Gå til innhold

Hva liker du ikke? Mat


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags mat takler du ikke smaken eller lukten av?

Anonymkode: fe296...4a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kokt torsk, lapskaus, sylteagurk, rosiner, lutefisk

Anonymkode: 96907...a7b

Skrevet

Jeg "takler ikke":

Koriander
Rå fisk
Lever
 

Anonymkode: fe296...4a2

Skrevet

Mye mat jeg synes lukter godt, men som jeg ikke liker smaken av. Smør, f.eks. Synes smør lukter sinnsykt godt, men kan ikke spise det. Samme med leverpostei😊

Anonymkode: 14c59...145

Skrevet

Eddik.

Så sylteagurk, surkål osv utgår her altså.

Anonymkode: 6adb1...ffc

Skrevet

Tomat. Rosiner.Plutselig klarte jeg ikke frossenpizza lenger. Og noe svigermor kjøper i Sverige, noe ala  potetfondant. 

Ellers liker jeg alt 😊

Anonymkode: e40c6...f7b

Skrevet

Pølser, ketchup og tomatsuppe. Brekker meg av smaken. Ellers har jeg noe jeg er mindre glad i, men kan spise 

Anonymkode: 4d8c2...ae9

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg "takler ikke":

Koriander
Rå fisk
Lever
 

Anonymkode: fe296...4a2

Det å ikke like koriander er ofte genetisk betinget :) Tror det er 10-15 % av befolkningen som har gener som gjør at fersk koriander smaker som såpe. Jeg er en av dem. Jeg trodde alle smakte koriander på samme måte, så jeg kunne ikke forstå at folk likte såpesmak i maten ;) Så leste jeg for få år tilbake om dette, og at de som har den genvarianten ikke kjenner såpesmaken av tørket koriander. Jeg har testet det ut og nå elsker jeg å steke kalkun eller kylling med tørket koriander, det er virkelig godt! Kanskje du er en av de som har samme type gener som jeg har?

Anonymkode: be86d...f81

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det å ikke like koriander er ofte genetisk betinget :) Tror det er 10-15 % av befolkningen som har gener som gjør at fersk koriander smaker som såpe. Jeg er en av dem. Jeg trodde alle smakte koriander på samme måte, så jeg kunne ikke forstå at folk likte såpesmak i maten ;) Så leste jeg for få år tilbake om dette, og at de som har den genvarianten ikke kjenner såpesmaken av tørket koriander. Jeg har testet det ut og nå elsker jeg å steke kalkun eller kylling med tørket koriander, det er virkelig godt! Kanskje du er en av de som har samme type gener som jeg har?

Anonymkode: be86d...f81

Kan hende :) Men jeg vet ikke om jeg har smakt det, men takler virkelig ikke lukten... Og det merkelige er, jeg sa til mannen: "Det lukter vaskemiddel" :P :P 

Anonymkode: fe296...4a2

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan hende :) Men jeg vet ikke om jeg har smakt det, men takler virkelig ikke lukten... Og det merkelige er, jeg sa til mannen: "Det lukter vaskemiddel" :P :P 

Anonymkode: fe296...4a2

Da er du nok med i samme "klubb" som jeg er :) Andre jeg kjenner har jo bare sett rart på meg når jeg sier det smaker såpe og at jeg ikke liker såpe i maten. Men om de smaker fersk koriander slik jeg smaker tørket koriander, da forstår jeg at de liker det.

Test deg frem en gang, for det var virkelig en berikelse i matveien å oppdage hvor godt det kan være med tørket koriander! :)

Anonymkode: be86d...f81

Skrevet

Røykalaks, gravlaks, rå fisk inkludert ceviche. 

Rømme, majones og lignende guffe. 

Anonymkode: 61c58...b21

Skrevet

Liker ikke korriander.. smaker såpe ja. Liker heller ikke sushi eller tunfisk. Heller ikke safran.. kjøpte det her om dagen måtte kaste alt.. blæk

Anonymkode: c0864...ca5

Skrevet

Majones. Ekleste maten jeg vet om.

Anonymkode: 7d5d0...b59

Skrevet

Ost 

Erter

Gravad fisk 

Kokt blomkål 

Og så er det jo en del ting jeg spiser selvom jeg ikke synes det er noe godt. Majones og annen gugge f eks.

Anonymkode: 071f6...a70

Skrevet

Koriander, østers, lutefisk, rakfisk og gravlaks og kaldt smør. Ellers er jeg rimelig altetende, og jeg KAN spise ting med koriander i, det smaker bare ikke så godt, jeg KAN også spise alle de andre tingene på lista uten å kaste opp, bortsett fra kaldt smør, da brekker jeg meg rett og slett. Elsker smeltet smør, da 😅

Anonymkode: 9f5dc...412

Skrevet

Sushi, makrell i tomat, sterke/ spesielle oster, gravlaks, kaviar. 

Anonymkode: 7239f...a4d

Skrevet

Hmmm, jeg må skikkelig tenke, for jeg er en person som liker "alt". Føler i hvertfall det selv. 

Pesto

Tomater 

Tzatsiki 

Falaffel 

Lever 

 

Anonymkode: d936b...24f

Skrevet

Koriander her også, grunnet såpesmak.. 

Anonymkode: 0cb02...cdb

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hmmm, jeg må skikkelig tenke, for jeg er en person som liker "alt". Føler i hvertfall det selv. 

Pesto

Tomater 

Tzatsiki 

Falaffel 

Lever 

 

Anonymkode: d936b...24f

Også "norsk" taco, de sausene fra Old el paso, santa maria osv smaker crap

Anonymkode: d936b...24f

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Koriander her også, grunnet såpesmak.. 

Anonymkode: 0cb02...cdb

Det er så artig det der med koriander. Jeg kjenner den smaken selv, men jeg elsker koriander. 

Anonymkode: d936b...24f

Skrevet

Tomat, løk og sopp er ikke magen min glad i. Heldigvis syns jeg ikke dette er veldig godt heller, men om det er pga at jeg vet jeg alltid ender opp med en date med doen etterpå eller om det er smaken er jeg usikker på. (I noe kan jeg klare i små mengder, men jeg har lært meg til å styre unna når jeg ikke er hjemme)

Lam og sau syns jeg lukter helt grusomt, så det orker jeg ikke smake på engang når det er ganske rent. Lam på indisk resturang syns jeg er godt, men da lukter det ikke slik som det gjør når det ikke er med masse krydder og sauser. Endel viltkjøtt syns jeg også lukter ekkelt, ekkelt lukter det sikkert ikke, men det er en slik lukt at jeg mister matlysten mens det lages. Så slikt spiser jeg kun på resturang slik at jeg ikke får den lukten det blir i huset når det lages ( helt grusomt å komme på besøk hos noen når det er slik lukt i huset. Spiser litt for å være hyggelig, men har slitt noen ganger. Heldigvis er ikke det noe som serveres ofte. Nabokona liker fårikål veldig godt, men alle i huset rømmer huset den dagen hun lager dette. Så den dagen planlegges litt for da kommer alle hos henne på middag hos meg, så drar min ene datter som også elsker dette til middag hos hun) 

Blåskjell er godt, men klarer ikke å spise det. For meg er skjell i alle varianter krabbemat, så det vokser i munnen når jeg spiser det. Igrunn veldig synd, siden det faktisk smaker godt. 

Lever og igrunn veldig mye holder jeg meg langt unna. Jeg er nok ganske sær i matveien, samtidig som jeg spiser og lager mye forskjellig. Noe liker jeg kokt, noe rått, noe stekt og ikke omvendt. Som feks bønner, spiser de rå og får jeg de på andre måter syns jeg det er ekkelt. 

Anonymkode: c95ea...9f7

Skrevet

Lever, leverpostei (eg alt av posteier), kaviar, makrell i tomat, søte myke frukter som banan, pære mango osv, servelat, riskrem, havregrøt. 

Haha, nå følte jeg meg kresen og sær, men egentlig liker jeg mye forskjellig 😉

Anonymkode: 5e273...21b

Skrevet

Takler ikke lukten av fårikål og både fårikål og pinnekjøtt vokser i munnen. Klarer virkelig ikke å svelge :(

Skrevet

Lever og fiskekaker

Anonymkode: 6863a...fd0

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det å ikke like koriander er ofte genetisk betinget :) Tror det er 10-15 % av befolkningen som har gener som gjør at fersk koriander smaker som såpe. Jeg er en av dem. Jeg trodde alle smakte koriander på samme måte, så jeg kunne ikke forstå at folk likte såpesmak i maten ;) Så leste jeg for få år tilbake om dette, og at de som har den genvarianten ikke kjenner såpesmaken av tørket koriander. Jeg har testet det ut og nå elsker jeg å steke kalkun eller kylling med tørket koriander, det er virkelig godt! Kanskje du er en av de som har samme type gener som jeg har?

Anonymkode: be86d...f81

Nå lærte jeg noe nytt. Jeg elsker koriander, mens min mor sier det smaker Zalo. Da har jeg ikke arvet hennes gener.

Anonymkode: b0ada...550

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...