ulenissen Skrevet 3. juni 2019 #26 Skrevet 3. juni 2019 Jeg er for! Jeg er ferdig med barn, men ville gjerne ha donert egg dersom det var mulig. At uttak av egg ikke er problemfritt er jeg klar over, men jeg er voksen og vil ta avgjørelser om egen kropp. Donasjon av nyrer er en større risiko, men det kan jeg gjøre dersom jeg har lyst... Veldig lett for de av oss som har fått barn naturlig og være mot både det ene og det andre...
Det var en gang et menneske Skrevet 3. juni 2019 #27 Skrevet 3. juni 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: jeg forstår at du er trist og sørger over at du potensielt aldri blir mor. Men, det er engang disse kortene livet har delt deg! Ulike mennesker har ulike utfordringer, og de løses ikke opp ved å fjerne ethvert etisk lovverk. Jeg synes det blir lett å slenge i fleisen "du skulle kjent på min sorg selv, da ville du forstått"...eller "du som har barn har ikke lov til å mene noe om de etiske utfordringene knyttet til reproduktiv lovgivning". Skal syke få bestemme sykelønnsordninger og behandlinger? Eller fornærmede bestemme straffeutmålig? Det blir et fryktelig samfunn om vi skal være så følelsesstyrt og baserer lovverket vårt på personlige tragedier. For ikke å snakke om den etiske problemstillingen rundt det økonomiske incentivet for donasjon. I flere land ligger prisen per egg på mellom 4-12000 kroner for å dekke tapt arbeidstid etc. Hvem skal betale dette? De som vil ha egget? For da blir det en rikmannsgeskjeft å skaffe seg unger man ikke er i stand til å produsere selv. Og ikke kom og fortell meg at pengene ikke vil være en motivasjonsfaktor for donasjon. Eller om det skal være søstre/venninner som skal donere...for et vanvittig press! Jeg ville følt veldig på det om min søster trengte egg, for jeg vil IKKE donere! Eggdonasjon er tilrettelegging for utnyttelse av sårbare kvinner. Anonymkode: 65b76...d37 Det er nettopp derfor det blr bli lov i Norge. Da er det gjort på frivillighet. Man vil ikke bli betalt for å donere. En må jo gå ut i fra at folk takker nei til å donere hvis de ikke ønsker de, siden det er av ren frivillighet og ikje økonomisk motivert.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #28 Skrevet 3. juni 2019 8 minutter siden, Jul herfra og til månen skrev: Det er nettopp derfor det blr bli lov i Norge. Da er det gjort på frivillighet. Man vil ikke bli betalt for å donere. En må jo gå ut i fra at folk takker nei til å donere hvis de ikke ønsker de, siden det er av ren frivillighet og ikje økonomisk motivert. Den "rene" frivilligheten bortfaller raskt når din venninne eller søster legitimt kan spørre deg. Anonymkode: 2e6bc...1ad
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #29 Skrevet 3. juni 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den "rene" frivilligheten bortfaller raskt når din venninne eller søster legitimt kan spørre deg. Anonymkode: 2e6bc...1ad Jeg hadde svart nei, de hadde kanskje blitt sure/skuffet en stund, men det er nå uansett slik jeg er skrudd sammen. Mine egg er mine potensielle barn, jeg hadde aldri kunne "gitt bort" et barn. For meg ville det føltes som noen andre oppdro mitt barn, jeg ville aldri kunne slappet helt av med det. Men så er det de som kanskje føler som meg, og ikke hadde klart å stå opp for seg selv i en slik sak. Derfor er jeg enig med deg, for dem hadde det ikke vært frivillig lenger, de hadde følt de måtte stille opp fordi de ble spurt og kanskje hadde det vanskelig med det. Det er ikke alle som er så flinke til å si nei.... Anonymkode: f65a8...f06
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #30 Skrevet 3. juni 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Så fordi DU ikke vil donere til din søster, skal du forby MEG å donere til min? Man trenger ikke forby alt man ikke er enig i. Anonymkode: 7555c...423 Jeg hadde lett donert til min søster, men hadde nok ikke donert ellers. Men jeg har selv hatt ivf, og kunne nok donert overflødige egg som allerede var tatt ut. Ingen menneskerett å få barn nei, men det er noe som betyr alt for meg. Og veldig glad jeg har fått mine. Ønsker alle andre som ønsker barn å få oppleve det også. Det er ubeskrivelig. Jeg stemmer for eggdonasjon. En må ha prøvd litt, og kjent på både sorg, savn, desperasjon og hjelpesløshet for å forstå hva dette egentlig betyr. Folk som ikke har vært der, forstår virkelig ikke... Anonymkode: 455a7...8cb
Det var en gang et menneske Skrevet 3. juni 2019 #31 Skrevet 3. juni 2019 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den "rene" frivilligheten bortfaller raskt når din venninne eller søster legitimt kan spørre deg. Anonymkode: 2e6bc...1ad Jeg kan skjønne at man kan føle på et visst press, sånn er det med mange andre aspekter i livet også. Man må gå ut i fra at man sier nei om man ikke ønsker å donere.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #32 Skrevet 3. juni 2019 1 time siden, ulenissen skrev: Jeg er for! Jeg er ferdig med barn, men ville gjerne ha donert egg dersom det var mulig. At uttak av egg ikke er problemfritt er jeg klar over, men jeg er voksen og vil ta avgjørelser om egen kropp. Donasjon av nyrer er en større risiko, men det kan jeg gjøre dersom jeg har lyst... Veldig lett for de av oss som har fått barn naturlig og være mot både det ene og det andre... Det har ingenting med saken å gjøre. Anonymkode: f1d06...57d
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #33 Skrevet 3. juni 2019 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde lett donert til min søster, men hadde nok ikke donert ellers. Men jeg har selv hatt ivf, og kunne nok donert overflødige egg som allerede var tatt ut. Ingen menneskerett å få barn nei, men det er noe som betyr alt for meg. Og veldig glad jeg har fått mine. Ønsker alle andre som ønsker barn å få oppleve det også. Det er ubeskrivelig. Jeg stemmer for eggdonasjon. En må ha prøvd litt, og kjent på både sorg, savn, desperasjon og hjelpesløshet for å forstå hva dette egentlig betyr. Folk som ikke har vært der, forstår virkelig ikke... Anonymkode: 455a7...8cb Er du klar over at din søster da oppdrar DITT barn? Det vil aldri være hennes barn, men ditt barn. Den dagen barnet oppdager det kan barnet bli veldig, veldig skadet mentalt. Anonymkode: f1d06...57d
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #34 Skrevet 3. juni 2019 12 minutter siden, Jul herfra og til månen skrev: Jeg kan skjønne at man kan føle på et visst press, sånn er det med mange andre aspekter i livet også. Man må gå ut i fra at man sier nei om man ikke ønsker å donere. Din søster kan ikke få barn. Hun spør. Du prøver å si nei. Hun bønnfaller, du prøver å nekte videre uten å såre. Din mor og far får vite det og sier at du må unne din søster å få bli mor, at det er du som er egoistisk og urinelig, du har jo selv barn. Din bestemor og svoger hver for seg prøver å påvirke. Din søster sier hun er villig til å avstå fra hytteandelen sin så du eier hytta aleine om du vil gjøre det. Og så videre og så videre. Det er ikke frivillig. Det er fort ikke "uten betaling" heller. Anonymkode: 2e6bc...1ad
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #35 Skrevet 3. juni 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Din søster kan ikke få barn. Hun spør. Du prøver å si nei. Hun bønnfaller, du prøver å nekte videre uten å såre. Din mor og far får vite det og sier at du må unne din søster å få bli mor, at det er du som er egoistisk og urinelig, du har jo selv barn. Din bestemor og svoger hver for seg prøver å påvirke. Din søster sier hun er villig til å avstå fra hytteandelen sin så du eier hytta aleine om du vil gjøre det. Og så videre og så videre. Det er ikke frivillig. Det er fort ikke "uten betaling" heller. Anonymkode: 2e6bc...1ad Man sier da nei likevel. Ærlig talt, er folk så svake, prinsippløse og fullstendig blottet for integritet? Anonymkode: f1d06...57d
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #36 Skrevet 3. juni 2019 Jeg er helt sjokkert! Her har vi en debatt om potensielle små barn, og de eneste argumentene som diskuteres her er mors/fars ønske og/eller fysiske utfordringer! Nå er jeg selv ambivalent til dette spørsmålet og usikker på hva jeg ville stemt for selv. MEN jeg syntes det er nitrist at disse barna til stadighet kommer i siste rekke/blir helt glemt blandt alle de voksenes behov. Jeg tror ikke det er uproblematisk å være unnfanget ved donasjon. Og hvis man har mixet både sæd og egg mister man retten til hele sitt biologiske opphav. Det er mulig dette er mindre problematisk enn hva jeg forestiller meg, men det er i det minste DETTE vi burde diskutere! I denne tråden er det helt tydelig voksne mennesker som heller ønsker å diskutere egne behov foran barnets. Og slike mennesker blir uansett neppe de beste foreldre... Anonymkode: da904...1d3
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #37 Skrevet 3. juni 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er helt sjokkert! Her har vi en debatt om potensielle små barn, og de eneste argumentene som diskuteres her er mors/fars ønske og/eller fysiske utfordringer! Nå er jeg selv ambivalent til dette spørsmålet og usikker på hva jeg ville stemt for selv. MEN jeg syntes det er nitrist at disse barna til stadighet kommer i siste rekke/blir helt glemt blandt alle de voksenes behov. Jeg tror ikke det er uproblematisk å være unnfanget ved donasjon. Og hvis man har mixet både sæd og egg mister man retten til hele sitt biologiske opphav. Det er mulig dette er mindre problematisk enn hva jeg forestiller meg, men det er i det minste DETTE vi burde diskutere! I denne tråden er det helt tydelig voksne mennesker som heller ønsker å diskutere egne behov foran barnets. Og slike mennesker blir uansett neppe de beste foreldre... Anonymkode: da904...1d3 Men sånn er det jo alltid. I bunn og grunn er vi et samfunn av egoister? Selvfølgelig bør man tenke på barna, og når man kan planlegge så i detalj, bør man også forstå at det fungerer ikke. Man bør ikke designe babyer, og som du sier - hva med det biologiske, opphavet? Alle har et behov for å kjenne sitt opphav, noen får aldri kjent sitt opphav av åpenbare årsaker, men man skal ikke ødelegge for barna med vilje, når man så utrolig lett kan unngå det. BARN ER IKKE EN VARE! Anonymkode: f1d06...57d
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #38 Skrevet 3. juni 2019 Jeg har faktisk blitt mindre liberal med årene mtp donasjon i det hele tatt. Man vet mer og mer om viktigheten ved å kjenne sitt biologiske opphav, og for meg har all donasjon, både sæd, egg og surrogati blitt noe jeg ser store etiske problemer med. Utviklingen ved donering av sæd har gått riktig vei mtp at det ikke kan gjøres anonymt lenger, men jeg synes egentlig ikke at det burde skje i det hele tatt. Det er nok et utopisk ønske, og jeg skjønner ikke hvorfor det er lovlig og altså bedre enn donering av egg. Man trenger begge deler for å skape et liv og det ene bør ikke være lettere tilgjengelig enn det andre. Anonymkode: 1512d...bd7
Optatium Skrevet 3. juni 2019 #39 Skrevet 3. juni 2019 Altså man kan bli deprimert av meggene her inne noen ganger. Fakta er at i samfunnet som helhet er det klart flertall for å tillate eggdonasjon, det er også flertall blant helsepersonell og ikke minst på stortinget. Det er derimot svært udemokratisk at et parti såvidt over sperregrensen skal få trenere dette. Jeg var frivillig barnløs i mange år, men ble så ufrivillig da jeg møtte en jeg ville lage barn med. Heldigvis for alt var det han som var problemet, ikke jeg. Jeg har derfor to nydelige barn laget med hver sin sæddonor. Klart den muligheten bør være tilgjengelig for kvinner også! Ps de eneste jeg kjenner som snakker om risikoer og bivirkninger ved denne slags stimulering av kvinner, er motstandere. Leger og eksperter anser risikoen som så liten at det knapt snakkes om, og når man stiller spørsmål om det blir man forevist undersøkelser som støtter uttalelsen om liten risiko. Det ER en liten risiko. Men det er verre å føde. Sånn sett.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #40 Skrevet 3. juni 2019 3 minutter siden, Optatium skrev: Altså man kan bli deprimert av meggene her inne noen ganger. Fakta er at i samfunnet som helhet er det klart flertall for å tillate eggdonasjon, det er også flertall blant helsepersonell og ikke minst på stortinget. Det er derimot svært udemokratisk at et parti såvidt over sperregrensen skal få trenere dette. Jeg var frivillig barnløs i mange år, men ble så ufrivillig da jeg møtte en jeg ville lage barn med. Heldigvis for alt var det han som var problemet, ikke jeg. Jeg har derfor to nydelige barn laget med hver sin sæddonor. Klart den muligheten bør være tilgjengelig for kvinner også! Ps de eneste jeg kjenner som snakker om risikoer og bivirkninger ved denne slags stimulering av kvinner, er motstandere. Leger og eksperter anser risikoen som så liten at det knapt snakkes om, og når man stiller spørsmål om det blir man forevist undersøkelser som støtter uttalelsen om liten risiko. Det ER en liten risiko. Men det er verre å føde. Sånn sett. Mitt syn er ikke påvirket av det medisinske, men det etiske ved at barn ikke vet om sitt biologiske opphav. At du føler for å kalle meg megge pga mitt synspunkt sier egentlig mest om deg. Anonymkode: 1512d...bd7
Det var en gang et menneske Skrevet 3. juni 2019 #41 Skrevet 3. juni 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Din søster kan ikke få barn. Hun spør. Du prøver å si nei. Hun bønnfaller, du prøver å nekte videre uten å såre. Din mor og far får vite det og sier at du må unne din søster å få bli mor, at det er du som er egoistisk og urinelig, du har jo selv barn. Din bestemor og svoger hver for seg prøver å påvirke. Din søster sier hun er villig til å avstå fra hytteandelen sin så du eier hytta aleine om du vil gjøre det. Og så videre og så videre. Det er ikke frivillig. Det er fort ikke "uten betaling" heller. Anonymkode: 2e6bc...1ad Eggdonasjon bør ikke nektes med tanke på at noen evt. kan føle press.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #42 Skrevet 3. juni 2019 Jeg sidestiller eggdonasjon med sæddonasjon og hadde glatt stilt opp for søstre og nære venninner som eggdonor når jeg har fått de barna jeg selv ønsker meg. Det hadde jeg gjort altruistisk og uten å forvente noe igjen for det. Jeg tenker som så at da vil jo barnet få anledning til å kjenne opphavet sitt samtidig som fødemoren og den kommende faren får god tilknytning til barnet gjennom svangerskapet og omsorgen fra og med fødselen. Jeg tror barn er mer omstillingsvillige enn vi gir dem cred for, og at det er til dels mer traumatisk for en del adopterte barn å ikke vite noe om opphavet sitt. Anonymkode: dc24a...a9a
Det var en gang et menneske Skrevet 3. juni 2019 #43 Skrevet 3. juni 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Er du klar over at din søster da oppdrar DITT barn? Det vil aldri være hennes barn, men ditt barn. Den dagen barnet oppdager det kan barnet bli veldig, veldig skadet mentalt. Anonymkode: f1d06...57d I Norge er det ikke lov med hemmelig donor, så man bør forvente at foreldrene forteller fra tidlig alder at barnet var så ønsket at de fikk hjelp av tante. De donorbarna jeg kjenner er alle klar over sitt opphav.
Optatium Skrevet 3. juni 2019 #44 Skrevet 3. juni 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Mitt syn er ikke påvirket av det medisinske, men det etiske ved at barn ikke vet om sitt biologiske opphav. At du føler for å kalle meg megge pga mitt synspunkt sier egentlig mest om deg. Anonymkode: 1512d...bd7 Men ved åpen donasjon vet de jo om sitt biologiske opphav. Og ja, her inne er det mange surmaga megger som skjuler seg bak egen fertilitet og menneskerettigheter.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2019 #45 Skrevet 3. juni 2019 Helt greit at det ikke er lovlig. Man blir uansett ikke biologisk mor ved å ruge på en annen kvinne sitt egg. Anonymkode: de806...380
Optatium Skrevet 3. juni 2019 #46 Skrevet 3. juni 2019 Adopsjon? Svært vanskelig, mange strenge krav (feks om religion og språkferdigheter), tar i snitt fem år og koster i snitt 250.000kr og du får store barn. Fosterbarn? Blir aldri dine, kan når som helst bli borte og er pr definisjon en jobb. Egget som doneres og settes inn i en kvinne vil faktisk tilpasse seg såpass mye sitt nåværende miljø at egget og dets fysiske faktorer endres. De blir likere sin bærer. Finner ikke igjen forskningsartikkelen, men det er forsket nokså mye på dette og det er veldig spennende!
ulenissen Skrevet 12. juni 2019 #47 Skrevet 12. juni 2019 På 3.6.2019 den 11.42, Anonym bruker skrev: Det har ingenting med saken å gjøre. Anonymkode: f1d06...57d Eeee... jo! Du skal ikke tåle så inderlig vel den utett som ikke rammer deg selv!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2019 #48 Skrevet 12. juni 2019 På 3.6.2019 den 19.14, Optatium skrev: Adopsjon? Svært vanskelig, mange strenge krav (feks om religion og språkferdigheter), tar i snitt fem år og koster i snitt 250.000kr og du får store barn. Fosterbarn? Blir aldri dine, kan når som helst bli borte og er pr definisjon en jobb. Egget som doneres og settes inn i en kvinne vil faktisk tilpasse seg såpass mye sitt nåværende miljø at egget og dets fysiske faktorer endres. De blir likere sin bærer. Finner ikke igjen forskningsartikkelen, men det er forsket nokså mye på dette og det er veldig spennende! Det er fortsatt IKKE hennes barn. Og hva da? Er argumentet ditt IMOT adopsjon at det er dyrt og strengt? Det er faktisk en grunn til det! Dummeste jeg har lest ass... Anonymkode: f1d06...57d
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2019 #49 Skrevet 12. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er fortsatt IKKE hennes barn. Og hva da? Er argumentet ditt IMOT adopsjon at det er dyrt og strengt? Det er faktisk en grunn til det! Dummeste jeg har lest ass... Anonymkode: f1d06...57d Å avslutte setningen med ass gir deg ikke mye troverdighet Anonymkode: 31b46...d30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå