor, forsikring osv. og jeg har økonomien og alt materielt for å ha en, men det er det med jobb og hvor lenge en hund kan være hjemme alene. Jeg bor alene. jeg jobber da i flyttebyrå og arbeidsdagen varierer ifra 7 til opp mot 17-18 timer fra dag til dag, men stort sett ville jeg sagt at jeg jobber ca 11-13 timer hver arbeidsdag. Når det kommer til ferie osv så kan jeg ta det når jeg evt. skulle ha fått valpen, men kan mops trenes opp til å være alene 12 timer hver dag? Evt. Fins det løsninger som å kanskje ha 2 så de kan leke sammen eller er det noen som vet om noen andre raser som kanskje kunne vært bedre egnet? vil helst ha hund som er liten-medium ikke trenger mer enn middels mosjon hver dag ettersom jobben er veldig slitsom, så ikke en hund som må ha mer enn 2 timer tur hver dag Er veldig koselige og morsomme, men også rolige ikke bjeffer mye røyter ikke såpass at de må børstes flere ganger for dagen, men en gang hver dag er greit antar at det at man ikke er hjemme så lenge hver dag også betyr at hunden burde være lettlært i og med at tiden til å trene hver dag er begrenset men kan ta feil det at de kan være alene eller trenes til det er også veldig viktig
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #2 Skrevet 25. juni 2019 En hund skal ikke være så mye alene. Du bør ikke anskaffe hund så lenge du har slik arbeidssituasjon. Anonymkode: 6acc2...24b
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #3 Skrevet 25. juni 2019 Er du gal??? En hund kan ikke være så lenge alene. I Sverige er det ulovlig å ha hund alene mer enn 4 timer. Selv 8-9 timer er egentlig for lenge. Oppdretteren som jeg kjøpte hund fra ville ikke selge til noen som lot hundene være hjemme alene i 8 timer hver dag. Her er hunden med på jobb. Anonymkode: d760f...6bc
Proxlite Skrevet 25. juni 2019 Forfatter #4 Skrevet 25. juni 2019 Er katt evt. et bedre valg? Eller er det det samme?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #6 Skrevet 25. juni 2019 12 timer er altfor lenge! Den bør ikke være alene mer enn halvparten... Ingen seriøse oppdrettere hadde solgt hund deg. Anonymkode: 4b497...3eb
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #7 Skrevet 25. juni 2019 Du kan ikke ha hund når du jobber så lenge. Tenkt deg hvis du skulle sittet alene uten tilgang på toalett ca 13 timer hver dag. Det er ikke noe hyggelig for hverken dyr eller mennesker Anonymkode: cb3ec...ede
Proxlite Skrevet 25. juni 2019 Forfatter #8 Skrevet 25. juni 2019 Noen som har noen tips om andre dyr eller evt. løsninger? Har hørt at det er plasser som kan passe på dyra mens man er på jobbe men har lest mye forskjellig om sånne plasser. Noen sier de er alt for dyre, at de ikke tar bra vare på dyra eller at det ikke er bra for hunden/dyret. Noen med erfaring eller andre alternativer?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #9 Skrevet 25. juni 2019 Ingen hunder kan være alene i 12 timer. I det daglige?!!😱 Høres skremmende egoistisk ut. Anonymkode: a3ed7...ac5
Proxlite Skrevet 25. juni 2019 Forfatter #10 Skrevet 25. juni 2019 Ser at folk ikke kan lese annet nei
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #11 Skrevet 25. juni 2019 Det er vel ulovlig å ha en hund så lenge alene iht dyrevelferdsloven. Og du er ikke en som ble ha hund. Anonymkode: 57815...446
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #12 Skrevet 25. juni 2019 Glem dyr generelt. Det eneste du eventuelt kan vurdere er reptil. De krever ikke sosialisering. Anonymkode: 47666...a18
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #13 Skrevet 25. juni 2019 Du kan jo ha en katt, hvis du bor slik til at den kan gå ut/inn selv gjennom katteluke. Mye selskap i katter. Anonymkode: 4b497...3eb
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #14 Skrevet 25. juni 2019 Det finnes dyrebarnehage her i Trondheim . Dem henter hunden og binger den hjem. Men det er sikkert dyrt Anonymkode: 58a0f...71f
Proxlite Skrevet 25. juni 2019 Forfatter #15 Skrevet 25. juni 2019 Er sånn dyrebarnehage noe noen har erfaring med?
Proxlite Skrevet 25. juni 2019 Forfatter #16 Skrevet 25. juni 2019 Så katt kan være alene en god stund med tilgang inn/ut + mat og drikke osv?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #17 Skrevet 25. juni 2019 Vår valp er 6 mnd og kan ikke være alene mer enn 5-6 timer. Er det et par ganger i uka, ellers 3-4 timer. Anonymkode: 74a43...b7f
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #18 Skrevet 25. juni 2019 16 minutter siden, Proxlite skrev: Så katt kan være alene en god stund med tilgang inn/ut + mat og drikke osv? Ja, det går helt fint. Katter er veldig selvgående, om man kan si det på den måten. I starten må den være inne hele tiden da, til den 'skjønner hvor den bor'. Med kasse til å gå på do i, mat og vann fremme, en god plass å ligge, og gjerne noen leker/klobrett, så har den det ypperlig. Kontakt f. eks Dyrebeskyttelsen der du bor og spør om de har omplasseringskatter. Fordelen med voksne katter er at de er roligere, du slipper den viltre kattungetiden. Anonymkode: 4b497...3eb
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #19 Skrevet 25. juni 2019 34 minutter siden, Proxlite skrev: Er sånn dyrebarnehage noe noen har erfaring med? 🤦🏼♀️ Anonymkode: 47666...a18
Proxlite Skrevet 25. juni 2019 Forfatter #21 Skrevet 25. juni 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det går helt fint. Katter er veldig selvgående, om man kan si det på den måten. I starten må den være inne hele tiden da, til den 'skjønner hvor den bor'. Med kasse til å gå på do i, mat og vann fremme, en god plass å ligge, og gjerne noen leker/klobrett, så har den det ypperlig. Kontakt f. eks Dyrebeskyttelsen der du bor og spør om de har omplasseringskatter. Fordelen med voksne katter er at de er roligere, du slipper den viltre kattungetiden. Anonymkode: 4b497...3eb Er det noen raser som er bedre egnet til å være alene over lengre tid enn andre som kanskje er mer sosiale? Har en kompis som har en hellig birma som visstnok skal være innekatt rase eller som ikke skal gå ut sånn som jeg skjønte det? Er det evt. en rase som kunne vært vurdert dersom man skulle skaffe seg katt i en sånn hær situasjon eller er det en sånn type som kanskje trenger mer oppmerksomhet?
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2019 #22 Skrevet 26. juni 2019 11 timer siden, Proxlite skrev: Er det noen raser som er bedre egnet til å være alene over lengre tid enn andre som kanskje er mer sosiale? Har en kompis som har en hellig birma som visstnok skal være innekatt rase eller som ikke skal gå ut sånn som jeg skjønte det? Er det evt. en rase som kunne vært vurdert dersom man skulle skaffe seg katt i en sånn hær situasjon eller er det en sånn type som kanskje trenger mer oppmerksomhet? Men helt ærlig, hvorfor vil du anskaffe et dyr når du aldri er hjemme? Hva er formålet? Verken du eller dyret får jo noen glede av det? Og glem «dyrebarnehage». Det må være det dummeste jeg har hørt Anonymkode: 47666...a18
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2019 #23 Skrevet 26. juni 2019 Hvorfor vil du ha dyr når du jobber 11-13 timer i døgnet? Du har jo ikke tid til dyr da, ikke tid til å følge de opp... En hund, uansett rase, trenger selskap, oppdragelse, turer, kos og ikke minst tid med eieren sin. Du kan ikke sette en hund i "dyrebarnehage" og la de ta seg av alt dette. Anonymkode: f0c19...81d
DetYrer Skrevet 26. juni 2019 #24 Skrevet 26. juni 2019 JA, du kan ha hund såfremt du har en som passer hunden på dagtid. Du kan ikke ha hunden hos deg i 12 timer alene.
Petra Prøvedukke Skrevet 26. juni 2019 #25 Skrevet 26. juni 2019 Unnskyld at jeg sier det, men jeg vil på det varmeste anbefale denne rasen: https://www.ikea.com/no/no/p/livlig-toyleke-hund-husky-sibirsk-husky-40297990/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå