Gå til innhold

Skille søsken ved samlivsbrudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tre barn hvor av det ene er veldig pappajente. Hun ønsker å bo mest hos pappa. Jeg tenker at det kan være ok, men er det dumt å skille søsken? Hun er 8 år. 

Anonymkode: 375ee...335

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gamle er de andre, og hvor mye vil du skille dem?

Det kan være helt ok at barn ikke har helt samme samværsprosent, men de bør være mest mulig sammen likevel. Så da må hun være hos pappa når de andre har samvær hos pappa, og hos deg når de andre er hos deg. Det er viktig at hun er en del av "flokken" også, selv om hun kanskje er litt mer hos pappa enn de andre.

Anonymkode: d42b7...0b7

Skrevet

Så lenge både du og far bor i samme skolekrets tenker jeg det er greit, og at dere legger tilrette for at ungene får mest mulig tid sammen, både hos deg og far. Det blir jo en kabal å legge, men det klarer dere. Men vær veldig bevisst på om det er dette eldste virkelig ønsker, og ikke bare det dere ønsker fordi hun generelt er mest pappajente og dere tenker det er en rettferdig fordeling for dere. 

Anonymkode: 2bbf9...368

Skrevet

Så lenge barna er mest mulig sammen både hos deg og hos far. Altså de samme helgene og uke dagene. Så går nok det bra. Man kan jo prøve og heller ha en åpen dialog på endringer. 

Dette er jo kjempe bra om dere klarer å samarbeide så bra. Og at hvert enkelt barn får det best mulig.

Anonymkode: a1223...9d7

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gamle er de andre, og hvor mye vil du skille dem?

Det kan være helt ok at barn ikke har helt samme samværsprosent, men de bør være mest mulig sammen likevel. Så da må hun være hos pappa når de andre har samvær hos pappa, og hos deg når de andre er hos deg. Det er viktig at hun er en del av "flokken" også, selv om hun kanskje er litt mer hos pappa enn de andre.

Anonymkode: d42b7...0b7

Hvorfor må de være mest mulig sammen? Jeg tenker også at det kan være fint med alenetid med en forelder. Man strekker ofte ikke til når det er tre barn og kun en voksen. De er 6,8 og 10. Planen er 60/40 på to av barna i min favør og omvendt med hun på 8 år. 

Skrevet

Bare pass på at dette ikke gjør at de to andre blir veldig sammensveiset og at dette setter 8-åringen litt på utsiden av søskenflokken. 

Anonymkode: a670e...df1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må de være mest mulig sammen? Jeg tenker også at det kan være fint med alenetid med en forelder. Man strekker ofte ikke til når det er tre barn og kun en voksen. De er 6,8 og 10. Planen er 60/40 på to av barna i min favør og omvendt med hun på 8 år. 

For meg virker det som så du skriver her at det blir lettere for deg å ha 8 åringen hos faren for du ikke vil rekke over de 3?? Seriøst?? Bare for at hun er pappa jente så trenger hun søsken og mor samholdet og! Hadde aldri splittet mine jenter om jeg hadde hatt 3, 4 eller 5. Ei jente på 8 år ville følt seg litt utenfor etterhvert og 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så de skal mer eller mindre aldri være sammen, god plan....De kommer sikkert til å takke dere for det

Anonymkode: d90a4...441

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Først trodde jeg du hadde jentas beste i tankene, men nå høres det ut som du tenker på deg selv. At du i det hele tatt lurer på hvorfor de bør være mest mulig sammen er jo helt sørgelig. Alenetid er fint det, men ikke alenetid 60% av tiden. Ikke når dine to søsken bor sammen, leker sammen og vokser opp uten at du tar del i hverdagen deres. De knytter livslange bånd, mens du blir hun som innimellom kommer på besøk. 

Jeg har aldri før sett en situasjon hvor jeg tenker at 50/50 er en bra løsning, men akkurat nå tenker jeg at det ville være mye bedre med 50/50 ordning for barna og at dere holder dem samlet, enn å ha 60/40 og dele dem opp. Jeg tror ikke 8åringen ser langtidskonsevensene av det dere planlegger. 

Skrevet
5 timer siden, frustrertfrue33 skrev:

For meg virker det som så du skriver her at det blir lettere for deg å ha 8 åringen hos faren for du ikke vil rekke over de 3?? Seriøst?? Bare for at hun er pappa jente så trenger hun søsken og mor samholdet og! Hadde aldri splittet mine jenter om jeg hadde hatt 3, 4 eller 5. Ei jente på 8 år ville følt seg litt utenfor etterhvert og 

60/40 kontra 40/60 utgjør vel ca én dag i uka... de er ikke «splittet»! Hallllloooooo der ute i tåka!

Anonymkode: 5b12f...c91

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så de skal mer eller mindre aldri være sammen, god plan....De kommer sikkert til å takke dere for det

Anonymkode: d90a4...441

Aldri være sammen...? Hvordan klarer du å regne ut det? Mor har f eks to barn som er hos henne mandag til torsdag, og som drar til pappa fredag til søndag. Det siste barnet er der mandag til onsdag og bor hos pappa torsdag til søndag. Det eneste som skjer er at hun får en liten overvekt av tid på det stedet der hun føler det viktigst å være, nemlig hos pappa.

Anonymkode: 5b12f...c91

Skrevet

Hva med at de er 60 hos pappa og 40 hos deg? 

Skrevet

Først trodde jeg du hadde jentas beste i tankene, men nå høres det ut som du tenker på deg selv. At du i det hele tatt lurer på hvorfor de bør være mest mulig sammen er jo helt sørgelig. Alenetid er fint det, men ikke alenetid 60% av tiden. Ikke når dine to søsken bor sammen, leker sammen og vokser opp uten at du tar del i hverdagen deres. De knytter livslange bånd, mens du blir hun som innimellom kommer på besøk. 

Jeg har aldri før sett en situasjon hvor jeg tenker at 50/50 er en bra løsning, men akkurat nå tenker jeg at det ville være mye bedre med 50/50 ordning for barna og at dere holder dem samlet, enn å ha 60/40 og dele dem opp. Jeg tror ikke 8åringen ser langtidskonsevensene av det dere planlegger. 

Hun er jo ikke alene 60% av tiden. Det blir ca en dag i uka. Jeg hadde gjerne hatt alle tre på fulltid, jeg. Her er det far som som ikke takler så godt alle tre på en gang. 

Skrevet
2 minutter siden, TinaK 1990 skrev:

Hva med at de er 60 hos pappa og 40 hos deg? 

Hvorfor det?

Skrevet
5 timer siden, frustrertfrue33 skrev:

Nå er det slik at dette vil utgjøre ca en dag per uke. Søsknene har ulikt kjønn og 10-åringen leker ikke med 6-åringen som er jente. Han er mest opptatt med sitt og sine venner. Dette blir da 1 dag i uka hvor begge jentene får alenetid med en forelder. Av og til bytter vi også selvfølgelig. Kan ikke skjønne hva som er så forferdelig med det. 

Skrevet

Vi ble separert på den måten, eldste til pappa når hun var 11 og resten hos mor. Vårt søskenforhold ble dermed aldri det samme igjen. Det ble jo "dem og oss", og etterhvert mer fremmed. 

Det var ikke før nå, 20-25år senere i voksen alder vi har reparert det. Det var ikke krangling og sjalusi, eller jo sikkert litt sjalusi også 😉, men mer at søster båndet ble brutt. 

Men for oss så var det jo sånn at vi aldri dro på en ferie sammen etter det, og når pappa hadde samvær med oss var ofte søster hos mamma osv. - Så sikkert ikke dumt og droppe den varianten. 

Anonymkode: 3aab4...29a

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det slik at dette vil utgjøre ca en dag per uke. Søsknene har ulikt kjønn og 10-åringen leker ikke med 6-åringen som er jente. Han er mest opptatt med sitt og sine venner. Dette blir da 1 dag i uka hvor begge jentene får alenetid med en forelder. Av og til bytter vi også selvfølgelig. Kan ikke skjønne hva som er så forferdelig med det. 

Hvordan får to jenter alenetid en dag i uken? Dere har jo 3 barn. Hvor er det siste barnet når 2 får alenetid?

Anonymkode: 52b07...506

Skrevet

Hvordan er det mulig å misforstå så inn i granskauen? Med omvendt, mener hun at jenta skal være 60% hos far og 40 hos mor, mens de to andre er 60 hos mor. Hun mener jo ikke at de ikke skal være hos dem samtidig.

Anonymkode: fb75f...c55

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hva er konsekvensen mener du?

Da mine foreldre skilte seg bodde broren min hos pappa og jeg hos mamma. Vi var sammen i ferier og noen dager annenhver uke. Bror og jeg er svært nære og gode venner i dag. Jeg har også et godt forhold til begge mine foreldre. 

Nå må damene her inne slutte å oppføre seg som om barna er deres eiendom. 

HI, det er uproblematisk å tilpasse seg barnas behov, og jeg synes faktisk det er bra at barnas ønsker hensyntas. Barn har forskjellige behov slik som voksne. Og uansett, denne ordningen er ikke skrevet i stein, dette kan tilpasses ved behov. 

Anonymkode: 30aaf...a9b

Skrevet

Hvordan får to jenter alenetid en dag i uken? Dere har jo 3 barn. Hvor er det siste barnet når 2 får alenetid?

Anonymkode: 52b07...506

Han er ute med vennene sine eller så er han hjemme med oss.

Skrevet

Nei! Min søster gjorde det med sine barn. Den ene bodde permanent hos far og den andre permanent hos mor. Men de var sammen en dag i uka hos mor + annenhver helg. Samme hos far. En dag i uka der + annen hver helg. Uansett, det førte ofte til at hun ville ha alenetid med det barnet som bodde permanent hos far og fikk da familie til å være barnevakt for det andre barnet. Det har ført til at barna aldri har fått det tette forholdet de burde hatt. I dag er de voksne og de har ikke noe forhold til hverandre. De tåler rett og slett ikke tryne på hverandre.

Anonymkode: 9904c...7f9

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei! Min søster gjorde det med sine barn. Den ene bodde permanent hos far og den andre permanent hos mor. Men de var sammen en dag i uka hos mor + annenhver helg. Samme hos far. En dag i uka der + annen hver helg. Uansett, det førte ofte til at hun ville ha alenetid med det barnet som bodde permanent hos far og fikk da familie til å være barnevakt for det andre barnet. Det har ført til at barna aldri har fått det tette forholdet de burde hatt. I dag er de voksne og de har ikke noe forhold til hverandre. De tåler rett og slett ikke tryne på hverandre.

Anonymkode: 9904c...7f9

Ja, men skal jo ikke gjøre det på den måten. Her er midterste sammen med pappa en dag i uka ekstra. Dvs at hun blir hentet hos mamma kl 16.30. Søstrene går hjem fra skolen sammen og de ser hverandre i praksis hver dag. 

Skrevet

Men hva er vitsen om det kun er snakk om en dag ekstra hos den ene av dere? 

Det virker svært unødvendig og potensielt upraktisk. 

Hvorfor ikke 50/50?

Anonymkode: 670c4...42d

Skrevet

Dere som mener de like gjerne kan ha 50/50, siden det utgjør bare én dags forskjell uansett, har dere tatt 8-åringens perspektiv eller kun deres eget? 

For 8-åringen har ytret ønske om å være mest hos far. Hun ønsker litt medbestemmelse over sitt eget liv. Ikke så rart, hvis man tenker over det. Men her inne skal visst ikke barn bli hørt, for ønsket er kanskje ikke i samsvar med den voksnes tankegang. For 8-åringen betyr den ene dagen ekstra, mest sannsynlig ganske mye. Er dét så vanskelig å tenke seg?

Anonymkode: 8c53b...189

Skrevet

Jeg skjønner de skarpe svarene, for det går imot instinktet og fornuften å skille søsken.

Jeg skjønner også det motsatte partiet som også bygger på fornuft.

Skilsmisse og deleordninger er jo ikke ideelt for barn uansett, så optimalt blir det jo ikke uansett hva dere blir enige om.

Jeg anbefaler at dere lager en avtale som skal løpe f eks 6 måneder og derefter skal evalueres og reforhandles. Så får dere testet ut i praksis hvordan dette fungerer. Det kan godt dukke opp elementer som dere ikke tenker på nå, som kan påvirke hvordan dette faktisk fungerer. Hvordan opplever barna det når det er det som er hverdagen f eks?

Anonymkode: a5925...42e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...