Gå til innhold

Når vil etnisk norske være i mindretall i Oslo?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et lite sjokk i går i Oslo sentrum, det var nesten ingen etnisk norske der jo. Greit at det var markedsdag og mange tilbud som sikker lokket flere enn vanlig. Var innom en Smykkebutikk på Oslo City og da var vi vel 3 uten hijab og 7-8 med hijab.... Og slik var det oppover Karl Johan også, jeg var i mindretall som ikke dekket til håret. 

Jeg tenker for integrering sin del så bør man sette grense på hvor mange nye landsmenn som kan bo i de ulike bydelene og i Oslo generelt. 

Anonymkode: 9920b...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er temmelig ofte i Oslo sentrum, og ser ikke det samme som deg. Ser jo selvfølgelig mennesker fra flere kulturer, men ikke et stort flertall av de, og få nordmenn. 

Anonymkode: 3bd82...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke noe med hudfarge å gjøre. Som norsk har jeg da annen kulturell bakgrunn enn f.eks polakker, engelskmenn eller somaliere. Så om 20 år skal vi leie inn eldre fra Hamar for å fortelle om gamle dager? Vil det vokse opp barn i Oslo som ikke trenger å lære norsk? En ting du ikke tok med i statestikken du la opp at nordmenn får færre barn enn nye landsmenn. 

Det må være lov å diskutere dette på en saklig måte. Jeg er ikke mot innvandrere i Oslo eller Norge, men mener det må være en balanse. 

Anonymkode: 9920b...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det gjprt en del beregninger på. Hvordan deffknerer du "etnisk norsk". Jeg selv er for eksempel bonde som bor på familiegården der familien min har bodd i flere hundre år, men på grunn av at jeg har ivrige slektsforskere blandt mine onkler og grandonkler vet jeg mye om hvor vi kommer fra. Jeg vet jeg har slekt fra Sverige, Finnlan, Russland, Island, Ungaren, Danmark, Argentina, Nederland, Tyskland, Polen, Spania, Portual og Skottland. Er jeg etnisk norsk? Hva med barna mine som til og med har en far som ikke er norsk statsborger og men en like brokete familiebakgrunn som min?

De feste av oss er som meg. Vi haar forfedre fra mange steder, men etter noen år blir Norge hjemme.

Anonymkode: 10d2a...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiller det noen rolle? Vi bor jo alle på samme klode. Et menneske er et menneske. Skjønner virkelig ikke den tankegangen. 

Anonymkode: e2016...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spiller det noen rolle? Vi bor jo alle på samme klode. Et menneske er et menneske. Skjønner virkelig ikke den tankegangen. 

Anonymkode: e2016...74d

Den dagen mennesker kan leve side om side, uten å krige pga religion er jeg enig med deg. Men, det kommer aldri til å skje. Når religion overtar for sunn fornuft har vi et problem. Og det gjelder også Oslo.

Anonymkode: 67a87...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den dagen mennesker kan leve side om side, uten å krige pga religion er jeg enig med deg. Men, det kommer aldri til å skje. Når religion overtar for sunn fornuft har vi et problem. Og det gjelder også Oslo.

Anonymkode: 67a87...a04

Jeg tror ikke det er Oslo han der Hanevold holder til i altså. Jeg tror det er Drammen?

Anonymkode: 13d94...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke det er Oslo han der Hanevold holder til i altså. Jeg tror det er Drammen?

Anonymkode: 13d94...90a

Må du slutte og dumme deg.

Anonymkode: 67a87...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Må du slutte og dumme deg.

Anonymkode: 67a87...a04

er du i denne tråden OG?

Anonymkode: b0204...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den dagen mennesker kan leve side om side, uten å krige pga religion er jeg enig med deg. Men, det kommer aldri til å skje. Når religion overtar for sunn fornuft har vi et problem. Og det gjelder også Oslo.

Anonymkode: 67a87...a04

De fleste kriger kommer av helt andre ting enn religionsforskjeller. Det vanlige er knapphet på resurser av en eller annen type og at folk identifiserer seg med ulike grupper. Det at to grupper spm kriger har ulik religion betyr ikke nødvendig vis at religionen er årsaken til krigen.

Anonymkode: 10d2a...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spiller det noen rolle? Vi bor jo alle på samme klode. Et menneske er et menneske. Skjønner virkelig ikke den tankegangen. 

Anonymkode: e2016...74d

Så du mener at en norsk kristen gutt vil bli tatt imot med åpne armer i en muslimsk familie om han ønsket å gifte seg med datteren der? 

Anonymkode: 9920b...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at for å få til en god integrering og et multikulturelt samfunn så burde en i større grad fått til en bedre fordeling.

Det er ingen hemmelighet at Oslo har en mye høyere prosentdel med mennesker med minioritetsbakgrunn. 

I 2015 utgjorde f.eks barn av innvandrere flertall ved en tredel av grunnskolene i Oslo, i 2017 utgjorde minioritetsspråkelige flertallet på 52 av 132 skoler hvorav på 6 skoler overstiger andelen med minioritetsbakgrunn over 90%.

På lik linje f.eks nordmenn bosatt i Spania der nordmenn helst holder seg blant andre nordmenn, holder ofte mennesker med minioritetsbakgrunn seg for seg selv. Vi blir et land der vi lever side om side, men ikke sammen..

Jeg har samme opplevelse som hi, ergo mange flere mennesker med minioritetsbakgrunn enn etnisk norske i sentrum og Karl Johan..

For alles beste hadde som nevnt tidligere en mer jevn fordeling over hele Norge vært best for å få til et bedre multikulturelt samfunn tror jeg..

Anonymkode: ced37...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at for å få til en god integrering og et multikulturelt samfunn så burde en i større grad fått til en bedre fordeling.

Det er ingen hemmelighet at Oslo har en mye høyere prosentdel med mennesker med minioritetsbakgrunn. 

I 2015 utgjorde f.eks barn av innvandrere flertall ved en tredel av grunnskolene i Oslo, i 2017 utgjorde minioritetsspråkelige flertallet på 52 av 132 skoler hvorav på 6 skoler overstiger andelen med minioritetsbakgrunn over 90%.

På lik linje f.eks nordmenn bosatt i Spania der nordmenn helst holder seg blant andre nordmenn, holder ofte mennesker med minioritetsbakgrunn seg for seg selv. Vi blir et land der vi lever side om side, men ikke sammen..

Jeg har samme opplevelse som hi, ergo mange flere mennesker med minioritetsbakgrunn enn etnisk norske i sentrum og Karl Johan..

For alles beste hadde som nevnt tidligere en mer jevn fordeling over hele Norge vært best for å få til et bedre multikulturelt samfunn tror jeg..

Anonymkode: ced37...533

Men multikultur har aldri fungert.

Anonymkode: 99a1a...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at for å få til en god integrering og et multikulturelt samfunn så burde en i større grad fått til en bedre fordeling.

Det er ingen hemmelighet at Oslo har en mye høyere prosentdel med mennesker med minioritetsbakgrunn. 

I 2015 utgjorde f.eks barn av innvandrere flertall ved en tredel av grunnskolene i Oslo, i 2017 utgjorde minioritetsspråkelige flertallet på 52 av 132 skoler hvorav på 6 skoler overstiger andelen med minioritetsbakgrunn over 90%.

På lik linje f.eks nordmenn bosatt i Spania der nordmenn helst holder seg blant andre nordmenn, holder ofte mennesker med minioritetsbakgrunn seg for seg selv. Vi blir et land der vi lever side om side, men ikke sammen..

Jeg har samme opplevelse som hi, ergo mange flere mennesker med minioritetsbakgrunn enn etnisk norske i sentrum og Karl Johan..

For alles beste hadde som nevnt tidligere en mer jevn fordeling over hele Norge vært best for å få til et bedre multikulturelt samfunn tror jeg..

Anonymkode: ced37...533

Takk, det er akkurat det jeg mener. 

Anonymkode: 9920b...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men multikultur har aldri fungert.

Anonymkode: 99a1a...501

Det har det jo. Tenk på Bergen under hansatiden eller Finnmark i dag for eksempel. Strengt tatt synes jeg Oslo også fungerer bra i dag. Multikulturer har noen utfordringer, men det fører ofte mye bra med seg.

Anonymkode: 10d2a...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det har det jo. Tenk på Bergen under hansatiden eller Finnmark i dag for eksempel. Strengt tatt synes jeg Oslo også fungerer bra i dag. Multikulturer har noen utfordringer, men det fører ofte mye bra med seg.

Anonymkode: 10d2a...747

Nei.. det det fører med seg er fordommer, vold, frustrasjon, segregering, uenigheter og hat. 

NOEN klarer å like hverandre. 

Anonymkode: 99a1a...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lenge til. Oslo er ødelagt, og fortapt, desverre. Jeg bor i nord, å Oslo har forandret seg til det negative i utrolig høy fart. Bare 10 år tilbake var byen helt ulik å reise til enn den er blitt nå. 

Anonymkode: 5c16b...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei.. det det fører med seg er fordommer, vold, frustrasjon, segregering, uenigheter og hat. 

NOEN klarer å like hverandre. 

Anonymkode: 99a1a...501

Min far kommer fra et lite sted som inntil for ca 50 år siden var ekstremt monokulturelt, likevell var det ikke uvanlig med slåsskamper, også med kniv, det var sjalusidrap, tyverier, forfalskninger, mobbing, og alle andre problemer som oppstår der mange mennesker møtes. Vi finner bestandig noen vi an kalle "de andre" og noen som er "vi". På slutten av 1920-tallet var det taterene, under krigen var det tyskerene, etter krigen var det nordlendingene, på 1970-tallet var det pakistanerene og nå er det muslimene som er "de andre". Jeg tror mennesker har et sterkt behov for å føle tilknyttning til en gruppe som ikke alle er en del av. Kaskje vi trenger "de andre" fr å forstå hvem vi selv er.

Anonymkode: 10d2a...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke lenge til. Oslo er ødelagt, og fortapt, desverre. Jeg bor i nord, å Oslo har forandret seg til det negative i utrolig høy fart. Bare 10 år tilbake var byen helt ulik å reise til enn den er blitt nå. 

Anonymkode: 5c16b...900

For noe tull. Jeg har bodd i Oslo i 25 år, de siste 15 i Oslo indre øst. Det skjer masse bra i byen, har du f.eks vært på Tøyen i det siste? Yrende folkeliv, masse nye kafeer og aktiviteter. 

Det er festivaler, små og store arrangementer hele tiden. Selvsagt er det noe kriminalitet, men såvidt jeg har fått med meg, er den på vei ned https://www.faktisk.no/faktasjekker/R8N/det-har-aldri-vaert-mer-kriminalitet.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

For noe tull. Jeg har bodd i Oslo i 25 år, de siste 15 i Oslo indre øst. Det skjer masse bra i byen, har du f.eks vært på Tøyen i det siste? Yrende folkeliv, masse nye kafeer og aktiviteter. 

Det er festivaler, små og store arrangementer hele tiden. Selvsagt er det noe kriminalitet, men såvidt jeg har fått med meg, er den på vei ned https://www.faktisk.no/faktasjekker/R8N/det-har-aldri-vaert-mer-kriminalitet.  

 

Blir helt feil for meg å lese påstander fra en stortingsrepresentant som har svindlet staten. 

Så tror du at en norsk kristen gutt ville bli tatt imot med åpne armer i en muslimsk familie mens han var kjæreste med datteren? Vil ikke annet være rasisme? 

Anonymkode: 9920b...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det må være lov å diskutere dette på en saklig måte. Jeg er ikke mot innvandrere i Oslo eller Norge, men mener det må være en balanse. 

Anonymkode: 9920b...40e

Hvis du vil «diskutere på en saklig måte», må du starte med å kjenne til sakens fakta. Ikke bygge din innledning på at du så en masse folk med hijab på. 

Anonymkode: b8cd7...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir helt feil for meg å lese påstander fra en stortingsrepresentant som har svindlet staten. 

Så tror du at en norsk kristen gutt ville bli tatt imot med åpne armer i en muslimsk familie mens han var kjæreste med datteren? Vil ikke annet være rasisme? 

Anonymkode: 9920b...40e

Øøøøøhhhhh ... LESTE du noe her, eller så du bare på bildene? Keshwari sier samme som du, at det er en masse kriminalitet. Men Faktisk.no sier at dere tar feil, både du og Keshwari!

Anonymkode: b8cd7...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener at en norsk kristen gutt vil bli tatt imot med åpne armer i en muslimsk familie om han ønsket å gifte seg med datteren der? 

Anonymkode: 9920b...40e

Det kommer helt an på familien det. Gikk i klasse med 2 pakistanske muslimske jenter på barne og ungdomskolen. De er begge gift med etnisk norske menn, og de er hjertelige velkomne hos familien til jentene. 

Jeg var og i mine yngre dager sammen med en muslim, og familien hans var så hyggelige mot meg, og jeg var alltid hjertelig velkommen hos de. Og datteren der er gift med en norsk mann, og min ex giftet seg og med en norsk kvinne. 

Anonymkode: 3bd82...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...