Gå til innhold

Svigerinnen min beregner alltid for lite mat


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hver eneste gang, kanskje med 2-3 unntak de siste 17-18 årene, har de alltid lite mat når de har selskap. Jeg har lært meg å spise før vi drar og forsyne meg med mikroporsjoner, men nå har ungene begynt å reagere også. Jeg har lært dem til å ikke overfylle tallerkenen, men heller ta flere porsjoner, men det er jo alltid tomt da, noen ganger er det nesten tomt før alle har fått. Er det innafor å si noe? Eventuelt hvordan? De har ikke dårlig økonomi, altså, men er generelt sett dårlig på å planlegge. 

Anonymkode: ea993...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min svigermor også, og alltid så fornøyd med at deg ikke ble rester!

Anonymkode: ca0e9...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hver eneste gang, kanskje med 2-3 unntak de siste 17-18 årene, har de alltid lite mat når de har selskap. Jeg har lært meg å spise før vi drar og forsyne meg med mikroporsjoner, men nå har ungene begynt å reagere også. Jeg har lært dem til å ikke overfylle tallerkenen, men heller ta flere porsjoner, men det er jo alltid tomt da, noen ganger er det nesten tomt før alle har fått. Er det innafor å si noe? Eventuelt hvordan? De har ikke dårlig økonomi, altså, men er generelt sett dårlig på å planlegge. 

Anonymkode: ea993...da5

"Oi, det ble visst ikke nok mat".

Anonymkode: dcf51...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min svigermor også, og alltid så fornøyd med at deg ikke ble rester!

Anonymkode: ca0e9...527

Det der er så fundamentalt annerledes enn sånn jeg tenker. Jeg vil at gjestene mine skal spise seg gode og mette og vil heller sitte igjen med masse rester. Da har vi middag en annen dag i så fall, så det er jo verdens minste problem. 

HI

Anonymkode: ea993...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

"Oi, det ble visst ikke nok mat".

Anonymkode: dcf51...5ba

Ja, jeg så noe liknende en gang. "Å, det var kjempegodt! Synd at det ikke var nok til en ekstraporsjon.", da sa hun takk og var enig i at det kanskje var litt for lite "denne gangen". Sukk. Jeg er litt konfliktsky og forsiktig av meg, så jeg synes det er vanskelig å si i fra.

HI

Anonymkode: ea993...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si høyt til ungene eller mannen din mens hun hører på, ikke ta så mye for da får ikke alle smakt 

Anonymkode: 63970...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Si høyt til ungene eller mannen din mens hun hører på, ikke ta så mye for da får ikke alle smakt 

Anonymkode: 63970...f6c

Det bør hun ikke si. Da høres det bare ut som mannen er grådig. 

Bedre å si til svigerinnen: oi det ble for lite, skal jeg hjelpe deg med å finne/lage/kjøpe noe ekstra så alle blir mette?

Anonymkode: 32445...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig ikke noe du bør ta opp. 

Dere vet at det blir lite mat der, og får innrette dere deretter. Hun ser det jo hun også, så enten så bryr hun seg ikke eller så vil hun ikke bruke mer penger på middagene. 

Hva tenker du å si om du tar det opp da? 

Anonymkode: e8ac4...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Si høyt til ungene eller mannen din mens hun hører på, ikke ta så mye for da får ikke alle smakt 

Anonymkode: 63970...f6c

Det er utrolig uhøflig

Anonymkode: 0c425...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal ta dette opp i selskapet mens alle hører på. Det vil bare være ydmykende for svigerinnen din, og dere vil sannsynligvis ikke få et godt forhold etterpå. 

Hvis du bestemmer deg for å ta det opp, så gjør det på tomannshånd og prøv å finne en litt diplomatisk måte å si det på. Begynn i hvert fall ikke med hinting og snakk om det med mann og barn, mens alle hører på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er virkelig ikke noe du bør ta opp. 

Dere vet at det blir lite mat der, og får innrette dere deretter. Hun ser det jo hun også, så enten så bryr hun seg ikke eller så vil hun ikke bruke mer penger på middagene. 

Hva tenker du å si om du tar det opp da? 

Anonymkode: e8ac4...183

Det var det jeg også lurte på, hva jeg eventuelt skulle si. Jeg må selvsagt ikke si noe, men jeg synes jo det er litt kjedelig dersom man er sist til å forsyne seg og det faktisk er så godt som tomt. Hun lager god mat, bare litt lite.

Og jeg kommer ikke til å hinte eller si noe høyt foran andre, litt sosiale antenner har jeg. Det var mer om jeg kunne si noe i det hele tatt, og da hvordan. Vi har kjent hverandre lenge og har et godt forhold sånn sett, men er ikke hjertevenninner heller, til det er vi for ulike.

HI

Anonymkode: ea993...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette minnet meg på da jeg som ung skulle bo et år hos en familie i utlandet. De laget "akkurat" med middag hver dag. Dvs. akkurat for lite. Min rutine ble raskt å rett etter middagen gå meg en tur til butikken for å kjøpe meg noe mer mat. De spiste lite middag, og hele kveldene satt de og spiste store mengder is og potetgull og drakk sukkerbrus. Alle var pussig nok slanke. Jeg forsøkte å si fra, men da fikk jeg vite at hvis jeg spiste mer til middag kunne jeg bli tykk. Jeg forklarte at jeg heller ville ha litt mer sunn middag og la være å spise is, potetgull og brus, eller om jeg kunne lage meg et kveldsmåltid, ta et par skiver, istedenfor alt det godteriet. Det kunne jeg ikke, for man kunne visst bli tykk om man spiste noe etter middag 😜 Jeg ble ikke boende der så veldig lenge, valgte å flytte ;)

Ditt problem, Hi, det er jo at du ikke har sagt noe på disse 17-18 årene. Men var jeg deg ville jeg tatt det opp på tomannshånd med din svigerinne, slik Superdolly sa, og så ville jeg sagt noe slikt som at nå som barna er blitt så store så spiser alle sammen en god del mer mat ("du vet jo hvordan barn som vokser... ungdommer... er"), og at det er lurt å lage mer mat når dere alle er sammen, for det blir rett og slett litt lite mat til alle. Og så kan du tilby deg å hjelpe henne å lage mat til "hele gjengen" neste gang, eller høre om du skal ta med noe.

Anonymkode: e4fcd...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du må ta det opp? 

Du sier at barna dine er så store nå at de også reagerer på det, da er det vel ikke verre enn at du kan si til barna dine at dere må spise litt før dere drar for dere kan ikke komme hule av sult til tante. De skjønner jo det da... 

 

Anonymkode: fec9d...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette minnet meg på da jeg som ung skulle bo et år hos en familie i utlandet. De laget "akkurat" med middag hver dag. Dvs. akkurat for lite. Min rutine ble raskt å rett etter middagen gå meg en tur til butikken for å kjøpe meg noe mer mat. De spiste lite middag, og hele kveldene satt de og spiste store mengder is og potetgull og drakk sukkerbrus. Alle var pussig nok slanke. Jeg forsøkte å si fra, men da fikk jeg vite at hvis jeg spiste mer til middag kunne jeg bli tykk. Jeg forklarte at jeg heller ville ha litt mer sunn middag og la være å spise is, potetgull og brus, eller om jeg kunne lage meg et kveldsmåltid, ta et par skiver, istedenfor alt det godteriet. Det kunne jeg ikke, for man kunne visst bli tykk om man spiste noe etter middag 😜 Jeg ble ikke boende der så veldig lenge, valgte å flytte ;)

Ditt problem, Hi, det er jo at du ikke har sagt noe på disse 17-18 årene. Men var jeg deg ville jeg tatt det opp på tomannshånd med din svigerinne, slik Superdolly sa, og så ville jeg sagt noe slikt som at nå som barna er blitt så store så spiser alle sammen en god del mer mat ("du vet jo hvordan barn som vokser... ungdommer... er"), og at det er lurt å lage mer mat når dere alle er sammen, for det blir rett og slett litt lite mat til alle. Og så kan du tilby deg å hjelpe henne å lage mat til "hele gjengen" neste gang, eller høre om du skal ta med noe.

Anonymkode: e4fcd...614

Ja, det er kanskje den beste vinklingen. Eldste på 15 år, gutt, kunne nok fint spist opp halvparten av maten helt alene, og da skal det være nok til 16-17 personer sånn egentlig. Han begrenser seg selvsagt veldig i besøkene, men går rett og spiser når vi kommer hjem siden han fortsatt er sulten. Å forsiktig påpeke dette kunne kanskje vært innafor.

HI

Anonymkode: ea993...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor du må ta det opp? 

Du sier at barna dine er så store nå at de også reagerer på det, da er det vel ikke verre enn at du kan si til barna dine at dere må spise litt før dere drar for dere kan ikke komme hule av sult til tante. De skjønner jo det da... 

 

Anonymkode: fec9d...000

Ja, de gjør det. Spiser først altså, men besøket varer i mange timer og de er ofte skrubbsulten når vi kommer hjem igjen, selv om de spiste før vi dro. Det er derfor de reagerer. Og jeg synes jo selv det er litt rart, for svigerinnen min er veldig snill og vil nok egentlig at alle skal få bli mett, men jeg tror rett og slett ikke helt hun forstår at hun lager for lite mat. Hun er veldig småspist selv, kanskje det er derfor?

HI

Anonymkode: ea993...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er kanskje den beste vinklingen. Eldste på 15 år, gutt, kunne nok fint spist opp halvparten av maten helt alene, og da skal det være nok til 16-17 personer sånn egentlig. Han begrenser seg selvsagt veldig i besøkene, men går rett og spiser når vi kommer hjem siden han fortsatt er sulten. Å forsiktig påpeke dette kunne kanskje vært innafor.

HI

Anonymkode: ea993...da5

Jeg tenker at du egentlig gjør henne en tjeneste ved å si fra. Dere er garantert ikke de eneste som merker dette. Og hun legger tydeligvis innsats i å lage god mat, så hun ønsker jo at dere skal kose dere. Da er det litt dumt at hun får/har et rykte på seg for å være "hun som alltid lager for lite mat". En ting er jo familie, men noe annet er jo at hun innimellom kanskje også skal lage mat for andre venner og bekjente.

Jeg tror jeg hadde sagt noe om det at hun er så flink til å lage mat også, noe du jo mener.

Anonymkode: e4fcd...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette har noe med dårlig planlegging, men hva man er opplært til/oppdratt til. Mine foreldre hadde dårlig råd, så det var mye vi barna ikke fikk. Men mat det, skulle det ikke spares på. Vi skulle aller helst ha så mye middag, at det ble testet som kunne spises til kvelds. Og slik lager jeg mat også. Jeg har to venninner som er som din svigerinne.  Den ene kritiserer alltid min matlaging fordi hun synes jeg lager for mye og dermed sløser, hun synes vi tar for mye pålegg på skiva osv osv. Hun mener det er sløsing å spise middag hver dag. For det er ikke hun vant med fra sin oppvekst. Hun kommer fra en rik familie, så det har ikke noe med å ikke ha penger til mat å gjøre. En annen venninne lager veldig lite middag, men jeg har kjent henne siden vi var barn og vet at det var slik hos dem og. Det er feks beregnet en kjøttkaker og en potet pr person, uansett alder og kjønn. Tar noen  to kjøttkaker , er det ikke nok til alle. Brød og pålegg derimot, da serverer hun lassevis, enorme mengder. Så ikke si noe til din svigerinne. Spis før du drar dit. Skal du være der flere dager , så ha med litt mat dere kan spise hvis dere blir for sultne mellom måltidene.

Anonymkode: 1d8b1...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre er slik. De til og med lot være å legge opp nok mat på fatet første gangen ved julemiddagen og ikke servere gang nr 2 fordi de skulle ha til rester senere i jula. En pose med saus 3 dl) skulle holde til 4 voksne, en ungdom og et barn. 1-2 små mandelpoteter, litt kjøtt og litt grønnsaker. Vi kjøpte inn mat og hadde på soverommet vi. Ene middagen gikk vi ut for å finne pølser i etterkant fordi vi var så sultne. De var ikke slik før, men det har skjedd på deres eldre dager. Mormor har også blitt slik de siste årene. Spiser før vi drar til dem alle nå. Ene middagen hos foreldrene mine sa jeg klart ifra hvor mye det måtte beregnes per person da før de kjøpte inn. Var da også med på å lage det slik at alle ble mette (den ene gangen). De andre gangene var det lite på nytt igjen. 

Slike folk kan man ikke forandre. Best å spise før eller etter.

Anonymkode: 49401...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de gjør det. Spiser først altså, men besøket varer i mange timer og de er ofte skrubbsulten når vi kommer hjem igjen, selv om de spiste før vi dro. Det er derfor de reagerer. Og jeg synes jo selv det er litt rart, for svigerinnen min er veldig snill og vil nok egentlig at alle skal få bli mett, men jeg tror rett og slett ikke helt hun forstår at hun lager for lite mat. Hun er veldig småspist selv, kanskje det er derfor?

HI

Anonymkode: ea993...da5

Om hun er veldig småspist selv kan det godt hende årsaken ligger der, hun ganger opp hva hun selv ville spist også blir det altfor lite. 

Du kan jo neste gang dere blir inviterte fortelle om ulvehungeren tenåringer kan ha og si rett ut at nå må det mer mat enn vanlig til så du kan godt hjelpe henne osv fordi du tross alt er mamma til noen av disse glupske ungdommene. 

Har hun normal intelligens tar hun da en samtale med deg om hva hun skal servere så kan du fortelle hvor mye du ville beregnet. 

Anonymkode: fec9d...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til det samme i min svigerfamilie, men langt fra så ille som du skisserer. Min mann kommenterer av og til at han godt kunne tenkt seg mer når de er fornøyde med at det ikke ble rester.

Hva skjer når de er på middag hos dere? Legger de ikke merke til at du feks koker mange flere poteter eller at det generelt er mye mat igjen? Kunne det godt an å kommentere noe på dette...

Anonymkode: d82ec...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg ikke du trenger å ta opp. Er vel begrenset hvor mange ganger i året dere spiser der? En 15- åring skjønner at han bør spise godt før dere drar ditt. Og et voksent menneske klarer da heelt fint å gå litt småsulten noen timer..?

Anonymkode: f2111...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å si noe om at barna vokser og trenger mye mat for å bli Mette, de alltid gleder seg til tante sine middager for hun lager så utrolig god mat og at det derfor er litt lite. 

Anonymkode: d2aa7...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...