Gå til innhold

Tror du barnebarna får like gode liv som vi har?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har på følelsen at verden står på kanten av et stup... Det er like før vi raser utfor. Men kanskje tenkte foreldrene våre (evt besteforeldrene, jeg er visst blitt eldre enn jeg var før) det samme på 80 tallet med atomtrussel og den kalde krigen? Har spurt moren min, men hun bekymrer seg lite over det hun ikke kan gjøre noe med, også gjør hun noe med resten, så hun tells nesten ikke som tidsvitne for mine foreldre generasjon(og ja, skulle ønske jeg hadde arvet den evnen. Det har jeg ikke) 

Anonymkode: 7846c...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper at det skjer en revolusjon og at barna og i hvert fall barnebarna får et bedre liv enn vi har.

Anonymkode: 39fe3...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de får et enormt mye dårligere liv enn hva vi har, dessverre, og det sier mye - for det livet vi har er ikke bra.

Forfølgelse av kristne f.eks. har økt og øker for hvert år. Europa er ustabilt. USA forsøker å få det til å se ut som Iran ønsker krig. Alt er usikkert, og det er ikke sammenlignbart med den kalde krigen, tilstandene i verden idag er mye mer alvorlige enn som så. Det er infiltrasjon både her og der, hat, mot alle mulige forskjellige mennesker.

Jeg vet hva som skjer, og tror jorden går under om ikke alt for lenge. Kanskje om 10 år, kanskje om 300 år. Men snart.

Anonymkode: 9aa0f...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper at det skjer en revolusjon og at barna og i hvert fall barnebarna får et bedre liv enn vi har.

Anonymkode: 39fe3...5c4

Hvordan bedre tenker du? Jeg håpar vi rike greier å styre oss og redusere forbruket vårt. Bare slik kan vi ta vare på kloden vår. Og at vi klarer å fordele resurssene bedre i verden slik at det blir slutt på terror og krig. Men det ser ikke så lovende ut. 

Anonymkode: 7846c...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan bedre tenker du? Jeg håpar vi rike greier å styre oss og redusere forbruket vårt. Bare slik kan vi ta vare på kloden vår. Og at vi klarer å fordele resurssene bedre i verden slik at det blir slutt på terror og krig. Men det ser ikke så lovende ut. 

Anonymkode: 7846c...9b5

Selvfølgelig går ikke det, hvordan mener du terror og krig skulle endt? Totalitære systemer har aldri fungert, f.eks. kommunisme

Anonymkode: 9aa0f...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror de får et enormt mye dårligere liv enn hva vi har, dessverre, og det sier mye - for det livet vi har er ikke bra.

Forfølgelse av kristne f.eks. har økt og øker for hvert år. Europa er ustabilt. USA forsøker å få det til å se ut som Iran ønsker krig. Alt er usikkert, og det er ikke sammenlignbart med den kalde krigen, tilstandene i verden idag er mye mer alvorlige enn som så. Det er infiltrasjon både her og der, hat, mot alle mulige forskjellige mennesker.

Jeg vet hva som skjer, og tror jorden går under om ikke alt for lenge. Kanskje om 10 år, kanskje om 300 år. Men snart.

Anonymkode: 9aa0f...2d1

Hvordan mener du at jorden går under? Som i dommedag? Jeg er ikke religiøs, men jeg frykter at sivilisasjonen vil kollapse mer eller mindre, og økosystemene. Men naturen greier nok å gjenskape seg selv uten oss. 

Anonymkode: 7846c...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan mener du at jorden går under? Som i dommedag? Jeg er ikke religiøs, men jeg frykter at sivilisasjonen vil kollapse mer eller mindre, og økosystemene. Men naturen greier nok å gjenskape seg selv uten oss. 

Anonymkode: 7846c...9b5

Ja, som i dommedag. 

Men ikke bare det, men ta f.eks. insektene, når de dør, går det ikke mange år før vi dør. Og vi dreper dem. Vi installerer 5G-nett som dreper insekter, vi bruker sprøytemidler, vi dreper insekter som vi aldri har gjort før og det er kjempeskummelt. 

 

Anonymkode: 9aa0f...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like godt liv?

De får mye bedre, for mitt liv er iallfall temmelig ræva.

Anonymkode: 44d9f...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for at det kommer borgerkrig og den kommer fortere enn vi aner! Innen 20-30 år så står vi i den. Når du ser hva som har skjedd bare på de 5 siste årene! Skremmende! Bare se Sverige idag. Dette var utenkelige for noen år tilbake! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig går ikke det, hvordan mener du terror og krig skulle endt? Totalitære systemer har aldri fungert, f.eks. kommunisme

Anonymkode: 9aa0f...2d1

Nei, demokrati med gode levevilkår for alle fungerer best. Men det har vi jo hatt, og nå velger vi faktisk inn politikerene som jobber for det motsatt. Så det fungerer ikke spesielt bra det heller. Men jeg mener at viss vi klarer å skape mer lik fordeling. Viss alle hadde mat og hus og et liv og en familie de var redde for, så ville det vere mye vanskligere å rekruttere folk til kriv og terror. Du har lettere for å ty til våpen når du er sulten og du ikke har troen på fremtiden verken for deg eller barna dine. 

Anonymkode: 7846c...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Like godt liv?

De får mye bedre, for mitt liv er iallfall temmelig ræva.

Anonymkode: 44d9f...f61

Men du ser at vi som lever i Norge i dag har bedre utgangspunkt for å få gode liv enn de fleste andre i verden? Og at vår generasjon har hatt flere valg muligheiter og mindre slit enn feks bestemoren din sin generasjon? 

Anonymkode: 7846c...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke de får det like godt eller bedre.

Hvis verden skulle bestå omtrent som i dag mtp. krig/fred, så tror jeg likevel vi er i ferd med å kjøre oss i grøfta. Mennesket har blitt sin egen verste fiende.

 

Anonymkode: 8c8dd...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan bedre tenker du? Jeg håpar vi rike greier å styre oss og redusere forbruket vårt. Bare slik kan vi ta vare på kloden vår. Og at vi klarer å fordele resurssene bedre i verden slik at det blir slutt på terror og krig. Men det ser ikke så lovende ut. 

Anonymkode: 7846c...9b5

Små forskjeller, om noen. At folk eier bedriftene de er ansatt i, heller enn at noen som aldri satt sin fot i bedriften er eieren og henter ut all fortjeneste som skapes av de ansatte i bedriften. På den måten vil også arbeiderne, som også er eierne av bedriften, være motivert til å minke utslipp og alt det der, i og med at det er dem og deres samfunn det går ut over. Da blir det også mindre krig, om noen krig i det hele tatt, fordi alle ser på hverandre som likeverdige og verdifulle.

Anonymkode: 39fe3...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Like godt liv?

De får mye bedre, for mitt liv er iallfall temmelig ræva.

Anonymkode: 44d9f...f61

Hva er så fælt i livet ditt? Hva gjør deg sikker på at barnebarna dine får det bedre enn det?

Anonymkode: 9aa0f...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper at det skjer en revolusjon og at barna og i hvert fall barnebarna får et bedre liv enn vi har.

Anonymkode: 39fe3...5c4

Høres ut som at vi lever og vokste opp i dårlige tider el? 

Anonymkode: 2e87a...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, frustrertfrue33 skrev:

Jeg er redd for at det kommer borgerkrig og den kommer fortere enn vi aner! Innen 20-30 år så står vi i den. Når du ser hva som har skjedd bare på de 5 siste årene! Skremmende! Bare se Sverige idag. Dette var utenkelige for noen år tilbake! 

Sant.

Anonymkode: 9aa0f...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Høres ut som at vi lever og vokste opp i dårlige tider el? 

Anonymkode: 2e87a...020

Ja, mange vokser opp under fattige og dårlige forhold. En del barn mobbes for det. 

Anonymkode: 39fe3...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, demokrati med gode levevilkår for alle fungerer best. Men det har vi jo hatt, og nå velger vi faktisk inn politikerene som jobber for det motsatt. Så det fungerer ikke spesielt bra det heller. Men jeg mener at viss vi klarer å skape mer lik fordeling. Viss alle hadde mat og hus og et liv og en familie de var redde for, så ville det vere mye vanskligere å rekruttere folk til kriv og terror. Du har lettere for å ty til våpen når du er sulten og du ikke har troen på fremtiden verken for deg eller barna dine. 

Anonymkode: 7846c...9b5

Ja, men ser du ikke hva som skjer? Folk presses til det ytterste, og hvis de ytrer meningen sin blir de kneblet med én gang, se på resett f.eks. 

Man trenger ikke være enige i det folk sier - men å kneble meninger skaper farlige mennesker og uro. 

Anonymkode: 9aa0f...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Små forskjeller, om noen. At folk eier bedriftene de er ansatt i, heller enn at noen som aldri satt sin fot i bedriften er eieren og henter ut all fortjeneste som skapes av de ansatte i bedriften. På den måten vil også arbeiderne, som også er eierne av bedriften, være motivert til å minke utslipp og alt det der, i og med at det er dem og deres samfunn det går ut over. Da blir det også mindre krig, om noen krig i det hele tatt, fordi alle ser på hverandre som likeverdige og verdifulle.

Anonymkode: 39fe3...5c4

Eksempelvis:

 

Anonymkode: 39fe3...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dere å lese Factfulness av Rosling Selv om mange føler at alt går dårligere og dårligere, er faktum at det eneste som faktisk er verre er klimasituasjonen og befolkningsveksten. Befolkningsveksten kommer, i følge prognosene, til å flate ut, men for klimaet haster veldig. Flere og flere får utdanning, vaksiner, helsehjelp etc. Det er færre kriger og konflikter. Barnedødeligheten går ned. I byene gjøres det mange gode tiltak med nedsatt biltrafikk, grønne tak, kollektive grønnsakshager, bondens marked etc. Barn og ungdom er mer veltilpassede (selv om det skal tas alvorlig at mange også sliter), og foreldre mer tilstedeværende enn noen gang. Det er viktig at vi nå går sammen og får orden på klimakrisen, så vi slipper store migrasjoner. Automatisering av yrker vil gi mulighet for færre arbeidstimer, som igjen vil gjøre at flere kan bidra i arbeidslivet. Det samme gjør økt mulighet for hjemmekontor, eller kollektive arbeidsplasser (der man leier et kontor eller skrivebord i et kontorsamarbeid).

Anonymkode: 509fb...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror de får et enormt mye dårligere liv enn hva vi har, dessverre, og det sier mye - for det livet vi har er ikke bra.

Forfølgelse av kristne f.eks. har økt og øker for hvert år. Europa er ustabilt. USA forsøker å få det til å se ut som Iran ønsker krig. Alt er usikkert, og det er ikke sammenlignbart med den kalde krigen, tilstandene i verden idag er mye mer alvorlige enn som så. Det er infiltrasjon både her og der, hat, mot alle mulige forskjellige mennesker.

Jeg vet hva som skjer, og tror jorden går under om ikke alt for lenge. Kanskje om 10 år, kanskje om 300 år. Men snart.

Anonymkode: 9aa0f...2d1

Snakk om å ha et skjevt syn på tingenes tilstand. Jeg anbefaler boken «Factfullness» av Hans Rosling - så kanskje du kan få et riktigere inntrykk av verden slik den er.

Forfølgelse av kristne er forferdelig, men gi meg gjerne tall på at de forfølges stadig og at de forfølges mer enn andre trosretninger (jøder, muslimer og andre mindre trossamfunn).

Europa er mer stabilt enn det noen gang har vært i historien. Et lite dypdykk i historiebøkene hadde også vært på sin plass.

Konspirasjon om «infiltrasjon både her og der» gjør at du fremstår smått paranoid.

På lang sikt vil verden garantert gå under (solen vil bli rød kjempe og alt det der) og kanskje vi kødder det til før den tid. Dine uttalelser vitner om et svært nåtidssentrert verdensbilde uten forståelse for hvordan verden har sett ut før.

Anonymkode: 4ee17...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Like godt liv?

De får mye bedre, for mitt liv er iallfall temmelig ræva.

Anonymkode: 44d9f...f61

Det er trist å høre at ditt liv er ræva. Det er jo dessverre slik at det til en hver tid vil være folk som ikke har det bra i livet sitt. Man kan ikke se på enkeltskjebner, men må se på det hele i et makroperspektiv.

Anonymkode: 4ee17...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, frustrertfrue33 skrev:

Jeg er redd for at det kommer borgerkrig og den kommer fortere enn vi aner! Innen 20-30 år så står vi i den. Når du ser hva som har skjedd bare på de 5 siste årene! Skremmende! Bare se Sverige idag. Dette var utenkelige for noen år tilbake! 

Tror du virkelig dette? Virkelig? Hvem skulle være motparter da tenker du? 

Anonymkode: 4ee17...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk om å ha et skjevt syn på tingenes tilstand. Jeg anbefaler boken «Factfullness» av Hans Rosling - så kanskje du kan få et riktigere inntrykk av verden slik den er.

Forfølgelse av kristne er forferdelig, men gi meg gjerne tall på at de forfølges stadig og at de forfølges mer enn andre trosretninger (jøder, muslimer og andre mindre trossamfunn).

Europa er mer stabilt enn det noen gang har vært i historien. Et lite dypdykk i historiebøkene hadde også vært på sin plass.

Konspirasjon om «infiltrasjon både her og der» gjør at du fremstår smått paranoid.

På lang sikt vil verden garantert gå under (solen vil bli rød kjempe og alt det der) og kanskje vi kødder det til før den tid. Dine uttalelser vitner om et svært nåtidssentrert verdensbilde uten forståelse for hvordan verden har sett ut før.

Anonymkode: 4ee17...aa3

Dine uttalelser vitner om en som tror hun vet alt basert på at hun har lest én bok

Anonymkode: d1363...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...