Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til sukker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fremstår som en avslappet mamma. På en varm sommerdag som i dag kan ungene gjerne få en is til lunsj. Hverdagen er regelen sunt før usunt. De får ikke is hver dag men kan gjerne få det til dessert på en onsdag. Ungene mine spiser det meste, har fine tenner og er normalvektig. 

Så har jeg en venninne som er hysterisk redd for sukker. Hun er så streng på dette at det har bikket over til hysteri. I dag er en varm deilig sommerdag og den nytes i den store hagen. For øyeblikket spiser ungene en is på trampolina etter en fruktsalat til lunsj. Min venninne spurte om vi skulle finne på noe med ungene i dag og jeg sa nei. Jeg sa, i dag har vi tenkt å kose oss ute og det blir nok både is, saft og kanskje litt kjeks, siden du ikke gir ungene dine dette så får vi heller møtes en annen dag. Jeg er bare så lei av å ikke kunne gi ungene mine en is eller å spise havrekjeks med blåbær uten sukker som min venninne har bakt. Jeg kan rett og slett ikke unne barna mine noe slikt om de er med fordi de stakkars barna hennes blir så lei seg, så da blir det til at vi ikke unner oss noe av hensyn til de.

Så hvordan er ditt forhold til sukker?

Jeg trenger ingen vurdering av min respons til min venninne. 🤪 Jeg står trygt i avgjørelsen på at i dag orker vi ikke ta dette hensynet. 

Anonymkode: 497cc...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her får de også is på varme dager, kjeks,kake,brus/saft hvis vi er ute på noe i ukedagene..Kan gjerne få en sjokolade hvit også midt i uka eller sukkertøy! Så streng er jeg ikke, men de må spise sunn mat først!

Anonymkode: f8361...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mine barn får is eller masse kjeks av en "snill" nabo før lunsj eller middag, spiser de ikke mat. De er såpass småspist i utgangspunktet at da får jeg ikke i dem mat. Naboens unger får både is og kaker til alle døgnets tider, men de spiser også middag, så da er det ikke noe problem. Mine barn har også lært seg at de får ikke godteri og søtsaker selv om sola skinner, så de maser heller ikke. 

Hva er egentlig problemet med det? Jeg har sagt til naboen her at de må jo bare gjøre som de vil selv om mine ikke får. Sånn er livet. 

Anonymkode: 76099...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streng da de var babyer. Babyer skal ikke ha sukker. 

Nå er jeg avslappet 😊

Anonymkode: 5199e...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si jeg har et avslappet forhold til det. Vi spiser fire sunne måltider om dagen, lørdagsgodt på lørdager, ofte is om sommeren når det er på det varmeste og tar gjerne en pakke kjeks eller potetgull med på stranda eller lefser når vi skal i svømmehallen. Kan også sette fram ei lita skål med noe godt en onsdag hvis vi får besøk for eksempel. Jeg har ei normalvektig jente som spiser variert og nok til måltidene, sjelden maser om godteri og som helt fint klarer å stoppe før godteskåla er tom

Anonymkode: 5df30...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her fikk ikke barnet lørdagsgodt før det selv begynte å etterlyse det og da var barnet 4 år. Jeg ser ikke hensikten med å introdusere barn for sukker før de selv etterlyser det. 

Jeg ønsker å lære barnet mitt at kos ikke trenger å innebære sukker. Jeg lager mye god mat utenom middag og synes det er herlig og alltid ha sunn mat tilgjengelig. Mat jeg har tilgjengelig er eks mangois (som hele familien elsker), gelé uten sukker, matmuffins søtet med banan 

Barn har mye mindre kroppsvekt enn voksne og hvis et barn under 20 kg spiser en kroneis så tilsvarer det at en voksen spiser 4 kroneis. 

Nei, man dør ikke av litt sukker, men problemet nå til dags er at det "hele tiden" er anledninger/markeringer hvor det serveres sukkerholdig snadder/mat/drikke og da blir fort det fort over anbefalt mengde.

Det finnes uendelig mange muligheter for å lage sunt og enkelt snadder og jeg har hentet mye inspirasjon fra barebrabarnemat.no. Har i tillegg tatt barnematkurset deres og fått mye inspirasjon, er veldig enig i deres tankesett.

Jeg synes "hysterisk"-kortet blir brukt alt for ofte og jeg kaller det kvalitetsbevisst. For meg er det viktig at mine barn vokser opp på næringsrik mat for å gi et best mulig grunnlag for nåværende og fremtidig helse. 

Jeg synes hver enkelt skal gå gjøre som de vil uten at man retter pekefingeren mot hverandre. Hver enkelt gjør det de selv er best for sine barn. Man kan være uenig om hvordan andre velger å løse noe, men synes det blir for dumt å kritisere folk når de tar er annet valg enn en selv gjør. 

Anonymkode: f8099...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Her fikk ikke barnet lørdagsgodt før det selv begynte å etterlyse det og da var barnet 4 år. Jeg ser ikke hensikten med å introdusere barn for sukker før de selv etterlyser det. 

Jeg ønsker å lære barnet mitt at kos ikke trenger å innebære sukker. Jeg lager mye god mat utenom middag og synes det er herlig og alltid ha sunn mat tilgjengelig. Mat jeg har tilgjengelig er eks mangois (som hele familien elsker), gelé uten sukker, matmuffins søtet med banan 

Barn har mye mindre kroppsvekt enn voksne og hvis et barn under 20 kg spiser en kroneis så tilsvarer det at en voksen spiser 4 kroneis. 

Nei, man dør ikke av litt sukker, men problemet nå til dags er at det "hele tiden" er anledninger/markeringer hvor det serveres sukkerholdig snadder/mat/drikke og da blir fort det fort over anbefalt mengde.

Det finnes uendelig mange muligheter for å lage sunt og enkelt snadder og jeg har hentet mye inspirasjon fra barebrabarnemat.no. Har i tillegg tatt barnematkurset deres og fått mye inspirasjon, er veldig enig i deres tankesett.

Jeg synes "hysterisk"-kortet blir brukt alt for ofte og jeg kaller det kvalitetsbevisst. For meg er det viktig at mine barn vokser opp på næringsrik mat for å gi et best mulig grunnlag for nåværende og fremtidig helse. 

Jeg synes hver enkelt skal gå gjøre som de vil uten at man retter pekefingeren mot hverandre. Hver enkelt gjør det de selv er best for sine barn. Man kan være uenig om hvordan andre velger å løse noe, men synes det blir for dumt å kritisere folk når de tar er annet valg enn en selv gjør. 

Anonymkode: f8099...2f7

"Hver enkelt gjør det de selv mener er best for sine barn",skulle det stå. Ser det var flere skrivefeil da det gikk fort i svingene 😅

Anonymkode: f8099...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok som deg, hi. Sunt før søtt, og ikke hysterisk. De får gjerne is på en fin sommerdag, selv om det er tirsdag. 

Så lenge de er friske og normalvektige, så tenker jeg at hysteri ikke er helt sunt, det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis mine barn får is eller masse kjeks av en "snill" nabo før lunsj eller middag, spiser de ikke mat. De er såpass småspist i utgangspunktet at da får jeg ikke i dem mat. Naboens unger får både is og kaker til alle døgnets tider, men de spiser også middag, så da er det ikke noe problem. Mine barn har også lært seg at de får ikke godteri og søtsaker selv om sola skinner, så de maser heller ikke. 

Hva er egentlig problemet med det? Jeg har sagt til naboen her at de må jo bare gjøre som de vil selv om mine ikke får. Sånn er livet. 

Anonymkode: 76099...c89

Du mener at det ikke noe problem å spise sukker døgnet rundt "bare for at barnet spiser middag"? Har du lest noe om hva som er anbefalt datamengde sukker for et barn? Høres ut som sukkergrensa til disse barna blir sprengt hver dag. Neppe bra i lengden 

Anonymkode: f8099...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du mener at det ikke noe problem å spise sukker døgnet rundt "bare for at barnet spiser middag"? Har du lest noe om hva som er anbefalt datamengde sukker for et barn? Høres ut som sukkergrensa til disse barna blir sprengt hver dag. Neppe bra i lengden 

Anonymkode: f8099...2f7

Anbefalt sukkermengde skulle det stå. Dumme autokorrekt 🤣

Anonymkode: f8099...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig avslappet til sukker, 🙂 3 åringen kan fint få en is på hverdager, eller en eske med Gomp også, han er ikke glupsk når han får godteri å det synes jeg er veldig bra, kan spise litt av Gomp eller Smurf esken så sier han ferdig å gir resten til meg. Barn som aldri får godteri blir ofte veldig glupske, men ikke alltid da. 

Anonymkode: b606d...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid like morsomt med de som legger opp til svart/hvitt diskusjoner. Enten er du avslappet (kul, riktig valg, godkjent), eller så er du hysterisk (feil, gal, ikke godkjent). 

Hysterisk faktisk. En ganske drøy beskyldning hvis man tenker seg om. Bare fordi hun tar andre valg enn deg selv. De som ikke passer inn i A4 mammarollen får jammen gjennomgå!

Anonymkode: 4d7f4...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Relativt avslappet og glad i søtt 1😊🎂.

For noen år siden hadde min datter en venninne med superstrenge foreldre. Hun trente mye, men de var livredde for at hun skulle bli for tykk så hun var bestandig sulten. Da ble det til at hun kom innom oss på vei til trening 4 ganger i uka. Da foret vi henne på brød, oftest med nugatti. Da spiste hun 3-5 skiver og hadde overskudd til trening. Jeg tror fortsatt ikke foreldrene vet hvordan det var.

Anonymkode: a1b4a...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avslappet og kunne sikkert vært litt strengere. Den gyldne middelvei er vel fin. Jeg må innrømme at jeg blir litt svett i øra av de som omtaler sukker som gift.

Anonymkode: b1a8f...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alltid like morsomt med de som legger opp til svart/hvitt diskusjoner. Enten er du avslappet (kul, riktig valg, godkjent), eller så er du hysterisk (feil, gal, ikke godkjent). 

Hysterisk faktisk. En ganske drøy beskyldning hvis man tenker seg om. Bare fordi hun tar andre valg enn deg selv. De som ikke passer inn i A4 mammarollen får jammen gjennomgå!

Anonymkode: 4d7f4...8b1

Uansett så er det jo trist, da, med denne venninnen som nekter barnet sitt servering når de er på besøk fordi hun er så redd for sukker. Om ikke det er hysteri i betydningen 'skriker opp og blir gal', akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alltid like morsomt med de som legger opp til svart/hvitt diskusjoner. Enten er du avslappet (kul, riktig valg, godkjent), eller så er du hysterisk (feil, gal, ikke godkjent). 

Hysterisk faktisk. En ganske drøy beskyldning hvis man tenker seg om. Bare fordi hun tar andre valg enn deg selv. De som ikke passer inn i A4 mammarollen får jammen gjennomgå!

Anonymkode: 4d7f4...8b1

Jeg SPØR hvordan deres forhold til sukker er. 

Og JA, om ungene aldri får sukker og har med seg «spesialkjeks» i bursdag så synes jeg det har bikka til hysteri. Dette har jeg sagt til min venninne. Hun er en super dame og mamma, men hun ser på sukker som livsfarlig. Jeg er enig i at mengden sukker er viktig siden barn faktisk er små. Mine barn spiser ikke opp en stork kjeks-is. De spiser gjerne Friskis eller Isabella. 

Anonymkode: 497cc...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et ganske avslappet forhold til sukker. Vi spiser sunt til vanlig, og kan fint ta en is, et kakestykke eller noen biter smågodt på en hvilken som helst dag. Plutselig har vi glemt bort lørdagsgodteriet, så er ikke sånn at vi spiser søtt hver dag.

Anonymkode: 0f392...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel nokså på gjennomsnittet, vil jeg tro? Vi kan gjerne ha søtt noen ganger i hverdagen, men det blir som regel til dessert. Og så er vi så utspekulerte at vi sparer desserten til de dagene middagen ikke er så veldig populær, for da somler de ikke så veldig med maten.

En vakker sommerfridag er vi ikke så nøye med skikkelig mat før søtt, men liker ikke så godt om ungene en vanlig onsdag blir tilbudt kroneis av naboen mens vi står og lager middag. Ikke fordi det er så farlig med isen i seg selv, men da spiser de ikke middag eller noe mer den dagen, og så våkner de av sult supertidlig neste morgen. Det også går greit en gang i blant, men jeg lager ikke ris til egen bak ved å gjøre noe slikt selv. 

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forhold er problematisk, jeg klarer ikke å begrense meg og overspiser. Når det gjelder barna, kan de godt få is og litt godis til hverdags, de spiser variert, er aktive og slanke.

Det er en ting dette innlegget får meg til tenke på, jeg skjønner at barna til venninen blir lei seg når dine barn får noe godt, barn bør slippe følelsen av utenforskap unødvendig. Som voksen har jeg motsatt problem, det å takke nei til søtsaker er fryktelig vanskelig, man blir prakket på, med kommentarer om "du er jo så slank så du kan unne deg litt". Men litt og litt blir mye og det vil jeg helst unngå.

Anonymkode: 4363f...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt forhold er problematisk, jeg klarer ikke å begrense meg og overspiser. Når det gjelder barna, kan de godt få is og litt godis til hverdags, de spiser variert, er aktive og slanke.

Det er en ting dette innlegget får meg til tenke på, jeg skjønner at barna til venninen blir lei seg når dine barn får noe godt, barn bør slippe følelsen av utenforskap unødvendig. Som voksen har jeg motsatt problem, det å takke nei til søtsaker er fryktelig vanskelig, man blir prakket på, med kommentarer om "du er jo så slank så du kan unne deg litt". Men litt og litt blir mye og det vil jeg helst unngå.

Anonymkode: 4363f...a1b

Helt enig med deg. Det jeg synes er leit er at hennes barn ALDRI får. Hun legger seg i selen for å tilby de gode sunne alternativer. Men det er noe med å alltid være de barna som aldri får. Det hender mine barn får en saftis, men jeg lar de ikke få en softis med strø når hennes barn sitter ved samme bord og drikker økologisk saft uten sukker. 

Jeg har hatt mange samtaler med henne (hun vet også om denne tråden) vi har et godt åpent og ærlig vennskap. Hun er en SUPER jente jeg er veldig glad i. Jeg har sagt at hun må slappe av bittelitt,  en is innimellom skader ikke. 

I går orket jeg ikke se det sultne øynene deres når mine fikk søtsaker. 

HI

Anonymkode: 497cc...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg fremstår som en avslappet mamma. På en varm sommerdag som i dag kan ungene gjerne få en is til lunsj. Hverdagen er regelen sunt før usunt. De får ikke is hver dag men kan gjerne få det til dessert på en onsdag. Ungene mine spiser det meste, har fine tenner og er normalvektig. 

Så har jeg en venninne som er hysterisk redd for sukker. Hun er så streng på dette at det har bikket over til hysteri. I dag er en varm deilig sommerdag og den nytes i den store hagen. For øyeblikket spiser ungene en is på trampolina etter en fruktsalat til lunsj. Min venninne spurte om vi skulle finne på noe med ungene i dag og jeg sa nei. Jeg sa, i dag har vi tenkt å kose oss ute og det blir nok både is, saft og kanskje litt kjeks, siden du ikke gir ungene dine dette så får vi heller møtes en annen dag. Jeg er bare så lei av å ikke kunne gi ungene mine en is eller å spise havrekjeks med blåbær uten sukker som min venninne har bakt. Jeg kan rett og slett ikke unne barna mine noe slikt om de er med fordi de stakkars barna hennes blir så lei seg, så da blir det til at vi ikke unner oss noe av hensyn til de.

Så hvordan er ditt forhold til sukker?

Jeg trenger ingen vurdering av min respons til min venninne. 🤪 Jeg står trygt i avgjørelsen på at i dag orker vi ikke ta dette hensynet. 

Anonymkode: 497cc...39f

her får barnet en brus i helga og lørdagsgodt, han får litt ekstra i ferier,men vi spiser god og sunn mat ellers

Anonymkode: 3419a...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti noen foreldre slik som din venninne, og hun skyter seg selv i leggen. Barna til de jeg kjenner virkelig frotser når de først får muligheten. Han ene ble kraftig overvektig på vgs, fordi han da gikk bananas og liksom skulle ta igjen alt det sukret han var blitt nektet i barndommen. 

I tillegg er det fryktelig trist for barna å holdes utenfor slik de gjør. Tror hun sukker er gift? Sukker er overhodet ikke farlig dersom man har et avslappet forhold til det. Noe barna til din venninne ikke får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg SPØR hvordan deres forhold til sukker er. 

Og JA, om ungene aldri får sukker og har med seg «spesialkjeks» i bursdag så synes jeg det har bikka til hysteri. Dette har jeg sagt til min venninne. Hun er en super dame og mamma, men hun ser på sukker som livsfarlig. Jeg er enig i at mengden sukker er viktig siden barn faktisk er små. Mine barn spiser ikke opp en stork kjeks-is. De spiser gjerne Friskis eller Isabella. 

Anonymkode: 497cc...39f

Du må få venninna du til å se programmet folkeopplysningen på NRK nett-tv som handler om sukker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...