Gå til innhold

Vi køddet det skikkelig til som foreldre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår jente er 2,5 år. Hun får lov å se på iPad mens hun spiser frokost. I begynnelsen var det litt greit på en måte, nå er det blitt en vane, både for oss og henne. Vi ønsker å endre litt på rutinene hjemme når det gjelder spising og skjermtid, men jeg gruer meg. Må ta noen kamper fremover for å få i henne mat da hun spiste svært lite hele veien. Kun flink å spise i barnehagen, hjemme spiser hun litt på det og litt på det, samtidig som hun ser på iPad. Føler meg skikkelig råtten som forelder. Men gruer meg til å ta kampen. Noen som har noen gode råd å komme med? Sliter virkelig å motivere oss til å gjennomføre dette. Noen som var/er slik selv som vil dele erfaringer? Jeg må innrømme at vi er ikke de perfekte foreldrene, men det vi gjør nå er nok ikke helt riktig. Ville du sagt at dette er omsorgssvikt?

Anonymkode: 7824f...61a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Omsorgssvikt er det langt i fra. Mine har sett på iPad under frokosten i flere år, vel og merke bare på hverdager. Sånn fikk vi det til å gå rundt med tre små. Så lenge hun spiser de andre måltidene ved bordet, så ser jeg ikke på det som et problem. 

Anonymkode: 813f6...367

Skrevet

Det er ikke omsorgssvikt.

Men lurt er det jo ikke. Jeg ville sagt at hun nå er blitt så stor at kun småbarn seg på iPad mens de spiser. 

Også må dere være konsekvente og tåle at hun kanskje spiser mindre en periode.

Husk at barn ikke sulter seg selv i hjel.

Anonymkode: 7be44...c02

Skrevet

Vil vel ikke si at det er omsorgssvikt, men noe dere bør avvenne så fort som mulig. Hun er liten enda, dess fortere dere klarer å luke dette bort, dess enklere egentlig.

Fint at du har funnet ut dette selv egentlig :)

Hun spiser sikkert lite fordi hun er opptatt av det som foregår på skjermen, er lett å glemme å spise da. Hva med å fjerne den helt en periode, da kan selvfølgelig ikke dere sitte med den heller mens hun er våken. Gi henne oppmerksomhet ved bordet, snakk om dagligdagse ting, og la gjerne agurken på skiva være skjært i stjerner av og til. Ta gjerne en hvit løgn om at ipaden er ødelagt når hun spør etter den. Det er nok også lurt at dere foreldre er helt uten skjermtid så lenge hun er våken/tilstede, også mobiltelefoner og pc.

Anonymkode: e32d3...daf

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Omsorgssvikt er det langt i fra. Mine har sett på iPad under frokosten i flere år, vel og merke bare på hverdager. Sånn fikk vi det til å gå rundt med tre små. Så lenge hun spiser de andre måltidene ved bordet, så ser jeg ikke på det som et problem. 

Anonymkode: 813f6...367

Hun spiser kvelds og frokost med iPaden. Dessverre. Så det er lite prat mellom oss da mens hun ser på den. Det synes jeg er litt trist egentlig og vil få slutt på dette. 

Men middager og andre måltider hvis vi får besøk eller veldig «grisete» måltider foregår ved bordet. Grunnen til at det ble slik er fordi hun åt nesten ingenting, da tenkte vi at hun ville spise mer hvis hun fikk se på en film eller noe. Virket som om hun kjedet seg ved bordet og var utålmodig. Det virket en stund. Hun åt kjempegodt og vi var nesten overrasket over hvor flink hun var å spise. Men så ble det en uvane som vi vil få vekk nå.

Skrevet

Slikt går seg til. Mine spiste tidligere alltid kveldsmat foran tv'en,  det gjør de ikke nå lenger. Når det forsvant aner jeg ikke, det bare ble borte.

Nå ser din pad under frokost, hvis det får henne til å spise mer er da det greit en periode. Snart er hun for opptatt med å skravle eller andre ting, og så er pad'en borte fra rutinen.

Noen ganger må vi stoppe og prøve å være så perfekte i andres øyne.

Anonymkode: 4c241...19a

Skrevet

Jeg har ei som hadde ekstremt dårlig matlyst som liten. Det ble flere måltider foran TVen for å "lure" i henne mer enn de to brødsmulene hun spiste om hun satt til bords. Nå viste det seg at den dårlige matlysten hennes skyldtes sykdom, men poenget mitt er at jeg kjenner frustrasjonen over barn som ikke spiser og at man tyr til andre løsninger. Det er ikke omsorgssvikt, men helt klart ikke en optimal situasjon heller, så den kampen ville jeg nok tatt snart om jeg var deg. Tror ikke det blir noe lettere å ta den i årene som kommer.

Anonymkode: 0c403...1c3

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slikt går seg til. Mine spiste tidligere alltid kveldsmat foran tv'en,  det gjør de ikke nå lenger. Når det forsvant aner jeg ikke, det bare ble borte.

Nå ser din pad under frokost, hvis det får henne til å spise mer er da det greit en periode. Snart er hun for opptatt med å skravle eller andre ting, og så er pad'en borte fra rutinen.

Noen ganger må vi stoppe og prøve å være så perfekte i andres øyne.

Anonymkode: 4c241...19a

💕

Skrevet

Si at det er stopp med Ipad - det er en uting å sitte med en skjerm foran ansiktet ved et måltid uansett hvilken alder det er på den som gjør det. Tål at hun blir sint, for det blir hun.

Unger oppdrar ikke seg selv.

Skrevet

Legg vekk iPaden og dekk på bordet til dere alle slik at hun lærer seg at et måltid er en hyggelig stund hvor man spiser og prater og koser seg sammen.

Skrevet

Vi har også mange uvaner 😉. Har også en på 2,5 😉

Anonymkode: 66551...3ff

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har også mange uvaner 😉. Har også en på 2,5 😉

Anonymkode: 66551...3ff

Hehe hvilke uvaner har dere da? 

Skrevet

Vil jo også si at det er mye enklere å plukke bort når hun er 2,5 år, enn når hun er 17 og har småsøsken som også gjør det samme.

Selv har jeg barn på 13 og 18. Når vi spiser felles måltider får de pent legge bort mobilene. Det er ikke så ofte vi spiser måltider sammen nå, da eldste ikke har brydd seg med å spise frokost, men heller velger å sover 15 min lenger om morgenen i ukedagene, jeg selv og faren har jobb så vi må ut av dørene før ungene står opp egentlig. Middager spiser vi sammen et par ganger i uka, men jeg har turnusjobb, eldste har ofte jobb i middagstiden, mens faren ofte ikke er hjemme fra jobb enda da. Blir at jeg lager middag før jeg drar på jobb, og de andre varmer opp når de kommer hjem til ulike tidspunkt, og alle spiser gjerne forran tven i stua, men det er jo fordi ingen vil sitte alene på kjøkkenet å spise.

Anonymkode: e32d3...daf

Skrevet

Min spiste lite, var tynn og helsestasjonen var bekymret. Helsesøster sa, bruk iPad til noen måltider og lur i henne mat. Funka som bare det. Vi har ingen faste måltider hun bruker iPad med den brukes minst annenhver dag. Hender hun spør om å få se men aksepterer et nei. Skjønner ikke denne hysterien mot iPad. Det er den totale skjermtid som er viktig. Jeg ser INGEN problemer med at min datter underholdes av Fantorangen eller Peppa gris mens hun spiser. Vi ble jo også underholdt av TV som barn. Om barnet blir hysterisk når den ikke er der blir jo saken en annen. Min fireåring begrenser seg selv. Ser maks ti minutter av ganger. Nok til å få i henne en porsjon havregrøt, banan, yoghurt. Hun ser kanskje 2x10 minutter annenhver dag. 

Anonymkode: 92d72...ad0

Skrevet

Hun er kun 2,5. Det tar 1,5 dag å endre denne rutinen 😉 Gjør det nå! 

Hadde vært verre hvis hun var 4-5 år. Hun er jo bare en liten knert nå. Bare fjern den. «Hvor er iPaden?» «Hmm, nei si det? Vi klarer oss nok uten den.» 

Sunnere for barnet likevel. Sett igang ❤️

Anonymkode: d717e...027

Skrevet

Min er 2,5 år. Spiser bra i bhg, men hjemme er et helvete. Har prøvd uten ipad, da spiser hun ingenting til kvelds, som resulterer i at hun våkner om natten og er sulten... Jeg velger ipad nå, søvn er viktigst etter 2,5 år med rævva søvn. Det kommer en dag uten ipad.

Anonymkode: 5c059...28b

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Min er 2,5 år. Spiser bra i bhg, men hjemme er et helvete. Har prøvd uten ipad, da spiser hun ingenting til kvelds, som resulterer i at hun våkner om natten og er sulten... Jeg velger ipad nå, søvn er viktigst etter 2,5 år med rævva søvn. Det kommer en dag uten ipad.

Anonymkode: 5c059...28b

Når kommer den dagen? Hun er jo vant til den iPaden. 

Anonymkode: 88f99...b21

Skrevet

Jeg vet du ikke mener det sånn, men å kalle dette omsorgssvikt og at dere har kødda det til er utenfor min fatteevne. 

Når det er sagt, bare ta kampen. Det går over 

Anonymkode: 3c05b...119

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vår jente er 2,5 år. Hun får lov å se på iPad mens hun spiser frokost. I begynnelsen var det litt greit på en måte, nå er det blitt en vane, både for oss og henne. Vi ønsker å endre litt på rutinene hjemme når det gjelder spising og skjermtid, men jeg gruer meg. Må ta noen kamper fremover for å få i henne mat da hun spiste svært lite hele veien. Kun flink å spise i barnehagen, hjemme spiser hun litt på det og litt på det, samtidig som hun ser på iPad. Føler meg skikkelig råtten som forelder. Men gruer meg til å ta kampen. Noen som har noen gode råd å komme med? Sliter virkelig å motivere oss til å gjennomføre dette. Noen som var/er slik selv som vil dele erfaringer? Jeg må innrømme at vi er ikke de perfekte foreldrene, men det vi gjør nå er nok ikke helt riktig. Ville du sagt at dette er omsorgssvikt?

En 2,5 åring burde jo knapt ha skjermtid, og når det går ut over spising. Ikke bra. Bare kutt det ut! Gjør måltid til en koselig samling med mye oppmerksomhet. 

Anonymkode: 26f70...c76

Skrevet

Hun spiser bra i barnehagen.

Spiser de der ved å se på iPad eller TV? Mest trolig ikke. 

Skrevet

Hvis dere gruer dere til kampen, kan dere prøve å finte henne ut ved å ta det i ferien når de vanlige rutinene endres uansett.

Skrevet

Takk for alle svar. Setter pris på det. Vi bør kutte det litt ut en periode pga hun blir så sur og sint når hun ikke får se mer hvis vi for eksempel skal gå noe plass eller gjøre andre ting. Så tror kanskje vi bør prøve i ferien ja, det var ett godt tips. Hun er vant med å se på telefonen også, så da spør hun etter den når hun ikke får iPad. Men i morgen når vi står opp kan jeg jo si at mobilen er på lading og sette oss bort med bordet. Får se hvordan det går da, spiser hun ikke så må vi ta tv-en på. Vil jo ikke sende henne i bhg sulten liksom 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar. Setter pris på det. Vi bør kutte det litt ut en periode pga hun blir så sur og sint når hun ikke får se mer hvis vi for eksempel skal gå noe plass eller gjøre andre ting. Så tror kanskje vi bør prøve i ferien ja, det var ett godt tips. Hun er vant med å se på telefonen også, så da spør hun etter den når hun ikke får iPad. Men i morgen når vi står opp kan jeg jo si at mobilen er på lading og sette oss bort med bordet. Får se hvordan det går da, spiser hun ikke så må vi ta tv-en på. Vil jo ikke sende henne i bhg sulten liksom 

Jeg ville faktisk sendt henne i barnehagen sulten.

Hun er så avhenging av iPad, telefon, og nå når dere skal gjøre noe drastisk, så tenker dere 

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk dere som er voksne og ikke en 2,5 åring så er sjef, så her må dere sette ned foten.Du må ikke bortforklare at Mo er på lading,nei er nei.Her må dere øve dere på å være sammen og sosiale.Tv trengs ikke,hadde glatt sendt barnet sulten i bhg.

Dere må gjør drastiske endringer for dette er ikke bra.

Anonymkode: bb10c...12d

Skrevet

Bare fjern det, herlighet. Det er ikke ammeslutt vi snakker om, det er ingen grunn til å drive med nedtrapping eller store dramatiske produksjoner. Dere har dopa ungen med skjerm og nå er det ferdig, normale mennesker prater sammen ved måltider så da får dere øve på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...