Gå til innhold

Flytte langt bort, hva skjer med dommen om samvær da?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

De mødrene/fedrene som aktivt saboterer, er ute etter eget beste, og ønsker å flytte for å "ta" den andre forelderen; det er en myte at mange av disse vinner frem. Og det kan bare (nesten) noen som har vært gjennom en rettsprosess forstå. 

Anonymkode: 19a87...6e4

På bakgrunn av hvilken informasjon mener du at det er en myte at mange vinner frem? 

Det trengs ingen rettsak for å sabotere samvær. Det meste av dette fanges ikke opp da loven er lagt opp for kvinner som tradisjonelt ennå får hovedomsorgen:

Straffeloven § 216 sier det er ulovlig og vil bli straffet om samværsforelderen holder barnet borte fra bostedsforelderen men Straffeloven § 216 er det ikke gjort straffbart for bostedsforelderen å holde barnet borte fra samværforelderen. Dette gir at om mødre nekter barn og far samvær så er dette ikke straffbart og vil selv ikke om far har fått dom på sin rett til samvær bli straffet om det hindres. Samværsretten kan nektes barn og far uten at det finnes noe vilje til å gjøre noe for å beskytte denne rettighet gitt barn og foreldre.

Dette er en av mange lover som gjør at mange menn forbanner Barne og familiedepartementet, tidligere likestillingsdepartementet. På FVK, bufdir overalt i prosessen, så er det nesten utelukkende kvinner som jobber mot dem. Jeg jobber aktivt for å endre blant annet den loven. Det burde ikke være A og B foreldre. Det er ingen likestilling her. Pussig at menn må engasjere seg. Kvinnene burde vært eksperter på likestilling etter 40 år. Er dette dårlig arbeid, feminisme, kjønnskamp, kvinnesak, et forsøk på like rettigheter for to foreldre? Jeg vet ikke og tar i mot innspill. Det er ikke rettferdig ovenfor barna, det er jeg helt sikker på. 16.100 barn ser ikke fedrene sine denne måneden fordi mor nekter dem ifølge NOVA undersøkelsen om «Samværsfedrenes situasjon». Loven er lagt opp for for at dette skal gå smertefritt. 

Anonymkode: 48e73...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg flyttet til en annen by. Far fikk vel 2 mnd frist tror jeg. Barnevernet var informert. Fikk ingen sanksjoner eller konsekvenser for oss. Fortsatte megling på familievernskontoret i nye byen vi flytta til.

Anonymkode: e543f...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg flyttet til en annen by. Far fikk vel 2 mnd frist tror jeg. Barnevernet var informert. Fikk ingen sanksjoner eller konsekvenser for oss. Fortsatte megling på familievernskontoret i nye byen vi flytta til.

Anonymkode: e543f...1f9

Ja, så enkelt er det. 

Anonymkode: 48e73...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...