Gå til innhold

Noen tips til å få baby til å finne roen selv?


Karinalina

Anbefalte innlegg

Hei! Min baby på 7uker er avhengig av nærhet, noe som er naturlig for de små. Det som er utfordrende er at hun alltid skal sove på meg eller ved siden av meg, både på dagtid og på natten. Dette har resultert i at jeg ikke får slappet ordentlig av selv, og jeg får nesten ikke tid til å dusje eller lage meg mat. Jeg er veldig utslitt nå.

For at hun skal sovne må jeg enten bære/bysse henne (bruker også bæresele, men hun kan ikke sitte der hele dagen), eller så må hun ammes liggende til hun sovner, og da må jeg ligge ved siden av henne mens hun sover. Hun våkner opp med en gang hun merker at jeg ikke ligger ved siden av henne lengre, eller når jeg legger henne ned etter å ha bysset henne. På natten skal hun ofte ligge med puppen i munn, og da skal hun bare sutte på den. Hun har da fått spist seg mett før vi legger oss ned. Hun mister ofte taket på brystet. Når der skjer så våkner hun opp og gråter fordi hun vil ha den i munn på nytt. Det gjør at vi ikke får ordentlig søvn på natta. Jeg sover heller ikke godt når jeg må ligge på siden hele natta. 

Når hun er våken på dagtid og jeg for eksempel må dusje, kan jeg sjeldent legge henne fra meg. Da gråter hun bare. 

Vi har trent hver dag på at hun skal sove litt alene, men det ender med at hun blir utslitt av å gråte, og hun får nesten ikke sovet på dagtid. Dette syns jeg er uheldig for søvn er viktig. Det ender med at hun sover på meg, og jeg må sitte stille helt til hun våkner, eller sove med henne hver gang. Jeg mener ikke at hun trenger å sove alene hele tiden, for jeg vet at noen babyer bare er avhengig av kroppskontakt, men jeg ønsker at hun skal klare å finne roen alene også. Jeg føler meg så låst. Jeg er nesten bare inne og jeg gjør ikke noe annet enn å amme og få henne til å sovne. Hadde hun bare klart å sove i en times tid alene, så hadde jeg fått dusjet og fått stelt meg (ps: husarbeid venter vi med til far er hjemme). Jeg vet ikke hvor lenge dette vil vare og det er frustrerende. Har noen av dere tips til hvordan hun kan finne roen alene? Jeg vet at hun fortsatt er liten

Det jeg har prøvd er:

Vært hos kiropraktor. Hun har hatt litt spenninger i øvre del av rygg, men kiropraktoren mener at  det ikke skyldes at hun ikke klarer å sove alene

HS og barnelege har sjekket henne og de har ikke noe tips. Hun går fint opp i vekt og følger kurven sin.

Jeg har flere ganger fått observert ammeteknikk og det er bra. Jeg sørger for at hun får rape før hun sover. 

Lagt henne når hun er mett, fått kos og har ren bleie. 

Lagt henne på siden eller magen for det  syns hun av og til er Ok. Jeg har også prøvd å forhøye madrassen ved hodet litt. 

Lagt en genser og sutteklut som lukter meg og melk i sengen hennes. 

Hun tar ikke smokk og jeg har prøvd ulike smokker. 

Lagt henne enten mens hun er litt våken eller når hun har falt i dyp søvn. 

Hatt på lyd (lys fra tv, hvit støy osv). Hun sover godt med støy rundt seg så lenge hun sover på meg. 

Fått far til å prøve å legge henne, men hun våkner da også.  

Fått bestemoren til å avlaste meg litt på dagtid, men hun kan ikke være der hele tiden. 

Håper noen har oppmuntrende ord eller noen tips som jeg ikke har prøvd. Ønsker ikke spydige og frekke kommentarer. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo en avvenningsprosess, husk hun vet jo bare av at dere er ett. Det er slik det har vært hele tiden, fra hun lå i magen din. Har du prøvd babynest, eller på en annen måte prøve å gjøre det litt lunere i sengen hennes? Ha varmeflaske der før hun legges, slik at det ikke er kaldt når hun legges der. Samtidig som du legger en klut der som lukter mamma(ser at du allerede har gjort det, men prøv samtidig med det andre).
Hva med vogn? Sover hun der? Mitt eldste barn sov kun i vogn på dagtid hele soveperioden, og da egentlig kun i vognpose. Gikk ikke an å legge han andre plasser, han sovnet bare ikke, så det ga jeg fort opp. De dagene det var iskaldt på vinteren, hadde jeg bare mindre klær på han, og trakk vogna inn på soverommet hvor han sov godt med vinduet åpent.

Anonymkode: 09fcf...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Hun liker å sove i vognen dersom den er i bevegelse. Hun våkner fort opp dersom jeg slutter å trille / vugge den (både inne og ute).  Jeg har også babynest, den har hun klart å sove i av og til. Jeg har hatt nestet i sengen vår, sengen hennes og i vognen. Jeg skal prøve varmeflaske. Syns det høres ut som et fint tips :) Ellers prøver jeg å gjøre det lunt rundt henne i sengen eller vognen, men det er nok kroppskontakten hun faller til ro av🤔😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo nyfødt så det beste vil nok være å forsøke å finne glede i denne korte tiden baby må bære klistret på deg 😅 Har tre barn og de har alle vært fast i puppen de fire første månedene.. Satt meg tilrette i sofa med alt innen rekkevidde og bare ammet og småsov med babyen oppå meg. Spylte kroppen kjapt (typ 3 min) i dusjen hver kveld når pappen kunne bære. Smertefulle netter, for kroppen verket av å ligge på siden med puppen ute.. Men så plutselig har baby blitt større, du har lært noen triks som fungerer for dere og amming og soving begynner å få en viss rutine og alt kjennes lettere.

Ps: anbefaler å flyte med strømmen i stedefor å prøve alt mulig for å få baby til å sove uten deg.. Det funker sikkert for noen men du kan risikere å bli utslitt fordi du tror det skal være så annerledes enn det er. Samsoving og å være nære er det naturlige for babyer! 

Anonymkode: 081bf...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips for å sove bedre med baby oppå deg. 

Bygg opp din pute litt. 

Legg deg på rygg. 

Legge baby på rygg oppå deg med hode mellom dine pupper omtrent. 

Legg en stor pute på hver side av deg. Babyen sklir ikke av og du støtter albuene på putene slik at du kan holde rundt babyn hele natt. 

Jeg sov slik med begge mine i 6 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare sånn det er. Nyt det den lille stunden det varer. Om du ikke sover kan du hvile. Og la være å fokusere på det negative, du lager jo problemer av ingenting.

Anonymkode: 4a701...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.6.2019 den 2.42, Anonym bruker skrev:

Hun er jo nyfødt så det beste vil nok være å forsøke å finne glede i denne korte tiden baby må bære klistret på deg 😅 Har tre barn og de har alle vært fast i puppen de fire første månedene.. Satt meg tilrette i sofa med alt innen rekkevidde og bare ammet og småsov med babyen oppå meg. Spylte kroppen kjapt (typ 3 min) i dusjen hver kveld når pappen kunne bære. Smertefulle netter, for kroppen verket av å ligge på siden med puppen ute.. Men så plutselig har baby blitt større, du har lært noen triks som fungerer for dere og amming og soving begynner å få en viss rutine og alt kjennes lettere.

Ps: anbefaler å flyte med strømmen i stedefor å prøve alt mulig for å få baby til å sove uten deg.. Det funker sikkert for noen men du kan risikere å bli utslitt fordi du tror det skal være så annerledes enn det er. Samsoving og å være nære er det naturlige for babyer! 

Anonymkode: 081bf...a26

Takk for svar. Jeg skal prøve å slappe mer av og ikke stresse så mye med legging. Krysser fingrene for at det blir lettere etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Karinalina skrev:

Takk for svar. Jeg skal prøve å slappe mer av og ikke stresse så mye med legging. Krysser fingrene for at det blir lettere etter hvert. 

Det blir lettere 😊 Og det er tøff i starten, spesielt med det første barnet (for vi vil så gjerne gjøre alt "riktig").

Det er vanskelig å få lagd seg mat, gjort husarbeid og alt sånt man har tenkt at man skal gjøre mens baby sover fint og lenge i vogna si,- men som ikke blir sånn fordi baby trenger å ligge oppå deg, med puppen i munnen nesten hele døgnet 😅 Bare hold ut så blir det lettere og lettere for hver uke 😁

Anonymkode: 081bf...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Vi har samme ”problem” her hjemme. Har vært ganske frustrert til tider. Det som har hjulpet litt her er å svøpe han. I natt sov han for første gang alene i sengene sin. Kun sovet oppå meg fram til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :) Det har blitt mye bedre nå. Hun sover i egen seng nå, og hun klarer å sovne selv. Det ble bedre etter fylte tre måneder, men det som gjorde underverket her var å klippe tungebåndet hennes. Hun hadde visst ganske stramt tungebånd som medførte mye uro pga. muskelspenninger. Det gikk også utover amming. Etter klipp og timer hos kiropraktor ble hun en helt annen baby :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Søvnløssnuppe skrev:

Vi har samme ”problem” her hjemme. Har vært ganske frustrert til tider. Det som har hjulpet litt her er å svøpe han. I natt sov han for første gang alene i sengene sin. Kun sovet oppå meg fram til nå.

Så bra at han klarte å sove i egen seng☺️ Det er ett veldig bra fremskritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2019 den 19.28, Anonym bruker skrev:

Nyfødt stadiet er tøft... Jeg fikk individuell veiledning på https://sovesovebaby.no. De har også masse gode tips om babysøvn. Stå på!

Anonymkode: 10c26...a5d

Supert! Vi har tittet på siden og den ser veldig fin ut. Mange gode tips der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...