Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #1 Skrevet 23. juni 2019 Barna i IS-leire vokser opp under grusomme forhold ingen barn burde oppleve, men tror dere de påvirkes av at alle voksne går i heldekkende klær, mange også uten å vise øynene? Jeg synes det virker marerittaktig, men kanskje de ikke oppfatter det slik? Kanskje de ser på alle voksne som trygge personer? Hvordan oppleves det for et barn å miste sin mor i mengden? Det er jo veldig vanskelig å skille disse kvinnene fra hverandre utseendemessig. Ser fra denne artikkelen på NRK at kvinner trues av andre kvinner til å dekke seg til, og til å skjule sine meninger hvis de er mot IS. Jeg får helt Handmaids Tale-følelse av å lese dette. https://www.nrk.no/urix/xl/is-lever-videre-i-flyktningleiren_-_-vi-skal-laere-opp-vare-barn-i-jihad-1.14594474 Anonymkode: f3059...c8b
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #2 Skrevet 23. juni 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barna i IS-leire vokser opp under grusomme forhold ingen barn burde oppleve, men tror dere de påvirkes av at alle voksne går i heldekkende klær, mange også uten å vise øynene? Jeg synes det virker marerittaktig, men kanskje de ikke oppfatter det slik? Kanskje de ser på alle voksne som trygge personer? Hvordan oppleves det for et barn å miste sin mor i mengden? Det er jo veldig vanskelig å skille disse kvinnene fra hverandre utseendemessig. Ser fra denne artikkelen på NRK at kvinner trues av andre kvinner til å dekke seg til, og til å skjule sine meninger hvis de er mot IS. Jeg får helt Handmaids Tale-følelse av å lese dette. https://www.nrk.no/urix/xl/is-lever-videre-i-flyktningleiren_-_-vi-skal-laere-opp-vare-barn-i-jihad-1.14594474 Anonymkode: f3059...c8b Hva nøyaktig er du redd for? Anonymkode: 5405e...b1c
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #3 Skrevet 23. juni 2019 Har tenkt det samme. Synes helt ærlig at det burde vært forbud mot niqab og burka i de leirene og over alt generelt. Anonymkode: 97fd0...140
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #4 Skrevet 23. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Har tenkt det samme. Synes helt ærlig at det burde vært forbud mot niqab og burka i de leirene og over alt generelt. Anonymkode: 97fd0...140 Og påbudt med pride, kanskje? Anonymkode: 5405e...b1c
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #5 Skrevet 23. juni 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og påbudt med pride, kanskje? Anonymkode: 5405e...b1c Ha ha ha det hadde nå virkelig vært passende straff. 😂 Anonymkode: 97fd0...140
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #6 Skrevet 23. juni 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva nøyaktig er du redd for? Anonymkode: 5405e...b1c Hun er antagelig (berettiget) redd for at barna skal arve ideologien. Anonymkode: a6437...e27
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #7 Skrevet 23. juni 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva nøyaktig er du redd for? Anonymkode: 5405e...b1c Men i alke dager... er ikke det åpenbart?!? Hun skriver jo at hun er bekymret for barna som ikke har ansikter å forholde seg til, som lever i et samfunn der kvinner ser helt like ut. Videre er hun bekymret for at kvinner som er kritiske til IS blir kuet til å dekke seg til og ikke uttrykke meningene sine. Er dette noe å IKKE være bekymret for tenker du? Anonymkode: 35fff...f32
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #8 Skrevet 23. juni 2019 Ja, selvfølgelig blir de hjernevasket fra ung alder. Det er jo det disse kvinnene vil. Meningsløst at de får lov til å gå i burka og styre leiren som de vil. Men det er vel for farlig for vaktene å ta tak i det... Anonymkode: fad05...965
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #9 Skrevet 23. juni 2019 Det er mye fælt i de leirene, men det kommer ikke av at mødrene går i nikab eller burka. Barna blir nok ikke skremt av at mødrene går kledd slik, de er vandt til det. De ville nok bli mer skremt hvis det plutselig kom ei dame ikledd bikini. Du lurer på hva som skjer hvis barna forsvinner fra mødrene. Vet du hva, jeg tror at mødrene har ganske god oversikt over hvor barna deres er. Og dessuten, hvis det skjer så, tenk deg det, så har mammaene en stemme og barna har ører. Barn kjenner igjen mammas stemme, og antagelig også navnet sitt. Barnet kan rope på mor, og jeg tror at mammaen kjenner igjen stemmen til hennes barn. Anonymkode: f5206...2d1
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #10 Skrevet 23. juni 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er mye fælt i de leirene, men det kommer ikke av at mødrene går i nikab eller burka. Barna blir nok ikke skremt av at mødrene går kledd slik, de er vandt til det. De ville nok bli mer skremt hvis det plutselig kom ei dame ikledd bikini. Du lurer på hva som skjer hvis barna forsvinner fra mødrene. Vet du hva, jeg tror at mødrene har ganske god oversikt over hvor barna deres er. Og dessuten, hvis det skjer så, tenk deg det, så har mammaene en stemme og barna har ører. Barn kjenner igjen mammas stemme, og antagelig også navnet sitt. Barnet kan rope på mor, og jeg tror at mammaen kjenner igjen stemmen til hennes barn. Anonymkode: f5206...2d1 Å forsvare at kvinner går i burka og niqab er vel ganske drøyt? Barna er sikkert vant til det, men poenget er vel at barn ikke burde vennes til det? Anonymkode: a6437...e27
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #11 Skrevet 23. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Å forsvare at kvinner går i burka og niqab er vel ganske drøyt? Barna er sikkert vant til det, men poenget er vel at barn ikke burde vennes til det? Anonymkode: a6437...e27 Hvorfor kan ikke kv8nner gå i burka eller niqab? Anonymkode: f5206...2d1
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #12 Skrevet 23. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvorfor kan ikke kv8nner gå i burka eller niqab? Anonymkode: f5206...2d1 Av flere grunner. For det første står det i artikkelen (hvis du har lest den?) at kvinner i leiren tvinges til å bruke det. For det andre er niqab/burka et kvinneundertrykkende plagg. Både gjennom argumentasjonen for hvorfor det skal anvendes, samt gjennom den sosiale kontrollen som fører med plagget. Anonymkode: a6437...e27
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #13 Skrevet 23. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Av flere grunner. For det første står det i artikkelen (hvis du har lest den?) at kvinner i leiren tvinges til å bruke det. For det andre er niqab/burka et kvinneundertrykkende plagg. Både gjennom argumentasjonen for hvorfor det skal anvendes, samt gjennom den sosiale kontrollen som fører med plagget. Anonymkode: a6437...e27 Så du vil tvinge kvinner til å ikke gå med hijab eller burka? Er ikke det kvinneundertrykkelse? Du skal diktere hvordan kvinner skal kle seg? Anonymkode: f5206...2d1
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #14 Skrevet 23. juni 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du vil tvinge kvinner til å ikke gå med hijab eller burka? Er ikke det kvinneundertrykkelse? Du skal diktere hvordan kvinner skal kle seg? Anonymkode: f5206...2d1 Sliter du alltid så mye med leseforståelsen? Anonymkode: a6437...e27
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #15 Skrevet 23. juni 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du vil tvinge kvinner til å ikke gå med hijab eller burka? Er ikke det kvinneundertrykkelse? Du skal diktere hvordan kvinner skal kle seg? Anonymkode: f5206...2d1 I leirene er det ikke et valg de kan ta. De må gå med det for å beskytte seg selv og barna Anonymkode: 5145c...0da
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #16 Skrevet 23. juni 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du vil tvinge kvinner til å ikke gå med hijab eller burka? Er ikke det kvinneundertrykkelse? Du skal diktere hvordan kvinner skal kle seg? Anonymkode: f5206...2d1 Så klart man i en leir kan tvinge de til å gå uten. Det handler om å vise ansiktet og hvem du er. Ser man redd ut kan det jo være at man skjuler noe. Vis meg hvor i koranen det står at kvinner MÅ bruke burka eller niqab, for de påstår at de bruker det på grunn av religion, dermed er det ikke frivillig. Dette er et plagg oppfunnet av menn i redsel for at ei kone/søster skulle få andre interessert i seg, og det er helt bak mål. Anonymkode: 97fd0...140
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #17 Skrevet 23. juni 2019 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: I leirene er det ikke et valg de kan ta. De må gå med det for å beskytte seg selv og barna Anonymkode: 5145c...0da Sånn er det når muslimske menn ikke greier å styre seg når de ser litt bar hud. Må være noe fundamentalt galt med menn innenfor islam. Anonymkode: bd0dd...2ba
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #18 Skrevet 23. juni 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Så klart man i en leir kan tvinge de til å gå uten. Det handler om å vise ansiktet og hvem du er. Ser man redd ut kan det jo være at man skjuler noe. Vis meg hvor i koranen det står at kvinner MÅ bruke burka eller niqab, for de påstår at de bruker det på grunn av religion, dermed er det ikke frivillig. Dette er et plagg oppfunnet av menn i redsel for at ei kone/søster skulle få andre interessert i seg, og det er helt bak mål. Anonymkode: 97fd0...140 Kan man nekte de å gå uten hijab eller niqab? Med hvilken rett? Og blir ikke det også å diktere hvordan folk skal gå kledd? Hvorfor må man det? Kan man da også nekte noen å gå med rosa bikini eller Marius genser? Anonymkode: f5206...2d1
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #19 Skrevet 23. juni 2019 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan man nekte de å gå uten hijab eller niqab? Med hvilken rett? Og blir ikke det også å diktere hvordan folk skal gå kledd? Hvorfor må man det? Kan man da også nekte noen å gå med rosa bikini eller Marius genser? Anonymkode: f5206...2d1 Klart man kan nekte de å gå med det. De hevder det står i koranen at de må gå med den, men ingen jeg har snakket med kan vise meg hvor dette står. Kan jeg gå inn i en gullsmed, bank eller annen plass med finlandshette eller vil jeg da bli nektet adgang? Anonymkode: 97fd0...140
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #20 Skrevet 23. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Klart man kan nekte de å gå med det. De hevder det står i koranen at de må gå med den, men ingen jeg har snakket med kan vise meg hvor dette står. Kan jeg gå inn i en gullsmed, bank eller annen plass med finlandshette eller vil jeg da bli nektet adgang? Anonymkode: 97fd0...140 Så man kan nekte folk å gå med klesplagg, er det det du sier? Anonymkode: f5206...2d1
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #21 Skrevet 23. juni 2019 Synd at disse IS-kvinnene ikke blir stoppet i sin tyranniske væremåte. Anonymkode: 98e14...19d
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #22 Skrevet 23. juni 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Men i alke dager... er ikke det åpenbart?!? Hun skriver jo at hun er bekymret for barna som ikke har ansikter å forholde seg til, som lever i et samfunn der kvinner ser helt like ut. Videre er hun bekymret for at kvinner som er kritiske til IS blir kuet til å dekke seg til og ikke uttrykke meningene sine. Er dette noe å IKKE være bekymret for tenker du? Anonymkode: 35fff...f32 Jeg tror ikke disse kvinnene går med slør hjemme. De fleste er jo kvinner der uansett. I tillegg, virkelig? Barna bor under ekstreme forhold, kalde vintre, varme somre, uten mat og medisiner, mange dør av underernæring, barn er foreldreløse, de er blitt traumatisert av langvarig krig og hvemvethva osv og du er redd de blir påvirket av slør? Det er det store problemet som må løses? Anonymkode: b8f90...2c7
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #23 Skrevet 23. juni 2019 Straffen burde være å gå permanent i bikini. Anonymkode: fad05...965
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #24 Skrevet 23. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror ikke disse kvinnene går med slør hjemme. De fleste er jo kvinner der uansett. I tillegg, virkelig? Barna bor under ekstreme forhold, kalde vintre, varme somre, uten mat og medisiner, mange dør av underernæring, barn er foreldreløse, de er blitt traumatisert av langvarig krig og hvemvethva osv og du er redd de blir påvirket av slør? Det er det store problemet som må løses? Anonymkode: b8f90...2c7 Det går an å ha flere tanker i hodet på én gang. Synes du det er uproblematisk hvordan disse kvinnene lever under IS-kvinners tyranni, der de MÅ skjule ansiktene sine og ikke kan snakke negativt om IS i frykt for represalier? Eller hva mener du egentlig? Anonymkode: 35fff...f32
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2019 #25 Skrevet 23. juni 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror ikke disse kvinnene går med slør hjemme. De fleste er jo kvinner der uansett. I tillegg, virkelig? Barna bor under ekstreme forhold, kalde vintre, varme somre, uten mat og medisiner, mange dør av underernæring, barn er foreldreløse, de er blitt traumatisert av langvarig krig og hvemvethva osv og du er redd de blir påvirket av slør? Det er det store problemet som må løses? Anonymkode: b8f90...2c7 Det som virkelig er betenkelig er at det er mødrene, de aller fleste helt frivillig, som har satt barna i denne situasjonen. De har selv valgt å ta med, eller føde, barn inn i jihad. Så ja, burka og niqab er absolutt en del av problemet her. Fordi det brukes som en del av den kontrollen som holder kvinnene i IS sine klør. Det er lov å stille kritiske spørsmål til disse kvinners levesett og livsvalg. Du er ikke rasist av den grunn. Selv om det fortsatt er litt politisk ukorrekt dessverre. Noe som hindrer storsamfunnet å ta tak i disse problemene. Anonymkode: a6437...e27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå