Gå til innhold

Når vil etnisk norske være i mindretall i Oslo?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Blir helt feil for meg å lese påstander fra en stortingsrepresentant som har svindlet staten. 

Så tror du at en norsk kristen gutt ville bli tatt imot med åpne armer i en muslimsk familie mens han var kjæreste med datteren? Vil ikke annet være rasisme? 

Anonymkode: 9920b...40e

Jeg tror kanskje ikke du leste linken min, men det forhindrer deg tydeligvis ikke i å trekke dine egne slutninger, basert på det du IKKE har lest.  

Jeg har flere i min umiddelbare nærhet som er gift på tvers av religion. Sønnen til sjefen min (heilnorsk) har muslimsk kone, naboen min, der er mannen muslim og kona ikke, osv. 

Dette skjer hele tiden, og det går faktisk helt fint. Joda, det finnes tilfeller av sosial kontroll i enkelte muslimske miljøer (og kristne også, for den saks skyld). 

Men det er jo ganske talende at de som er mest redd for andre kulturer er de som ser minst til det (bortsett fra hvis de har reist på shopping i skumle Oslo). Oslofolk selv er jo rimelig avslappet til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min far kommer fra et lite sted som inntil for ca 50 år siden var ekstremt monokulturelt, likevell var det ikke uvanlig med slåsskamper, også med kniv, det var sjalusidrap, tyverier, forfalskninger, mobbing, og alle andre problemer som oppstår der mange mennesker møtes. Vi finner bestandig noen vi an kalle "de andre" og noen som er "vi". På slutten av 1920-tallet var det taterene, under krigen var det tyskerene, etter krigen var det nordlendingene, på 1970-tallet var det pakistanerene og nå er det muslimene som er "de andre". Jeg tror mennesker har et sterkt behov for å føle tilknyttning til en gruppe som ikke alle er en del av. Kaskje vi trenger "de andre" fr å forstå hvem vi selv er.

Anonymkode: 10d2a...747

Ikke godt å si, men uansett så fungerer monokultur bedre fordi man har mye felles.

Anonymkode: b0204...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke godt å si, men uansett så fungerer monokultur bedre fordi man har mye felles.

Anonymkode: b0204...7b4

Vel, det utelukker Norge. For her spiser vi smalahove noen steder, rakafisk andre steder. Noen steder står dørene åpne og folk tråkker rett inn uten å ringe på først, andre steder låser folk døren selv når de er hjemme. Noen steder setter folk fra seg bilen, ulåst, med motoren igang, mens de er på butikken, andre steder låser folk bilen bare de fyller på drivstoff. Jul feires forskjellig, høytider markeres forskjellig, selv språket tales forskjellig, forskjellige steder i landet.

Monokultur?! 

Anonymkode: 13d94...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke godt å si, men uansett så fungerer monokultur bedre fordi man har mye felles.

Anonymkode: b0204...7b4

Monokultur er i landbruket...

Anonymkode: b8cd7...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, det utelukker Norge. For her spiser vi smalahove noen steder, rakafisk andre steder. Noen steder står dørene åpne og folk tråkker rett inn uten å ringe på først, andre steder låser folk døren selv når de er hjemme. Noen steder setter folk fra seg bilen, ulåst, med motoren igang, mens de er på butikken, andre steder låser folk bilen bare de fyller på drivstoff. Jul feires forskjellig, høytider markeres forskjellig, selv språket tales forskjellig, forskjellige steder i landet.

Monokultur?! 

Anonymkode: 13d94...90a

Hehe.. tror du kulturforskjeller handler om hva man spiser.. 

Anonymkode: 99a1a...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hehe.. tror du kulturforskjeller handler om hva man spiser.. 

Anonymkode: 99a1a...501

Det gjør det da også.

Anonymkode: b8cd7...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe.. tror du kulturforskjeller handler om hva man spiser.. 

Anonymkode: 99a1a...501

Mat er en del av kulturen. På 70 og 80-tallet var hvitløkslukten av det det ble snakket mye om når det gjaødt utlendinger. Engelskmenn har brukt uttrykket "frogeaters" nedsettende om franskmenn og missnøyen kan bli stor i kolisjonen mellom vestlendingenes bugnende kakebord den ene "pyntekaka" som ofte serveres i Oslo.

Anonymkode: 10d2a...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spiller det noen rolle? Vi bor jo alle på samme klode. Et menneske er et menneske. Skjønner virkelig ikke den tankegangen. 

Anonymkode: e2016...74d

Problemet er vel at Oslo ligner mer og mer på Afrika og Midsøsten ... ikke en by i Nord Europa..og det er IKKE positivt i det hele tatt.

Anonymkode: 9c516...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men multikultur har aldri fungert.

Anonymkode: 99a1a...501

Så lenge Islam ikke er involvert fungerer det.. Islam er djevelens verk.

Anonymkode: 9c516...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, the amazing spidermamma skrev:

Jeg tror kanskje ikke du leste linken min, men det forhindrer deg tydeligvis ikke i å trekke dine egne slutninger, basert på det du IKKE har lest.  

Jeg har flere i min umiddelbare nærhet som er gift på tvers av religion. Sønnen til sjefen min (heilnorsk) har muslimsk kone, naboen min, der er mannen muslim og kona ikke, osv. 

Dette skjer hele tiden, og det går faktisk helt fint. Joda, det finnes tilfeller av sosial kontroll i enkelte muslimske miljøer (og kristne også, for den saks skyld). 

Men det er jo ganske talende at de som er mest redd for andre kulturer er de som ser minst til det (bortsett fra hvis de har reist på shopping i skumle Oslo). Oslofolk selv er jo rimelig avslappet til dette. 

For det første så har jeg bodd i Oslo de siste 15 årene, jeg har også bodd tre år i et muslimsk land og har flere muslimske venner både her i Norge og der. Jeg er faktisk ikke mot islam, men jeg er imot tildekking for jeg mener det er med på å undertrykke kvinnen. Etter som jeg har skjønt så står det IKKE i koranen at man skal dekke til håret, men at man bør dekke til sin pryd, noe som visstnok er et tolking-spørsmål. I det landet jeg bodde ble det tatt i mot mange flyktninger fra Syria og mange blant lokalbefolkningen er redd det skal ødelegge deres kultur. 

Nå nevnte jeg IKKE noe om kriminalitet, men ikke kom å si at ungdomskriminaliteten ikke er økende i Oslo.  
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/ungdomsvold-i-oslo_-hoyeste-tall-pa-ti-ar-1.14040575 
Ut ifra den lenken du sendte så er det litt uklart hva som egentlig er med. Oslo politiet henlegger jo saker over en lav sko, og det er jo ikke alltid man vet hvem gjerningsmannen er når man anmelder noe. 

Her er jo også utsagn fra en somalisk lærer som beskriver det jeg nevner om at det ikke er akseptert at ei jente gifter seg med en norsk gutt: 
https://www.dagsavisen.no/fremtiden/lokalt/hvis-en-somalisk-jente-gifter-seg-med-en-nordmann-er-det-et-problem-1.1058693

Jeg mener for å unngå slike ting så bør det være et tak på hvor stor del av befolkningen i et område skal være fra en annen nasjonalitet. Jeg har opplevd at 2 somaliske gutter ropte "Jævla horer" etter søsteren min og meg når vi var ute og gikk i Oslo en dag og hadde det ikke vært i Oslo så hadde jeg nok turt og stoppet for å si at det er det ikke greit å kalle folk. 

Det er mye av det samme som skjer i små bygder på Vestlandet. Bygden blir overbefolket av f.eks litauere som har en annen kultur enn oss. De sender barna på fotball men betaler ikke for det eller er med på dugnad, dermed faller alt ansvaret på de 4 norske familiene med barn i fotballlaget, men de 6 litauiske familiene ikke løfter en finger. Da ender man opp med at tilbudet blir borte.      

Anonymkode: 9920b...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oslo politiet henlegger jo saker over en lav sko, og det er jo ikke alltid man vet hvem gjerningsmannen er når man anmelder noe.    

Anonymkode: 9920b...40e

Det kan du takke regjeringens nærpolitireform for.

Anonymkode: 13d94...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For det første så har jeg bodd i Oslo de siste 15 årene, jeg har også bodd tre år i et muslimsk land og har flere muslimske venner både her i Norge og der. Jeg er faktisk ikke mot islam, men jeg er imot tildekking for jeg mener det er med på å undertrykke kvinnen. Etter som jeg har skjønt så står det IKKE i koranen at man skal dekke til håret, men at man bør dekke til sin pryd, noe som visstnok er et tolking-spørsmål. I det landet jeg bodde ble det tatt i mot mange flyktninger fra Syria og mange blant lokalbefolkningen er redd det skal ødelegge deres kultur. 

Nå nevnte jeg IKKE noe om kriminalitet, men ikke kom å si at ungdomskriminaliteten ikke er økende i Oslo.  
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/ungdomsvold-i-oslo_-hoyeste-tall-pa-ti-ar-1.14040575 
Ut ifra den lenken du sendte så er det litt uklart hva som egentlig er med. Oslo politiet henlegger jo saker over en lav sko, og det er jo ikke alltid man vet hvem gjerningsmannen er når man anmelder noe. 

Her er jo også utsagn fra en somalisk lærer som beskriver det jeg nevner om at det ikke er akseptert at ei jente gifter seg med en norsk gutt: 
https://www.dagsavisen.no/fremtiden/lokalt/hvis-en-somalisk-jente-gifter-seg-med-en-nordmann-er-det-et-problem-1.1058693

Jeg mener for å unngå slike ting så bør det være et tak på hvor stor del av befolkningen i et område skal være fra en annen nasjonalitet. Jeg har opplevd at 2 somaliske gutter ropte "Jævla horer" etter søsteren min og meg når vi var ute og gikk i Oslo en dag og hadde det ikke vært i Oslo så hadde jeg nok turt og stoppet for å si at det er det ikke greit å kalle folk. 

Det er mye av det samme som skjer i små bygder på Vestlandet. Bygden blir overbefolket av f.eks litauere som har en annen kultur enn oss. De sender barna på fotball men betaler ikke for det eller er med på dugnad, dermed faller alt ansvaret på de 4 norske familiene med barn i fotballlaget, men de 6 litauiske familiene ikke løfter en finger. Da ender man opp med at tilbudet blir borte.      

Anonymkode: 9920b...40e

Litt nysgjerrig på hvordan du ser for deg hvordan inndelingen av folk etter kultur og begrensning av tilflytting skal foregå sånn rent praktisk? 

Hva med etnisk norske muslimer - skal de få bo i et område med 'for mange' pakistanere? 

Hva med sekulære pakistanere, må de flytte hvis det er mange muslimer i et område? 

Hva hvis ei bygd hvor folketallet er på vei nedover får mange tilflyttende litauere, skal man da si neitakk til flere? Kan polakker flytte dit istedenfor, er det greit? Eller er utlendingskvota da oppfylt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Litt nysgjerrig på hvordan du ser for deg hvordan inndelingen av folk etter kultur og begrensning av tilflytting skal foregå sånn rent praktisk? 

Hva med etnisk norske muslimer - skal de få bo i et område med 'for mange' pakistanere? 

Hva med sekulære pakistanere, må de flytte hvis det er mange muslimer i et område? 

Hva hvis ei bygd hvor folketallet er på vei nedover får mange tilflyttende litauere, skal man da si neitakk til flere? Kan polakker flytte dit istedenfor, er det greit? Eller er utlendingskvota da oppfylt? 

For ikke å snakke om Oslofolk. Her er det de som har kommet flyttende i hopetall og forsøker å ta over bygda, men bidra er de ikke interessert i. Ikke vil de ta verv på skolen eller i idrettslaget, ikke stiller de på dugnad, ikke vil de ha bånd på bikja og klager gjør de på alt fra skitten asfalt og at man kjører traktor på jordet til søppel på badeplassen (som deres egne unger kastet kvelden før). Det tar minst 10 år å få dem integrert.

Nye mennesker på et sted gor noen konflikter, men vi kan jo ikke nekta all flytting over 3 km heller.

Anonymkode: 10d2a...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Litt nysgjerrig på hvordan du ser for deg hvordan inndelingen av folk etter kultur og begrensning av tilflytting skal foregå sånn rent praktisk? 

Hva med etnisk norske muslimer - skal de få bo i et område med 'for mange' pakistanere? 

Hva med sekulære pakistanere, må de flytte hvis det er mange muslimer i et område? 

Hva hvis ei bygd hvor folketallet er på vei nedover får mange tilflyttende litauere, skal man da si neitakk til flere? Kan polakker flytte dit istedenfor, er det greit? Eller er utlendingskvota da oppfylt? 

Jeg tenker at man kan ikke nekte noen å kjøpe hus noen steder, men kommunale boliger bør man bli flinkere til å spre over hele byen for å unngå «ghettoer». Hadde vært morsomt å få noen inn i de finere strøkene av byen. 

En indisk-britisk komiker som sa en gang at hans familie pleide å flytte inn i et nabolag, senke verdien på boligene der, og så kjøpe dem opp 😄

Anonymkode: 1aafe...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Litt nysgjerrig på hvordan du ser for deg hvordan inndelingen av folk etter kultur og begrensning av tilflytting skal foregå sånn rent praktisk? 

Hva med etnisk norske muslimer - skal de få bo i et område med 'for mange' pakistanere? 

Hva med sekulære pakistanere, må de flytte hvis det er mange muslimer i et område

Hva hvis ei bygd hvor folketallet er på vei nedover får mange tilflyttende litauere, skal man da si neitakk til flere? Kan polakker flytte dit istedenfor, er det greit? Eller er utlendingskvota da oppfylt? 

Nå er det ingen menneskerett å bo i Oslo. I belastede områder burde man som noen har foreslått kunne sette krav til at de kan snakke flytende norsk og har jobb.  

Hvor skrev jeg noe om at muslimer ikke skulle bo i Oslo? Og hvor får du det fra at jeg er mot muslimer? Jeg er ikke mot muslimer men at man skal dekke seg til. 

Og hvorfor vil du ikke være med i en normal diskusjon? Jeg er ikke den eneste som tenker slik, men som norsk kan jeg ikke si noe da blir jeg stemplet som rasist. Om en pakistaner sier det samme så er det helt greit. Problemet er at når folk kommer slik som du gjør her så slutter folk å si fra men motstanden blir ikke mindre av den grunn. 

Når det gjelder litauere så kunne det vært fordelt på flere bygder, eller skal man heller si til barna at dere får ikke spille fotball lenger for dere har ikke betalt?  

Anonymkode: 9920b...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, the amazing spidermamma skrev:

Litt nysgjerrig på hvordan du ser for deg hvordan inndelingen av folk etter kultur og begrensning av tilflytting skal foregå sånn rent praktisk? 

Hva med etnisk norske muslimer - skal de få bo i et område med 'for mange' pakistanere? 

Hva med sekulære pakistanere, må de flytte hvis det er mange muslimer i et område? 

Hva hvis ei bygd hvor folketallet er på vei nedover får mange tilflyttende litauere, skal man da si neitakk til flere? Kan polakker flytte dit istedenfor, er det greit? Eller er utlendingskvota da oppfylt? 

Etnisk norske muslimer ??? de er jo et fåtall, heldigvis !! 

Anonymkode: 9c516...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det ingen menneskerett å bo i Oslo. I belastede områder burde man som noen har foreslått kunne sette krav til at de kan snakke flytende norsk og har jobb.  

Hvor skrev jeg noe om at muslimer ikke skulle bo i Oslo? Og hvor får du det fra at jeg er mot muslimer? Jeg er ikke mot muslimer men at man skal dekke seg til. 

Og hvorfor vil du ikke være med i en normal diskusjon? Jeg er ikke den eneste som tenker slik, men som norsk kan jeg ikke si noe da blir jeg stemplet som rasist. Om en pakistaner sier det samme så er det helt greit. Problemet er at når folk kommer slik som du gjør her så slutter folk å si fra men motstanden blir ikke mindre av den grunn. 

Når det gjelder litauere så kunne det vært fordelt på flere bygder, eller skal man heller si til barna at dere får ikke spille fotball lenger for dere har ikke betalt?  

Anonymkode: 9920b...40e

Jeg tar deg jo på alvor, du klager over at folk klumper seg sammen, da har du kanskje et forslag til løsning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/16/2019 at 7:20 PM, Anonym bruker said:

Jeg fikk et lite sjokk i går i Oslo sentrum, det var nesten ingen etnisk norske der jo. Greit at det var markedsdag og mange tilbud som sikker lokket flere enn vanlig. Var innom en Smykkebutikk på Oslo City og da var vi vel 3 uten hijab og 7-8 med hijab.... Og slik var det oppover Karl Johan også, jeg var i mindretall som ikke dekket til håret. 

Jeg tenker for integrering sin del så bør man sette grense på hvor mange nye landsmenn som kan bo i de ulike bydelene og i Oslo generelt. 

Anonymkode: 9920b...40e

veldig snart... vi slipper inn alt, og ingen reagerer

Anonymkode: 3f074...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper vi kommer dit at etnisitetene er så blandet at ingen bryr seg (selv om jeg innser at det vil ta mange generasjoner). Akkurat som at jeg håper folk slutter å bry seg om uvesentligheter som hvilket kjønn barna deres forelsker seg i, eller identifiserer seg som.

Anonymkode: ba723...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...