Gå til innhold

Ny «trend» å ikke åpne gaver i barneselskap?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har tre barn hvorav to av dem enda går i barnebursdager. Merker mer og mer at trenden er å levere gaven når man kommer og så åpner bursdagsbarnet gaven når alle har gått hjem. «Det er ikke nok tid» er liksom unnskyldningen. Hvorfor det? Mine barn syns det er stas å gi gaver og setter pris på å få se hovedpersonen åpne gaven. Vi bruker ofte tid på å velge ut gave og gjerne lage noe kult ut av innpakningen. Men hvis det er trenden nå legger jeg heller bare en hundrelapp i en konvolutt. Dere som gjør det slik som dette, hva er grunnen til det?

Anonymkode: 8ca61...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis flere feirer sammen blir gavesermonien alt for langdryg. Selv om de fleste gjerne vil se når deres gave åpnes, er det ganske kjedelig med de 40 andre gavene.

Anonymkode: ef006...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis flere feirer sammen blir gavesermonien alt for langdryg. Selv om de fleste gjerne vil se når deres gave åpnes, er det ganske kjedelig med de 40 andre gavene.

Anonymkode: ef006...f10

Her er det kun en som feirer med 10-12 gjester. 

De få gangene det er flere som ferier sammen har det blitt løst med at de 2-3 bursdagsbarna åpner samtidig fra samme person. Altså tar selve oppakningen samme tid som det var en som feiret alene. 

HI

Anonymkode: 8ca61...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ofte blir en langdryg affære hvis det er mange gjester. Ungene har ikke ro til å sitte så lenge, man feirer kanskje sammen med andre osv. 

Når så du feks at voksne åpnet gaver i et bryllup eller at konfirmanten åpnet gavene foran alle gjestene?

Anonymkode: cf05a...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det ikke blir tid når en må samle hele gjengen og sitte og snurre flaske til den endelig peker på noen som fortsatt har gave, og all den tid det tar med venting da. Det ER så kjedelig.

Vi har bestandig brukt å la barnet åpne gaven når han får den. Så stiller vi gavene på et gavebord, så kan folk gå og se på gavene om en vil.

I sånne organiserte bursdager på lekeland og bowling kan jeg skjønne at bursdagsbarnet ikke har lyst å prioritere å sitte og åpne gaver i en halv time. Hadde sikkert vært bedre å gjort det etterhvert som gjestene kom der også.

Anonymkode: 0c421...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fordi det ofte blir en langdryg affære hvis det er mange gjester. Ungene har ikke ro til å sitte så lenge, man feirer kanskje sammen med andre osv. 

Når så du feks at voksne åpnet gaver i et bryllup eller at konfirmanten åpnet gavene foran alle gjestene?

Anonymkode: cf05a...536

Vi har hatt to konfirmanter og begge gangene er gavene blitt åpnet i selve konfirmasjonen. Skulle bare mangle. 

HI

Anonymkode: 8ca61...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fordi det ofte blir en langdryg affære hvis det er mange gjester. Ungene har ikke ro til å sitte så lenge, man feirer kanskje sammen med andre osv. 

Når så du feks at voksne åpnet gaver i et bryllup eller at konfirmanten åpnet gavene foran alle gjestene?

Anonymkode: cf05a...536

Det er jo trist at dine unger har så sterke konsentrasjonsvansker og mangler evne til å holde fokus på noe som ikke handler om dem selv. Her åpnes alltid gaver med mottaker tilstede, det er ren høflighet. Det gjelder også i konfirmasjoner, selvsagt.

Anonymkode: fd103...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fordi det ofte blir en langdryg affære hvis det er mange gjester. Ungene har ikke ro til å sitte så lenge, man feirer kanskje sammen med andre osv. 

Når så du feks at voksne åpnet gaver i et bryllup eller at konfirmanten åpnet gavene foran alle gjestene?

Anonymkode: cf05a...536

Det skjer i alle bryllup/konfirmasjoner jeg har vært i. Alltid. Brudepar har ofte ordnet med noen som gjør det for dem, skriver ned alt i en bok, tar vare på ev penger (skriver da beløp eller «penger» i kortet) og lager et pent gavebordet som gjestene kan gå å se på. Konfirmanter åpner gavene sine etter middagen stort sett, og lager gavebord også. 

Anonymkode: 4e8bf...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte den løsningen sist. Vår yngste har en diagnose og har problemer med å regulere følelser. Han blir ekstatisk lykkelig om han får blå klinkekuler (dilla på dette om dagen) og får han noe han ikke ønsker seg så viser han liten glede. Jeg synes det er leit på vegne av de som gir å oppleve at deres gave ikke gir samme glede som den ene. Derfor åpnet vi etter bursdagen hvor vi samtidig øver på følelseregulering. Og så lager vi et fint kort der vi takker for gaven. Han har blitt mye bedre nå da. 

Jeg synes bare det er så leit som sagt at noen av barna føler de gir dum gave. 

Anonymkode: 46151...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig viser man såpass respekt for gjesten, og gaven man får, at man åpner gaven og viser takknemlighet. Såpass skal man lære sine barn.

Anonymkode: 64540...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist min feiret, var de 4 som feiret sammen på bowlingen. Da hadde de en runde bowling og mwgazone. De var 22 stk. Det er 84 gaver som skulle åpnes, men det ble bare 1/2 time igjen til mat, is og kake. Bursdagen varte rundt 3 timer. Det sier seg selv at pakkene ikke kunne åpnes der. 

Anonymkode: b3c86...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler også om hva de barna som kanskje bare har kunnet gi noe til en 50-lapp i gave kan føle.

Anonymkode: 0fa6f...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klassen til gutten min på 11 år har vi blitt enige om at gavene åpnes hjemme. Dette pga at ett barn kan komme i bursdag uten gave og ikke føle seg utenfor. Det viktigste er at barna kommer i selskapet og ikke gaven. Det blir en del bursdager i løpet av året og det finnes dem som ikke har råd til gave. 

Anonymkode: 65322...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler også om hva de barna som kanskje bare har kunnet gi noe til en 50-lapp i gave kan føle.

Anonymkode: 0fa6f...633

Trist hvis man må la vær å åpne gaver fordi barn skammer seg over for billige gaver eller mottaker er misfornøyd med for billige gaver

Anonymkode: 212af...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er for mye styr med gaveåpningen. Derfor tar vi det senere. Men gaver som er gjort noe ut av blir ikke satt mindre pris på av den grunn. Sender meldinger og takker for gaven og at barnet kunne komme i etterkant. Her jeg bor er de fleste opptatt av selve selskapet mer enn gavene, så forventes det litt at man skal lage en seremoni ut av gaveåningen og det blir jeg sliten av. Selv med 10 gjester tar det lang tid. Og så blir Trine sur fordi hun ble til sist og Lise griner fordi bursdagsbarnet ikke ble glad nok, Siri og Anne mener at det heeeeeelt sikkert var deres tur nå og krangler om hvem av de flasken pekte på osv. 

 

Anonymkode: b0319...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min blir så gira (ingen diagnoser, "bare" at han er 7år) at det er bedre og vente, så får han sett de ordentlig, og takker på skolen etterpå. 

Merker at de andre barna også ikke gidder å se på pakker blir åpnet, og begynner å fjase rundt. Da er det bedre å heller kjøre på med leker og mat. 

De siste gangene så har vi hatt det på lekeland og rush, da venter vi rett og slett for at ikke noe skal bli borte så vi legger det rett i bilen. Men leser kort og åpner enkeltvis i ro og fred hjemme etterpå. 

Selv gjør vi også flid med valg av leke og innpakning, men tenker ikke over at det ikke blir åpnet i selskapet. 

Anonymkode: 7a7b9...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvor mye styr det er blitt utav barneselskapene etterhvert. Det er faktisk så mye styr og så mange hensyn å tas at gaver ikke engang kan pakkes opp i bursdagen. Dette er nok de barna som vokser opp og syns det er så mye styr at i konfirmasjonen og bryllupet sitt gidder de ikke åpne gavene engang før det passer dem. Helt utrolig. 

Anonymkode: 8ca61...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Merkelig hvor mye styr det er blitt utav barneselskapene etterhvert. Det er faktisk så mye styr og så mange hensyn å tas at gaver ikke engang kan pakkes opp i bursdagen. Dette er nok de barna som vokser opp og syns det er så mye styr at i konfirmasjonen og bryllupet sitt gidder de ikke åpne gavene engang før det passer dem. Helt utrolig. 

Anonymkode: 8ca61...579

Enig i dette

Anonymkode: 212af...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterte hele klassen, 26 barn. Jeg estimerte at det kom til å ta litt for lang tid til at alle skal sitte å se like godt på alle gaver. 

Åpnet de hjemme og takket alle på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det handler også om hva de barna som kanskje bare har kunnet gi noe til en 50-lapp i gave kan føle.

Anonymkode: 0fa6f...633

Jeg kommenterte at min feiret bursdag på bowlingen med 3 andre. Der er maksgrensen 50,- på gaver, for å fjerne litt av det presset. «Bare» 50 kroner. Det er trist når det blir fokuset. 

Anonymkode: b3c86...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter forrige barnebursdag skulle jeg ønske han hadde åpna gavene sin hjemme. Makan til utakknemlig unge. 

Anonymkode: b426e...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det litt forskjellig, men å åpne 10-12 gaver tar da virkelig ikke lang tid! 

Der det er kjempemange i selskapet skjønner jeg at det kan bli en utfordring mtp tiden, men ellers må da ting ikke gjørs så vanskelig!

Hver en ting som skal skje med barna blir så veldig hauset opp. Vi var da like mange i selskap da vi var små? Det var sikkert like mange med dårlig råd og liten impulskontroll da? Likevel ble selskaper gjennomført helt uten at foreldrene slet seg ut og fikk sammenbrudd pga detaljstyring av alt som foregikk. 

Sist bursdag tok bursdagsbarnet mot gjesten, fikk gaven, pakket opp, takket og satt den på gavebordet. Tok ikke mange minuttene pr gjest det, altså. 

Anonymkode: d42b2...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg man må ta en vurdering både i antall gjester, bursdagsbarnet og organisering av selskap. Hos eldste organiseres det ofte på disko ol, der alle gir en femtilapp. Ingen åpning i selskapet. Mellomste er i en klasse der noen gir en 50-lapp, mens andre gir gaver. Sist han feiret på bowlingen, åpnet han de gavene fortløpende når han fikk dem, men åpnet ikke pengekonvoluttene. Med yngstemann i barnehagealder der alle kommer med pakker, hadde vi flasketuten peker på (9 barn). Og vi terper hvert år hvor viktig det er å takke og vise takknemlighet for det man får. 

Anonymkode: c7e9a...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...