Gå til innhold

Svigerinnen min beregner alltid for lite mat


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Svigerfar er slik når han lager mat. Setter en liten bolle kokt gulrot, en liten bolle potet og en liten bolle kjøtt-i-saus på bordet og erklærer at det er det som er, så det må vi dele på. Så sitter vi 8 voksne mennesker rundt bordet og lurer på hvor lite vi må ta for at det skal rekke rundt. Han har penger nok og altid hatt det, og han spiser absolutt godt når han spiser hos andre, men han synes det ser så mye ut i grytene på komfyren. Jeg tror rett og slett han mangler evnen til å beregne mengden som trengs når man er flere. Vi løser det til dels ved å invitere familien mye til oss når vi skal møtes.

Anonymkode: 135f6...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å samle opp litt:

*Alle spiser før vi drar, alle tåler å gå sulten, alle synes likevel det er litt kjipt å gå sulten fra et besøk. 

*Jo, jeg tror svigerinnen min ville synes det var dumt å ha rykte på seg for å være den som lager for lite mat, så litt av grunnen til at jeg spør, er også for hennes del, altså gjøre henne oppmerksom på dette. Jeg er ikke sikker på om hun ser det selv, for alle skryter jo av maten, som virkelig er god.

*Vi lager alltid rikelig med mat, og noen ganger har hun kommentert det. Da svarer jeg at jeg liker at det er mer enn nok og at rester blir en fin middag dagen etter. Jeg har også påpekt dette med storspiste tenåringer.

*Jeg har ved et par anledninger tilbudt meg å ta med noe viss hun vil, siden vi har en med allergi, hun vil aldri og er kjempeflink til å lage mat til han som må ha tilpasset mat.

Jeg er veldig glad i svigerinnen min, altså, og jeg ønsker ikke å gjøre henne fotlegen eller noe. Det er derfor jeg søker råd her, og jeg er takknemlig for alle innspill, takk!

HI

Anonymkode: ea993...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å samle opp litt:

*Alle spiser før vi drar, alle tåler å gå sulten, alle synes likevel det er litt kjipt å gå sulten fra et besøk. 

*Jo, jeg tror svigerinnen min ville synes det var dumt å ha rykte på seg for å være den som lager for lite mat, så litt av grunnen til at jeg spør, er også for hennes del, altså gjøre henne oppmerksom på dette. Jeg er ikke sikker på om hun ser det selv, for alle skryter jo av maten, som virkelig er god.

*Vi lager alltid rikelig med mat, og noen ganger har hun kommentert det. Da svarer jeg at jeg liker at det er mer enn nok og at rester blir en fin middag dagen etter. Jeg har også påpekt dette med storspiste tenåringer.

*Jeg har ved et par anledninger tilbudt meg å ta med noe viss hun vil, siden vi har en med allergi, hun vil aldri og er kjempeflink til å lage mat til han som må ha tilpasset mat.

Jeg er veldig glad i svigerinnen min, altså, og jeg ønsker ikke å gjøre henne fotlegen eller noe. Det er derfor jeg søker råd her, og jeg er takknemlig for alle innspill, takk!

HI

Anonymkode: ea993...da5

Så lenge det sannsynligvis ikke kommer av dårlig råd, så synes jeg godt at du kan si i fra på en fin måte.Hadde det vært meg, så ville jeg ha fått beskjed om det, Man vil jo ikke at gjester skal være sultne etter at de har spist, fordi det ikke er nok mat. Kanskje hun tenker at hun er veldig god til å beregne fordi det alltid er "nok" og det er ingen rester igjen. Men jeg tenker og at man ikke kan forvente at folk skal spise en hel haug, selv om de er tenåringer med ulvehunger.

Anonymkode: 0c425...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i et bryllup i fjor der de hadde alt for lite mat, de hadde koldtbord å det var bare nok til at alle fikk ta en gang. Det synes jeg var veldig kjipt, samme med kaker, det var så vidt nok til et knøttlite stykke til hver. De som giftet seg sa selv at det var et bevist valg med lite mat fordi de ville ikke ha rester. Mange av gjestene gikk innom Burger King på hjemveien 😉

Anonymkode: a82f0...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville stått over å spise selv og heller latt ungene få spist seg noenlunde mette. Bare sakt; nei, jeg kan heller spise senere, så det blir nok til alle. 

Anonymkode: 46608...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi var i et bryllup i fjor der de hadde alt for lite mat, de hadde koldtbord å det var bare nok til at alle fikk ta en gang. Det synes jeg var veldig kjipt, samme med kaker, det var så vidt nok til et knøttlite stykke til hver. De som giftet seg sa selv at det var et bevist valg med lite mat fordi de ville ikke ha rester. Mange av gjestene gikk innom Burger King på hjemveien 😉

Anonymkode: a82f0...776

I bryllup er det skikkelig stusselig at det ikke bugner😳

Anonymkode: f2111...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en venninne som er slik, og hver gang sier hun alltid «oi, det var jo akkurat passelig!» uten å ense at vi har spist mikroporsjoner og fortsatt kunne ha spist litt til🙄

Anonymkode: 8dafb...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lite mat trekker jeg meg automatisk bakerst og lar barna få først. Men jeg blir også skikkelig sur når jeg er sulten. Så hadde jeg da som sistemann kommet fram til tomt fat jeg satt meg i bilen og kjørt til nærmeste hurtig-burger. Håper hun da hadde tatt hintet.

Anonymkode: f3fb8...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som gjør det samme. Hun er ekstremt småspist selv og lager alltid for lite mat når hun har gjester. Jeg har ikke sagt noe, men jeg husker alltid på å spise før jeg drar dit. 

Anonymkode: f88d5...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg er litt som din svigerinne. Familien min er småspist,  så det er vanskelig å beregne for flere. 

En gang hadde jeg tre voksne, totalt 5 til bords. Hadde laget to store lasagnen, pluss masse brød. Jeg trodde vi ville få masse rester, ble nesten ingenting igjen. Det var øyeåpnende...

Anonymkode: 01844...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært frista til å sørge for at både jeg, ungene og mannen tok normale porsjoner, dvs AKKURAT så mye som vi alltid spiser når vi er hjemme. Så får hun se hvor lite det blir tilbake. Hvis alle fortsetter å bare ta mikroporsjoner og later som om det er «passe», da vil hun jo aldri lære.

Anonymkode: 36842...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som er slik. Hun lager alltid alt for lite mat, men det ser ikke ut som hun vet det selv. Utfordringen blir jo at når alle ser at det er så lite så tar de bitte små porsjoner. Ofte våger ikke folk å ta de siste bitene heller fordi de lurer på hvem som er mest sultne og som trenger dem mest. Noen av gjestene som kjenner til dette spiser før de drar dit. Når dette skjer så lærer hun aldri. Hun tror hun er kjempeflink til å beregne og at alle blir gode og mette.....

Om man tror at noen egentlig ønsker å ha nok mat til alle (og har råd til det), men at de feilberger slik at det er alt for lite mat (uten at de ser det selv fordi de lurer av at gjestene knapt forsyner seg) synes jeg man skal si noe på tomannshånd. Det kan være flaut om det plutselig går opp for noen at de alle disse årene har servert for lite og latt gjestene være sultne. Mulig de også blir skuffet over at ingen har sagt noe og hjulpet dem til å få til den middagen de har trodde at de har hatt. 

Når det gjelder svigerinnen til HI er jeg mer usikker på om hun bør si noe ettersom dette allerede har pågått i så mange år uten at noen har gitt beskjed. Klarer man å få frem budskapet slik at det blir bedre i fremtiden, uten at hun forstår at hun har gjort feil alle disse årene er nok det best. Å vise til ungdommer som spiser mer enn da de var barn er jo en mulig løsning på dette. 

Anonymkode: 73aef...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

*Vi lager alltid rikelig med mat, og noen ganger har hun kommentert det. Da svarer jeg at jeg liker at det er mer enn nok og at rester blir en fin middag dagen etter. Jeg har også påpekt dette med storspiste tenåringer.

Men hvis du svarer slik, så tror hun jo at feilen ligger hos DEG, at du er altfor frikostig, og at hun selv lager adekvat mengde. Du må jo svare «ja, jeg lager mye, folk spiser jo alltid mer enn man tror!»

Anonymkode: 36842...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hver eneste gang, kanskje med 2-3 unntak de siste 17-18 årene, har de alltid lite mat når de har selskap. Jeg har lært meg å spise før vi drar og forsyne meg med mikroporsjoner, men nå har ungene begynt å reagere også. Jeg har lært dem til å ikke overfylle tallerkenen, men heller ta flere porsjoner, men det er jo alltid tomt da, noen ganger er det nesten tomt før alle har fått. Er det innafor å si noe? Eventuelt hvordan? De har ikke dårlig økonomi, altså, men er generelt sett dårlig på å planlegge. 

Anonymkode: ea993...da5

De skjønner jo ikke at det er for lite når i gen tør ta mat da så det kanskje alltid blir bittelitt igjen. Enten sier dere noe, kleint etter 18 år, ellers så spiser dere normalt der neste gang så de faktisk går skikkelig tomt så de merker det selv. 

Anonymkode: ad2f9...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal si det rett ut. Litt av saken er jo at maten er god. Skryt samtidig som du forteller det og gjør det til bare en litt morsom greie.  Jeg tenker det kommer til å gå helt fint.

Anonymkode: e10f9...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forsynt meg og ungene med vanlig porsjon. Går det tomt og flere står uten mat går det vel opp for henne? Si i fra at fatene begynner å bli tomme og tilby deg å fylle på/hente resten. 

Anonymkode: 4da3a...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt samme problem med mine svigerforeldre, de er småspiste, og det samme er svigerinnen min og hennes mann. Det er bare min mann som spiser «mye»/vanlig i den familien. De første årene var jeg alltid sulten etter å ha spist middag hos dem. Etter 10 år har det heldigvis bedret seg, særlig etter at barna ble født og begynte å spise mer. I tillegg tror jeg de har sett hvor mye vi faktisk spiser/lager når de er hos oss. 

Trikset for oss var rett og slett å bare la det bli tomt, de har tatt hintet etterhvert. Om ikke svigerinnen din har tatt et hint på 18 år, så tror jeg at du må være direkte, men på en fin måte. Evt bare fortsette som før, spis før dere drar i besøk og spis små porsjoner...

Anonymkode: ae6ba...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det egentlig et problem? Om dere spiser der så ofte at det går utover dine barns ernæringsbehov bør du kanskje vurdere å spise hjemme innimellom.. 

Jeg er enig i at det bør være rikelig mat i selskap. Jeg beregner alltid litt ekstra da, det er alltid noen som er storspiste, og noen som dropper grønt og spiser mer kjøtt eller omvendt. Greit å ha litt å gå på da. Men jeg ville ikke tenkt så mye på om jeg hadde plass til overs i magen de få gangene jeg spiser hos svigerinnen min, altså. Hos min svoger og svigerinne er det alltid knapt med grønnsaker, det har faktisk hendt at de serverer middag uten et fnugg grønt også. Jeg tar meg en salat før eller etter besøket, og lager ikke problemer ut av det. Sånn er det hos dem, ferdig med det. 

Kommer du til meg i morgen på hverdagsmiddag kan det hende du ville ønsket deg litt mer mat. Utenom fest beregner jeg nemlig akkurat, vi kastet rester litt for ofte og jeg måtte ta grep. Hjelper ikke å legge i boks i kjøleskapet hvis ingen spiser det, så nå risikerer jeg heller å ha for lite. Ingen dauer av å ikke spise seg helt mett en gang i blant, vi tar oss heller litt kveldsmat om behovet skulle oppstå. 

Anonymkode: 99339...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere alltid spiser før dere drar og alltid forsyner dere lite av maten, så tror jo hun at det er nok mat. Hvis det blir tomt og de selv merker at de fortsatt er sultne, så lager hun nok mer enn når gjestene later som de er mette.

Anonymkode: 96e89...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...