Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #1 Skrevet 3. juni 2019 Det er ofte mye klaging på andres barn og hvordan disse oppfører seg, og da er det selvsagt et resultat av dårlig oppdragelse. Selv har jeg fire barn og etterstreber å gi dem både god oppdragelse og gode verdier, men mest å gi dem nok sosiale antenner til å etterhvert selv skjønne hva som er greit eller ikke. Om jeg har lykkes eller ei kan jeg kun forsøke å avgjøre ut fra egne observasjoner og tilbakemelding fra andre foreldre der barna er på besøk. Og så må jeg håpe at disse er ærlige. Jeg håper og tror at de f.eks. ikke har tråkket i beina på foreldrene til vennene sine og sutret over at de kjeder seg el, men jeg vet jo ikke dette 100 % sikkert. Ingen har sagt noe, de sier bare at xx føler ut er så hyggelig å ha på besøk, så da må jeg jo nesten håpe det stemmer. Samtidig er det mange situasjoner jeg har lest om her inne som det ikke en gang har ramlet meg inn å snakke med barna om. F.eks. var det et innlegg for en tid siden om noen som hadde grillet ute på en lekeplass og plutselig dukket det opp noen barn på 8-10 år som hadde spurt om å få litt mat de også. Så frekke unger. Jeg hadde før dette ikke en gang tenkt på å informere ungene mine om at de ikke må spørre grillende småbarnsforeldre om å få en pølse, og at det er frekt. Men nå kan det føres på listen over ting de må oppdras til. Check! Poenget mitt er at jeg tror ofte foreldre ikke alltid vet hvordan ens eget barn oppfører seg borte, og at det er litt for lett å kalle andres barn for uoppdragne og frekke. Her har vi litt å gå på. Vi kan hjelpe til ved å "oppdra" barnet som er på besøk ved å vennlig forklare at det eller det ikke er helt greit (dette har jeg gjort mange ganger selv!) og man kan faktisk ta det opp med foreldrene, på en hyggelig måte. Barn oppdrar ikke seg selv, og det skader virkelig ikke å hjelpe hverandre litt på veien. Anonymkode: 7b049...c20
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #2 Skrevet 3. juni 2019 her får jeg for det meste skryt bare meg og faren de prøver seg på 😕 Anonymkode: 91eed...bfa
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #3 Skrevet 3. juni 2019 Får tilbakemelding om at de usedvanlig høflige og greie barn, og det er de også. Anonymkode: 453cb...935
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #4 Skrevet 3. juni 2019 Det er heldigvis omtrent ingen som er så hårsåre og nærtagende som DIB hønene. I den virkelige verden er folk rause og hyggelig og ingen reagerer på om barn spør om å få mat. Og folk klarer selv å si ifra til barn som maser om at de kjeder seg etc. Verden er heldigvis bedre enn man får inntrykk av her inne 😄 Anonymkode: 2c03a...c82
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #5 Skrevet 3. juni 2019 Det er litt morsomt... Vå får kommentarer fra andre foreldre ang hvoran vi oppdrar barna på. Barna får is flere ganger i uka, de får lov til nesten alt. Vi få ofte høre at vi ikke er strenge og aldri kjefter. Men vi har ikke noe å kjefte for. De er gode venner, har empati for andre, setter stor pris på egentlig alt. Ser så mange barn med strenge foreldre, jeg kjenner dem, Barna deres truer med å få is og godteri når de er på besøk. Ødelegger leker, sier stygge ting og fryser ut venner. Så jeg vet ikke jeg... Det verste er at det er de som skryter av at barna deres er såååå snille og gode. Nei, egentlig ikke. 😞 Anonymkode: f50c0...bee
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #6 Skrevet 3. juni 2019 Min treåring oppleves nok som noe klengete og masete på meg rundt fremmede, og med et tydelig temperament og høy stemme når ting ikke går tennes vei, mens andre ganger er hun verdens blideste, morsomste og høfligste. Hun er som de aller fleste treåringer. Jeg har tålmodighet med andres barn, så jeg forventer at andre har tålmodighet med mitt når hun viser at hun også er menneskelig med alt som følger med. Anonymkode: 89a85...2fd
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #7 Skrevet 3. juni 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Poenget mitt er at jeg tror ofte foreldre ikke alltid vet hvordan ens eget barn oppfører seg borte, og at det er litt for lett å kalle andres barn for uoppdragne og frekke. Her har vi litt å gå på. Vi kan hjelpe til ved å "oppdra" barnet som er på besøk ved å vennlig forklare at det eller det ikke er helt greit (dette har jeg gjort mange ganger selv!) og man kan faktisk ta det opp med foreldrene, på en hyggelig måte. Barn oppdrar ikke seg selv, og det skader virkelig ikke å hjelpe hverandre litt på veien. Anonymkode: 7b049...c20 Vet du hva - hvis du må påminnes om at ungene skal lære å ikke tigge, så er det ett eller annet i det grunnleggende som mangler. Husk at 80% av oppdragelsen faktisk er "underforstått", den foregår uten ord. Så hvis det faller ungene helt naturlig å troppe opp hos vilt fremmede og ta til seg av mat uten å bli budt på den, da har de opplevd at dette er noe mor eller far også gjør og syns er greit. Anonymkode: d367c...a33
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #8 Skrevet 3. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Min treåring oppleves nok som noe klengete og masete på meg rundt fremmede, og med et tydelig temperament og høy stemme når ting ikke går tennes vei, mens andre ganger er hun verdens blideste, morsomste og høfligste. Hun er som de aller fleste treåringer. Jeg har tålmodighet med andres barn, så jeg forventer at andre har tålmodighet med mitt når hun viser at hun også er menneskelig med alt som følger med. Anonymkode: 89a85...2fd Som å lese om 3 åringen min, 😉😍. Anonymkode: 11ccf...d2c
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #9 Skrevet 3. juni 2019 Når noen forteller hvordan barna mine oppfører seg borte, så kan det virke som om de snakker om helt andre barn. Anonymkode: 7de58...8a1
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #10 Skrevet 3. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er litt morsomt... Vå får kommentarer fra andre foreldre ang hvoran vi oppdrar barna på. Barna får is flere ganger i uka, de får lov til nesten alt. Vi få ofte høre at vi ikke er strenge og aldri kjefter. Men vi har ikke noe å kjefte for. De er gode venner, har empati for andre, setter stor pris på egentlig alt. Ser så mange barn med strenge foreldre, jeg kjenner dem, Barna deres truer med å få is og godteri når de er på besøk. Ødelegger leker, sier stygge ting og fryser ut venner. Så jeg vet ikke jeg... Det verste er at det er de som skryter av at barna deres er såååå snille og gode. Nei, egentlig ikke. 😞 Anonymkode: f50c0...bee Du gjør jo det samme du også da😉. Anonymkode: 7a357...e21
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #11 Skrevet 3. juni 2019 Tror også at v 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet du hva - hvis du må påminnes om at ungene skal lære å ikke tigge, så er det ett eller annet i det grunnleggende som mangler. Husk at 80% av oppdragelsen faktisk er "underforstått", den foregår uten ord. Så hvis det faller ungene helt naturlig å troppe opp hos vilt fremmede og ta til seg av mat uten å bli budt på den, da har de opplevd at dette er noe mor eller far også gjør og syns er greit. Anonymkode: d367c...a33 Dette. Hvis barna har høflige, hyggelige foreldre som oppfører seg fint mot andre, ikke klager hele tida/snakker dårlig om andre etc, gjenspeiles dette hos barna. Anonymkode: e4da3...efe
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #12 Skrevet 3. juni 2019 Men har jeg hatt besøk av et masete, klengende, krevende barn så sier jeg jo ikke dette til foreldrene. Hvordan skulle jeg liksom fornulert det? Nei jeg sier jo "Hyggelig med besøk velkommen igjen" mens jeg smiler. Anonymkode: 61250...2c9
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #13 Skrevet 3. juni 2019 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men har jeg hatt besøk av et masete, klengende, krevende barn så sier jeg jo ikke dette til foreldrene. Hvordan skulle jeg liksom fornulert det? Nei jeg sier jo "Hyggelig med besøk velkommen igjen" mens jeg smiler. Anonymkode: 61250...2c9 Nettopp... samme her. Hva skal en si da? Slitsomt å ha deittungen din på besøk, nå må du oppdra ham? Kan jo ikke det heller. Anonymkode: a5625...be2
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #14 Skrevet 4. juni 2019 Jeg tror ikke folk skjønner seg helt på henne. Venner av oss sommer litt A5.. typ musikere, kunstnere osv digger henne, og trekker henne frem som tidenes kuleste unge.. Men de vi kjenner som er litt mer konforme er mer avmålt 😊 Anonymkode: 12bd3...a2a
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #15 Skrevet 4. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror ikke folk skjønner seg helt på henne. Venner av oss sommer litt A5.. typ musikere, kunstnere osv digger henne, og trekker henne frem som tidenes kuleste unge.. Men de vi kjenner som er litt mer konforme er mer avmålt 😊 Anonymkode: 12bd3...a2a Så hun er egentlig slitsom med andre ord.. Anonymkode: 2dc9b...92e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #16 Skrevet 4. juni 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Men har jeg hatt besøk av et masete, klengende, krevende barn så sier jeg jo ikke dette til foreldrene. Hvordan skulle jeg liksom fornulert det? Nei jeg sier jo "Hyggelig med besøk velkommen igjen" mens jeg smiler. Anonymkode: 61250...2c9 Enig, men er ungen slitsom å ha på besøk, sier jeg så lite som mulig ved henting. Er ungen derimot super å ha på besøk, da sier jeg nettopp det. Anonymkode: 2dc9b...92e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #17 Skrevet 4. juni 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Men har jeg hatt besøk av et masete, klengende, krevende barn så sier jeg jo ikke dette til foreldrene. Hvordan skulle jeg liksom fornulert det? Nei jeg sier jo "Hyggelig med besøk velkommen igjen" mens jeg smiler. Anonymkode: 61250...2c9 Da bløffer du jo. Jeg sier ifra om det som ikke funket, uten at det skal låte som kjefting eller utdriting. «X er visst ikke så vant til å leke og aktivisere seg uten voksenhjelp. Så det er nok viktig at hun øver på det før neste besøk, ettersom jeg ikke kan fotfølge henne og hjelpe henne med ikke å kjede seg.» Anonymkode: d367c...a33
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #18 Skrevet 4. juni 2019 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så hun er egentlig slitsom med andre ord.. Anonymkode: 2dc9b...92e Hun er sikkert undrende og intelligent. Mange begrensede mennesker blir usikre rundt intelligente barn. De vil helst at ungen jekker seg litt ned, sånn at de selv ikke trenger å føle seg dumme. Anonymkode: d367c...a33
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #19 Skrevet 4. juni 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hun er sikkert undrende og intelligent. Mange begrensede mennesker blir usikre rundt intelligente barn. De vil helst at ungen jekker seg litt ned, sånn at de selv ikke trenger å føle seg dumme. Anonymkode: d367c...a33 Man trenger ikke å romantisere alt. Noen barn er nok intelligente og spør om de rareste ting. Det er stor forskjell på disse barna og barn som rett og slett er slitsomme å være rundt (typ brautende, frekke og skal ha all oppmerksomhet til enhver tid). Anonymkode: 2dc9b...92e
oslofrk Skrevet 4. juni 2019 #20 Skrevet 4. juni 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Nettopp... samme her. Hva skal en si da? Slitsomt å ha deittungen din på besøk, nå må du oppdra ham? Kan jo ikke det heller. Anonymkode: a5625...be2 Jeg er ærlig, men pakker det litt inn, ala (liiiiker ikke ved middagen) «Ole sa han ikke liker torsk og det er helt greit, men her må alle smake en bit og det gjorde du Ole! - og heldigvis likte du blomkålen veldig godt» . Jeg sier selvsagt ikke «hjertelig velkommen igjen» om det ikke var hyggelig, men «takk for besøk!»
oslofrk Skrevet 4. juni 2019 #21 Skrevet 4. juni 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Men har jeg hatt besøk av et masete, klengende, krevende barn så sier jeg jo ikke dette til foreldrene. Hvordan skulle jeg liksom fornulert det? Nei jeg sier jo "Hyggelig med besøk velkommen igjen" mens jeg smiler. Anonymkode: 61250...2c9 Det er jo løgn! Hvordan skal ungen og foreldrene skjønne hva du mener? Det er jo ikke nødvendig å kalle dem drittunger, men LITT smidighet hadde nok hjulpet...
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #22 Skrevet 4. juni 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun er sikkert undrende og intelligent. Mange begrensede mennesker blir usikre rundt intelligente barn. De vil helst at ungen jekker seg litt ned, sånn at de selv ikke trenger å føle seg dumme. Anonymkode: d367c...a33 Åh, du blir morro på foreldremøtene Anonymkode: d5042...e3b
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #23 Skrevet 4. juni 2019 Eldste på 14 er fryktelig snill og høflig borte sammen med andre voksne. (og et helvete hjemme) Mellomste kan være krass i kommentarene, men mener det sjeldent vondt, han bare sliter litt med sosiale settinger siden han ikke er glad i folk (han er klin lik faren sin på det området). Han er en rolig og stille gutt hjemme og jeg har ikke grunn til å tro at han er noe annerledes borte. Minste er snart 6 år og er veldig snill og grei borte, men når han har besøk hjemme er han et mareritt som blir eiersyk og sur og tverr. Så ja. Har ganske god innsikt i det fordi jeg forventer at folk er ærlige med meg, og jeg har fått kommentarer på ting som ikke har vært bra og så jeg er ikke redd for at de lyver heller. Anonymkode: 46a7c...42a
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #24 Skrevet 4. juni 2019 Barna får mye, og ofte uoppfordret, ros av andre. De er høflige og greie unger, spør om å hjelpe til feks. Jeg kan se for meg at yngste kan være litt klovn på skolen til tider, men har ikke hørt annet enn positivt fra læreren så langt (2. trinn). Dersom jeg fikk dette spørsmålet da yngste var fra 1-3 hadde svarer vært at han ble oppfattet som en plagsom, høylydt og grinete unge. Den ser jeg, vi hadde virkelig litt å jobbe med for å regulere temperamentet og få på plass folkeskikken. Anonymkode: 81561...823
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2019 #25 Skrevet 4. juni 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Åh, du blir morro på foreldremøtene Anonymkode: d5042...e3b På hvilken måte? Jeg var for øvrig på ett i går, der snakket vi ikke om enkeltelever eller om hverandres barn, og jeg håper at ikke dere gjør det heller. Det ville jo være en form for mobbing satt i system. Så det låter bare rart. Anonymkode: d367c...a33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå