Gå til innhold

Gode argument for å være vegetarianer/veganer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjødsel trenger verken komme fra dyr eller kunstgjødsel. Sjekk f.eks. bokashi og prinsippene for levende jord. 

Vi har en voldsom overproduksjon av kjøtt. Om husdyrholdet skrus 100 år tilbake i tid vil man ha nok dyr til å holde kulturlandskapet åpent, men ikke så mange at det belaster miljøet slik det gjør i dag. 

Melk og egg er jo mye mindre belastende på miljø og ressurser enn kjøtt, siden samme dyr produserer over tid. 

Det er ikke ernæringsmessig vanskelig å få fullverdig næring på et plantebasert kosthold, så i teorien går det fint. Man vil også få mye mer mat, fordi det man dyrker går direkte til mat, og ikke innom dyrene.

Anonymkode: 631a8...c64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør du meg, så finnes det ikke noen god grunn til å bli vegetarianer eller veganer. Men selvfølgelig, jeg snakker for meg selv (og min familie), og vi hadde sultet ihjel uten tilgang på kjøttmat. 

Anonymkode: 4bd82...a55

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spør du meg, så finnes det ikke noen god grunn til å bli vegetarianer eller veganer. Men selvfølgelig, jeg snakker for meg selv (og min familie), og vi hadde sultet ihjel uten tilgang på kjøttmat. 

Dere hadde ikke sultet uten kjøtt, dere hadde måtte lære dere en ny måte å spise på. Det er vane, enkelt og greit. 

Skrevet

Men siden du spør om gode grunner, så kan jeg nevne min personlige erfaring ved å gå over til et fleksitarianerkosthold. Dvs at jeg spiser daglig vegansk, men blir jeg servert mat i bursdag eller invitert på middag, så spiser jeg litt av det. Kan spise litt egg innimellom. Og reker. 

Jeg har testet mye rart på denne kroppen. I tenårene fikk jeg cystic acne. Jeg har fremdeles arr etter byllene. I tillegg slet jeg med IBS. Etter mitt første svangerskap forverret det seg betydelig. Var innlagt med 40 i feber, 170 i CRP og klarte ikke holde på kokt vann. Jeg har testet lav fodmap, paleo, ketogent (gjorde alt mye verre), lavkarbo, glutenfritt.... ved en tilfeldighet sveipet jeg innom hel plantekost. Testet kostholdet og siden har jeg ikke hatt en runde med magekramper og krisebesøk på do etter inntak av mat. Akne er borte, menstruasjonen er normal for første gang siden jeg fikk den for over 20 år siden. Jeg er for første gang ikke iskald på hender og føtter. Blodtrykket er normalt (har hatt høyt blodtrykk) og vekten mer stabil. 

Så derfor spiser jeg vegansk (eller hel plantebasert, som jeg liker bedre å kalle det).

Anonymkode: 1cd70...6cb

Skrevet
1 time siden, Elina skrev:

Dere hadde ikke sultet uten kjøtt, dere hadde måtte lære dere en ny måte å spise på. Det er vane, enkelt og greit. 

Urk... 

Jo, jeg hadde sultet uten kjøtt. 

Skrevet

Du kan gå rundt og føle deg moralsk overlegen og rakke ned på svina som spiser dyr

Anonymkode: f2620...424

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...