Gå til innhold

Kjenner du noen som er ekstremt sosialt dum?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og blir du flau? 

Jeg har en far som er stokk dum sosialt. Han snakker i ett sett, men det er aldri noe interessant som kommer ut av kjeften hans.

Han kan veldig lite, derfor vrir han alle samtaler inn på de temaene han kan noe om og kritiserer selvsagt.

Feks var han håndballdommer for 25 år siden. Datteren min spiller håndball og under en kamp sa han ting som «blåste litt sent ja», «han skal jo holde hånden sånn (demonstrerte), ikke sånn», «dette minner meg om gamledager», «der skulle han dømt skritt» osv. 

Annet eksempel er at han satt som tillitsvalgt for fagforeningen for 10-15 år siden. Derfor vet han bedre enn alle hvordan en bedrift drives. Loven er selvsagt ikke endret noe på de årene. Han vet forøvrig ikke forskjellen på en lov og en forskrift. 

Siste eksempel: vi var på biltur. Faren min, stemoren min (jepp, han klarte utrolig nok å bli gift to ganger), sønnen min og jeg. Stemoren min og jeg satt foran og snakket om noe som interesserer oss begge. Så bryter han inn i samtalen med å fortelle et eller annet om et bygg og at det var der han og faren hans kjøpte en bil eller noe slikt. Vi overhørte han der og da og snakket videre da vi faktisk var midt i noe. Da smeller det fra baksetet «ikke hør på meg nei....»

han har en forferdelig tendens til å avbryte folk om han kommer på noe han vil si midt i deres samtale. Hvis noen vil fortelle om noe de har gjort, så må de regne med at det tar minst en time med han i nærheten. Han kan også bli skikkelig såret og på gråten om han får beskjed om å slappe av. 

Nå skal det snart være bryllup i familien og jeg og bruden gruer oss. Han har nemlig så få hemninger at han lett kan bryte inn i taler dersom han kommer på noe (det har skjedd før). Vi er begge veldig flaue på hans vegne selv om vet at alle er ansvarlig for egen oppførsel. 

Noen som kjenner slike? Hvordan løser dere det? Nei, jeg kommer ikke til å bryte kontakt. Da mister jeg jo en del av stefamilien som jeg også er glad i og setter pris på. Jeg får ikke de uten han. Og så er jeg jo glad i han selv om han er en dust.

Anonymkode: 2686e...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men leser stadig vekk hva sosialister spyr ut her inne ;) Det er ganske flaut.

Anonymkode: 92bf4...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene datteren min er sossialt dum, men hun er svert inteligent, har sterk retferdighessans og er snill. Det er mange som er glad i henne, men hun passer aldri helt inn.

Anonymkode: 16473...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den ene datteren min er sossialt dum, men hun er svert inteligent, har sterk retferdighessans og er snill. Det er mange som er glad i henne, men hun passer aldri helt inn.

Anonymkode: 16473...9f5

Her er det ingen intelligens heller. 

Hvordan løser dere det når hun trår over andres grenser?

Anonymkode: 2686e...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her er det ingen intelligens heller. 

Hvordan løser dere det når hun trår over andres grenser?

Anonymkode: 2686e...ac7

Hun gjør ikke det så ofte. Det er som regel bare at hun blir sittende igjen og lure på hva som skjedde. Hun ler ikke av de riktige tingene, forstår ikke om andre forsøker å være hyggelige eller ekle ol.

Anonymkode: 16473...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hun gjør ikke det så ofte. Det er som regel bare at hun blir sittende igjen og lure på hva som skjedde. Hun ler ikke av de riktige tingene, forstår ikke om andre forsøker å være hyggelige eller ekle ol.

Anonymkode: 16473...9f5

Helt klart assberger. Søk på det på youtube. Du vil lære mye og kjenne veldig igjen henne!

Anonymkode: 0dee5...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt klart assberger. Søk på det på youtube. Du vil lære mye og kjenne veldig igjen henne!

Anonymkode: 0dee5...294

Det heter ikke assberger.

Anonymkode: 35954...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det heter ikke assberger.

Anonymkode: 35954...25f

*Asberger

Anonymkode: 0dee5...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

*Asberger

Anonymkode: 0dee5...294

Ikke det heller. Men du nærmer deg ;)

Anonymkode: 35954...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men leser stadig vekk hva sosialister spyr ut her inne ;) Det er ganske flaut.

Anonymkode: 92bf4...e4e

Det flaueste er jo at du klipper og limer dette svaret inn i alle tråder, uansett hva de handler om. Du er jo akkurat som HIs far: avbryter en samtale som handler om noe annet med å bare snakke om det temaet du selv vil ta opp.

Kan du ikke heller skrive til Breivik på cella? Så får du en lydhør publikummer.

Anonymkode: 211b9...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har en onkel som jeg blir flau av. Han er en godt voksen mann med med en humor som 12-åringer synes er barnslig og flau, og han slenger ut kommentarer som ingen ler av hele tida. Gjerne kommentarer om andre. "Hva sa du, Gina? Hva, Gina? Hahaha, Vagina! VAGINA!"  Om han ikke får noen oppmerksomhet, så gjentar han bare "spøken" høyere et par, tre ganger til, inntil noen pliktskyldigst smiler eller humrer. Å be han holde opp tar han som en oppmuntring, og det blir verre, samtidig som du selvfølgelig får beskjed om at du ikke eier humor. Jeg takler han ikke i det hele tatt, og setter meg lengst mulig unna og ignorerer. Jeg har dessverre ikke noen gode råd, annet enn å ta en prat med han før bryllupet om hvor uhøflig det er å bryte inn i andres taler. Resten tviler jeg på at dere får gjort noe med, og huske at alle andre som er vitne til hans oppførsel tenker at det er han som er uhøflig, og ikke deg som datter. 

Endret av Himmel og hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en svoger jeg kan bli litt flau over, han vil bare prate politikk, er det noen som er uenige med han, så prater han bare høyere og gjentar seg selv, og ignorerer det den andre parten sier, eller svarer ikke på spørsmål fra den personen. Og er vi på restaurant kan han være frekk mot kelnerne, det synes jeg er veldig flaut, og sier klart ifra at det ikke er greit.

Ellers har jeg en nabo, vi er venner siden hun er nabo, og barna våres er god venner. Men hun er litt hjelpeløs, og stiller spørsmål om alt hele tiden, spørsmål om sånt alle kan. Og må hele tiden få bekreftelse på at det hun gjør er greit. Men i sosiale lag klarer hun seg bedre, for hun er jo en veldig hyggelig dame. Og der stiller hun ikke de dumme spørsmålene. Det gjør hun bare privat. 

Ellers kan jeg føle meg dum iblant. Jeg er kronisk syk, og har jeg en dårlig dag, så er det som hukommelsen min forsvinner helt. Jeg holder meg jo stort sett bare hjemme de dagene. Men noen ganger så må jeg presse meg ut, er det noe viktig jeg må på. 

Anonymkode: 9d1bd...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare si at jeg synes fryktelig synd i faren din. Han høres ut som en mann som ikke en gang passer inn i, eller blir respektert av, sin egen familie. Han må ha det vondt.. 

Jeg har aldri hørt eller sett noen snakke så nedlatende om noen av sine foreldre uten at det har vært alvorlig omsorgssvikt som ligger bak.. 

 

Anonymkode: 8628c...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må bare si at jeg synes fryktelig synd i faren din. Han høres ut som en mann som ikke en gang passer inn i, eller blir respektert av, sin egen familie. Han må ha det vondt.. 

Jeg har aldri hørt eller sett noen snakke så nedlatende om noen av sine foreldre uten at det har vært alvorlig omsorgssvikt som ligger bak.. 

 

Anonymkode: 8628c...0df

Man blir ikke automatisk en hyggelig personalet om man setter unger til verden, altså. Du er ikke nødt til å like eller være glad i dine egen familie. 

Anonymkode: 211b9...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Man blir ikke automatisk en hyggelig personalet om man setter unger til verden, altså. Du er ikke nødt til å like eller være glad i dine egen familie. 

Anonymkode: 211b9...867

* hyggelig person selv om man setter unger til verden

Anonymkode: 211b9...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må bare si at jeg synes fryktelig synd i faren din. Han høres ut som en mann som ikke en gang passer inn i, eller blir respektert av, sin egen familie. Han må ha det vondt.. 

Jeg har aldri hørt eller sett noen snakke så nedlatende om noen av sine foreldre uten at det har vært alvorlig omsorgssvikt som ligger bak.. 

 

Anonymkode: 8628c...0df

Hvis du aldri har hørt noen snakke nedlatende om sine foreldre uten at det handler om omsorgssvikt, så tenker jeg det heller betyr at du ikke har så mange nære. 

Anonymkode: 35954...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og blir du flau? 

Jeg har en far som er stokk dum sosialt. Han snakker i ett sett, men det er aldri noe interessant som kommer ut av kjeften hans.

Han kan veldig lite, derfor vrir han alle samtaler inn på de temaene han kan noe om og kritiserer selvsagt.

Feks var han håndballdommer for 25 år siden. Datteren min spiller håndball og under en kamp sa han ting som «blåste litt sent ja», «han skal jo holde hånden sånn (demonstrerte), ikke sånn», «dette minner meg om gamledager», «der skulle han dømt skritt» osv. 

Annet eksempel er at han satt som tillitsvalgt for fagforeningen for 10-15 år siden. Derfor vet han bedre enn alle hvordan en bedrift drives. Loven er selvsagt ikke endret noe på de årene. Han vet forøvrig ikke forskjellen på en lov og en forskrift. 

Siste eksempel: vi var på biltur. Faren min, stemoren min (jepp, han klarte utrolig nok å bli gift to ganger), sønnen min og jeg. Stemoren min og jeg satt foran og snakket om noe som interesserer oss begge. Så bryter han inn i samtalen med å fortelle et eller annet om et bygg og at det var der han og faren hans kjøpte en bil eller noe slikt. Vi overhørte han der og da og snakket videre da vi faktisk var midt i noe. Da smeller det fra baksetet «ikke hør på meg nei....»

han har en forferdelig tendens til å avbryte folk om han kommer på noe han vil si midt i deres samtale. Hvis noen vil fortelle om noe de har gjort, så må de regne med at det tar minst en time med han i nærheten. Han kan også bli skikkelig såret og på gråten om han får beskjed om å slappe av. 

Nå skal det snart være bryllup i familien og jeg og bruden gruer oss. Han har nemlig så få hemninger at han lett kan bryte inn i taler dersom han kommer på noe (det har skjedd før). Vi er begge veldig flaue på hans vegne selv om vet at alle er ansvarlig for egen oppførsel. 

Noen som kjenner slike? Hvordan løser dere det? Nei, jeg kommer ikke til å bryte kontakt. Da mister jeg jo en del av stefamilien som jeg også er glad i og setter pris på. Jeg får ikke de uten han. Og så er jeg jo glad i han selv om han er en dust.

Anonymkode: 2686e...ac7

Helt ærlig, her må dere jo komme far i forkjøpet angående bryllupet. Gi han klar beskjed at han ikke, under noen omstendigheter, skal avbryte taler. Uansett hva! Og forklar hvorfor. 

Anonymkode: f04ab...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man blir ikke automatisk en hyggelig personalet om man setter unger til verden, altså. Du er ikke nødt til å like eller være glad i dine egen familie. 

Anonymkode: 211b9...867

Nei.. men man kan respektere dem og behandle dem på en god måte

Anonymkode: 8628c...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du aldri har hørt noen snakke nedlatende om sine foreldre uten at det handler om omsorgssvikt, så tenker jeg det heller betyr at du ikke har så mange nære. 

Anonymkode: 35954...25f

Ja, det kan det kanskje være.. det har jeg ikke tenkt på.. «lyspære-over-hodet-øyeblikk»

Anonymkode: 8628c...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei.. men man kan respektere dem og behandle dem på en god måte

Anonymkode: 8628c...0df

Mange har forakt for noen i sin familie.

Anonymkode: 35954...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mange har forakt for noen i sin familie.

Anonymkode: 35954...25f

Jeg har det, tror jeg. I hvert fall periodevis

Anonymkode: 7a86b...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt ærlig, her må dere jo komme far i forkjøpet angående bryllupet. Gi han klar beskjed at han ikke, under noen omstendigheter, skal avbryte taler. Uansett hva! Og forklar hvorfor. 

Anonymkode: f04ab...05b

Joda. Men da blir han såret og griner.

Anonymkode: 2686e...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en arbeidskollega som plumper ut med de merkeligste ting. Hun har ganske mye kunnskap om mangt og meget, men samtidig så evner hun ikke helt å bruke kunnskapen og videreformidle den på en god måte. Av og til må jeg bare gå når hun setter i gang, for jeg blir så flau.

Anonymkode: c7a95...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda. Men da blir han såret og griner.

Anonymkode: 2686e...ac7

Bedre at han blir såret og griner, enn at brudeparet får ødelagt bryllupet. 

Anonymkode: f04ab...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...