Gå til innhold

Eggdonasjon ikke lovlig i Norge


Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg kjenner jeg blir så forbanna!! I 2019 er det fortsatt ulovlig med eggdonasjon i Norge, men sæddonasjon er greit? At kvinner som ikke produserer egg og derfor ikke kan bli gravide må utenlands for å få satt inn egg og ligge på sykehus i utlandet er rett og slett bare horribelt. 

Hvor lenge skal dette være «greit»? Synes det er på tide at det blir en skikkelig debatt ut av det og at loven endres! Er dere enig?

Anonymkode: de68e...df9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke for donasjoner i noen form. Så jeg er ikke enig

Anonymkode: a9885...851

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke for donasjoner i noen form. Så jeg er ikke enig

Anonymkode: a9885...851

Fordi?

Anonymkode: de68e...df9

Skrevet

Ja, når det samme blir lovlig for single. De får ikke søddonasjon heller i Norge

Anonymkode: 31b46...d30

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fordi?

Anonymkode: de68e...df9

Fordi det i min verden ikke er en menneskerett å få barn. Kan du ikke, så kan du ikke.

Anonymkode: a9885...851

Skrevet

det er BRA at eggdonasjon ikke er lovlig! I stedet for å tulle rundt argumentet om at dersom sæddonasjon er lov SKAL eggdonasjon være lov, og at det er kvinnediskriminerende at kvinner ikke får lov....bør vi ta et par skritt tilbake og tenke oss om. Bør sæddonasjon i det hele tatt være greit? Er det greit at kjønnscellene våre utveksles mellom mennesker på denne måten? Det er ikke det samme som organdonasjon...det er ikke slik at folk dør av å ikke få barn! 

Jeg er svært skeptisk til de behandlingene som skal til for at kvinner skal kunne donere egg. Både med tanke på hormonbehandlingen som kreves, og som vi ikke nødvendigvis vet langtidseffektene av, samt det fysiske uttaket, som kan i verste fall føre til sterilitet. Det er IKKE det samme som å runke i en kopp! 

Hvorfor skal det offentlige legge opp til en industri hvor man skal kunne kjøpe seg unger på denne måten? Bare for å klø på behovet for å gå gravid og kjenne på den opplevelsen? Det er langt bedre å i større grad legge til rette for adopsjon både nasjonal og internasjonal. La oss ta vare på de som allerede befinner seg på kloden, ikke bruke ressurser på å skape unger med et sammensurium av opphav!

 

 

Anonymkode: 65b76...d37

Skrevet

Nei til eggdonasjon! 

Det er faktisk ingen menneskerett å få barn. Kan man ikke, så kan man ikke. Da er adopsjon en vanvittig fin måte å få barn  på, og samtidig gi et barn med dårlige odds en ny start. 

Anonymkode: 4bc25...a08

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei til eggdonasjon! 

Det er faktisk ingen menneskerett å få barn. Kan man ikke, så kan man ikke. Da er adopsjon en vanvittig fin måte å få barn  på, og samtidig gi et barn med dårlige odds en ny start. 

Anonymkode: 4bc25...a08

Glemte noe.

Jeg er heller ikke for sæddonasjon, av samme årsak som over. 

Kjenner at jeg faktisk også er ørlite ambivalent med tanke på assistert befruktning, selv for etablerte par. 

Anonymkode: 4bc25...a08

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

det er BRA at eggdonasjon ikke er lovlig! I stedet for å tulle rundt argumentet om at dersom sæddonasjon er lov SKAL eggdonasjon være lov, og at det er kvinnediskriminerende at kvinner ikke får lov....bør vi ta et par skritt tilbake og tenke oss om. Bør sæddonasjon i det hele tatt være greit? Er det greit at kjønnscellene våre utveksles mellom mennesker på denne måten? Det er ikke det samme som organdonasjon...det er ikke slik at folk dør av å ikke få barn! 

Jeg er svært skeptisk til de behandlingene som skal til for at kvinner skal kunne donere egg. Både med tanke på hormonbehandlingen som kreves, og som vi ikke nødvendigvis vet langtidseffektene av, samt det fysiske uttaket, som kan i verste fall føre til sterilitet. Det er IKKE det samme som å runke i en kopp! 

Hvorfor skal det offentlige legge opp til en industri hvor man skal kunne kjøpe seg unger på denne måten? Bare for å klø på behovet for å gå gravid og kjenne på den opplevelsen? Det er langt bedre å i større grad legge til rette for adopsjon både nasjonal og internasjonal. La oss ta vare på de som allerede befinner seg på kloden, ikke bruke ressurser på å skape unger med et sammensurium av opphav!

 

 

Anonymkode: 65b76...d37

Og du har barn regner jeg med?

Anonymkode: 31b46...d30

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

det er BRA at eggdonasjon ikke er lovlig! I stedet for å tulle rundt argumentet om at dersom sæddonasjon er lov SKAL eggdonasjon være lov, og at det er kvinnediskriminerende at kvinner ikke får lov....bør vi ta et par skritt tilbake og tenke oss om. Bør sæddonasjon i det hele tatt være greit? Er det greit at kjønnscellene våre utveksles mellom mennesker på denne måten? Det er ikke det samme som organdonasjon...det er ikke slik at folk dør av å ikke få barn! 

Jeg er svært skeptisk til de behandlingene som skal til for at kvinner skal kunne donere egg. Både med tanke på hormonbehandlingen som kreves, og som vi ikke nødvendigvis vet langtidseffektene av, samt det fysiske uttaket, som kan i verste fall føre til sterilitet. Det er IKKE det samme som å runke i en kopp! 

Hvorfor skal det offentlige legge opp til en industri hvor man skal kunne kjøpe seg unger på denne måten? Bare for å klø på behovet for å gå gravid og kjenne på den opplevelsen? Det er langt bedre å i større grad legge til rette for adopsjon både nasjonal og internasjonal. La oss ta vare på de som allerede befinner seg på kloden, ikke bruke ressurser på å skape unger med et sammensurium av opphav!

 

 

Anonymkode: 65b76...d37

Du er klar over at det blir vanskeligere og vanskeligere å adoptere fra utlandet?

I 1998 ble over 700 barn adoptert fra et annet land til Norge. I fjor var det bare 87 som ble adoptert hit. Færre og færre land godtar utenlandsadopsjon.

Innenlandsadopsjoner i fjor var det 365 av. Mange av disse er jo barn som blir adoptert av steforeldre. Dermed er også innenlandsadopsjon vanskelig å få. Det tar ofte mange år etter at et barn ikke lenger kan være hos sine foreldre før de kan bli adoptert bort.

Anonymkode: 3fc4b...a59

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du er klar over at det blir vanskeligere og vanskeligere å adoptere fra utlandet?

I 1998 ble over 700 barn adoptert fra et annet land til Norge. I fjor var det bare 87 som ble adoptert hit. Færre og færre land godtar utenlandsadopsjon.

Innenlandsadopsjoner i fjor var det 365 av. Mange av disse er jo barn som blir adoptert av steforeldre. Dermed er også innenlandsadopsjon vanskelig å få. Det tar ofte mange år etter at et barn ikke lenger kan være hos sine foreldre før de kan bli adoptert bort.

Anonymkode: 3fc4b...a59

akkurat, så la oss bruke ressurser på å gi barn som er født foreldre som kan ta seg av dem, heller enn spytte ressurser inn i kjønncellemarkedet. 

og til anonym d30: Det spiller ingen rolle om jeg har barn eller ikke. Det fratar meg hverken retten til å mene noe, eller begrunne og forsvare den meningen. At du velger å trekke frem min sivilstatus som argument for min mening tenderer til at du har dårlige motargumenter.

Anonymkode: 65b76...d37

Skrevet

Det var på vei, men så skjedde krf!😏

Mine få egg er for dårlig og jeg klarer ikke å bli gravid på egen hånd, og vi ble anbefalt av legene ved ivf-klinikken å reise å få donoregg. Alle dem som er motstander av eggdonasjon skulle kanskje få kjent på det selv, det å ikke kunne få egne barn, ikke kunne dele den opplevelsen med mannen, få glipp av alle de fantastiske tingene man opplever som foreldre. Adopsjon er for mange ikke et aktuelt tema, det blir mer og mer vanskelig å adoptere, man må gjerne vente i flere år, og det koster utrolig mye.

Anonymkode: 4482b...22d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

akkurat, så la oss bruke ressurser på å gi barn som er født foreldre som kan ta seg av dem, heller enn spytte ressurser inn i kjønncellemarkedet. 

og til anonym d30: Det spiller ingen rolle om jeg har barn eller ikke. Det fratar meg hverken retten til å mene noe, eller begrunne og forsvare den meningen. At du velger å trekke frem min sivilstatus som argument for min mening tenderer til at du har dårlige motargumenter.

Anonymkode: 65b76...d37

Det er alltid veldig fasinerende når folk som har barn, snakker om at det ikke er en menneskerett å ha barn. Det er veldig lett å si når man har barn selv.

Anonymkode: 31b46...d30

Skrevet

Det vil sannsynligvis bli lovlig når neste generasjon kommer til styre. I mellomtiden kan man vel få det gjort i Danmark?

Anonymkode: 4ad0e...ef2

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

akkurat, så la oss bruke ressurser på å gi barn som er født foreldre som kan ta seg av dem, heller enn spytte ressurser inn i kjønncellemarkedet. 

og til anonym d30: Det spiller ingen rolle om jeg har barn eller ikke. Det fratar meg hverken retten til å mene noe, eller begrunne og forsvare den meningen. At du velger å trekke frem min sivilstatus som argument for min mening tenderer til at du har dårlige motargumenter.

Anonymkode: 65b76...d37

Om du begynner setningene dine med stor bokstav er det enklere å lese det du skriver...

Du tar jo ikke poenget - poenget er at det er få muligheter for å adoptere i Norge.

Anonymkode: 3fc4b...a59

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var på vei, men så skjedde krf!😏

Mine få egg er for dårlig og jeg klarer ikke å bli gravid på egen hånd, og vi ble anbefalt av legene ved ivf-klinikken å reise å få donoregg. Alle dem som er motstander av eggdonasjon skulle kanskje få kjent på det selv, det å ikke kunne få egne barn, ikke kunne dele den opplevelsen med mannen, få glipp av alle de fantastiske tingene man opplever som foreldre. Adopsjon er for mange ikke et aktuelt tema, det blir mer og mer vanskelig å adoptere, man må gjerne vente i flere år, og det koster utrolig mye.

Anonymkode: 4482b...22d

jeg forstår at du er trist og sørger over at du potensielt aldri blir mor. Men, det er engang disse kortene livet har delt deg! Ulike mennesker har ulike utfordringer, og de løses ikke opp ved å fjerne ethvert etisk lovverk. Jeg synes det blir lett å slenge i fleisen "du skulle kjent på min sorg selv, da ville du forstått"...eller "du som har barn har ikke lov til å mene noe om de etiske utfordringene knyttet til reproduktiv lovgivning". Skal syke få bestemme sykelønnsordninger og behandlinger? Eller fornærmede bestemme straffeutmålig?

Det blir et fryktelig samfunn om vi skal være så følelsesstyrt og baserer lovverket vårt på personlige tragedier. For ikke å snakke om den etiske problemstillingen rundt det økonomiske incentivet for donasjon. I flere land ligger prisen per egg på mellom 4-12000 kroner for å dekke tapt arbeidstid etc. Hvem skal betale dette? De som vil ha egget? For da blir det en rikmannsgeskjeft å skaffe seg unger man ikke er i stand til å produsere selv.  Og ikke kom og fortell meg at pengene ikke vil være en motivasjonsfaktor for donasjon. Eller om det skal være søstre/venninner som skal donere...for et vanvittig press! Jeg ville følt veldig på det om min søster trengte egg, for jeg vil IKKE donere!

Eggdonasjon er tilrettelegging for utnyttelse av sårbare kvinner. 

Anonymkode: 65b76...d37

Skrevet

En mann er laget for å donere sæd. Det er ikke kvinnen.

Anonymkode: bceb7...994

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Glemte noe.

Jeg er heller ikke for sæddonasjon, av samme årsak som over. 

Kjenner at jeg faktisk også er ørlite ambivalent med tanke på assistert befruktning, selv for etablerte par. 

Anonymkode: 4bc25...a08

Du er gal, og bør flytte til Alabama.

Anonymkode: 7555c...423

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er gal, og bør flytte til Alabama.

Anonymkode: 7555c...423

Neida, jeg er ved mine fulle fem, og bor veldig greit her jeg bor. 👍

Anonymkode: 4bc25...a08

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

jeg forstår at du er trist og sørger over at du potensielt aldri blir mor. Men, det er engang disse kortene livet har delt deg! Ulike mennesker har ulike utfordringer, og de løses ikke opp ved å fjerne ethvert etisk lovverk. Jeg synes det blir lett å slenge i fleisen "du skulle kjent på min sorg selv, da ville du forstått"...eller "du som har barn har ikke lov til å mene noe om de etiske utfordringene knyttet til reproduktiv lovgivning". Skal syke få bestemme sykelønnsordninger og behandlinger? Eller fornærmede bestemme straffeutmålig?

Det blir et fryktelig samfunn om vi skal være så følelsesstyrt og baserer lovverket vårt på personlige tragedier. For ikke å snakke om den etiske problemstillingen rundt det økonomiske incentivet for donasjon. I flere land ligger prisen per egg på mellom 4-12000 kroner for å dekke tapt arbeidstid etc. Hvem skal betale dette? De som vil ha egget? For da blir det en rikmannsgeskjeft å skaffe seg unger man ikke er i stand til å produsere selv.  Og ikke kom og fortell meg at pengene ikke vil være en motivasjonsfaktor for donasjon. Eller om det skal være søstre/venninner som skal donere...for et vanvittig press! Jeg ville følt veldig på det om min søster trengte egg, for jeg vil IKKE donere!

Eggdonasjon er tilrettelegging for utnyttelse av sårbare kvinner. 

Anonymkode: 65b76...d37

Så fordi DU ikke vil donere til din søster, skal du forby MEG å donere til min? Man trenger ikke forby alt man ikke er enig i.

Anonymkode: 7555c...423

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

jeg forstår at du er trist og sørger over at du potensielt aldri blir mor. Men, det er engang disse kortene livet har delt deg! Ulike mennesker har ulike utfordringer, og de løses ikke opp ved å fjerne ethvert etisk lovverk. Jeg synes det blir lett å slenge i fleisen "du skulle kjent på min sorg selv, da ville du forstått"...eller "du som har barn har ikke lov til å mene noe om de etiske utfordringene knyttet til reproduktiv lovgivning". Skal syke få bestemme sykelønnsordninger og behandlinger? Eller fornærmede bestemme straffeutmålig?

Det blir et fryktelig samfunn om vi skal være så følelsesstyrt og baserer lovverket vårt på personlige tragedier. For ikke å snakke om den etiske problemstillingen rundt det økonomiske incentivet for donasjon. I flere land ligger prisen per egg på mellom 4-12000 kroner for å dekke tapt arbeidstid etc. Hvem skal betale dette? De som vil ha egget? For da blir det en rikmannsgeskjeft å skaffe seg unger man ikke er i stand til å produsere selv.  Og ikke kom og fortell meg at pengene ikke vil være en motivasjonsfaktor for donasjon. Eller om det skal være søstre/venninner som skal donere...for et vanvittig press! Jeg ville følt veldig på det om min søster trengte egg, for jeg vil IKKE donere!

Eggdonasjon er tilrettelegging for utnyttelse av sårbare kvinner. 

Anonymkode: 65b76...d37

Hear hear👏🏼

Anonymkode: 882cf...90c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så fordi DU ikke vil donere til din søster, skal du forby MEG å donere til min? Man trenger ikke forby alt man ikke er enig i.

Anonymkode: 7555c...423

Synd du kun forsto den ene setningen hun skrev. Hun har mange gode poeng ellers i innlegget

Anonymkode: 882cf...90c

Skrevet

Jeg er for og imot, det krever mye behandling men jeg syns det kunne vært lovlig innad i familien, jeg skulle ønske jeg kunne gi min søster ett par egg. 

Skrevet

Jeg er imot.

Det er ikke sunt for en kvinne å gå gjennom det som kreves for å få ut egg, den hormonbehandlingen og det uttaket er ikke risikofritt. 

Det er helt risikofritt for en mann å runke i en kopp.

Jeg synes også det blir helt feil at det går mennesker rundt her som ikke aner noe om sitt biologiske opphav, vi risikerer f.eks at halvsøsken blir et par fordi de ikke aner at de er et par.

Anonymkode: f65a8...f06

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

jeg forstår at du er trist og sørger over at du potensielt aldri blir mor. Men, det er engang disse kortene livet har delt deg! Ulike mennesker har ulike utfordringer, og de løses ikke opp ved å fjerne ethvert etisk lovverk. Jeg synes det blir lett å slenge i fleisen "du skulle kjent på min sorg selv, da ville du forstått"...eller "du som har barn har ikke lov til å mene noe om de etiske utfordringene knyttet til reproduktiv lovgivning". Skal syke få bestemme sykelønnsordninger og behandlinger? Eller fornærmede bestemme straffeutmålig?

Det blir et fryktelig samfunn om vi skal være så følelsesstyrt og baserer lovverket vårt på personlige tragedier. For ikke å snakke om den etiske problemstillingen rundt det økonomiske incentivet for donasjon. I flere land ligger prisen per egg på mellom 4-12000 kroner for å dekke tapt arbeidstid etc. Hvem skal betale dette? De som vil ha egget? For da blir det en rikmannsgeskjeft å skaffe seg unger man ikke er i stand til å produsere selv.  Og ikke kom og fortell meg at pengene ikke vil være en motivasjonsfaktor for donasjon. Eller om det skal være søstre/venninner som skal donere...for et vanvittig press! Jeg ville følt veldig på det om min søster trengte egg, for jeg vil IKKE donere!

Eggdonasjon er tilrettelegging for utnyttelse av sårbare kvinner. 

Anonymkode: 65b76...d37

Dette.

I tillegg kan man se på det å være infertil som naturens måte å rydde unna dårlig genmateriale.

Anonymkode: 2e6bc...1ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...