Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #26 Skrevet 11. juni 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: De er jo det for meg. Nå. Anonymkode: 22ae4...204 Men du tar jo opp fag Anonymkode: c135a...d72
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #27 Skrevet 11. juni 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men du tar jo opp fag Anonymkode: c135a...d72 Og så? Anonymkode: 22ae4...204
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #28 Skrevet 11. juni 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og så? Anonymkode: 22ae4...204 Da er ikke alle dører lukket for å søke uføretrugd Anonymkode: c135a...d72
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #29 Skrevet 11. juni 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Da er ikke alle dører lukket for å søke uføretrugd Anonymkode: c135a...d72 "Mottar du arbeidsavklaringspenger på søknadstidspunktet er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 40 prosent." Anonymkode: 22ae4...204
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #30 Skrevet 11. juni 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Mottar du arbeidsavklaringspenger på søknadstidspunktet er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 40 prosent." Anonymkode: 22ae4...204 Da misforsto jeg, jeg forsto det som at du ikke var arbeidsfør i det hele tatt. Beklager det Anonymkode: c135a...d72
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #31 Skrevet 11. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Da misforsto jeg, jeg forsto det som at du ikke var arbeidsfør i det hele tatt. Beklager det Anonymkode: c135a...d72 Nei, jeg er ikke det. Men som du ser, kan man få gradert uføretrygd. Så ikke bekymre deg! Anonymkode: 22ae4...204
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #32 Skrevet 11. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nei, jeg er ikke det. Men som du ser, kan man få gradert uføretrygd. Så ikke bekymre deg! Anonymkode: 22ae4...204 Wow, jeg prøvde bare å hjelpe deg siden jeg akkurat har vært gjennom det samme selv, og vet hvor vrient systemet kan være. Anonymkode: c135a...d72
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #33 Skrevet 11. juni 2019 Ja, du må mase på nav. Om du har hatt aap er det virkelig siste frist når denne perioden er over, du vil ikke få det forlenget. Så du må være ferdig avklart når den tiden kommer. Send en medling i Mitt nav til saksbehandleren din i dag, skriv at du gjerne vil ha et møte før ferieavvikling for nå begynner det haste med å få papirarbeidet unna. Så må du snakke med dem om veien videre, hva tenker de at skal skje nå. Anonymkode: c2680...3f8
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #34 Skrevet 11. juni 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: AAP går ut i desember. Jeg er på vei mot uføre. For MEG er ikke det et punktum, bare et komma, i det store og det hele. Planen er å i mitt eget tempo utdanne meg til noe som jeg KAN jobbe med. Kanskje ikke 100%, men i alle fall noe. Jeg har forbedret fag i våres, og skal fortsette med det. I... mitt... eget... tempo. Pr idag kan jeg ikke arbeide, mest fordi jeg ikke får arbeid uten relevant utdanning. Jeg kan få harde, tøffe, fysiske jobber, men kroppen min takler det ikke. Jeg kan få jobb i barnehage, men det går ikke pga høyt stressnivå og at jeg ikke er særlig flink med andres unger. Dessuten synes jeg folk som arbeider i bhg skal like unger, like å jobbe med unger og ha motivasjon. Vel... Ikke hørt noe fra NAV. Hva skjer med meg, må jeg leve på mannen min!? Han tjener rundt 300 000 kr i året før skatt. Sier seg selv at det hadde funka særdeles dårlig. Men hører skrekkhistorier om NAV som sier folk må på sosialhjelp osv, sosialhjelp må betales tilbake og jeg akter ikke å ta opp lån for å kunne leve....... Anonymkode: 22ae4...204 Hvis du må over på sosialhjelp, så må du nok avbryte studiene. Eller så må du faktisk ta opp studielån, akkurat som andre studenter må. Hvis det er slik at du senere blir varig ufør, slik at du ikke får brukt utdannelsen din, så vil studiegjelden kunne bli slettet. Anonymkode: 00e80...e5d
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #35 Skrevet 11. juni 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du må over på sosialhjelp, så må du nok avbryte studiene. Eller så må du faktisk ta opp studielån, akkurat som andre studenter må. Hvis det er slik at du senere blir varig ufør, slik at du ikke får brukt utdannelsen din, så vil studiegjelden kunne bli slettet. Anonymkode: 00e80...e5d Husk at også lånekassen har noen kriterier her, så det ville jeg sjekket opp. Tror ikke du kan ta opp max studielån mens du er sykemeldt, ikke bestå studiet også bare slippe å betale det tilbake... Da ville jo alle på aap bare låne max og melde seg opp til et studie de likevel ikke ville fullføre. Anonymkode: c2680...3f8
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #36 Skrevet 11. juni 2019 Ta uansett kontakt med NAV selv. Anonymkode: 00e80...e5d
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #37 Skrevet 11. juni 2019 Du må be om møte med Nav snarest. Og de bør få deg på avklaring. Nå får så mange avslag på ufør, da de ikke er nok avklart. Jeg hadde 4 avklaringer på 2 år, før jeg fikk søke ufør. Og jeg hadde vært under NAV i 17 år, og prøvd alt, før jeg fikk søke ufør. Har flere fysiske diagnoser, som vises gjennom blodprøver, da og alvorlighetsgraden av de. Hvis jeg forstår deg rett, sliter du og psykisk? Går du i behandling. For du må ha gått i behandling, og få papirer fra psykolog, på at det er ikke håp om at du kan bli bedre, etter å ha gått i behandling. Og hvis du har en tafatt lege, hadde jeg vurdert å bytte. Har du vært for syk til å jobbe i 7 år, så skulle du jo ha vært gjennom mye utredning. Har de heller ingen mistanke om hva du feiler? Anonymkode: f6fd0...be8
Aurora_2017 Skrevet 11. juni 2019 #38 Skrevet 11. juni 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: "Mottar du arbeidsavklaringspenger på søknadstidspunktet er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 40 prosent." Anonymkode: 22ae4...204 Hva gjør du med resterende % da?
Toneelise Skrevet 11. juni 2019 #39 Skrevet 11. juni 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Har man lov å studere høyere utdanning viss man er 100% ufør? Anonymkode: f0474...758 Ja man har lov å studere som ufør men ikke mens man går på aap.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #40 Skrevet 11. juni 2019 1 minutt siden, Toneelise skrev: Ja man har lov å studere som ufør men ikke mens man går på aap. Siden det er mange som må ha det inn med teskje her er det sikkert greit å presisere at man selvfølgelig kan studere mens man får aap, men da må det inn i oppfølgingsplanen din og føre til at du kommer deg ut i jobb igjen. Det heter vel ikke omskolering lenger hos nav, man går på skole mens man mottar aap, for å komme seg ut i jobb. Anonymkode: c2680...3f8
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #41 Skrevet 11. juni 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Siden det er mange som må ha det inn med teskje her er det sikkert greit å presisere at man selvfølgelig kan studere mens man får aap, men da må det inn i oppfølgingsplanen din og føre til at du kommer deg ut i jobb igjen. Det heter vel ikke omskolering lenger hos nav, man går på skole mens man mottar aap, for å komme seg ut i jobb. Anonymkode: c2680...3f8 Nå er vel saken den at hennes aap straks går ut. Anonymkode: 00e80...e5d
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #42 Skrevet 11. juni 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Siden det er mange som må ha det inn med teskje her er det sikkert greit å presisere at man selvfølgelig kan studere mens man får aap, men da må det inn i oppfølgingsplanen din og føre til at du kommer deg ut i jobb igjen. Det heter vel ikke omskolering lenger hos nav, man går på skole mens man mottar aap, for å komme seg ut i jobb. Anonymkode: c2680...3f8 Men hun skal jo ikke ut i jobb. Hun vil bli ufør Anonymkode: a51cd...280
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #43 Skrevet 11. juni 2019 Hi, tror vi er i noenlunde samme situasjon. Jeg har også vært noen år på aap, og den går ut om noen måneder. Søkte uføretrygd, men fikk avslag fordi jeg ikke er "ferdig utredet". Men det er jo håpløst å bli ferdi når man får en time, kanskje to i året hos spesialist, og kun etter å ha mast og minnet dem om at jeg er syk og at årene går og at jeg blir verre. Jeg har heller ingen diagnose, men symptomene mine samsvarer med det de har funnet på blodprøver og andre tester. Du må selv ha stadig kontakt med saksbehandleren din på Nav. Be om å få et møte med saksbehandleren så fort som mulig. Og forbered deg godt til møtet slik at du kan legge frem saken din saklig og kronologisk, og forbered spørsmål om hva Nav forventer den tiden som står igjen av aap-perioden, hva de ev. trenger av ny dokumentasjon osv. Skriv en mail til saksbehandler inne i aktivitetsplanen din, da får saksbehandler den direkte, og skal svare deg innen et par virkedager. Så bestiller du en time til legen din, forklarer igjen at det nå bare er måneder igjen til du ikke lenger kan gå på aap lenger, og at du derfor må få time til spesialist igjen, for du trenger nye erklæringer om din tilstand. Og så purrer du på sykehus om du ikke har fått brev om når du får ny time innen et par uker etter du var hos fastlegen. Til Nav sender du så en mail etter at du har vært hos legen og oppdaterer hva som skjer videre. Når du har fått time til sykehuset fastsatt, informerer du saksbehandleren igjen via dialog-mailene i aktivitetsplanen. Når du har vært på sykehuset sender du igjen en oppdatering. Dette for å vise at du selv står på og følger opp din egen sak. Jeg hadde ikke blitt utredet videre om jeg ikke hadde mast og purret og tryglet og truet med klager og klaget. Hverken Nav-systemet eller helsevesenet fungerer når man ikke har en A4-diagnose. Og dermed må du selv ta ansvar for å dokumentere, mase, purre, klage, ikke gi deg. Anonymkode: 90615...42d
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #44 Skrevet 11. juni 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Vet du, jo, det kan man faktisk få. Hvis arbeidsmarkedet nekter deg arbeid, så er du ikke i stand til å jobbe. Det er en del av kartleggingen, det For min del er jeg alvorlig syk, så det er ikke sikkert jeg noen sinne kan jobbe, men jeg kan ta utdanning. For har jeg utdanningen, så kanskje jeg er frisk nok til å jobbe om 15 år - men da har jeg utdanningen. Og er klar. Jeg har overhodet ingen plan om å ta utdanning og jobbe med én gang, om jeg ikke blir dramatisk bedre eller legene finner en fantastisk kur. Og det vet NAV. Anonymkode: 22ae4...204 Men, utdanning er da minst like slitsomt som å jobbe? Anonymkode: e8d37...387
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #45 Skrevet 11. juni 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde gladelig tatt opp studielån for å ta høyere utdanning, om jeg visste at jeg kunne komme ut i 100% jobb etter endt utdanning. Hallo? Jeg går på minstesats AAP, i greier oss nesten ikke - selvfølgelig hadde jeg investert i et studielån! Men virker som om noen trodde jeg skal studere til høsten - det skal jeg ikke. Jeg går på aap, NAV vil ha utredning fra legene, men legene vet ikke hva som feiler meg og tar på ingen måte initiativ til å finne det ut. Jeg har mast og mast på fastlegen, som ikke vet hvor han skal henvise meg, for jeg har vært "overalt"; og det eneste de er enige om er at noe er galt. Nav venter på legene, som venter på et mirakel? De er udugelige, hele gjengen... Fastlegen inkludert. Vurderer å gå privat, men alt private kan gjøre er å henvise. Til de SAMME legene jeg har vært hos? Kan hende de skriver en bedre henvisning enn fastlegen, men for 2000 kr for en time, så bør den være sabla god, og det kan de vel ikke garantere... Så jeg vet ikke HVA jeg skal si til NAV? For jeg har sagt alt jeg kan komme på å si og de siste 1,5 årene har alt handlet om arbeidsavklaring, tiltak, bla bla. Eneste vi kom frem til er at jeg pr idag ikke kan jobbe, og de eneste jobbene jeg har mulighet til å stå i er stillesittende og krever utdanning. Det er ikke kun det fysiske som setter grenser her. Anonymkode: 22ae4...204 Hvorfor kan du ikke ta jobber som er stillesittende og ikke krever utdanning? Anonymkode: e8d37...387
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #46 Skrevet 11. juni 2019 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor kan du ikke ta jobber som er stillesittende og ikke krever utdanning? Anonymkode: e8d37...387 Hi skriver jo at hun er for syk til det nå og i den uoverskuelige fremtiden. Faktum er også at det finnes en god del slike jobber... men de fleste krever utdanning. 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men, utdanning er da minst like slitsomt som å jobbe? Anonymkode: e8d37...387 Hi skriver at hun såvidt det er har greid å gjennomføre... var det 3,5 timer undervisning i uka? Det er ca. en halv arbeidsdag. Men hun må jo ikke møte opp til undervisning om hun en dag ikke greier. Å lese kan hun gjøre når hun er i form til det. Hun skriver at hun har tatt opp ett og ett fag - det å ta ett fag i slengen er evigheter unna det å ta full- eller halvtidsutdanning. Og igjen, da styrer hun stort sett dagene sine selv, og kan lese når hun er frisk nok til det. Jeg svarte over her, er helsemessig og nav-messig i noenlunde samme situasjon som Hi. Jeg har tenkt at hvis jeg blir uføretrygdet så vil jeg ta ett og ett fag på høgskolen etterhvert. Ikke fordi jeg trenger det, for jeg har mer enn nok utdanning, men fordi det krever minimalt med oppmøte der, og jeg kan lese når jeg er i form til det. Er jeg for syk til å dra til en forelesning er det ingen krise heller, for jeg kan ta det igjen med å lese selv. Det vil hjelpe meg å holde hodet i gang til jeg forhåpentligvis en gang i fremtiden blir frisk nok til å komme ut i jobb igjen, selv om det ikke ser slik ut nå, selv om jeg ikke er frisk nok til å ta noen fag nå heller. Måten Hi tenker på er konstruktiv og noe alle burde gjøre i samme situasjon, når man etterhvert blir i stand til det. Selv om man kanskje ikke greier mye og kanskje heller ikke ta fagene innen normal tid, så er man da i en fremdrift, man holder den delen av seg som kan fungere i gang, og det gjør også at man er bedre rustet hvis man en dag blir frisk nok til å komme seg ut i jobb igjen og ta mer utdanning om det er nødvendig for å få jobb. Anonymkode: 90615...42d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå