Gå til innhold

Å leke ute uten nabounger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hender min mann vil ha kvalitetstid med barna sine, ute, bare de 3. Men et av nabobarna kommer "alltid" bort og skal styre skuta. Det gjør at han slutter med det, og det er trist.

Dette barnet stenger min yngste ute fra leken, uansett hva vi sier. Hjelper ikke. Skal bestemme over min eldste også, som bare dilter etter - maktbalansen dem imellom er mildt sagt skjev... 

Men det er vanskelig å si "nei", eller "kanskje etterpå", fordi man ikke vil såre barn. 

Blir til at vi må liste oss ut og være stille ute hvis vi vil være i fred. Og være konstant redde for at dette barnet kommer bort. 

Disse barna leker ofte sammen, og det er aldri utestenging fra mine barns side. 

Men dette barnet stenger minste ute og det ender opp med en som er veldig lei seg. Ofte 2 siden dette barnet ler hvis mine barn slår seg i leken. Eldste er veldig var på det at andre ler av at det gjør vondt, og blir såra av det. 

Hva gjør dere? Vil ikke stenge unger ute, men vil samtidig ha egentid med barna UTE i vår EGEN hage innimellom... 🤪

Anonymkode: 86947...080

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du si fra! Ingen unger tar skade av å få beskjed om at det ikke passer akkurat nå. Dere må få ha familietid i egen hage.

Gro litt baller og si fra til ungene 😉

Anonymkode: bfeb6...d08

Skrevet

Ikke vær redd for å sette grenser. Dere er så redde for å såre nabobarnet at dere i stedet ser på at deres egne barn blir såret. Dere må klare å si klart fra når barnet går over streken, og eventuelt sende det hjem hvis det ikke hører.

Når dere ikke klarer å si "nei" eller "kanskje en annen gang", så opplever nabobarnet at dere aksepterer hans/ hennes oppførsel. Det samme opplever deres egne barn. 

Sett foten ned og vær tydelige voksne.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da må du si fra! Ingen unger tar skade av å få beskjed om at det ikke passer akkurat nå. Dere må få ha familietid i egen hage.

Gro litt baller og si fra til ungene 😉

Anonymkode: bfeb6...d08

Ja.. :P

Skrevet
Akkurat nå, Superdolly skrev:

Ikke vær redd for å sette grenser. Dere er så redde for å såre nabobarnet at dere i stedet ser på at deres egne barn blir såret. Dere må klare å si klart fra når barnet går over streken, og eventuelt sende det hjem hvis det ikke hører.

Når dere ikke klarer å si "nei" eller "kanskje en annen gang", så opplever nabobarnet at dere aksepterer hans/ hennes oppførsel. Det samme opplever deres egne barn. 

Sett foten ned og vær tydelige voksne.

Takk :)

Skrevet

Her har vi en som er lik. Og han får beskjed om å gå ut på gata hvis han ikke oppfører seg i hagen vår.

Anonymkode: 23d47...72c

Skrevet

Koster meg lite å si «akkurat nå passer det ikke», eller «vet du her gjør vi ikke sånn». Jeg bestemmer i dette huset. 

Skrevet

På egen eiendom sender du ungen bort, null problem. Jeg hadde forklart barnet hvorfor også, altså: "Du oppfører deg ikke fint med xx og da får du faktisk ikke være her.". Barn liker tydelige beskjeder. 

Anonymkode: e0563...a25

Skrevet

Ale tre barna tar jo skade av at du ikke sier ifra. Nabobarnet trenger å få forklaring på hvordan man er mot andre, samt å vite at noen ganger passer det, mens andre ganger ikke. Synd det er dere som må oppdra, men dette barnet har jo heller ikke godt av å bare få fortsette oppførselen sin, samt å ikke lære sosiale normer (eks at naboen vil ha familietid). Det er ikke farlig å sette grenser for barn. Ville også snakket med den eldste deres om å sette grenser for seg selv i leken. Ikke godta dette barnets oppførsel, si hvor mange gode kvaliteter deres barn har for å styrke evnen til å hevde seg selv. Det er ikke alltid så lett å sette grenser for seg selv, men viktig

Anonymkode: fb9c1...b99

Skrevet

Hvor gamle er de?

Hvis de er 3 kan du styre det. Hvis de er 7 bør du la dem ordne det selv.

Anonymkode: 1be3b...47b

Skrevet

Dere er redd for å såre naboungen, så dere sårer eget barn i stedet? Bra logikk👍🏼

Skaff litt ryggrad: «Du kan komme hit å leke en annen gang. Vi har lyst å leke litt for oss selv nå»

Anonymkode: ea98b...f6b

Skrevet

Jeg ville bare sagt i fra rett ut, på en tydelig og bestemt måte. F.eks "Hei, nå skal vi ha litt familietid/spise/ha besøk, du kan komme og leke etterpå/i morgen". "Når du er her og leker så er regelen at alle får være med/vi ikke ler av hverandre/erter andre som slår seg/alle får være med å bestemme". Følg opp og vær tydelig og bestemt på det som gjelder for lek hos dere, hører de ikke så får de gå hjem.

Anonymkode: 7a007...f63

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men dette barnet stenger minste ute og det ender opp med en som er veldig lei seg. Ofte 2 siden dette barnet ler hvis mine barn slår seg i leken. Eldste er veldig var på det at andre ler av at det gjør vondt, og blir såra av det. 

Hva gjør dere? Vil ikke stenge unger ute, men vil samtidig ha egentid med barna UTE i vår EGEN hage innimellom... 🤪

Det er ikke utestenging å kreve god oppførsel for å få være med.

Om mannen din er ute med barna, og nabobarnet stenger ute minste eller plager eldste, kan din mann sende nabobarnet hjem. Med begrunnelse selvsagt.

Det er vinn-vinn. Nabobarnet lærer seg forhåpentligvis å leke finere og vil lettere få flere venner. Og deres egne barn ser at det ikke er greit å drive splitt og hersk og at de kan stole på at dere foreldre hjelper dem når noen er stygge mot dem i deres egen hage. 

Skrevet

Dere må jo sette grenser i deres hjem og hage. Har en litt annen situasjon her, men noe av det samme. Et barn i gata som ofte er på besøk her. Han har alltid med mobilen sin (6 år gammel), er impulsiv og ikke alltid like hyggelig i ordbruken. Jeg har gitt klar beskjed til gutten at det ikke er lov å sitte med mobil (skjerm generelt) når han er her, da skal de leke. Jeg har også sagt ifra når han snakker ufint. Han får da beskjed om at hvis han ikke har noe hyggelig å si, kan han la vær å si noe. Sier også ifra hvis det ikke passer med besøk.

Jeg har i tillegg fortalt foreldrene til gutten om mine regler. De er helt med og sier jeg bare skal sende han hjem om han ikke hører.

«Utrolig nok» kommer barnet fortsatt like ofte på besøk og er like god venn med barnet mitt.

Anonymkode: 8af09...d00

Skrevet

Mangler mannen din baller helt? 

Anonymkode: 65be8...5fa

Skrevet

Hva med foreldrene til nabobarnet? Bruker de dere som gratis barnevakt?

Har dere snakket med dem? Hagen trenger jo ikke være «åpent hus». Man kan si at besøk må avtales. Da er det kanskje lettere å si nei? 

Anonymkode: 76df4...6c4

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hender min mann vil ha kvalitetstid med barna sine, ute, bare de 3. Men et av nabobarna kommer "alltid" bort og skal styre skuta. Det gjør at han slutter med det, og det er trist.

Dette barnet stenger min yngste ute fra leken, uansett hva vi sier. Hjelper ikke. Skal bestemme over min eldste også, som bare dilter etter - maktbalansen dem imellom er mildt sagt skjev... 

Men det er vanskelig å si "nei", eller "kanskje etterpå", fordi man ikke vil såre barn. 

Blir til at vi må liste oss ut og være stille ute hvis vi vil være i fred. Og være konstant redde for at dette barnet kommer bort. 

Disse barna leker ofte sammen, og det er aldri utestenging fra mine barns side. 

Herregud dere er voksne. Si nei, det passer ikke nå. Barn tåler det, hvis ikke må det lære dette også. Er forskjell på å si nei innemellom og det å si nei hver gang. Send barnet hjem når det ikke passer. 

Anonymkode: 735a2...1dc

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ale tre barna tar jo skade av at du ikke sier ifra. Nabobarnet trenger å få forklaring på hvordan man er mot andre, samt å vite at noen ganger passer det, mens andre ganger ikke. Synd det er dere som må oppdra, men dette barnet har jo heller ikke godt av å bare få fortsette oppførselen sin, samt å ikke lære sosiale normer (eks at naboen vil ha familietid). Det er ikke farlig å sette grenser for barn. Ville også snakket med den eldste deres om å sette grenser for seg selv i leken. Ikke godta dette barnets oppførsel, si hvor mange gode kvaliteter deres barn har for å styrke evnen til å hevde seg selv. Det er ikke alltid så lett å sette grenser for seg selv, men viktig

Anonymkode: fb9c1...b99

Ja, vi har jobbet med grensesetting hos eldste i flere år... En lang prosess.

Skrevet

Dere er redd for å såre naboungen, så dere sårer eget barn i stedet? Bra logikk👍🏼

Skaff litt ryggrad: «Du kan komme hit å leke en annen gang. Vi har lyst å leke litt for oss selv nå»

Anonymkode: ea98b...f6b

Ryggrad? 

Er ikke det det handler om i det hele tatt. Jeg har mange ganger satt på plass dette barnet, men det hjelper ikke. Hører ikke etter. Like ille neste gang. 

Skrevet

Hvordan klarte mannen din å bli far når han ikke har baller?

Skrevet

Jeg ville bare sagt i fra rett ut, på en tydelig og bestemt måte. F.eks "Hei, nå skal vi ha litt familietid/spise/ha besøk, du kan komme og leke etterpå/i morgen". "Når du er her og leker så er regelen at alle får være med/vi ikke ler av hverandre/erter andre som slår seg/alle får være med å bestemme". Følg opp og vær tydelig og bestemt på det som gjelder for lek hos dere, hører de ikke så får de gå hjem.

Anonymkode: 7a007...f63

Jeg følger ikke med på dem hele tiden, og det med å le av andre kom frem da eldste kom gråta og vonbråten til meg og fortalte det. Da var ungen vekk.

Jeg prøver å lære barnet mitt å takle alle slags mennesker, også ufin oppførsel.

Skrevet
Akkurat nå, sug lut skrev:

Hvordan klarte mannen din å bli far når han ikke har baller?

Hvordan klarte du å bli mor når du er halvt mann? 🤔

Skrevet
2 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Det er ikke utestenging å kreve god oppførsel for å få være med.

Om mannen din er ute med barna, og nabobarnet stenger ute minste eller plager eldste, kan din mann sende nabobarnet hjem. Med begrunnelse selvsagt.

Det er vinn-vinn. Nabobarnet lærer seg forhåpentligvis å leke finere og vil lettere få flere venner. Og deres egne barn ser at det ikke er greit å drive splitt og hersk og at de kan stole på at dere foreldre hjelper dem når noen er stygge mot dem i deres egen hage. 

Det er ikke det at vi ikke krever god oppførsel for å være med, det gjør vi, og jeg irettesetter hvis jeg ser eller hører noe - mannen og. Problemet er at barnet i det hele tatt kommer bort og spør om å få være med hver gang. Hvis vi sier nei til noe, spør hn igjen. Og igjen. Og igjen. Har tydeligvis lært av noen at antall forespørsler øker sannsynligheten for gjennomslag. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan klarte du å bli mor når du er halvt mann? 🤔

Autogami er lettere å forklare enn at en presumptivt voksen mann unnlater å ha tid med egne unger pga den slemme naboungen.

Skrevet

Herregud, her var det mange besserwissere. 

Flere som skal slenge dritt til hi eller mannen til hi?

Hi, jeg forstår problemet. Hva med å snakke med foreldrene?

Anonymkode: 8319b...c09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...