Gå til innhold

Kantine og gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en kantine på jobb med salatbar og brød med pålegg som står ute en time hver dag. Ofte lenger.

Jeg synes det er veldig vanskelig å spise av denne maten som gravid. Holder meg unna salatbaren da det er vanskelig å vite hvordan ting er vasket og holdbarhet. 

Men synes også det er vanskelig med alt pålegget som står ute så lenge om gangen + at jeg ikke vet holdbarheten. Finnes også mye spekemat og laks som da muligens kan overføre bakterier til andre ting.

Itillegg er vi over 50 stykk i kantinen som tar på alt av brød og pålegg, og de fleste vasker nok sikkert ikke hennene.

Hva tenker dere om dette?

Anonymkode: 5b516...e72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær ute tidlig og ta det som er trygt? Kjør skivebe i microen som ostis så du varmebehandler?

Anonymkode: f17bf...266

Skrevet

Eg hadde ok ikkje tenkt over det. Men ta med deg niste då, om du er usikker. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vær ute tidlig og ta det som er trygt? Kjør skivebe i microen som ostis så du varmebehandler?

Vi er ca 25 stk som bytter på å være først hver mnd 😕 forsvinner evt bakterier om jeg varmer skiven i mikroen?

Skrevet
10 minutter siden, Syngensang skrev:

Eg hadde ok ikkje tenkt over det. Men ta med deg niste då, om du er usikker. 

De ønsker helst at alle spiser i kantinen 😕 Jeg ønsker ikke å sei jeg er gravid enda så sliter litt med noe grunn.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er ca 25 stk som bytter på å være først hver mnd 😕 forsvinner evt bakterier om jeg varmer skiven i mikroen?

Ja, hvis du varmer godt opp til over 70. Du får prøve å spise det med minst risiko da. 

Skrevet

Slapp av og pust med magen. Legg bort hysteriet. 

Anonymkode: 45e1d...2d5

Skrevet

Om du synes kjøttpålegg er vanskelig så spis ting med god holdbarhet da, ost, syltetøy osv. Ta et eple, en banan, en yoghurt, det må da være noe der som ikke er kjøttpålegg du ikke aner hvor gammelt er?

Ellers får du spise havregryn med melk på ;)

Anonymkode: b031c...8a7

Skrevet

Er ikke dette vel hysterisk? Lager alle damene her all maten selv når de går gravid? For du vet nå ikke sikkert alt dette hvis du går på resturant, bor på hotell, spiser hos andre eller tar en bagett på flyplassen osv.

Hvor mange har fått problemer i Norge med svangerskapet pga bakterier? Jeg klarer ikke å finne noen siste årene via Google... 

Anonymkode: 51fdf...3cd

Skrevet

Oi. Dette hadde jeg ikke tenkt over en gang. 

Jeg tenker du har et langt og tungt svangerskap foran deg. 

Anonymkode: e24c1...3f4

Skrevet (endret)

Hvis du hadde spist lunsj i skalldyrmarkedet i Langtvekkistan hadde jeg kanskje forstått frykten..

Du kan jo ikke egentlig spise noen andre steder enn hjemme. Sånn er det å være gravid 🙄

Endret av Bruker3
Skrevet

Dette kan ikke være seriøst? Og om det er, så har du to valg: Pust ut og spis det som er der så lenge det ser ok ut, eller ta med deg din egen mat. Men pass da inderlig på å pakke den godt inn med kjøleelementer sånn at du er helt sikker på at det ikke skjer noe med maten mens den ligger i veska og venter på lunsj tid...

Jeg er jammen meg glad for at jeg ikke skal bli gravid igjen om det har blitt sånn nå at man må gå rundt å være redd for alt mulig. 

Anonymkode: 2aea2...060

Skrevet

Tenker at du er litt vel hysterisk her. Hvis det aldri har vært et problem at folk har blitt syke av maten der før, så går det nok veldig bra å spise der selv om du er gravid.

Anonymkode: df86c...d08

Skrevet

Hvorfor er folk blitt så hysteriske?

»Kan jeg spise på McDonalds når jeg er gravid?»

»Kan jeg spise i kantinen på jobb når jeg er gravid?»

»Jeg er 5 uker på vei. Er det farlig å gå igjennom en sikkerhetskontroll på flyplass?» 

Seriøst, hva faen?

Anonymkode: f8dfb...a74

Skrevet

Jeg synes det er rart med en kantine som ikke har maten i kjøledisker, er ikke det vanlig?

Anonymkode: 2fa5b...5a9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

De ønsker helst at alle spiser i kantinen 😕 Jeg ønsker ikke å sei jeg er gravid enda så sliter litt med noe grunn.

Arbeidsplassen din ser helst at folk ikke har med seg matpakke? Hva er dette for slags sted?

Anonymkode: 6d34a...749

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som er skjedd med folk jeg. Nå var det akkurat skumle bakterier i Norge, fra drikkevannet. Sist det var E coli kom det med et parti sukkererter fra utlandet. Det er flere år siden. Tror det går helt fint altså. Ro deg ned. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en kantine på jobb med salatbar og brød med pålegg som står ute en time hver dag. Ofte lenger.

Jeg synes det er veldig vanskelig å spise av denne maten som gravid. Holder meg unna salatbaren da det er vanskelig å vite hvordan ting er vasket og holdbarhet. 

Men synes også det er vanskelig med alt pålegget som står ute så lenge om gangen + at jeg ikke vet holdbarheten. Finnes også mye spekemat og laks som da muligens kan overføre bakterier til andre ting.

Itillegg er vi over 50 stykk i kantinen som tar på alt av brød og pålegg, og de fleste vasker nok sikkert ikke hennene.

Hva tenker dere om dette?

Står den ute på benk, ikke i kjøledisk?

Anonymkode: 2fa5b...5a9

Skrevet

Du skal få stresse fremover i svangerskapet.

Anonymkode: cf5c6...bb5

Skrevet

Kjære vene, du må senke skuldrene og roe ned. Hvor ofte har du blitt syk av denne maten tidligere? Aldri? 

Da blir du ikke syk nå heller, skjønner du, du blir ikke automatisk ekstremt lett mottakelig for sykdom den dagen du ble gravid. Skal du stresse sånn som du legger opp til i hovedinnlegget ditt, så blir dette et langt og tungt svangerskap. 

Anonymkode: d2668...d36

Skrevet

Hjelp...

Anonymkode: 74faf...22a

Skrevet

Dette er virkelig et ikke-problem.

Spis det du vil ha i denne kantina (-spekemat), det er strenge regler for å drive, så stoler du på de ellers bør du stole på de nå også.

Anonymkode: 8498d...a6f

Skrevet

Slik du beskriver det hadde jeg neppe spist der uansett, gravid eller ikke. 

Mat som står ute (i romtemperatur?) i timesvis og folk som kladder på alt av mat? Nei takk, da holder jeg meg til knekkebrødet mitt. 

Anonymkode: 9109c...4fc

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene, du må senke skuldrene og roe ned. Hvor ofte har du blitt syk av denne maten tidligere? Aldri? 

Da blir du ikke syk nå heller, skjønner du, du blir ikke automatisk ekstremt lett mottakelig for sykdom den dagen du ble gravid. Skal du stresse sånn som du legger opp til i hovedinnlegget ditt, så blir dette et langt og tungt svangerskap. 

Anonymkode: d2668...d36

Er du dum?? Det er vel ikke det hun er redd for, men hun er redd for Listeria og Toksoplasmose som kan skade fosteret!

Stor forskjell!! Og akkurat disse trives når mat står framme og ikke ideelt om spekemat og upasteurisert mat blandes med annen så kontaminasjon kan oppstå!

Tydeligvis er det jo utrolig mange folk som ikke vet om dette, ser jo bare det på svarene hi får. Det er jo endel man ikke skal spise som gravid, og hennes problemstilling er ikke hysteri. Hun viser jo tvert imot kunnskap på området!

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du dum?? Det er vel ikke det hun er redd for, men hun er redd for Listeria og Toksoplasmose som kan skade fosteret!

Stor forskjell!! Og akkurat disse trives når mat står framme og ikke ideelt om spekemat og upasteurisert mat blandes med annen så kontaminasjon kan oppstå!

Tydeligvis er det jo utrolig mange folk som ikke vet om dette, ser jo bare det på svarene hi får. Det er jo endel man ikke skal spise som gravid, og hennes problemstilling er ikke hysteri. Hun viser jo tvert imot kunnskap på området!

Jo det er hysteri. Disse bakteriene ville forårsaket sykdom om man ikke var gravid også, så enten er det et kjent problem at folk blir syke i denne kantina, ellers er det et ikke-spørsmål. Hvis folk har blitt syke der før bør man selvsagt ikke spise det, hvis ikke så er det bare å spise. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...