Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #1 Skrevet 4. juni 2019 Hvordan har dere gjort det på jobben med tanke på stillingsprosent? Har dere permisjon de prosentene dere ikke jobber, eller har dere redusert stillingsprosenten permanent? Anonymkode: 63d6c...b1a
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #2 Skrevet 4. juni 2019 Jeg jobber i staten og vi er en IA-bedrift. Jeg hadde permisjon under aap-perioden og da jeg ble varig delvis ufør ble stillingsprosenten justert. Uføre betyr jo at det er en permanent tilstand og da mener jeg at det er bare logisk at jobbsituasjonen tilpasses. Anonymkode: 226c1...a4c
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #3 Skrevet 4. juni 2019 Hadde permisjon under aap, men fikk beskjed om å si opp den prosenten jeg ikke jobbet da jeg fikk innvilget ufør. Anonymkode: 825e6...78b
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #4 Skrevet 4. juni 2019 Er delvis ufør og får beholde 100% stilling. Jobber 50% og er 50% ufør. Jobber i det offentlige., Anonymkode: 746c9...bed
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #5 Skrevet 4. juni 2019 Søsteren min har blitt delvis ufør. Hun hadde permisjon da hun gikk på aap, men da hun fikk innvilget varig ufør måtte hun si opp den delen av stillingen hun selv ikke brukte så den kunne gå til noen andre. Hun jobber 40% og er 60% ufør Anonymkode: 642ba...d3c
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #6 Skrevet 4. juni 2019 Følger denne. Har maksdato i starten av september og lederen min har allerede tatt opp at jeg må si opp den delen av stillingen min, som legen anbefaler at vi søker midlertidig uførepensjon gjennom Klp fra. Jeg har 100% stilling og legen anbefaler jobb i 70% og 30% Klp. Jeg blir kjempestresset av det. Det er jo snakk om midlertidig, ikke varig, og håpet mitt er jo at jeg skal kunne jobbe fullt igjen på sikt. Vurderer sterkt å presse meg til å klare 100% fremover, mot legens anbefaling, for å slippe å komme i den situasjonen i september... Anonymkode: 218c3...1ac
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #7 Skrevet 4. juni 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Følger denne. Har maksdato i starten av september og lederen min har allerede tatt opp at jeg må si opp den delen av stillingen min, som legen anbefaler at vi søker midlertidig uførepensjon gjennom Klp fra. Jeg har 100% stilling og legen anbefaler jobb i 70% og 30% Klp. Jeg blir kjempestresset av det. Det er jo snakk om midlertidig, ikke varig, og håpet mitt er jo at jeg skal kunne jobbe fullt igjen på sikt. Vurderer sterkt å presse meg til å klare 100% fremover, mot legens anbefaling, for å slippe å komme i den situasjonen i september... Anonymkode: 218c3...1ac Ikke si opp. De aller fleste har rett på permisjon under aap. Les også artikkelen her nøye; https://www.spondylitten.no/delvis-ufor-pass-uforefella/ Anonymkode: 746c9...bed
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #8 Skrevet 4. juni 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke si opp. De aller fleste har rett på permisjon under aap. Les også artikkelen her nøye; https://www.spondylitten.no/delvis-ufor-pass-uforefella/ Anonymkode: 746c9...bed Takk for link! Jeg trodde ikke man automatisk blir sagt opp, eller kunne bli bedt om å si opp, så fort man har nådd maksdato heller. Så ble veldig satt ut da lederen min tok opp dette nå. Jobber i staten. (Ikke meningen å kuppe noen tråd her forresten) Anonymkode: 218c3...1ac
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #9 Skrevet 4. juni 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke si opp. De aller fleste har rett på permisjon under aap. Les også artikkelen her nøye; https://www.spondylitten.no/delvis-ufor-pass-uforefella/ Anonymkode: 746c9...bed Takk for link! Jeg trodde ikke man automatisk blir sagt opp, eller kunne bli bedt om å si opp, så fort man har nådd maksdato heller. Så ble veldig satt ut da lederen min tok opp dette nå. Jobber i staten. (Ikke meningen å kuppe noen tråd her forresten) Anonymkode: 218c3...1ac
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #10 Skrevet 4. juni 2019 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Følger denne. Har maksdato i starten av september og lederen min har allerede tatt opp at jeg må si opp den delen av stillingen min, som legen anbefaler at vi søker midlertidig uførepensjon gjennom Klp fra. Jeg har 100% stilling og legen anbefaler jobb i 70% og 30% Klp. Jeg blir kjempestresset av det. Det er jo snakk om midlertidig, ikke varig, og håpet mitt er jo at jeg skal kunne jobbe fullt igjen på sikt. Vurderer sterkt å presse meg til å klare 100% fremover, mot legens anbefaling, for å slippe å komme i den situasjonen i september... Anonymkode: 218c3...1ac Skal man ikke være veldig forsiktig med å få uførepensjon fra klp? Stefaren min var gjennom dette og det blir overhodet ikke anbefalt om du ikke nærmer deg pensjonsalder. For den uførepensjonen regnes som inntekt. Blir du helt eller delvis varig ufør beregnet jo nav uføretrygden din fra tiden før første sykemelding, men mottar du uførepensjon fra klp regnes den som inntekt og du regnes ikke som sykemeldt på samme måte, så uføretrygden din fra nav kan bli ganske mye lavere... Om du er 60 år pluss kan du jo fin ha en gradert uførepensjon fra klp siste årene dine før du blir pensjonist, men det er ikke sikkert det lønner seg om du er yngre. Du kan sies opp fra den delen av stillingen du ikke klarer å ha etter et år, da kan sjefen din kreve at den deles av stillingen frigjøres til andre. Men det er ikke så vanlig at det blir krevd, som regel kan du søke permisjon på den stillingsprosenten du ikke klarer så de kan ansette en vikar for deg. Det er noen jobber det er vanskelig i da, om du f.eks skal jobbe 70% er det ikke så lett å finne en vikar som vil ta en 30% stilling over tid, men som regel gjelder det både vikarer og fast ansatte. Anonymkode: 642ba...d3c
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #11 Skrevet 4. juni 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Skal man ikke være veldig forsiktig med å få uførepensjon fra klp? Stefaren min var gjennom dette og det blir overhodet ikke anbefalt om du ikke nærmer deg pensjonsalder. For den uførepensjonen regnes som inntekt. Blir du helt eller delvis varig ufør beregnet jo nav uføretrygden din fra tiden før første sykemelding, men mottar du uførepensjon fra klp regnes den som inntekt og du regnes ikke som sykemeldt på samme måte, så uføretrygden din fra nav kan bli ganske mye lavere... Om du er 60 år pluss kan du jo fin ha en gradert uførepensjon fra klp siste årene dine før du blir pensjonist, men det er ikke sikkert det lønner seg om du er yngre. Du kan sies opp fra den delen av stillingen du ikke klarer å ha etter et år, da kan sjefen din kreve at den deles av stillingen frigjøres til andre. Men det er ikke så vanlig at det blir krevd, som regel kan du søke permisjon på den stillingsprosenten du ikke klarer så de kan ansette en vikar for deg. Det er noen jobber det er vanskelig i da, om du f.eks skal jobbe 70% er det ikke så lett å finne en vikar som vil ta en 30% stilling over tid, men som regel gjelder det både vikarer og fast ansatte. Anonymkode: 642ba...d3c Det vet jeg ikke. Men alternativet vil jo bli å si opp 30% eller søke permisjon uten noen form for økonomisk støtte. Så om det blir lavere pensjon av de 30% med uførepensjon vil det vel gi mer enn om jeg kun jobber 70%? Lederen min nevnte og noe om dette, men jeg må rett og slett undersøke mer skjønner jeg.. NAV er jo ikke et alternativ så lenge jeg klarer å jobbe 70%. Da må jeg evt bli så syk at jeg ikke kan jobbe mer enn 50%.. Haff altså, skulle ønske man bare kunne velge å klare mer. Anonymkode: 218c3...1ac
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #12 Skrevet 4. juni 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det vet jeg ikke. Men alternativet vil jo bli å si opp 30% eller søke permisjon uten noen form for økonomisk støtte. Så om det blir lavere pensjon av de 30% med uførepensjon vil det vel gi mer enn om jeg kun jobber 70%? Lederen min nevnte og noe om dette, men jeg må rett og slett undersøke mer skjønner jeg.. NAV er jo ikke et alternativ så lenge jeg klarer å jobbe 70%. Da må jeg evt bli så syk at jeg ikke kan jobbe mer enn 50%.. Haff altså, skulle ønske man bare kunne velge å klare mer. Anonymkode: 218c3...1ac Vil sterkt advare deg mot å bli mindre enn 50% ufør. Dette fordi NAV og pensjonskassen beregner pensjonsgrunnlag og uføretrygd på forskjellig måte. Dette får store utslag hvis du jobber turnus da enkelte tillegg regnes som pensjonsgivende hos NAV, men ikke hos pensjonskassen. Det vil også få store konsekvenser hvis du senere må øke uføregraden. Anonymkode: 825e6...78b
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #13 Skrevet 4. juni 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan har dere gjort det på jobben med tanke på stillingsprosent? Har dere permisjon de prosentene dere ikke jobber, eller har dere redusert stillingsprosenten permanent? Anonymkode: 63d6c...b1a For å få uføretrygd må du arbeidsevnene din være varig nedsatt med minst 50%. Og det er den ikke hvis du har permisjon fra stillingsbrøk over det Anonymkode: 966d4...94a
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #14 Skrevet 4. juni 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: For å få uføretrygd må du arbeidsevnene din være varig nedsatt med minst 50%. Og det er den ikke hvis du har permisjon fra stillingsbrøk over det Anonymkode: 966d4...94a Når deg gjelder nav ja. Pensjonskasse har egen ordning. Anonymkode: 746c9...bed
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #15 Skrevet 4. juni 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: For å få uføretrygd må du arbeidsevnene din være varig nedsatt med minst 50%. Og det er den ikke hvis du har permisjon fra stillingsbrøk over det Anonymkode: 966d4...94a Jeg er 50% varig ufør godkjent av nav, eier 100% stilling, jobber 50%. Og får 50% uførepensjon utbetalt fra pensjonskasse. Anonymkode: 746c9...bed
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #16 Skrevet 4. juni 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Når deg gjelder nav ja. Pensjonskasse har egen ordning. Anonymkode: 746c9...bed Men hi har ikke sagt noe om pensjonskassa, det er en annen bruker, og det er hi sitt innlegg jeg besvarte Anonymkode: 966d4...94a
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #17 Skrevet 4. juni 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg er 50% varig ufør godkjent av nav, eier 100% stilling, jobber 50%. Og får 50% uførepensjon utbetalt fra pensjonskasse. Anonymkode: 746c9...bed Hi har ikke nevnt pensjonskassa Anonymkode: 966d4...94a
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #18 Skrevet 4. juni 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hi har ikke sagt noe om pensjonskassa, det er en annen bruker, og det er hi sitt innlegg jeg besvarte Anonymkode: 966d4...94a Beklager. Fått det for meg at det er hi jeg har skrevet med. Bra du oppklarer Anonymkode: 746c9...bed
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #19 Skrevet 4. juni 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Beklager. Fått det for meg at det er hi jeg har skrevet med. Bra du oppklarer Anonymkode: 746c9...bed 👍 Anonymkode: 966d4...94a
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #20 Skrevet 4. juni 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Vil sterkt advare deg mot å bli mindre enn 50% ufør. Dette fordi NAV og pensjonskassen beregner pensjonsgrunnlag og uføretrygd på forskjellig måte. Dette får store utslag hvis du jobber turnus da enkelte tillegg regnes som pensjonsgivende hos NAV, men ikke hos pensjonskassen. Det vil også få store konsekvenser hvis du senere må øke uføregraden. Anonymkode: 825e6...78b Ja, det er jo fryktelig synd i tilfelle. Jobber turnus.. Men ser ikke helt hvordan jeg skal løse det på en annen måte dersom ikke helsa endrer seg veldig frem til september dessverre. Anonymkode: 218c3...1ac
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #21 Skrevet 4. juni 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Er delvis ufør og får beholde 100% stilling. Jobber 50% og er 50% ufør. Jobber i det offentlige., Anonymkode: 746c9...bed Jeg også. Har 100% stilling. Jobber 60% og er 40% midlertidig deltidsufør. Kommunal. Anonymkode: 15acd...b45
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #22 Skrevet 4. juni 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er jo fryktelig synd i tilfelle. Jobber turnus.. Men ser ikke helt hvordan jeg skal løse det på en annen måte dersom ikke helsa endrer seg veldig frem til september dessverre. Anonymkode: 218c3...1ac Nå er det gjerne slik at for de som jobber turnus så reduserer man antall dagvakter når man jobber redusert. Dette fører til at inntektstapet ikke blir så stort og uføregraden blir dermed lavere enn det du er sykmeldt. Dermed blir også uførepensjonen lavere. Inntektsgrensen som blir satt på deg skal tilsvare den inntekten du er forutsatt å tilegne deg etter uførhet. Denne inntektsgrensen vil dog ikke inkludere tillegg som ikke er pensjonsgivende. Dette fører til at du vil få en inntekt som overstiger inntektsgrensen og dermed vil uførepensjonen reduseres ytterligere. På min arbeidsplass for eksempel så er det kun de faste tilleggene som er pensjonsgivende, og ikke de variable som for eksempel helligdagstillegg. Forskjellen på å være 50% ufør hos NAV kontra 40% ufør hos pensjonskassen kan bli enorm selv om forskjellen i sykmeldingsgrad bare er 10%. Jeg har med egne øyne sett hvor "galt" det kan gå når man kun får uførepensjon fra pensjonskassen. Anonymkode: 825e6...78b
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #23 Skrevet 5. juni 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå er det gjerne slik at for de som jobber turnus så reduserer man antall dagvakter når man jobber redusert. Dette fører til at inntektstapet ikke blir så stort og uføregraden blir dermed lavere enn det du er sykmeldt. Dermed blir også uførepensjonen lavere. Inntektsgrensen som blir satt på deg skal tilsvare den inntekten du er forutsatt å tilegne deg etter uførhet. Denne inntektsgrensen vil dog ikke inkludere tillegg som ikke er pensjonsgivende. Dette fører til at du vil få en inntekt som overstiger inntektsgrensen og dermed vil uførepensjonen reduseres ytterligere. På min arbeidsplass for eksempel så er det kun de faste tilleggene som er pensjonsgivende, og ikke de variable som for eksempel helligdagstillegg. Forskjellen på å være 50% ufør hos NAV kontra 40% ufør hos pensjonskassen kan bli enorm selv om forskjellen i sykmeldingsgrad bare er 10%. Jeg har med egne øyne sett hvor "galt" det kan gå når man kun får uførepensjon fra pensjonskassen. Anonymkode: 825e6...78b Men når du skriver at du har sett hvor galt det kan gå.. Da er det ut i fra situasjon hvor man har fått støtte fra pensjonskasse og så blitt varig ufør fra Nav i etterkant? For jeg håper jo virkelig at dette bare skal vare i en kortere periode. Jeg har en kronisk sykdom, så det finnes selvsagt en mulighet for at jeg ikke kommer meg tilbake i full jobb, men planen er jo at jeg skal det. Alternativet bli jo da å søke kun ulønnet permisjon i deler av stillingen, men det vil gjøre store utslag på økonomien. Ingen tvil om at det er stress og ikke være frisk hvertfall🙄 Anonymkode: 218c3...1ac
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #24 Skrevet 5. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men når du skriver at du har sett hvor galt det kan gå.. Da er det ut i fra situasjon hvor man har fått støtte fra pensjonskasse og så blitt varig ufør fra Nav i etterkant? For jeg håper jo virkelig at dette bare skal vare i en kortere periode. Jeg har en kronisk sykdom, så det finnes selvsagt en mulighet for at jeg ikke kommer meg tilbake i full jobb, men planen er jo at jeg skal det. Alternativet bli jo da å søke kun ulønnet permisjon i deler av stillingen, men det vil gjøre store utslag på økonomien. Ingen tvil om at det er stress og ikke være frisk hvertfall🙄 Anonymkode: 218c3...1ac Du må være minst 50% ufør for å få uføretrygd fra NAV. Vedkommende jeg kjenner til er 40% ufør og da får man kun støtte fra pensjonskassen. Hvis vedkommende etter noen år blir mer ufør slik at man har rett på støtte fra NAV, kommer NAV til å basere sitt pensjonsgrunnlag på tre av årene vedkommende har vært delvis ufør og dette pensjonsgrunnlaget blir dermed mye lavere enn om man ikke hadde hatt uførepensjon i pensjonskassen i utgangspunktet. Det står greit forklart i denne artikkelen: https://www.spondylitten.no/delvis-ufor-pass-uforefella/ Anonymkode: 825e6...78b
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2019 #25 Skrevet 5. juni 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må være minst 50% ufør for å få uføretrygd fra NAV. Vedkommende jeg kjenner til er 40% ufør og da får man kun støtte fra pensjonskassen. Hvis vedkommende etter noen år blir mer ufør slik at man har rett på støtte fra NAV, kommer NAV til å basere sitt pensjonsgrunnlag på tre av årene vedkommende har vært delvis ufør og dette pensjonsgrunnlaget blir dermed mye lavere enn om man ikke hadde hatt uførepensjon i pensjonskassen i utgangspunktet. Det står greit forklart i denne artikkelen: https://www.spondylitten.no/delvis-ufor-pass-uforefella/ Anonymkode: 825e6...78b Ja, ikke sant. Så da blir alternativene redusert stilling eller midlertidig uførepensjon. Nav er ikke aktuelt og blir forhåpentligvis ikke det🤞 Anonymkode: 218c3...1ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå