mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. juni 2019 #1 Skrevet 5. juni 2019 Sørger dere for å alltid ha gyldige pass til hele familien? Det har vi alltid hatt og jeg blir litt overrasket over at så mange kommer på at de mangler pass rett før sommerferien ...
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #2 Skrevet 5. juni 2019 Selvfølgelig. Har sakene i orden her. Anonymkode: a7774...f9a
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #3 Skrevet 5. juni 2019 De som ikke har det reiser nok ikke så mye... Mine fire barn fikk sine første pass for 2 år siden, da var de 8, 10, 13 og 16 år gamle, og det var første gangen de var utenfor skandinavia Anonymkode: 6f1a3...7b8
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #4 Skrevet 5. juni 2019 Selvfølgelig! Jeg ble også litt målløs av å lese om hun som sjekket dette 2 uker før avreise. Vi måtte en gang vente med time til 1,5 mnd før (lang kø), og jeg synes det var skummelt kort tid i forveien. Anonymkode: ca43b...4d9
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #5 Skrevet 5. juni 2019 Nei. Vi har ikke familie i utlandet og reiser stort sett i Norge. Men vet vi skal utenlands neste år, så ordner pass i løpet av dette året. Anonymkode: a2bce...72f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. juni 2019 Forfatter #6 Skrevet 5. juni 2019 Handler pass for dere kun om å reise? For meg handler det også om at alle skal ha gyldige identitetspapirer. Det er også noe i det å ha ett norsk pass når man er norsk .
Himmel og hav Skrevet 5. juni 2019 #7 Skrevet 5. juni 2019 Vi har alltid gyldige pass. For barna mine, som ikke har sertifikat, så er faktisk passet deres eneste gyldige legitimasjon. Banken deres utsteder ikke lenger kort med bilde, så pass må de ha.
*Miss Marple* Skrevet 5. juni 2019 #8 Skrevet 5. juni 2019 Når barna er så små at passet bare er gyldig i 2-3 år har de ikke alltid hatt pass, vi reiser ikke utenlands hvert år, men ellers har vi alltid gyldige pass, ja. Vi har vært i en situasjon hvor det var snakk om å reise utenlands ganske akutt, og om vi da hadde måtte utsette en livsviktig reise pga manglende pass hadde jeg aldri tilgitt meg selv.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #9 Skrevet 5. juni 2019 4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Handler pass for dere kun om å reise? For meg handler det også om at alle skal ha gyldige identitetspapirer. Det er også noe i det å ha ett norsk pass når man er norsk . Det finnes jo flere typer legitimasjon. Førerkortet er absolutt det jeg bruker mest til dette. Jeg reiser sjelden ut av landet, så nå har passet mitt gått ut. Dersom jeg skulle finne på å planlegge en utenlandstur, kommer jeg selvsagt til å ordne pass i god tid Anonymkode: 1f3bf...a66
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #10 Skrevet 5. juni 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det finnes jo flere typer legitimasjon. Førerkortet er absolutt det jeg bruker mest til dette. Jeg reiser sjelden ut av landet, så nå har passet mitt gått ut. Dersom jeg skulle finne på å planlegge en utenlandstur, kommer jeg selvsagt til å ordne pass i god tid Anonymkode: 1f3bf...a66 Men barna da? Vi måtte ha med pass for å i det hele tatt få bankkort til dem, og når de er store nok må de innimellom framvise legitimasjon. Anonymkode: ca43b...4d9
prekæs Skrevet 5. juni 2019 #11 Skrevet 5. juni 2019 Jeg fatter ikke at folk ikke har fått med seg problemene rundt dette. Sist, når passet var i ferd med å gå ut på dato, bestilte vi i god tid før reise. Ventetid ja, men null problem. Mistenker at det har gått sport i nødpass hos enkelte.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #12 Skrevet 5. juni 2019 Alltid i orden her. Anonymkode: 67098...044
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #13 Skrevet 5. juni 2019 Alltid pass i orden. Tok toget til Gøteborg en gang for 2-3 år siden og da var det pass kontroll på stasjonen i Halden. Har de siste årene alltid pass med til alle når vi tar toget til Gøteborg eller bilen til Danmark. Anonymkode: 26579...61c
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #14 Skrevet 5. juni 2019 Sønnen min er 7, han trenger kun pass til utenlandsreiser, og det er ikke noe vi gjør hvert år. Så han har ikke hatt gyldig pass hele tiden siden det varer så kort når de er små. (Vi har ikke trengt det for å åpne bankkonto eller noe annet heller, det har holdt med fødselsattest.) Om mannens har gått ut et år vi ikke skulle utenlands så har han ventet med å bestille nytt til vi har planlagt en reise. Men bestiller selvsagt i god tid, sånn ca et halvt år før. Han har sertifikat og er ikke avhengig av pass innenlands. Jeg har gyldig pass til enhver tid da jeg ikke har sertifikat. Er ufør og får honnørrabatt på offentlig transport, så jeg har alltid passet i jakkelomma. Men det er litt stort og upraktisk å drasse rundt på, ønsker meg nasjonalt id kort. 😛 Hadde vi hatt familie i utlandet og/eller reist utenlands hvert år, så hadde vi nok hatt gyldig pass til enhver tid alle sammen. Men sånn er det ikke i vårt tilfelle, og da har ikke mannen og sønnen behov for det. Anonymkode: 36a80...40b
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #15 Skrevet 5. juni 2019 Nei. Vi reiser kun i Norden og vi har fremdeles passfrihet her. Vi voksne har pass, men barna har ikke behov for det på mange mange år, selvfølgelig med forbehold om endringer i regelverket. Anonymkode: 484d4...b37
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #16 Skrevet 5. juni 2019 Forøvrig morsomt hvordan de fleste tolker spørsmål eller passkontroll som absolutt krav. Anonymkode: 484d4...b37
frk Nilsen Skrevet 5. juni 2019 #17 Skrevet 5. juni 2019 Selvsagt har vi det! Sjekke alltid passene på nyåret i tilfelle noen må fornye sine, ikke alltid lett å huske når de går ut.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #18 Skrevet 5. juni 2019 Absolutt. Jeg er utlending og må til ambassade i Oslo så jeg må reise dit. Det er anbefalt å søke nytt pass ca 6 måneder før den gamle blir ugyldig og sist var det nesten 3 måneder ventetid på time for å søke, så det var faktisk litt trang tid. Alle i familien må alltid ha pass i tilfelle vi må til hjemlandet mitt. Tenk å gå glipp av noe viktig som at min bestemor dør og vi ikke kan delta fordi vi mangler pass. Jeg er også veldig nøye hvor vi oppbevarer pass, jeg mener mange nordmenn er sløve nettopp fordi de kan i krisetilfelle alltid løse det med nødpass. Anonymkode: 8fa12...78a
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #19 Skrevet 5. juni 2019 Ja vi har det. Nå var det riktignok 4 mnd å vente på time til nye pass når vi først fikk opp ledig tid (prøvde i 2 mnd å bestille). Jeg hadde ikke giddi å bestilt hvis jeg ikke skulle ut å reise nei. 14 åringen har bilde med bankkort og jeg tror neppe de to yngste trenger å legitimere seg noe særlig på egenhånd Anonymkode: d6f9a...529
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #20 Skrevet 5. juni 2019 ... "delta i begravelse"... skal det selvfølgelig stå Anonymkode: 8fa12...78a
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #21 Skrevet 5. juni 2019 Har ikke hatt pass siden 90-tallet. Ingen av barna har pass Anonymkode: 876e0...81b
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #22 Skrevet 5. juni 2019 55 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Handler pass for dere kun om å reise? For meg handler det også om at alle skal ha gyldige identitetspapirer. Det er også noe i det å ha ett norsk pass når man er norsk . Hvor ofte trenger man det da, hvis man ikke reiser? Anonymkode: 5f50c...7fd
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. juni 2019 Forfatter #23 Skrevet 5. juni 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor ofte trenger man det da, hvis man ikke reiser? Anonymkode: 5f50c...7fd Handler da ikke om hvor ofte det trengs men at man har alt på plass når det trengs
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #24 Skrevet 5. juni 2019 7 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Handler da ikke om hvor ofte det trengs men at man har alt på plass når det trengs Når trenger man det? Anonymkode: 5f50c...7fd
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #25 Skrevet 5. juni 2019 Ja selvfølgelig. Blir helt matt av alle som ikke tenker på å ha viktige dokumenter i orden. Nødpass burde kun utstedes i.... nettopp nød. Ikke når man har «glemt» å bestille nye. Hadde de satt opp prisen på nødpass til et par tusen, tipper jeg mange plutselig blir bedre på planlegging Anonymkode: d531e...d2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå