Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #1 Skrevet 11. juni 2019 AAP går ut i desember. Jeg er på vei mot uføre. For MEG er ikke det et punktum, bare et komma, i det store og det hele. Planen er å i mitt eget tempo utdanne meg til noe som jeg KAN jobbe med. Kanskje ikke 100%, men i alle fall noe. Jeg har forbedret fag i våres, og skal fortsette med det. I... mitt... eget... tempo. Pr idag kan jeg ikke arbeide, mest fordi jeg ikke får arbeid uten relevant utdanning. Jeg kan få harde, tøffe, fysiske jobber, men kroppen min takler det ikke. Jeg kan få jobb i barnehage, men det går ikke pga høyt stressnivå og at jeg ikke er særlig flink med andres unger. Dessuten synes jeg folk som arbeider i bhg skal like unger, like å jobbe med unger og ha motivasjon. Vel... Ikke hørt noe fra NAV. Hva skjer med meg, må jeg leve på mannen min!? Han tjener rundt 300 000 kr i året før skatt. Sier seg selv at det hadde funka særdeles dårlig. Men hører skrekkhistorier om NAV som sier folk må på sosialhjelp osv, sosialhjelp må betales tilbake og jeg akter ikke å ta opp lån for å kunne leve....... Anonymkode: 22ae4...204
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #2 Skrevet 11. juni 2019 Kan ikke nav hjelpe deg med omskolering da? Har en venninne som gjorde dette. Hun fant i samarbeid med nav frem til et yrke som kunne passe til hennes helse, og tok utdannelsen. Er nå i jobb igjen. Anonymkode: af3fc...3b6
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #3 Skrevet 11. juni 2019 Du får ikke uføre viss du kan jobbe bare du skaffer deg en utdannelse. Anonymkode: f0474...758
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #4 Skrevet 11. juni 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan ikke nav hjelpe deg med omskolering da? Har en venninne som gjorde dette. Hun fant i samarbeid med nav frem til et yrke som kunne passe til hennes helse, og tok utdannelsen. Er nå i jobb igjen. Anonymkode: af3fc...3b6 Selvsagt har vi forsøkt det. Det er der utdanning kommer inn. Anonymkode: 22ae4...204
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #5 Skrevet 11. juni 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du får ikke uføre viss du kan jobbe bare du skaffer deg en utdannelse. Anonymkode: f0474...758 Vet du, jo, det kan man faktisk få. Hvis arbeidsmarkedet nekter deg arbeid, så er du ikke i stand til å jobbe. Det er en del av kartleggingen, det For min del er jeg alvorlig syk, så det er ikke sikkert jeg noen sinne kan jobbe, men jeg kan ta utdanning. For har jeg utdanningen, så kanskje jeg er frisk nok til å jobbe om 15 år - men da har jeg utdanningen. Og er klar. Jeg har overhodet ingen plan om å ta utdanning og jobbe med én gang, om jeg ikke blir dramatisk bedre eller legene finner en fantastisk kur. Og det vet NAV. Anonymkode: 22ae4...204
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #6 Skrevet 11. juni 2019 Nå er det vel veldig vanlig at folk må ta opp lån for å utdanne seg.. Alle jeg kjenner har studiegjeld og skjønner ikke hvorfor det skal være noe annerledes for deg sånn sett. Men ja, mas på Nav om eventuelle muligheter du har. Dersom det ikke går.. Så kan du jo ta opp studielån som de fleste andre og kanskje prøve deg en ekstra jobb som resepsjonist, telefon selger osv. Finnes mange jobber som ikke trenger å være fysisk krevende. Anonymkode: 90e05...0bc
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #7 Skrevet 11. juni 2019 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet du, jo, det kan man faktisk få. Hvis arbeidsmarkedet nekter deg arbeid, så er du ikke i stand til å jobbe. Det er en del av kartleggingen, det For min del er jeg alvorlig syk, så det er ikke sikkert jeg noen sinne kan jobbe, men jeg kan ta utdanning. For har jeg utdanningen, så kanskje jeg er frisk nok til å jobbe om 15 år - men da har jeg utdanningen. Og er klar. Jeg har overhodet ingen plan om å ta utdanning og jobbe med én gang, om jeg ikke blir dramatisk bedre eller legene finner en fantastisk kur. Og det vet NAV. Anonymkode: 22ae4...204 Har man lov å studere høyere utdanning viss man er 100% ufør? Anonymkode: f0474...758
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #8 Skrevet 11. juni 2019 Hva i alle dager har du gjort på de siste årene da? Først når aap nærmer seg slutt vurderer du å mase på nav? Du er for syk til å jobbe, frisk nok til å gå skole for å komme i jobb? Anonymkode: 230a7...305
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #9 Skrevet 11. juni 2019 Samfunnet er i rivende utvikling. Endringer har aldri i historien skjedd så raskt som nå, og det akselererer. Hva slags utdanning vil du ta som fortsatt er relevant og oppdatert om 15 år? Høyere utdanning er også slitsomt, spesielt hvis man er syk. Ellers synes jeg du har en fin holdning med at dette bare er et komma for deg, og håper du kommer deg raskt. Anonymkode: 9bc4a...1d5
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #10 Skrevet 11. juni 2019 Du skal jo ha en saksbehandler i nav som kan veilede deg når du har vært ute av arbeidslivet så lenge. Den kan du kontakte. Og det finnes jobber som ikke er fysisk krevende å ta i mellomtiden. Alt fra telefonsalg, bud (ikke pakker), bussjåfør (krever en liten investering i førerkort, men det lånet ville evt være verd det), pizzabud etc etc. Selv så jeg at jeg var på vei mot ufør i yrket jeg hadde utdanning i hvis jeg skulle fortsatt i noen år til, så jeg gikk til studieveiledningskontoret (gratis veiledning) og fikk kartlagt mulighetene. Nå så jeg da at det ville tatt noen år å fullstendig endre retning, og da garantert blitt sykemeldt (eller ødelagt pga bekken skader som bare ble verre), så mens jeg enda var i full jobb sørget jeg for å ta opp fag privat og fikk meg ny utdannelse og lederstilling (kontor) iløped av 2år. Fordi jeg var medlem av fagforening kunne jeg ta den utdannelsen på stipend, og litt lån. Det er ikke meningen å tillegge deg holdninger du ikke har, men jeg kjenner at jeg blir litt oppgitt over alle innlegg fra folk som jeg leser her inne som virker til å ha en så veldig "lene seg tilbake og la systemet ordne opp for meg" - holdning. Man må jo se litt fremmover, og planlegge selv. Hvis ikke så ja, konsekvensen kan kanskje bli at dere må leve på mannen din sin lønn, hvis ikke du finner på noe kreativt. 🤷♀️ Anonymkode: 5e14e...5e9
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #11 Skrevet 11. juni 2019 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå er det vel veldig vanlig at folk må ta opp lån for å utdanne seg.. Alle jeg kjenner har studiegjeld og skjønner ikke hvorfor det skal være noe annerledes for deg sånn sett. Men ja, mas på Nav om eventuelle muligheter du har. Dersom det ikke går.. Så kan du jo ta opp studielån som de fleste andre og kanskje prøve deg en ekstra jobb som resepsjonist, telefon selger osv. Finnes mange jobber som ikke trenger å være fysisk krevende. Anonymkode: 90e05...0bc Det er ikke studiene jeg snakker om. Jeg snakker om å ta opp lån for å kunne kjøpe brød, når man IKKE er under utdanning. Jeg kommer IKKE til å være under utdanning etter jul for å si det sånn. Ikke sikkert jeg kommer til å være det de neste 5 årene heller. Anonymkode: 22ae4...204
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #12 Skrevet 11. juni 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har man lov å studere høyere utdanning viss man er 100% ufør? Anonymkode: f0474...758 Ja. Anonymkode: 22ae4...204
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #13 Skrevet 11. juni 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva i alle dager har du gjort på de siste årene da? Først når aap nærmer seg slutt vurderer du å mase på nav? Du er for syk til å jobbe, frisk nok til å gå skole for å komme i jobb? Anonymkode: 230a7...305 For syk til å jobbe ja, men jeg går ikke på skole full tid. Jeg har gått på skole 3 dager i uka, og da hhv 30 min, 1,5 t og 1,5 t. Det har vært akkurat så det har gått, og karakterene har ikke vært noe å skryte av akkurat, selv om jeg kom meg litt mot slutten av året. Anonymkode: 22ae4...204
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #14 Skrevet 11. juni 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Samfunnet er i rivende utvikling. Endringer har aldri i historien skjedd så raskt som nå, og det akselererer. Hva slags utdanning vil du ta som fortsatt er relevant og oppdatert om 15 år? Høyere utdanning er også slitsomt, spesielt hvis man er syk. Ellers synes jeg du har en fin holdning med at dette bare er et komma for deg, og håper du kommer deg raskt. Anonymkode: 9bc4a...1d5 Jeg vet ikke, har du noen forslag? Bibliotekarer vil det vel alltid være bruk for. Eller arkivarer. Anonymkode: 22ae4...204
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #15 Skrevet 11. juni 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du skal jo ha en saksbehandler i nav som kan veilede deg når du har vært ute av arbeidslivet så lenge. Den kan du kontakte. Og det finnes jobber som ikke er fysisk krevende å ta i mellomtiden. Alt fra telefonsalg, bud (ikke pakker), bussjåfør (krever en liten investering i førerkort, men det lånet ville evt være verd det), pizzabud etc etc. Selv så jeg at jeg var på vei mot ufør i yrket jeg hadde utdanning i hvis jeg skulle fortsatt i noen år til, så jeg gikk til studieveiledningskontoret (gratis veiledning) og fikk kartlagt mulighetene. Nå så jeg da at det ville tatt noen år å fullstendig endre retning, og da garantert blitt sykemeldt (eller ødelagt pga bekken skader som bare ble verre), så mens jeg enda var i full jobb sørget jeg for å ta opp fag privat og fikk meg ny utdannelse og lederstilling (kontor) iløped av 2år. Fordi jeg var medlem av fagforening kunne jeg ta den utdannelsen på stipend, og litt lån. Det er ikke meningen å tillegge deg holdninger du ikke har, men jeg kjenner at jeg blir litt oppgitt over alle innlegg fra folk som jeg leser her inne som virker til å ha en så veldig "lene seg tilbake og la systemet ordne opp for meg" - holdning. Man må jo se litt fremmover, og planlegge selv. Hvis ikke så ja, konsekvensen kan kanskje bli at dere må leve på mannen din sin lønn, hvis ikke du finner på noe kreativt. 🤷♀️ Anonymkode: 5e14e...5e9 Jeg skjønner at du mener det godt. Men du bommer helt, du vet ikke hele sykdomsbildet. Du aner ikke hvor mye jeg har mast på nav disse årene, hvor mye jeg har tatt initiativ, hvor hardt jeg har jobbet og hvor syk jeg er, og har vært. Du aner ikke hva jeg har å slite med. Men ja, du tillegger meg holdninger jeg ikke har. Anonymkode: 22ae4...204
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #16 Skrevet 11. juni 2019 Jeg hadde gladelig tatt opp studielån for å ta høyere utdanning, om jeg visste at jeg kunne komme ut i 100% jobb etter endt utdanning. Hallo? Jeg går på minstesats AAP, i greier oss nesten ikke - selvfølgelig hadde jeg investert i et studielån! Men virker som om noen trodde jeg skal studere til høsten - det skal jeg ikke. Jeg går på aap, NAV vil ha utredning fra legene, men legene vet ikke hva som feiler meg og tar på ingen måte initiativ til å finne det ut. Jeg har mast og mast på fastlegen, som ikke vet hvor han skal henvise meg, for jeg har vært "overalt"; og det eneste de er enige om er at noe er galt. Nav venter på legene, som venter på et mirakel? De er udugelige, hele gjengen... Fastlegen inkludert. Vurderer å gå privat, men alt private kan gjøre er å henvise. Til de SAMME legene jeg har vært hos? Kan hende de skriver en bedre henvisning enn fastlegen, men for 2000 kr for en time, så bør den være sabla god, og det kan de vel ikke garantere... Så jeg vet ikke HVA jeg skal si til NAV? For jeg har sagt alt jeg kan komme på å si og de siste 1,5 årene har alt handlet om arbeidsavklaring, tiltak, bla bla. Eneste vi kom frem til er at jeg pr idag ikke kan jobbe, og de eneste jobbene jeg har mulighet til å stå i er stillesittende og krever utdanning. Det er ikke kun det fysiske som setter grenser her. Anonymkode: 22ae4...204
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #17 Skrevet 11. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner at du mener det godt. Men du bommer helt, du vet ikke hele sykdomsbildet. Du aner ikke hvor mye jeg har mast på nav disse årene, hvor mye jeg har tatt initiativ, hvor hardt jeg har jobbet og hvor syk jeg er, og har vært. Du aner ikke hva jeg har å slite med. Men ja, du tillegger meg holdninger jeg ikke har. Anonymkode: 22ae4...204 Nei jeg gjør ikke det, og derfor kan jeg bare svare generelt, og gi tips basert på egen erfaring. Det var når jeg selv var i nav systemet at jeg innså hvor dårlig det fungerte, og at jeg måtte ta tak selv. For hadde jeg ventet på nav så ville vi vært i økonomisk uføre uten å komme oss ut av det igjen. Bare slike tåpelige ting som at jeg var sykemeldt og skulle få en mr... Legen ville ikke gjøre flere tiltak før mr resultatene var klare, og så viste det seg at det var 3mnd ventetid for å få mr. Jeg spurte han hva gjør vi da? Nei, sykemelding. Og hvis mr resultatene ikke ga oss noe å gå på? Nei, da ble det ny undersøkelse... med garantert like lang ventetid. Nei, pokker heller, på den måten ville det jo tatt flere år å blitt ferdig. Og nav ville ikke igangsette omskolering før alle utredninger var ferdige. 🤦♀️ Helt på trynet. Da investerte jeg i psykolog, for å lære å takle smerte psykisk, og friskmeldt meg for å fullføre utdannelse (det kostet jo penger, så jeg måtte jobbe), bet tennene sammen og hadde to slitsomme år. Så jeg forstår godt frustrasjonen, jeg forstår også at livet kan være ekstremt sammensatt og at det psykiske og fysiske går veldig hånd i hånd. Jeg bare sier at det kan være lurt å i stille seg at man er sin egen lykkes smed, og at om man hengir seg helt til systemet så er det ikke sikkert at man kommer noen vei. Jeg ville søkt om bytte av saksbehandler, og begynt å tenke litt anderledes. Så får heller alt man får via systemet være en bonus. Anonymkode: 5e14e...5e9
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #18 Skrevet 11. juni 2019 Mener å ha lest at en får slettet studielån viss du blir 100% ufør. Ville sjekket det opp. For da kan det være en fordel å studere før du blir ufør. Anonymkode: a7b8a...63f
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #19 Skrevet 11. juni 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei jeg gjør ikke det, og derfor kan jeg bare svare generelt, og gi tips basert på egen erfaring. Det var når jeg selv var i nav systemet at jeg innså hvor dårlig det fungerte, og at jeg måtte ta tak selv. For hadde jeg ventet på nav så ville vi vært i økonomisk uføre uten å komme oss ut av det igjen. Bare slike tåpelige ting som at jeg var sykemeldt og skulle få en mr... Legen ville ikke gjøre flere tiltak før mr resultatene var klare, og så viste det seg at det var 3mnd ventetid for å få mr. Jeg spurte han hva gjør vi da? Nei, sykemelding. Og hvis mr resultatene ikke ga oss noe å gå på? Nei, da ble det ny undersøkelse... med garantert like lang ventetid. Nei, pokker heller, på den måten ville det jo tatt flere år å blitt ferdig. Og nav ville ikke igangsette omskolering før alle utredninger var ferdige. 🤦♀️ Helt på trynet. Da investerte jeg i psykolog, for å lære å takle smerte psykisk, og friskmeldt meg for å fullføre utdannelse (det kostet jo penger, så jeg måtte jobbe), bet tennene sammen og hadde to slitsomme år. Så jeg forstår godt frustrasjonen, jeg forstår også at livet kan være ekstremt sammensatt og at det psykiske og fysiske går veldig hånd i hånd. Jeg bare sier at det kan være lurt å i stille seg at man er sin egen lykkes smed, og at om man hengir seg helt til systemet så er det ikke sikkert at man kommer noen vei. Jeg ville søkt om bytte av saksbehandler, og begynt å tenke litt anderledes. Så får heller alt man får via systemet være en bonus. Anonymkode: 5e14e...5e9 Men hva mener du jeg skal gjøre? Tenke annerledes, hva betyr det? Hvordan mener du jeg tenker nå, da? Anonymkode: 22ae4...204
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #20 Skrevet 11. juni 2019 Hvor lenge har du vært på aap? Anonymkode: 230a7...305
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #21 Skrevet 11. juni 2019 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor lenge har du vært på aap? Anonymkode: 230a7...305 7 år. Anonymkode: 22ae4...204
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #22 Skrevet 11. juni 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: AAP går ut i desember. Jeg er på vei mot uføre. For MEG er ikke det et punktum, bare et komma, i det store og det hele. Planen er å i mitt eget tempo utdanne meg til noe som jeg KAN jobbe med. Kanskje ikke 100%, men i alle fall noe. Jeg har forbedret fag i våres, og skal fortsette med det. I... mitt... eget... tempo. Pr idag kan jeg ikke arbeide, mest fordi jeg ikke får arbeid uten relevant utdanning. Jeg kan få harde, tøffe, fysiske jobber, men kroppen min takler det ikke. Jeg kan få jobb i barnehage, men det går ikke pga høyt stressnivå og at jeg ikke er særlig flink med andres unger. Dessuten synes jeg folk som arbeider i bhg skal like unger, like å jobbe med unger og ha motivasjon. Vel... Ikke hørt noe fra NAV. Hva skjer med meg, må jeg leve på mannen min!? Han tjener rundt 300 000 kr i året før skatt. Sier seg selv at det hadde funka særdeles dårlig. Men hører skrekkhistorier om NAV som sier folk må på sosialhjelp osv, sosialhjelp må betales tilbake og jeg akter ikke å ta opp lån for å kunne leve....... Anonymkode: 22ae4...204 Du får ikke uføretrygd hvis det er et komma fikk jeg beskjed om. Det skal være punktum der og da, det skal ikke være noen mulighet for å kunne jobbe eller ta utdannelse. Anonymkode: c135a...d72
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #23 Skrevet 11. juni 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du får ikke uføretrygd hvis det er et komma fikk jeg beskjed om. Det skal være punktum der og da, det skal ikke være noen mulighet for å kunne jobbe eller ta utdannelse. Anonymkode: c135a...d72 Ingen kan jo vite om man er syk hele livet eller ikke. Det kan være folk som er uføre pga angst, som etter 15 år plutselig blir friske og kan jobbe. Eller folk med en sykdom legene finner en løsning på fordi det kommer et gjennombrudd i forskningen.. Anonymkode: 22ae4...204
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #24 Skrevet 11. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ingen kan jo vite om man er syk hele livet eller ikke. Det kan være folk som er uføre pga angst, som etter 15 år plutselig blir friske og kan jobbe. Eller folk med en sykdom legene finner en løsning på fordi det kommer et gjennombrudd i forskningen.. Anonymkode: 22ae4...204 Derfor skrev jeg der og da. Ting kan skje i fremtiden, men når uføretrygd søkes, så skal alle dører være lukket. Anonymkode: c135a...d72
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2019 #25 Skrevet 11. juni 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Derfor skrev jeg der og da. Ting kan skje i fremtiden, men når uføretrygd søkes, så skal alle dører være lukket. Anonymkode: c135a...d72 De er jo det for meg. Nå. Anonymkode: 22ae4...204
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå