Gå til innhold

Pass

mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg her sjekker vi passene våre en gang i året for å sjekke om noen må fornyes i løpet av det neste året.  Kunne ikke tenke meg å ikke ha passene klare om vi plutselig skulle trenge dem, enten pga fornøyelser eller andre ting. Verden er dessuten såpass sårbar i disse dager, at det plutselig kan innføres passkontroll ved grensa, og da skal vi være klare. Jeg vil heller ha et pass liggende ubrukt enn å ikke ha det om vi trenger det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
25 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Handler da ikke om hvor ofte det trengs men at man har alt på plass når det trengs 

Pass trengs jo strengt tatt bare om man skal reise da, og også bare til reiser utenfor Skandinavia. 

Anonymkode: 6b638...9d1

Skrevet

Pass trengs faktisk for oss som ikke har bank som utsteder kort med bilde lenger og ikke har førerkort.. man må faktisk legitimere seg bare for å få hentet ut en pakke fra noen steder.

Anonymkode: c4ce1...abc

Skrevet
1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Handler pass for dere kun om å reise? For meg handler det også om at alle skal ha gyldige identitetspapirer. Det er også noe i det å ha ett norsk pass når man er norsk . 

Har du og barna med dere pass til enhver tid? Slik at barna alltid har med seg gyldig id? 

Mitt barn ferdes ikke så mye rundt alene enda og ferier har vi sammen. Ser ikke at han trenger et pass i skapet «bare fordi han er norsk». Har fødselsattesten hans hjemme og en kopi med meg når vi er på ferie (i Norge). 

Anonymkode: a2bce...72f

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du og barna med dere pass til enhver tid? Slik at barna alltid har med seg gyldig id? 

Mitt barn ferdes ikke så mye rundt alene enda og ferier har vi sammen. Ser ikke at han trenger et pass i skapet «bare fordi han er norsk». Har fødselsattesten hans hjemme og en kopi med meg når vi er på ferie (i Norge). 

Har du kopi av fødselsattesten med deg i Norge? Hvorfor det?

Anonymkode: 186ad...775

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pass trengs jo strengt tatt bare om man skal reise da, og også bare til reiser utenfor Skandinavia. 

Anonymkode: 6b638...9d1

Når vi dro fra København via Sverige for to år siden var det kontroll ved grensen mellom danmark og sverige. 

Hadde man ikke pass fikk man ikke passere. 

Og når vi tok båten fra Gøteborg til Fredrikshavn og tilbake igjen måtte alle vise pass i billettluken i Danmark. 

Anonymkode: 26579...61c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har alltid med pass når vi reiser utenfor Norge ja 

Skrevet

Har du kopi av fødselsattesten med deg i Norge? Hvorfor det?

Anonymkode: 186ad...775

Greit å ha om vi plutselig tar en tur innom Sverige eller Finland og det blir id-kontroll på grensa (at det skjer noe så grensekontrollen blir skjerpet). 

Skrevet

Man trenger jo ikke pass når man oppholder seg i Norge, og vanligvis ikke når man krysser grensa til Sverige og Danmark heller. Så er man helt sikker på at man ikke skal ut å reise, så er det jo greitt.  Men jeg er aldri sikker på det. Jeg vil ha den muligheten det er å plutselig kunne gjøre noe på sparket. Pass koster 500 kroner (eller noe rundt der) og varer i 10 år for oss voksne, så det er en liten årlig utgift, selv om vi skulle risikere å ikke bruke dem. Noe som ikke skjer, for vi reiser utenlands sånn av og til. 

Men det jeg absolutt ikke skjønner, er at folk som planlegger å reise utenlands, eller som har forbindelser til utlandet som gjør at man kanskje plutselig må eller bør reise, ikke har passene sin i orden, eller sjekker at de er i orden til ferien.  Senest i dag snakket jeg med en person som plutselig for en uke siden hadde oppdaget at passet til en av ungene kom til å gå ut før de skulle på ferie, eller at det ikke var holdbart lenge nok. Skjønner ikke med min beste vilje at folk ikke sjekker det når billettene blir bestilt. Det tar tre sekunder å gjøre det.

Skrevet
2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Handler da ikke om hvor ofte det trengs men at man har alt på plass når det trengs 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når trenger man det?

Anonymkode: 5f50c...7fd

Jeg lurer fremdeles på dette jeg da mamma til adhd gutt?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer fremdeles på dette jeg da mamma til adhd gutt?

Feks når man skal opprette en konto i banken . 

Skrevet

Når vi dro fra København via Sverige for to år siden var det kontroll ved grensen mellom danmark og sverige. 

Hadde man ikke pass fikk man ikke passere. 

Og når vi tok båten fra Gøteborg til Fredrikshavn og tilbake igjen måtte alle vise pass i billettluken i Danmark. 

Anonymkode: 26579...61c

Lot du være å vise når du ble spurt? Ikke? Så, du vet faktisk ikke om de bare spurte eller om de fulgte sitt eget regelverk? 

Anonymkode: 484d4...b37

Skrevet
1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Feks når man skal opprette en konto i banken . 

Har opprettet konto til begge barna, helt uten å trenge pass.

Anonymkode: 1f3bf...a66

Skrevet

Ja. har ikke til sønnen da, da vi bare skal til danmark :)

Anonymkode: cf4dc...4b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...