Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #26 Skrevet 24. juni 2019 1 minutt siden, Optatium skrev: Jo det er hysteri. Disse bakteriene ville forårsaket sykdom om man ikke var gravid også, så enten er det et kjent problem at folk blir syke i denne kantina, ellers er det et ikke-spørsmål. Hvis folk har blitt syke der før bør man selvsagt ikke spise det, hvis ikke så er det bare å spise. Herregud, nei det er jo nettopp det de ikke gjør...🙄 Er det mulig å være så uvitende?? Du tuller håper jeg! Anonymkode: f17bf...266
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #27 Skrevet 24. juni 2019 4 minutter siden, Optatium skrev: Jo det er hysteri. Disse bakteriene ville forårsaket sykdom om man ikke var gravid også, så enten er det et kjent problem at folk blir syke i denne kantina, ellers er det et ikke-spørsmål. Hvis folk har blitt syke der før bør man selvsagt ikke spise det, hvis ikke så er det bare å spise. Er du seriøs? Du vet vel at det finnes strenge regler for håndtering av mat Anonymkode: 2fa5b...5a9
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #28 Skrevet 24. juni 2019 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herregud, nei det er jo nettopp det de ikke gjør...🙄 Er det mulig å være så uvitende?? Du tuller håper jeg! Anonymkode: f17bf...266 Listeria har det vært tre tilfeller av på 2000-tallet. To med rakfisk og ett med upasteurisert ost fra ett lite lokalt ysteri. Toksoplasmose var det frem til 95 30-40 tilfeller i året, hvorav ca 10 var små barn som fikk det i seg via sandkasse. I 2019 er nok folk bedre opplyste og dermed bedre på behandling av mat. Ergo er risikoen minimal hvis man ikke holder på med katter, spiser rått kjøtt og vasker grønnsaker. Anonymkode: 51fdf...3cd
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #29 Skrevet 24. juni 2019 OMG!!! hadde aldri tenkt tanken engang... du får det jammen travelt i svangerskapet og årene som kommer med barn!!! Anonymkode: 98488...417
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #30 Skrevet 24. juni 2019 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Listeria har det vært tre tilfeller av på 2000-tallet. To med rakfisk og ett med upasteurisert ost fra ett lite lokalt ysteri. Toksoplasmose var det frem til 95 30-40 tilfeller i året, hvorav ca 10 var små barn som fikk det i seg via sandkasse. I 2019 er nok folk bedre opplyste og dermed bedre på behandling av mat. Ergo er risikoen minimal hvis man ikke holder på med katter, spiser rått kjøtt og vasker grønnsaker. Anonymkode: 51fdf...3cd Dette er ren løgn. De fleste som aborterer pga disse vet jo ikke engang at det var årsaken. Jeg har jobbet med en som fikk Listeriainfeksjon og aborterte, hun var mokrobiolog, og en annen bekjent fikk tokso mens hun var gravid. Hun var heldig, barnet ble ikke påvirket tror de. Så jo! Det er mange tilfeller sv gravide som får i seg både tokso og listeria hvert år. Tror du bakterien og parasitten bare finnes av og til😂 Friske folk merker ikke noe til disse og blir ikke syke, men gravide (fosteret) kan bli dårlige og også de med dårlig immunforsvar. Begge finnes det mye av rundt omkring hele tiden, det er jo DERFOR gravide må passe på hva de spiser. Du trenger lese deg kraftig opp og slutte å spre løgnaktig infirmasjon! Anonymkode: f17bf...266
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #31 Skrevet 24. juni 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er ren løgn. De fleste som aborterer pga disse vet jo ikke engang at det var årsaken. Jeg har jobbet med en som fikk Listeriainfeksjon og aborterte, hun var mokrobiolog, og en annen bekjent fikk tokso mens hun var gravid. Hun var heldig, barnet ble ikke påvirket tror de. Så jo! Det er mange tilfeller sv gravide som får i seg både tokso og listeria hvert år. Tror du bakterien og parasitten bare finnes av og til😂 Friske folk merker ikke noe til disse og blir ikke syke, men gravide (fosteret) kan bli dårlige og også de med dårlig immunforsvar. Begge finnes det mye av rundt omkring hele tiden, det er jo DERFOR gravide må passe på hva de spiser. Du trenger lese deg kraftig opp og slutte å spre løgnaktig infirmasjon! Anonymkode: f17bf...266 Vel, dette er hva Folkehelseinstituttet sier. https://www.fhi.no/nyheter/2019/utbrudd-av-listeriose/ https://www.fhi.no/sv/utbrudd/oversikt-over-storre-utbrudd/utbrudd-av-listeriose-i-norge/ https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/toksoplasmose---veileder-for-helsep/ Anonymkode: 51fdf...3cd
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #32 Skrevet 24. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Er du dum?? Det er vel ikke det hun er redd for, men hun er redd for Listeria og Toksoplasmose som kan skade fosteret! Stor forskjell!! Og akkurat disse trives når mat står framme og ikke ideelt om spekemat og upasteurisert mat blandes med annen så kontaminasjon kan oppstå! Tydeligvis er det jo utrolig mange folk som ikke vet om dette, ser jo bare det på svarene hi får. Det er jo endel man ikke skal spise som gravid, og hennes problemstilling er ikke hysteri. Hun viser jo tvert imot kunnskap på området! Anonymkode: f17bf...266 Nei, jeg er ikke dum. Du er derimot hysterisk, på linje med HI. Det er så ekstremt få tilfeller av utslag på både listeria og toksoplasmose i løpet av et år at det knapt går an å telle. Hvis man lever normalt, så unngår man disse. Dessuten sier du "endel man ikke skal spise". Ikke skal? Er det forbudt å spise f.eks. spekemat i svangerskapet? Kanskje ikke helt anbefalt, men det er langt fra "ikke anbefalt" til "forbudt". Enda et bevis på hysteri blant mange unge, uerfarne. Vi som har vært med en stund er ofte litt mer avbalanserte. Anonymkode: d2668...d36
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #33 Skrevet 24. juni 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel, dette er hva Folkehelseinstituttet sier. https://www.fhi.no/nyheter/2019/utbrudd-av-listeriose/ https://www.fhi.no/sv/utbrudd/oversikt-over-storre-utbrudd/utbrudd-av-listeriose-i-norge/ https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/toksoplasmose---veileder-for-helsep/ Anonymkode: 51fdf...3cd Du vet ikke hva du snakker om eller? Utbrudd av listeriose er ikke tema her da🙈 Vi snakker om smitte til gravide, ved inntak av vanlig mat. Det trengs så små mengder Listeria at friske folk ikke merker det. Listeria finnes i kjøtt og i upasteuriserte melkeprodukter bla. Ved listeriose utbrudd er det mye bakterier og mange blir syke. Toksoplasmose finnes også i rått kjøtt og i jord (frukt og grønnsaker) og i katt. Siden det ikke screenes for dette hos gravide er det jo heller ikke slik at de oppdager hvem som får det. Følger man rådene fra myndighetene når det gjelder mat når man er gravid er man ganske trygg. Men denne kantinen følger ikke rutiner som gjør den svangerskapstrygg høres det ut som. Anonymkode: f17bf...266
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #34 Skrevet 24. juni 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg er ikke dum. Du er derimot hysterisk, på linje med HI. Det er så ekstremt få tilfeller av utslag på både listeria og toksoplasmose i løpet av et år at det knapt går an å telle. Hvis man lever normalt, så unngår man disse. Dessuten sier du "endel man ikke skal spise". Ikke skal? Er det forbudt å spise f.eks. spekemat i svangerskapet? Kanskje ikke helt anbefalt, men det er langt fra "ikke anbefalt" til "forbudt". Enda et bevis på hysteri blant mange unge, uerfarne. Vi som har vært med en stund er ofte litt mer avbalanserte. Anonymkode: d2668...d36 Jeg er ikke hysterisk, jeg er realist! Grunnen til at det er såpass f tilfeller er jo nettopp at gravide får informasjon som hi og unngår å spise enkelte typer mat. Du er dessverre rett og slett dum om du mener det er helt trygt å spise spekemat når man er gravid. Litt som svigermor som mener rødvin er helt greit å drikke mens man er gravid; «for det ble jo folk av barna mine». 🙄 Tipper du er ganske gammel? De er dessverre latterlig utdatert på rett informasjon og forholdsvis lite opplyst! Skremmende med slike som deg som sprer feil informasjon basert på egen ignoranse. Anonymkode: f17bf...266
Mamma_til_2 Skrevet 24. juni 2019 #35 Skrevet 24. juni 2019 Det er strenge regler for kantiner i Norge, maten skal stå i kjøledisk, stå på is el og den skal ikke stå ute lenge av gangen. Jeg tipper du kan slappe av og spise med god samvittighet.
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #36 Skrevet 24. juni 2019 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke hysterisk, jeg er realist! Grunnen til at det er såpass f tilfeller er jo nettopp at gravide får informasjon som hi og unngår å spise enkelte typer mat. Du er dessverre rett og slett dum om du mener det er helt trygt å spise spekemat når man er gravid. Litt som svigermor som mener rødvin er helt greit å drikke mens man er gravid; «for det ble jo folk av barna mine». 🙄 Tipper du er ganske gammel? De er dessverre latterlig utdatert på rett informasjon og forholdsvis lite opplyst! Skremmende med slike som deg som sprer feil informasjon basert på egen ignoranse. Anonymkode: f17bf...266 Ta deg en bolle. Du er også hysterisk. Anonymkode: 45e1d...2d5
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #37 Skrevet 24. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ta deg en bolle. Du er også hysterisk. Anonymkode: 45e1d...2d5 Alle som er litt nedsnødde bruker hysterisk kortet når de ikke henger med. Ganske pinlig🙈 Anonymkode: f17bf...266
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #38 Skrevet 24. juni 2019 Ja vi gamle er fullstendig kunnskapsløse og følger ikke med. Hva følger du egentlig med utenfor svigerbrorforskning? Følger man vanlige regler som gravid er man trygg i Norge. Ikke lag et større nummer ut av det. Du har større sjanse å få et barn med downs enn å bli smittet med listeria og likevel tar de fleste ikke gentest og stoler på at barnet de bærer på er frisk. Du får gjøre som du vil men jeg syns du ødelegger en fin gravidtid fordi du bare ser risiko og fare. Med det tankesett blir du utslitt når ungen din begynner å krabbe og gå og du er prisgitt fanterier til en 2åring. Anonymkode: f8ac6...205
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2019 #39 Skrevet 24. juni 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alle som er litt nedsnødde bruker hysterisk kortet når de ikke henger med. Ganske pinlig🙈 Anonymkode: f17bf...266 Så da kan ingen gravide spise på restaurant heller da? Anonymkode: 45e1d...2d5
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #40 Skrevet 25. juni 2019 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Står den ute på benk, ikke i kjøledisk? Anonymkode: 2fa5b...5a9 Ts: stemmer at den står ute på eit bord. Anonymkode: 5b516...e72
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #41 Skrevet 25. juni 2019 15 timer siden, Mamma_til_2 skrev: Det er strenge regler for kantiner i Norge, maten skal stå i kjøledisk, stå på is el og den skal ikke stå ute lenge av gangen. Jeg tipper du kan slappe av og spise med god samvittighet. Det er langt fra alle "kantiner" som drives på den måten altså. Mange steder bare spleiser de ansatte på brød og pålegg, også er det en av kontordamene e.l. som stikker og hander det. Sånn er det på arbeidsplassen til mannen min. De har et ganske stort spiserom, med kjøleskap og tekjøkken, også spleiser de på lunsj. Ikke noe kantinte i den forstand, men maten settes frem til lunsj og settes inn i kjøleskapet igjen etterpå. Regner med det er noe sånt også der HI jobber. Ingen hadde blitt bekymret i en skikkelig kantine, med kjøledisker, klyper til å ta mat med osv. Anonymkode: b031c...8a7
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #42 Skrevet 25. juni 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja vi gamle er fullstendig kunnskapsløse og følger ikke med. Hva følger du egentlig med utenfor svigerbrorforskning? Følger man vanlige regler som gravid er man trygg i Norge. Ikke lag et større nummer ut av det. Du har større sjanse å få et barn med downs enn å bli smittet med listeria og likevel tar de fleste ikke gentest og stoler på at barnet de bærer på er frisk. Du får gjøre som du vil men jeg syns du ødelegger en fin gravidtid fordi du bare ser risiko og fare. Med det tankesett blir du utslitt når ungen din begynner å krabbe og gå og du er prisgitt fanterier til en 2åring. Anonymkode: f8ac6...205 Jeg jobber med dette. Men det har man jo ikke lov å undertegne med her. Du greier ikke oppheve din uvitenhet ved å rope hysterisk og utslitthet. Jeg har fint greid å få tre friske barn uten å bli utslitt av å ikke spise feks spekemat, (er det så slitsomt å ta hensyn altså?) Jammen tok jeg gentest også! Hvorfor ikke prøve å få friskest mulig barn? Er det viktigst for deg å gjøre akkurat som DU vil til enhver tid? Da bør man vel ikke få barn... Anonymkode: f17bf...266
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #43 Skrevet 25. juni 2019 Ts: maten blir sett ut på et bord fra kjøleskapet og står der ca 1 time hver dag. Dette er ikke en vanlig kantine men en bedriftskantine der en dame kommer en time hver dag og lagder div mat som egg og kutter opp grønnsaker, og legger alt pålegg og brød ut på benken før vi kommer og spiser. Salatbaren står i en type kjøledisk men ikke pålegget og brødmaten. Anonymkode: 5b516...e72
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #44 Skrevet 25. juni 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Så da kan ingen gravide spise på restaurant heller da? Anonymkode: 45e1d...2d5 Jo, det er jo litt annen situasjon. På et kjøkken på en Ok restaurant håndterer de forhåpentligvis mat på rett måte. Ikke slik at kunder som skal spise rører rundt i maten, blander og lar det stå framme. Men man spiser jo biffen gjennomstekt og i utlandet droppen man salaten feks. Sier fra til servitør at man er gravid feks. Anonymkode: f17bf...266
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #45 Skrevet 25. juni 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er langt fra alle "kantiner" som drives på den måten altså. Mange steder bare spleiser de ansatte på brød og pålegg, også er det en av kontordamene e.l. som stikker og hander det. Sånn er det på arbeidsplassen til mannen min. De har et ganske stort spiserom, med kjøleskap og tekjøkken, også spleiser de på lunsj. Ikke noe kantinte i den forstand, men maten settes frem til lunsj og settes inn i kjøleskapet igjen etterpå. Regner med det er noe sånt også der HI jobber. Ingen hadde blitt bekymret i en skikkelig kantine, med kjøledisker, klyper til å ta mat med osv. Anonymkode: b031c...8a7 Nettopp! Anonymkode: f17bf...266
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #46 Skrevet 25. juni 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, det er jo litt annen situasjon. På et kjøkken på en Ok restaurant håndterer de forhåpentligvis mat på rett måte. Ikke slik at kunder som skal spise rører rundt i maten, blander og lar det stå framme. Men man spiser jo biffen gjennomstekt og i utlandet droppen man salaten feks. Sier fra til servitør at man er gravid feks. Anonymkode: f17bf...266 Hvordan vet man at restauranten er OK og håndterer maten riktig da? Anonymkode: 45e1d...2d5
Superdolly Skrevet 25. juni 2019 #47 Skrevet 25. juni 2019 For en diskusjon. Saken er den, hi, at du bare har to valg: Spis maten i kantina eller la være å spise maten i kantina. Det finnes ikke flere alternativer. Jeg ser at du har skrevet at det kreves at dere skal spise den maten og at det ikke finnes noen muligheter for deg til å la det være, så da har du vel egentlig ikke valget om å la det være. Jeg personlig hadde glatt tatt med meg noe hjemmefra hvis jeg var så redd som du gir uttrykk for, og jeg hadde også gitt blaffen i hva sjefen eller andre hadde sagt om det. Ikke hadde jeg følt at jeg måtte oppgi en grunn heller. Mitt råd: Ta med niste hjemmefra, og øv deg på å sette grenser og stå opp for deg selv.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #48 Skrevet 25. juni 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ts: stemmer at den står ute på eit bord. Anonymkode: 5b516...e72 Det hadde jeg syntes var lite fristende uansett graviditet eller ei Anonymkode: 2fa5b...5a9
Pobie Skrevet 25. juni 2019 #49 Skrevet 25. juni 2019 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Kjære vene, du må senke skuldrene og roe ned. Hvor ofte har du blitt syk av denne maten tidligere? Aldri? Da blir du ikke syk nå heller, skjønner du, du blir ikke automatisk ekstremt lett mottakelig for sykdom den dagen du ble gravid. Skal du stresse sånn som du legger opp til i hovedinnlegget ditt, så blir dette et langt og tungt svangerskap. Anonymkode: d2668...d36 Jo, man er mer mottagelig for Listeria som gravid. Kan ikke skjønne at folk spiser i denne kantina i det hele tatt. At ingen har fått matforgiftning ennå er jo et under. Ville ikke spist der selv om jeg ikke var gravid.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2019 #50 Skrevet 25. juni 2019 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan vet man at restauranten er OK og håndterer maten riktig da? Anonymkode: 45e1d...2d5 Basert på erfaring, mattilsynets sjekker og fornuft. Anonymkode: f17bf...266
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå