Gå til innhold

Gode argument for å være vegetarianer/veganer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om alle kutter ut alt kjøtt, hva skjer da med husdyrene våre? Hvem holder storfe, svin, sauer og høns om de ikke kan selge kjøtt, melk og egg? 

Hvem skal sørge for at man får gjødsel til åkrene og hvem skal beite så man kan ha kulturlandskap? 

Hvor realistisk er det at man kan brødfø hele jorden befolkning på plantebasert kosthold?

Anonymkode: 9481a...102

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Om alle kutter ut alt kjøtt, hva skjer da med husdyrene våre? Hvem holder storfe, svin, sauer og høns om de ikke kan selge kjøtt, melk og egg? 

Hvem skal sørge for at man får gjødsel til åkrene og hvem skal beite så man kan ha kulturlandskap? 

Hvor realistisk er det at man kan brødfø hele jorden befolkning på plantebasert kosthold?

Det finnes andre måter å gjødsle på. Husdyrene vil nok ikke forsvinne helt men vi vil slutte denne grovdriften av dyra. Kanskje vi vil gå mer tilbake til hvordan det var før.  Dessuten så ville det ikke vært problemer med å bruke den gjødsla vi hadde fått av de dyra som er igjen, all møkk går ikke til gjødsel, dessverre. 

Når det gjelder å brødfø hele jordens befolkning så er det nettopp et argument for å spise plantebasert kosthold. Hadde vi spist (mer) plantebasert kost så hadde det blitt frigjort masse arealer vi kunne brukt til å så mat til mennesker. Mye fullt spiselig mat går rett til husdyra og filtreres igjennom dem før de igjen blir spist. Kjøtt er dårlig bruk av ressurser og jordsmon. Jeg synes det er en skam når spiselig mat i sultområder blir bydd opp av rike land for så å ende opp som mat til vår "mat".....

Vi trenger ikke alle å bli hverken veganere eller vegetarianere, men å tenke litt igjennom hvordan vi lever og hva vi spiser hadde vært utrolig fint. Det skader ikke å kutte ned på kjøtt og melk, ha flere kjøttfrie dager hver eneste uke. Det er bra for både folkehelsa og lommeboka.

Skrevet

Det finnes ingen gode argument for at alle skal bli veganere. Slik er ikke økosystemet bygget opp. 

Men, miljømessig ville verdens ressurser være bedre fordelt og ivaretatt hvis alle valgte å spise vegetar/vegansk to dager i uken.  

Anonymkode: becfa...8d3

Skrevet

Jorda kan gjødsles med kunstgjødsel og vi kunne ta vare på vår egen møkk, men økologisk matproduksjon uten dyrehold skulle godt gjøres å brdfø verden på med dagens teknologi.

Den eneste gode grunnen til å være vegitarianer eller veganer jeg kommer på er at du liker vegetaralternativene best.

Anonymkode: e4fa6...95c

Skrevet

Hitler var vegetarianer. Han er en ganske kjent militant vegetarianer faktisk. Jeg bare nevner det.

Anonymkode: 488fc...ece

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det ikke slik at antall husdyr slik vi holder i dag er naturlig. Så den biten løser seg jo selv ved at vi ikke inseminerer dyra våre og tvinger de gjennom en rekke svangerskap med bakgrunn i å produsere kjøtt og melk.  

Finnes mange alternativer til gjødsel og måter å plante på som kan sikre et godt jordsmonn. 

Det som er mest urealistisk her er nok at alle på planeten blir veganere. 

Anonymkode: 1cd70...6cb

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hitler var vegetarianer. Han er en ganske kjent militant vegetarianer faktisk. Jeg bare nevner det.

Ikke relevant. Han var også østerriker. Like irrelevant i denne diskusjonen. 

Anonymkode: 1c9a3...158

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: 803ef...e90

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva har det med saken å gjøre?

Det finnes de som oppfatter det som et argument for å være vegetarianer.

Skrevet

Det finnes de som oppfatter det som et argument for å være vegetarianer.

Er du teit?

Skrevet

Er du teit?

Nei, men jeg nevnte det nå likevel så kan de som oppfatter det som et argument for å la være å bli vegetarianer la være å bli det og de som oppfatter det som et argument for bli det om de vil.

Skrevet

Nei, men jeg nevnte det nå likevel så kan de som oppfatter det som et argument for å la være å bli vegetarianer la være å bli det og de som oppfatter det som et argument for bli det om de vil.

Så Hitlers politiske program, nazisme,  har noe å gjøre med at han var vegetarianer?  

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så Hitlers politiske program, nazisme,  har noe å gjøre med at han var vegetarianer?  

Hvorfor prater du om det? Jeg nevnte bare at han var en militant vegetarianer. Han var jo det. Så hva sier det om vegetarianere mener du?

Skrevet

Hvorfor prater du om det? Jeg nevnte bare at han var en militant vegetarianer. Han var jo det. Så hva sier det om vegetarianere mener du?

Hva mener du at det sier om vegetarianere? Hvorfor dro du inn Hitler i denne debatten? 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du at det sier om vegetarianere? Hvorfor dro du inn Hitler i denne debatten? 

Fordi han var en kjent militant vegetarianer. Hva synes du det sier om vegetarianere?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi han var en kjent militant vegetarianer. Hva synes du det sier om vegetarianere?

Det sier selvfølgelig ingenting om vegetarianere. Men at du synes det er relevant, sier mye om deg

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det sier selvfølgelig ingenting om vegetarianere. Men at du synes det er relevant, sier mye om deg

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

At jeg synes det er relevant med kjente vegetarianere i en tråd om vegetarianere sier hva da om meg?

Skrevet

At jeg synes det er relevant med kjente vegetarianere i en tråd om vegetarianere sier hva da om meg?

At du er en tulling som er ute etter å krangle

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du er en tulling som er ute etter å krangle

Merkelig, med tanke på at jeg ikke er kranglefanten i dette rommet.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hitler var faktisk ikke vegetarianer, det var Hitlers egen propaganda som lever i beste velgående da personer fortsetter å spre dette. Hitler ville bli sammenlignet med Mahatma Gandhi som var godt likt av en hel verden på den tiden. Gandhi var kjent en vegerarianer, du kan selv på hakekorset ( Swastika) som er et symbol som er tatt rett fra India bare endret rettning på. I India betydde symbolet gudommelighet og åndelighet. Hitler prøvde så godt han kunne å fortelle verden at han var snill og god, derfor ville han sidestille seg med Gandhi, som jo var det. 

Hitlers tidligere personlige kokk har fortalt at Hitler ikke var vegetarianer, hun hadde kjøttkraft i så godt som alt hitler spiste av middagsmat. Hitlers favorittmat var  blant annet skilpaddesuppe, fyllt due og lever dumplings og pølse. Hun har skrevet en kokebok i 1964, der hun også deler litt om hitlers kosthold du kan kjøpe den her hvis ønskelig.

Måtte bare si noe da jeg har sett dette blitt skrevet så alt for mange ganger her inne. Kanskje på tide å gi slipp på Hitlers propaganda nå??

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eh...ingenting?

Skrevet

Mer kjøtt til kjøttererne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...